handdator

Visa fullständig version : Thinner + plastmuggar = bra grund för lackning ?

Bergman
2004-10-02, 23:09
Har sneglat lite på tipsen på Lurebuilding.nl och där finns ett tips om att man kan "grunda" sina hemmagjorda beten med en blandning av Thinner och vita plastmuggar. Thinnern löser alltså upp muggarna och det blir som en skyddande plastgrund som man kan doppa betena i.

Någon som testat detta tips och kan komma med rekommendationer eller avfärdanden ?

Hade tänkt grunda mina beten vilken dag som helst här framöver. :D

Länk till artikeln på Lurebuilding.nl
http://www.lurebuilding.nl/engtipsplastic.html

Tinca
2004-10-02, 23:17
Låter som något ur anarkistens kokbok...
Måste finnas färdiga produkter så man slipper slabba ihop sörjan själv! :skaka:

Bergman
2004-10-02, 23:21
Självklart finns det färdiga produkter men Thinner köper man för 40:-/litern och plastmuggar är billigt som tusan. Om "lösningen" sedan går att förvara i burken som man blandar det hela i så blir det ju jäkligt drygt. Dessutom ska man inte behöva förbehandla träet innan och det är ju positivt.

Vore trevligt med lite fakta i ärendet och även "riktiga" alternativ till detta. :)

Tinca
2004-10-02, 23:30
Om detta fungerar så är det ju ett bra alternativ, men det förutsätter att man är halvprofessionell och tillverkar beten på löpande band. Om jag som amatör på vobblertillverkning skulle vilja "prova på" skulle jag välja någon färdig lösning.

Gruvis
2004-10-03, 00:01
skit i thinner och muggar köp riktiga grejor istället enda kruxet är att ni måste köpa 25 kilo :wow3:

Bergman
2004-10-03, 00:05
Ni verkar skeptiska ... vore intressant att höra åsikter från någon som testat.

Gruvis
2004-10-03, 00:30
har testat blir bara jävla kladd skaffa propionate istället lös med aceton

Bergman
2004-10-03, 00:47
Oki dokie, har du nåt bra förslag på nåt som man inte behöver köpa i 25 liters hink och som inte är allt för dyrt ?

Peter L
2004-10-03, 00:48
Låter som när man va liten och gjorde modell-lim med frigolit och aceton.

Det enda som jag är skeptisk emot är att jag tror att denna "lacken" blir extremt hårt och därför sprickbenägen. Men man vet ju inte förren man har testat.

Ari
2004-10-03, 01:34
Var köper man detta då? Och 25kg är ju lite overkill om man ska göra ett par tre vobblers. Vad är det som är så dåligt med plastmuggstipset om man jämför med propionate?

Storfiskaren
2004-10-03, 11:54
Oki dokie, har du nåt bra förslag på nåt som man inte behöver köpa i 25 liters hink och som inte är allt för dyrt ?

Kokt linolja och terpentin blandat 50/50 låt dina alster av ek ligga i detta några dygn... Skall ge 100% skydd mot väta.

mangeboy79
2004-10-03, 12:09
gruvis var har du hittat propionate jag har letat det som fan!?? jag testade lösa plast muggar i aceton tänkte få en snabb torkade lösning men det var ingen bra ide för dom smälte bara i acetonet löste sig inte!

läste just på forumet på lurebuilding att det var viktigt att muggarna var av rätt plast o att thinnern var av en rätt kemisk blandning!

Bergman
2004-10-03, 18:36
Hmm, varför kan inget vara enkelt för. ;)

Nu verkar det vara en hel del olika bud om detta ... om nu inte detta fungerar så kanske någon kan tipsa om ett annat billigt alternativ ? Linolja och terpentin blir ju inte samma grej även om det fungerar. Måste ju fortfarande grunda med nåt sen antar jag.

Mange, vart läste du om muggtrixet ? Kan du posta en länk ?

mangeboy79
2004-10-03, 18:50
http://www.lurebuilding.nl/cgi-bin/cutecast/cutecast.pl?session=vX2xLeT8BOGIi4HjSPhsq0mfu5&forum=8&thread=178 finns det en hel del att läsa om muggarna!

Flymaster
2004-10-03, 20:44
Har för mej att finnen (Risto) på spinnflugan i Örebro säljer bra lacker,
enligt han själv så säljer han samma lack som rappala använder ,,polypropylen plast ellr vad det nu heter,,löser sig i Aceton,plasten är av samma sort som finns i husvagns fönster,han säljer dom i småsmulor i påsar. :wow1:

mangeboy79
2004-10-03, 21:05
Har för mej att finnen (Risto) på spinnflugan i Örebro säljer bra lacker,
enligt han själv så säljer han samma lack som rappala använder ,,polypropylen plast ellr vad det nu heter,,löser sig i Aceton,plasten är av samma sort som finns i husvagns fönster,han säljer dom i småsmulor i påsar. :wow1:

låter som propionatplast :) som är svårt att lägga nävarna på utanför finland
jag ska nog ta ringa o prata med RISTO

Storfiskaren
2004-10-03, 21:37
Hmm, varför kan inget vara enkelt för. ;)

Nu verkar det vara en hel del olika bud om detta ... om nu inte detta fungerar så kanske någon kan tipsa om ett annat billigt alternativ ? Linolja och terpentin blir ju inte samma grej även om det fungerar. Måste ju fortfarande grunda med nåt sen antar jag.

