handdator

Visa fullständig version : Hjälp med blyning av Jerkbaits

heikinheimo
2004-10-04, 21:24
Jag har gjort nu ca 10st jerkbaits mest av asp men jag tycker att men måst pråppa bly helt saatans mycket i dom för att få dem att sjunka. Har nån tips eller någåt jag borde endra tack.

blya2mera
2004-10-04, 22:10
Om du använder dig av små blykulor så förstår jag dig. Du bör använda dig av 15 el. 20 grams blysänken, funkar bäst.

Sedan när du prövar dina jerkbaits. Haka på krokar och jerktafs på dom i badkaret. Om du nu blyat för lite tar du bara häftmassa under ditt jerkbait och sätter dit bly innan du borrar in det. Då vet du i förväg hur mycket bly som du behöver, före ditt jerkbait kan liknas med en "ost"... He he he, har gjort likadant själv några ggr.

Testa det så du vet vad som krävs för att få en svävare alt. en sjunkande.

kenta_85
2004-10-04, 22:16
Igentligen borde det gå att räkna ut hur mycket bly som behövs om man jämnför densitet osv.. Nån som är haj på sånt??

blya2mera
2004-10-04, 22:43
Testa annars att använda dig av ett träslag som inte kräver så mycket bly. Björk, furu kräver inte speciellt mycket. Slidermodellen jag gör blyar jag inte mer än 22 - 25 gram för sakta sjunkande. Fast det beror på bredden på mitt jerkbait. Mitt tips är ändå att du testar dig fram med häftmassa. Men, glöm ej att färgen och lacken väger också lite grann. Så det finns en liten gråzon om du söker att göra en svävare. Jag tänkte göra en sakta sjunkande, men satte dit mindre krokar än planerat, och vipps så hade jag en svävare...
Så det finns många tricks man kan använda sig av!

BeBest
2004-10-04, 22:56
Torr asp är ett mycket lätt material som med slarvig isolering suger åt sig en hel del vatten.

Du kan när betets fason är klar gör du klokt i att dränka det med utspädd träolja.
Skruva i en ögla och förankra det i en hink med ofärgad träolja. Låt det ligga där minst en vecka och suga åt sig och driva luften ur porerna. träkroppen kommer nu att kräva mindre bly. Lacknaftabaserad trälasyr brukar tränga in och täppa till porerna en aning men totalstänger inte träet. Det kan man använda som avslutande fuktsäkrande bad. Det gör dock att andra färger fäster lättare.
Var medveten om att alla hål du gör i träet kan öppna vägen för fukt så när du borrat för lämplig mängd bly till betet är det inte fel att fuktsäkra med ytterligare olja/lasyr.

Storfiskaren
2004-10-05, 22:34
Jag har gjort nu ca 10st jerkbaits mest av asp men jag tycker att men måst pråppa bly helt saatans mycket i dom för att få dem att sjunka. Har nån tips eller någåt jag borde endra tack.

Du vinner mycket på att smälta ned bly i dina uppborrade hål. Borra främre hålet i ca 10mm i diameter och det bakre i ca 8mm i diameter. Det främre lite djupare än det bakre såvida du har gjort en kropp som har mer höjd framtill.
Du vinner på att ha lite mer i dimameter än att ha mindre diameter med längre hål i kroppen. Ju längre ned tyngdpunkten kommer desto "stabilare" och minimerar att den skall rotera runt sin egen axel.

När du fyllt upp med bly är det bara att balansera upp och varefter du upptäcker att det behövs minska på't så borrar du dig nedåt med borrmaskinen. I slutänden kommer du ju få ett djupangivelse som passar just den kroppen du tillverkar.

Sedan vill jag tipsa dig om att testa att använda dig av EK. Finns planhyvlat sådan att köpa. ca 75:- per meter. Det är ett tungt (och hårt) träslag vilket kommer bidra till tyngd i kroppen. Efter att du låtit härligheten bada i terpentin och kokt linolja så kommer den bli tålig och än mer tyngre. En kropp i Buster Jerk storlek räcker det med ca 1cm borrning fram- och baktill. Detta med förutsättningen att du smälter ned blyt. Att trycka ned blyhagel ger inte samma resultat.

Lycka till !

suprasumo
2004-10-20, 14:46
Hittade en röntgenbild på hur Buster Jerk är viktad så ni slipper såga sönder för att kolla hur den är viktad.

homemade
2004-10-30, 13:22
Bra med röntgen bilder men kom ihåg att dessa blypositioner är rätt ENDAST för plastmeten som innehåller lyftfyllda utrymmen!!! Ett träaämen beter sig HELT annorlunda! Allt hänger på vilket träslag man använder, hur tjockt trämanet är, hur man har förbehandlat träämnet och hur mycket epoxy man lägger på betet.

Jag använder rundbly som jag köper i små gröna askar på Biltema. Perfekta storlekar, 3-4 gram 7-8 gram och några riktigt stora. Borra ett hål som är något bredare än blyetm platta till rundlyet med en tång (så det blir cylinderformat) då passar det perfekt i ett förborrat hål!

Utgå från att baktynga jerkbaits zicka-zackar lättare, wobbler som svävar horisontellt är ofta bra "gliders" och framtunga beten blir mer som sjunkande jiggar... En Glider bör ha tyngder fram och bak, inte på mitten.