Mange, vart läste du om muggtrixet ? Kan du posta en länk ?

Tja..
Efter att den är impregnerad så är det ju bara att grunda med vit färg... För egen del tar det ca 5 sek att göra så. Jag tror inte man skall hoppa över impregneringen i sig (?). Det jag vinner på att impregnera är ju att jag kan balansera upp och testa i vatten hur jag vill - innan - jag börjar med färgläggningen.

Med denna plastteknink så är det ju ett måste att ha gjort balanseringen först och sedan "plastar" in den s.a.s. då är ju det i lite omvänd ordning (!) man tvingas att doppa den i vatten vid varje test vilket kroppen tar skada av.

Ari
2004-10-03, 21:49
Tja..
Efter att den är impregnerad så är det ju bara att grunda med vit färg... För egen del tar det ca 5 sek att göra så. Jag tror inte man skall hoppa över impregneringen i sig (?). Det jag vinner på att impregnera är ju att jag kan balansera upp och testa i vatten hur jag vill - innan - jag börjar med färgläggningen.

Med denna plastteknink så är det ju ett måste att ha gjort balanseringen först och sedan "plastar" in den s.a.s. då är ju det i lite omvänd ordning (!) man tvingas att doppa den i vatten vid varje test vilket kroppen tar skada av.
Verkar tyvärr jäkligt svårt att få färg att fästa på en linoljeimpregnerad vobbler. Även om man låter den torka lääänge...

mangeboy79
2004-10-03, 21:52
kan tyvärr inte hålla med dig! plasta kroppen före du stoppar den i vatten o före du blyar så kan men leka med den hur mycket man vill. men det finns inget rätt o fel alla har olika metoder.

jag körde med linolja/terpentin bad förut men jag gör det inte längre för att lika kroppar av samma trä kan suga olika mycket olja = olika vikt. färger kan få svårt att fästa. värme kan få olja att krypa fram o skapa bubblor.

fördelen med en impregnerad kropp är att man inte behöver skyddslacka kroppen lika väl. men om man grundar o lackar ordentligt blir liksom impregneringen överflödig + att betena håller sig snygga längre :ogen:

Storfiskaren
2004-10-03, 22:09
Verkar tyvärr jäkligt svårt att få färg att fästa på en linoljeimpregnerad vobbler. Även om man låter den torka lääänge...

Tja ... Har tillverkat strax över hundra beten och det är nemas problemas :-).

Bergman
2004-10-03, 22:16
Storfiskaren, hur länge låter du betena torka efter inoljningen ? Och vad använder du för grund sen ? Kan inte vara alla grundfärger som fäster på en inoljad träbit.

Storfiskaren
2004-10-03, 22:31
Jag låter dem torka några dygn...

Direkt jag tar upp dem från badet torkar jag av dem nogrant med hushållspapper som gör en avsevärd skillnad då ytan kommer bli torr och fin och all spill försvinner. Med tanke på att det är en 50/50 blandning så är det inte så "oljigt" i sig.

Jag grundar med Biltemas Hobbyfärg. Jag använder deras färg till all färgläggning.

Ari
2004-10-03, 22:31
Vanlig sprayfärg verkar då inte fungera. Färgen reser sig och torkar aldrig ordentligt utan blir till ett segt "skinn" som man kan dra av med nageln. Kan du inte beskriva hur du gör med en vobbler i furu, hur långt bad, torktid, vilken grundfärg etc? Startade en tråd om detta men verkade inte vara någon som visste exakt hur man skall gå till väga med linoljebehandlade beten...

Storfiskaren
2004-10-03, 22:37
Vanlig sprayfärg verkar då inte fungera. Färgen reser sig och torkar aldrig ordentligt utan blir till ett segt "skinn" som man kan dra av med nageln. Kan du inte beskriva hur du gör med en vobbler i furu, hur långt bad, torktid, vilken grundfärg etc? Startade en tråd om detta men verkade inte vara någon som visste exakt hur man skall gå till väga med linoljebehandlade beten...

Angående furu så använder jag det träslaget enbart vid stora ytbeten för gädda. Detta då det är enklast att göra dessa beten av "vanlig" rundstav. Jag låter dem ligga i 4 dygn. Annars använder jag mig utav Lönn för Spooks och Ek för ordinära Jerk-Baits. All färgläggning sker med Biltemas Hobbyfärger.

Storfiskaren
2004-10-03, 22:42
Lägger med en bild på hur ett färdigt resultat kan se ut :-)

Ek som är impregnerad i linolja/terpentin. Sedan målad med Biltemas Hobbyfärger. Detta exemplar lite väl skyddat för yttre omvärlden då den har 3 lager golvfernissa och ett lager Epoxy... Men å andra sidan har jag beten tills ålderdomen griper tar om mig ,-).

Ari
2004-10-03, 22:48

Ek som är impregnerad i linolja/terpentin. Sedan målad med Biltemas Hobbyfärger. Detta exemplar lite väl skyddat för yttre omvärlden då den har 3 lager golvfernissa och ett lager Epoxy... Men å andra sidan har jag beten tills ålderdomen griper tar om mig ,-).
Ok, tack för hjälpen! Får väl göra ett nytt försök. Var ju inget fel på ditt bete! Vilken typ av golfernissa till skyddslacken, tvåkomponents, märke?

Storfiskaren
2004-10-03, 22:54
Jag använder Beckers golvfernissa/golvlack-högblank, uretanbaserad klarlack.

Skall tillägga att jag endast impregnerar Gäddbeten. Mina Spooks för abborren målar jag direkt utan någon impregenring i sig. Jag lackar dem 3 gånger efter färgläggningen...

Ari
2004-10-03, 23:17
Låter du betena ligga och flyta i badet eller sänker du dem på något sätt?

Bergman
2004-10-03, 23:22

Wow, den där var riktigt snygg ! Lönar sig att vara noggrann med lackningen. Kanske ska skapa en ny tråd ang just lackningen ? Vore kanon om någon orkar skriva en beskrivning hur man gör steg för steg från grundningen till slutlackeringen. Gärna med lite artikelnummer och sånt så man bara kan dra och shoppa. :)

Storfiskaren
2004-10-03, 23:28
Låter du betena ligga och flyta i badet eller sänker du dem på något sätt?

Jag staplar dem på varandra för att slutligen placera en blomkruka ( Här kan tu själv välja tyngd ,-) ovanpå de översta.

Så svaret är att de är nedsänkta i badet.

När jag inte tillverkade i en större mängd så sänkte jag dem med ett vinkelbeslag ( Återigen kan du välja vikt att sänka dem med ,-).

Storfiskaren
2004-10-03, 23:33
Wow, den där var riktigt snygg ! Lönar sig att vara noggrann med lackningen. Kanske ska skapa en ny tråd ang just lackningen ? Vore kanon om någon orkar skriva en beskrivning hur man gör steg för steg från grundningen till slutlackeringen. Gärna med lite artikelnummer och sånt så man bara kan dra och shoppa. :)

Tack för komplimangen :_).

Jag har skrivit en tillverkningsprocedur för mina "Storfiskarens Spooks" i form av ett Word Dokument som är på ca 2.4mb. med bilder etc. Där har jag inte tagit med artikelnummer men däremot vad du skall köpa och var du köper det och till vilken kostnad ,-).

Ari
2004-10-03, 23:35
Jag staplar dem på varandra för att slutligen placera en blomkruka ( Här kan tu själv välja tyngd ,-) ovanpå de översta.

Så svaret är att de är nedsänkta i badet.

När jag inte tillverkade i en större mängd så sänkte jag dem med ett vinkelbeslag ( Återigen kan du välja vikt att sänka dem med ,-).
Ja, dem skall alltså vara nedsänkta. Hehe... jag får väl hitta något lämpligt att sänka ned dem med då :)

Bergman
2004-10-03, 23:35
Hehe, låter bra det ! Du vill inte lägga upp hela härligheten som en artikel här ?

Storfiskaren
2004-10-03, 23:51
Hehe, låter bra det ! Du vill inte lägga upp hela härligheten som en artikel här ?

Det låter kul. Jag skall finslipa den lite och kontaktar dig.
Enda nackdelen blir att alla kommer skicka in bilder på GROVA abborrar nästa sommar ,-)

Kan den vara i form av ett Word.doc? Jag har pilhänvisningar och dyl i själva beskrivningen och de faller ju bort om artikeln är tänkt att vara uppbyggd på samma vis som Push-Up's artikel.

Det kommer bli en fin röd tråd till hans artikel :-).

Bergman
2004-10-06, 22:08
Nu börjar det likna nåt ! Till er som är skeptiska kan jag meddela att jag har köpt in en liter Thinner och 70 plastmuggar. Har löst upp ca 40 muggar i 6-7dl Thinner så nu börjar det bli en fin lös "sirap" av det hela. Har testat att doppa en träbit i "sirapen" och det förasta lagret torkade på ca 1 timme. Tror att man kan ha ett helt täckande lager på ca 3 doppningar men det återstår att se. Har löst upp lite extra muggar efter första doppet så snart får jag se resultatet efter andra ... priset då ? Jo ca 55:- för 1 liter plastlösning som lär räcka till bra många beten ... en närmare rapport kommer så fort jag testat lite mer.

Storfiskaren
2004-10-06, 22:36
Är massan såpass mjuk att den sugs upp av trät och "fastnar" i själva trät eller bildar det en skorpa?!

Helt klart intressant experiment du gör för alla oss andra som "tittar på" ,-).

mangeboy79
2004-10-06, 22:42
Är massan såpass mjuk att den sugs upp av trät och "fastnar" i själva trät eller bildar det en skorpa?!

beror nog på viskositeten av blandningen tunnare sugs upp mer tjockare mindre.

Bergman
2004-10-06, 22:49
Ska testa att skrapa och bita i ytan när den torkat tänkte jag. Första lagrat var ganska tunt och efter andra lagret hade jag i ännu fler muggar så nu är jag väl uppe i 45 totalt i 6-7 dl lösning. Ev behövs lite till för att få rätt tjocklek. Ska ut och kolla till hur det ser ut strax och då lägger jag på det fjärde lagret för att se hur det blir. Verkar inte ens ta 1 timme mellan torkningarna ... :)

Bergman
2004-10-06, 23:01

Måste våga testa lite ... 55:- är ju inga summor att tala om direkt heller iofs. ;)

Bergman
2004-10-07, 00:22
Nu har jag fyllt blyningshålen och lagt på det första lagret plast. Antar att det behövs 3-4 lager till för att få ytan helvit och jag tänkte fortsätta imorgon kväll om jag hinner.

Så här ser det ut efter ett lager:

Storfiskaren
2004-10-07, 00:47
Själva poängen är ju inte att få den vit i detta avseende utan att det skall bli en skyddande yta som hindrar vatten att tränga in. Att det på köpet blir vit är bonusen för så har man redan en grundfärg att arbeta på?!

Så även om det inte blir värst vit i slutändan är det ju bara att spreja den vit.
Helt klart intressant, nya bilder efter 2 strykningar och en där du biter i den ,-).

Storfiskaren
2004-10-07, 00:49
Usch ...är riktigt sovtrött nu ..som ett ägg. Men en sista fråga vill jag allt ställa då jag förmodligen också inhandlar thinner ,-)

Var det speciella muggar du köpte in Bergman eller helt "vanliga" i storpack från vanlig matbutik?

Bergman
2004-10-07, 08:33
Ska skriva in artikelnumrena på både thinner och muggarna sen när jag testat ytterligare nåt lager för att se hur bra det blir. Thinnern är iallafall köpt på Bauhaus och muggarna på Willys.

Däremot verkar det vara viktigt att både Thinnern och muggarna är av rätt sort om man ska tro det som står på Lurebuilding. Därför avvaktar jag med att skriva exakt vilken det är tills jag testat så att det blir skapligt starkt också. Vill ju inte lura iväg nån att shoppa i onödan.

Stizo
2004-10-07, 09:51
Platmuggar är gjort av Polystyren. Observera att det är lösningsmedelskänsligt med andra ord bör det lackas med vattenbaserade färger. Även då finns det risk för dålig vidhäftning. Jag är jätte intresserad av att veta hur det går? Vilket färgsystem skall du använda? Hobbyfärger? Billacker?

Är tanken med "plastmuggstricket" att skydda mot väta. Vad händer ifall det blir hål i detta? Tex när en gädda tuggar på draget? Då suger väl trät åt sig vatten och det resulterar i att lacken färgen släpper.

För gäddtänder går igenom dem flesta lacker och plast. Är det inte då bättre att trät är behandlat så att det inte suger i sig vatten?

linu_z
2004-10-07, 14:59
hur länge håller sig lösningen om man blandar ihopp en halvliter.. köpte duka muggar och nordsjö förtunning "thinner" funka bra verkar det som iaf...

Bergman
2004-10-07, 19:23
Tror jag tänkt lacka med Biltemas hobbysprayfärg men inte bestämt mig helt ännu. Hoppas den ska funka fint.

Efter tre dopp i plasten så ser betet ut såhär om någon är intresserad.

Stizo
2004-10-07, 20:08
Ser nästan ut som stearin!

Bergman
2004-10-07, 21:19
Hehe, ja det ligger nåt i det du säger. Ska bli spännande att se vad ytan tål sen när den torkat helt och hållet. Just nu är den för mjuk för att hårdtesta.

Gäddtänder är ju ganska vassa och plast relativt mjukt så det hänger nog lite på hur träet har "sugit upp" plasten i ytan.

Stizo
2004-10-08, 11:11
Hehe, ja det ligger nåt i det du säger. Ska bli spännande att se vad ytan tål sen när den torkat helt och hållet. Just nu är den för mjuk för att hårdtesta.

Gäddtänder är ju ganska vassa och plast relativt mjukt så det hänger nog lite på hur träet har "sugit upp" plasten i ytan.

Jag undrar hur vidhäftningen blir på den där plasten. Ifall muggarna är av Polystyren så kan det bli knepigt.

Vi har ett datablad som vi använder oss av här på firman och där står det:

POLYSTYREN (PS)
Lösningsmedelkänsligt
Max Härdtemp 50-60 grader
Dålig Vidhäftning på vissa färgsystem

Fast ifall du kör med träfärger så kanske det kommer att fungera!

Bergman
2004-10-08, 13:15
Det visar sig förhoppningsvis inom några dagar för min del. Återkommer med rapport ... :)

ep
2004-10-08, 13:37
Angående färger använder jag nästan uteslutande vattenbaserade hobbylacker. Dom blir vattenfasta då dom torkat, har testat att blötlägga målade drag och dom blir verkligen vattenfasta. Jag sprayar dock mina beten med en tålig lack för att få snyggare finish och hårdare yta. En stor fördel mad hobbylacker är att man kan sitta inomhus och måla utan att bli hög.

Till topicen... Jag har testat dessa hobbylacker på olika underlag och med varierande resultat. För att samanfatta dessa kan jag väl säga att ju fetare material desto sämre vidhäftningsförmåga, "torrare plaster" är inga problem. Plastmuggar borde hamna nånstans mittemellan. Jag har på skoj testat jiggar som underlag men det fungerade inte alls.

Jag väntar nyfiket på ditt resultat Bergman.

mangeboy79
2004-10-08, 13:52
kan tillägga till eps inlägg att slipa med fintslip papper o tvätta betet med diskmedel innan målning motverkar dålig vidhäftning

Stizo
2004-10-08, 14:39
kan tillägga till eps inlägg att slipa med fintslip papper o tvätta betet med diskmedel innan målning motverkar dålig vidhäftning

Du har helt rätt att man bör rugga upp ytan innan lackering. Fast är plasten av den feta sorten precis som Ep skrev så spelar det ingen roll hur mycket man slipar. Jag tror att Polystyren (muggplast) är relativt fet.

Men om dem skriver om plasttricket på Lurebuilding.nl så borde ju den metoden fungera. Men då är frågan? Vad för färger bör man använda då?

mangeboy79
2004-10-08, 15:55
Du har helt rätt att man bör rugga upp ytan innan lackering. Fast är plasten av den feta sorten precis som Ep skrev så spelar det ingen roll hur mycket man slipar. Jag tror att Polystyren (muggplast) är relativt fet.

Men om dem skriver om plasttricket på Lurebuilding.nl så borde ju den metoden fungera. Men då är frågan? Vad för färger bör man använda då?
ep skrev att han trodde att den var mellan fet o jag skrev att slipa motverkar dålig vid häftning inte botar!

P A
2004-10-08, 17:46
Impregnera kroppen med kokt linolja o terpentin 50-50 blandning. Grunda med naftabaserad woodfiller. Använd naftabaserade färger. Varför krångla till det..

linu_z
2004-10-11, 12:36
Efter att ha doppat några beten så täller jag mig själv frågan... Varför? Jag går nog tillbaka till schratch. antingen doppa beten i Linolja terpentin eller att låta dom ligga i vatten över natten och sen torka för att putsa... Det känns som att "muggarna" inte kommer att ståpall för går skyddslacken sönder så rycker tänderna igenom lagret av muggarna hur lätt som helst.. kunde bara picka lite med en kniv på lagret så gick det "igenom" Tänkt dig då en gäddkäft som kan punkterna en 3lagers araldityta med den kraften så tränger tänderna djupare och genom alla lagren. Men om man olja eller badar beten så är det egntligen ingen större skada skedd. Bara att torka och pensla på ett nytt lager lack över för man har ju tagit bort betets möjlighet att svälla... Muggarna känns som överdrivet arbete... Det är ändå "skyddslacken" som måste klara trycket... Om man sneglar lite på hur andra betesbyggare har gjort: Om man te.x kollar på cobbs han har inte lagt något lager innan färgen bara en rejäl lager eller många lager skyddlack ovanpå färgen.. Då kan man ju fråga sig om nu dessa beten som är så hållbara inte använder någon form av grundlack så bör man nog inte heller själv göra det, bara se till att man tar bort betets chanser att svälla och lägger på många lager av skyddslack.

Stizo
2004-10-11, 13:37
Det bästa är att doppa dragen i 50/50 kokt linojla och terpentin. Att köra dragen i vatten hjälper nog inte så mycket...

linu_z
2004-10-11, 13:46
faktum är stizo att om man lägger betet i vatten och sedan torkar det snabbt så får det samma effekt i längden dvs att betet kan inte svälla mer dock kan det suga upp vatten vilket inte heller är så bra men det är bara att torka betet om det skulle bli så innan man lackar om det.. Detta beskriver hans nordin i hans bok..

Stizo
2004-10-11, 13:51
Jo visst är det så, men ifall det blir hål i lacken rakt in i trät så börjar draget suga vatten. Då blir draget mycket tyngre och egenskaperna blir annorlunda. Alltså betet simmar fel osv. Blir lite onödigt att lacka dragen på nytt hela tiden. Det kan räcka med en gädda så är det hål oavsett lack. Senast så vart min fat flipper förstörd. Fast den skall jag lacka om snart!

Kjelle Lundberg
2004-10-11, 16:01
Jag kör med matt grundfärg och toppar med två lager ET.Det funkar bra,självklart blir det hål i betena förr eller senare.men det är inga problem om man använder trä med bra motstånd mot vatten.Då suger dom väldigt lite vatten och torkar ur mellan turerna.Är man kinkig kan man laga hålen med lite snabbepoxy.Personligen föredrar jag dock beten med lite repor och hål,det ger dom bara karaktär och bevisar att dom fångar fisk.

Kjelle Lundberg
2004-10-11, 16:38
Jag bygger i mahogny,det funkar bra och suger väldigt lite.Punnisher är byggd i bok.Bok suger väldigt mycket vatten tyvärr.Men det är bara att laga hålet på punnisher´n så är det ju kanon igen.

Bergman
2004-10-11, 20:41
Har tänkt att lacka mitt allra första bete idag så får vi se hur resultatet blir. Öglorna är under limning just nu men så fort dom torkat ska jag lacka ... spännande ! :)

mangeboy79
2004-10-11, 20:45
bilder bergman!! vill se bilder

Bergman
2004-10-11, 20:48
Haha, ja men det första betet lär ju inte bli någon skönhet iofs. Men kan knäppa några bilder ändå om du propsar ... ;)

Det är ju några frågetecken ang mitt första bete:
- Plasten, hur bra är den egentligen
- Öglorna, hemgjorda limmade med Snabb-Epoxy. Bra eller an.. ?
- Färgen, fäster den på plasten ?
- Resultatet, tja ... vad kan man förvänta sig egentligen ? ;)

linu_z
2004-10-11, 21:14
ett tips är att när du fyllt "hålet" med lim så kör du med ne värmepistol över limmet så blir det mer rinnigt och träet suger upp det bättre ...

Bergman
2004-10-11, 21:47
Linuz, till det första betet kom det tipset lite för sent men om det behövs kan man ju testa det tills det är dax för nästa.

La precis på det första lagret som blir silvergrå färg. Det här första betet blir Silvergrå/Svart/Rött när jag är klar hade jag tänkt. Får se hur bra det blir som sagt ... har noll koll på sånt här egentligen.

Tanken är att jag ska sätta mallen ett par cm från betet för att få en "softad" effekt på mönstret.

Två små bilder på hur det går:

linu_z
2004-10-11, 21:51
jag kan bara säga så här.. Min mugglösning blev som ett stimorol som var tuggat och låg i förtunning..... :( Tror inte att det va så lyckat.. Dock gick det doppa och det stelnade men någe vidare "hårt" blev det inte...
SNyggfärg var köpte du den och vad heter färgkoden...

mangeboy79
2004-10-11, 21:51
ett par cm? inte så lite "softad" då

Bergman
2004-10-11, 21:54
Linuz, mitt försök har resulterat i en ganska lös sirap. Ytan blir relativt hård och seg som går utmärkt att slipa. Får se hur färgen fäster nu bara ...

Mange, höftade bara på avståndet. Ska givetvis testa innan jag lackar på betet. Kanske en halv cm blir bättre ?

linu_z
2004-10-11, 21:59
Linuz, mitt försök har resulterat i en ganska lös sirap. Ytan blir relativt hård och seg som går utmärkt att slipa. Får se hur färgen fäster nu bara ...

Mange, höftade bara på avståndet. Ska givetvis testa innan jag lackar på betet. Kanske en halv cm blir bättre ?

Hm du sa något om nått nät för att få dessa mönster på betena.. Ska försöka fixa det imorn? Du snacka någe om en sybutik ska det vara typ enbrynje tyg lr? :) Eller heter det något speciellt så att personalen förstår vad det är man vill ha...

Bergman
2004-10-11, 22:03
Linuz, antar att det är en tvättpåse du är ute efter ? Fanns på biltema men mönstret var för smått så jag skar ut ett eget mönster ur en mjölkkartong. Sybutik har inte jag snackat om iallafall ...

Färgen är för övrigt Metallic Silver modellfärg från samma butik och bilden blev nog bättre än verkligheten. Dock så ser den skaplig ut. ;)

linu_z
2004-10-11, 22:14
Linuz, antar att det är en tvättpåse du är ute efter ? Fanns på biltema men mönstret var för smått så jag skar ut ett eget mönster ur en mjölkkartong. Sybutik har inte jag snackat om iallafall ...

Färgen är för övrigt Metallic Silver modellfärg från samma butik och bilden blev nog bättre än verkligheten. Dock så ser den skaplig ut. ;)

Hehe nej det va mangeboy jag mena.. så att du gjort mallen i mjölkkartong... :d kan av egen erfarenhet säga att det funkar bra.. :D Nätet ska jag för att få "rutsystemet" på mina beten som jag håller på med...

mangeboy79
2004-10-11, 22:22
tyll får du ett fint fjällmönster av används till slöjor o underkjolar:)

linu_z
2004-10-11, 22:26
hej jag skulle vilja ha ett par spetstroser...
- va ska du me dom till..
Ehh jag ska.. måla fiskedrag med dom.
- mm trolig stick o brinn din pervesa j***l
nej men jag lovar jag ska ha dom till att måla fiskedrag me...

Mardröms senariot om amn inte kommer på vad man ska säga.. Ok imorn blire leta av!

Bergman
2004-10-11, 23:12
Hehe nej det va mangeboy jag mena.. så att du gjort mallen i mjölkkartong... :d kan av egen erfarenhet säga att det funkar bra.. :D Nätet ska jag för att få "rutsystemet" på mina beten som jag håller på med...

Hehe, då är jag med ... undrade vad senildemensen hade raderat nu. ;)

Den röda färgen jag köpt verkar lite väl tam men om jag drar på ett lager till blir den nog bra. Drar på själva mönstret imorgon när färgen torkat ordentligt.

Status just nu:

mangeboy79
2004-10-11, 23:14
var spray burken ny?

Bergman
2004-10-11, 23:15
Jepp, skakade som en galning också fast kanske för kort tid ändå iofs.

mangeboy79
2004-10-11, 23:20
tycket det såg så ut.

Bergman
2004-10-11, 23:32
Råkade köpa fel färg också så det bidrar nog en del ... tyckte locket såg blekt ut men burken måste stått i fel hylla. Nåja, blir nog skapligt efter nästa lager.

linu_z
2004-10-12, 07:05
den verkade ju blöda en del....

Storfiskaren
2004-10-12, 18:41
faktum är stizo att om man lägger betet i vatten och sedan torkar det snabbt så får det samma effekt i längden dvs att betet kan inte svälla mer dock kan det suga upp vatten vilket inte heller är så bra men det är bara att torka betet om det skulle bli så innan man lackar om det.. Detta beskriver hans nordin i hans bok..

saxat
"eller att låta dom ligga i vatten över natten och sen torka för att putsa... "
saxat

..Med tanke på ditt imlägg innan detta inlägg som påvisar att du lägger dem i vatten över natten... Tja ..

Detta blir smått komiskt då du vänder på hela steken :_).

Du skall doppa dem, SNABBT och sedan torka. INTE låta dem ligga i vatten hela natten för att sedan TORKA den SNABBT !! *** !!

Denna metod är för att motverka ev. fiberresning som du finner i träslag som Fura.

Hoppas nu inte någon låtit sina kära alster legat i vatten över natten...

linu_z
2004-10-12, 18:45
jo så gjorde jag innan för att lägga dom i pannrummet.. men btw det funkar bra eftersom då påverkas dom inte av vatten sedan ändå.. så i pannrummet är det ju ca minst 45

Storfiskaren
2004-10-12, 18:49
Men ett stycke trä som sugit vatten och sedan torkat upp kommer givetsvis suga vatten igen?!

Så fungerar min tunna av trä som jag har i trädgården minsann ,-).

Och är det tal om Fura så spricker den omedelbums...

linu_z
2004-10-12, 18:55
nu bygger jag inte betena i furu... Utan i asp som används frekvent i bastubuggen just för att det inte suger så mycket vatten och inte spricker vid värme. Och det reser sig dock inte heller mycket därför fungerar det bar att lägga det i vatten över natten för att sedan lägga det i apnnrummet där det är en olidlig hetta och vips så får man en svag resning men lägger jag en furubit där så tar det väll 1veckan innan den är torr....

Bergman
2004-10-12, 19:35
Nu är det bara själva lacken kvar ! Resultatet blev väl skapligt med tanke på att dt i princip är första gången man håller i en sprayburk och tigermönstret var ingen lek. Höll nog mallen lite väl långt ifrån betet när jag sprutade på färgen. :ogen:

linu_z
2004-10-13, 09:06
bergman vem är det som bryr sig.. inte gäddan iaf

"obs inget illa menat"

ep
2004-10-13, 17:46
...där det är en olidlig hetta och vips så får man en svag resning...

hehe, bäst man håller sig borta när du snidar beten alltså. :) Sorry, men den var så klockren...

linu_z
2004-10-13, 17:56
.... fatta vinken .. :) tur att man inte är impotent iaf.. :P

Flodebanan
2004-10-13, 18:45
.... fatta vinken .. :) tur att man inte är impotent iaf.. :P

En svag resning är kanske allt?:)

BeBest
2004-10-13, 20:03
En svag resning är kanske allt?:)
Är det inte dags att åter gå till muggen grabbar! :D

Hemi
2004-10-13, 20:18
Lustigt att thinner å plastmugg verkar vara den populäraste tråden på fiskesnack, fullständig succé...;0)

Hemi
2004-10-13, 20:32
Fö tror jag mer på epoxi...angående linolja terpentin är det riktigt att använda kokt och inte rå linolja. Rå tränger in bättre men har betydligt längre torktid. Som båtinpregnering är rå överlägsen...

Storfiskaren
2004-10-13, 21:38
hehe, bäst man håller sig borta när du snidar beten alltså. :) Sorry, men den var så klockren...

Jösses !!!

... Jag skrattade med hela ansiktet när jag läste detta :-)

Bergman
2004-10-13, 21:49
Snälla, försök att inte spåra ur i trådarna ...

Verkar vara många som är skeptiska mot Thinner/plastmuggstrixet och ärligt talat vet jag inte vad det går för ännu. Låter man bara plasten härda ordentligt så blir den ganska hård men inte så hård att den spricker. Har kastat ett bete i backen några gånger och det blir märken i ytan men inte så det går hål eller spricker.

Ska bli rikigt spännande att få testa betena i gäddkäftar men frågan är om man hinner med i år eller om man får vänta till i vår.

mangeboy79
2004-10-13, 21:52
låter ju som en bra grund hård men inte sprick benägen. mina grundproblem är dock lösta fick ett paket med propionate i posten i dag:) tack Roger

Bergman
2004-10-13, 21:57
Härligt härligt för din del !

Återstår att se hur denna plast står sig mot vassa gäddtänder och det kanske kan vara ödestigert för plasten. Vad vet jag ... ?

ep
2004-10-13, 22:47
Har någon koll på hur professionella snidare löser vattenskyddet? Jag tänker främst på ace, aad dam, Koehoorn mfl. Deras beten verkar ju "bara" vara lackade men fungerar ju fint för det.

linu_z
2004-10-14, 02:06
ärligt så tror jag att dom skiter i det! kör målning sen lackning rätt på. Ta te.x stizo's punnisher suger ju vatten! bar o torka dom vid skada och acka över igen. annars go 4 linolja om du känner för det? jag kör vattenslipning nu rättigenom o sen 3lagar e-tex..

Stizo
2004-10-14, 10:14
ärligt så tror jag att dom skiter i det! kör målning sen lackning rätt på. Ta te.x stizo's punnisher suger ju vatten! bar o torka dom vid skada och acka över igen. annars go 4 linolja om du känner för det? jag kör vattenslipning nu rättigenom o sen 3lagar e-tex..

Precis. Dock var det inte min Punnisher utan kollegans. Fast med ACE Fat Flipper hände samma sak. Så dem är inte ett dugg bättre!

Poe´s Giant Jackpott där lossnar lacken på en gång?

linu_z
2004-10-14, 10:28
nej men varför göra beten spm håller i all evighet? wtf bättre att dom fångar fisk sen går sönder så att vi köper nya... :D dock har jag aldrig hatt problem med att laga min träwobblers som har sugit vatten och få dom bra igen!

ep
2004-10-14, 12:07
ok. Har säkrat mina punkterade fat flippers med lite lack och det verkar fungera hittills. Jag funderar ändå på om det inte är värt att köra linolja/terpentin-behandlingen om man gör betena från grunden. Hur mycket linolja stinker betena då dom är klara? Om beteslådan kommer att lukta färgaffär kanske det är bättre att köra utan impregneringen?

linu_z
2004-10-14, 12:12
du får la impregnera dom med makrill olja då.. :P

Storfiskaren
2004-10-20, 23:16
ok. Har säkrat mina punkterade fat flippers med lite lack och det verkar fungera hittills. Jag funderar ändå på om det inte är värt att köra linolja/terpentin-behandlingen om man gör betena från grunden. Hur mycket linolja stinker betena då dom är klara? Om beteslådan kommer att lukta färgaffär kanske det är bättre att köra utan impregneringen?

De stinker inget alls.

Men din beteslåda får du se över ... Du kan inte ha den som en färgaffär heller.

larsch
2004-11-09, 23:32
har testat den där tekniken och visst funkar den. thinner, cellulosaförtunning, plastmuggar, plastbestick, små jäkla plastkulor osv mm mm.
man bör dock ge sig till tåls och låta den torka och hårdna rejält. det är det som är mitt 'problem' - jag vill ha snabba resultat, man vill ju testa sina alster.
själv är jag på jakt efter en snabb & effektiv ytbehandling.. alltså själva finishen.

linu_z
2004-11-10, 11:59
araldit i ugnen tar en 40min..

Larsch
2004-11-10, 21:00
araldit i ugnen tar en 40min..

hmm.. vanlig araldit då eller? jag minns att jag en gång gjorde misstaget att göra pimpelkrokar av araldit de smulades sönder efter ett par minuter av kylan eller vattnet.

linu_z
2004-11-11, 01:02
ja vanlig araldit ju varme desto hårdare blir det... runt 60 grader funkar bra ca 30 min i ugnen.. bara att pensla tunt häng det vertikalt så rinner det av lite om det blir överflöd och gör helst minst 2lager för hallbarheten skull så vänder du på betet vid nästa härdning.. så blir det bra fördelat!

Allmana_mini
2006-05-27, 00:38
Låter som när man va liten och gjorde modell-lim med frigolit och aceton.

Det enda som jag är skeptisk emot är att jag tror att denna "lacken" blir extremt hårt och därför sprickbenägen. Men man vet ju inte förren man har testat.

Det där med frigolit å aceton, blir det stenhårt? skulle ju kunna fungera som yttre lack...
Bara en tanke..