I'm homemade

mangeboy79
2004-10-30, 17:32
Bra med röntgen bilder men kom ihåg att dessa blypositioner är rätt ENDAST för plastmeten som innehåller lyftfyllda utrymmen!!! Ett träaämen beter sig HELT annorlunda! Allt hänger på vilket träslag man använder, hur tjockt trämanet är, hur man har förbehandlat träämnet och hur mycket epoxy man lägger på betet.

Jag använder rundbly som jag köper i små gröna askar på Biltema. Perfekta storlekar, 3-4 gram 7-8 gram och några riktigt stora. Borra ett hål som är något bredare än blyetm platta till rundlyet med en tång (så det blir cylinderformat) då passar det perfekt i ett förborrat hål!

Utgå från att baktynga jerkbaits zicka-zackar lättare, wobbler som svävar horisontellt är ofta bra "gliders" och framtunga beten blir mer som sjunkande jiggar... En Glider bör ha tyngder fram och bak, inte på mitten.

I'm homemade

det går att få bra gliders genom att blya på mitten! beror på formen av ditt bete river run manta är ett bra exempel på detta.

homemade
2004-10-31, 10:20
Gillar ni röntgenbilder av wobblers (dock inga jerkbaits) så kolla in följande, men som sagt... plastbeten och träwobblers är två helt olika saker:

http://fff.neutech.fi/Misc/rontgen.htm (på Finska)

Visst går det att blya en glider på mitten, men om du ska göra det enkelt för dig, blya långa beten fram och bak.
Har du något bra beskrivning på hur du fixar till en egen "River run Manta" så är vi säkert många som vill lära oss av dina erfarenheter. För egen del tänkte jag under närmaste veockrna dela med mig av mijna erfarenheter/beskrivningar på hur man enkelt bygger kopior/varianter av Buster Jerks, Salmo Glider, Cisco Cid, Zam wobbler, Poppers, med mera.

I'm Homemade

Jorgazz
2004-11-01, 19:34
Tjenare va på prakitiken och stog och skifftade däck på en bil och just då e det ögonblicket kom jag på att man kan använda gamla bly tyngder för aluminiumfälgar! Sådana med klister på! men tar bort det gamla klistret. sen är det bara att smälta då vet man exakt hur mmycket man smällter!
Bra va=?¨'

linu_z
2004-11-02, 00:15
jag gjorde ne form i alu med 10mm hål. smälter bara "däckvikter" och fyller formarna... gör ett 50tal åt gången så klarar man sig ett bra tag!

ep
2004-11-02, 00:20
Vet någon hur fat flipper small är förtyngd?

Henk
2005-08-12, 00:46
är mantan blyad på mitten och har låg tyngdpunkt?

Piratepig
2005-10-02, 22:58
hur smälter ni bly?

Kjelle Lundberg
2005-10-03, 14:41
hur smälter ni bly?

Gammal alu kastrull på spisen funkar fint.

kalleh
2005-10-03, 18:40
Gammal alu kastrull på spisen funkar fint.

En befogad varning: När man smälter bly och tempen blir "för hög"
bildas "bly gaser" som är välldigt ohällsosamma att andas in.
Bly lagras dessutom i kroppen så det är kört för all framtid.
Jobba istället utomhus med en gasolbrännare och hålls inte med näsan över smältan.
Det finns billiga engångs Gasol brännare på bla Biltema.
:ordning:

CalleX
2005-10-08, 01:39
Vad är mest avgörande för gången hos ett jerkbait? Blyningen eller formen? Hur påverkar då olika formar - jag tror att jag fattar principen bakom olika blyningar efter Homemade's förklaring (vad jag förstår så ska alltså sliders ha en ganska schysst balans vilket antagligen är lättast att uppnå med vikter fram och bak - har jag fattat rätt?) men formarna på betet verkar inte spela lika stor roll...vad säger ni mer erfarna?
Sen funderade jag på hur man ska få en rullande/wobblande gång som i salmo fatso - kanske lägga tyngdpunkten lite högre? Men då kommer den kanske bara gå på sidan eller inte alls....vad säger ni?

homemade
2005-10-25, 19:29
Formen har betydelse... Blyet har betydelse.. MIn tidigare beskrivning om mly fram + bak ger gliders stämmer inte helt!
Nästan alla "träbitar" som svävar horisontellt går att få till en zick-zack gång, formen bestämmer antagligen glidfunktionen till stor del. För att en wobbler ska kunna glida måste den antagligen vara rejält strömlinjeformad. Jag har gjort långa jerkbaits med "platt" nos vilket resulterar i "inget glid alls", men mycket kraftig zick zack, oavsett var blyet sitter. EN bra glider måste antagligen vara ytterst bra balanserad, alternativt ha en form som stabliserar (strömlinjeformen) beten.

Om du vill ha en rullande gång, sätt en liten mängd bly i ryggen.. var försiktig, det blir snabbt för mycket bly!

I'm Homemade

Johannes R
2005-10-25, 21:21
Igentligen borde det gå att räkna ut hur mycket bly som behövs om man jämnför densitet osv.. Nån som är haj på sånt??

Jo det är klart att det går :)

http://www.lovtrainstitutet.se/traslagsinfo/fakta/asp.html

Asp har densiteten 440-490 kg/m3 vid 0% fuktkvot och 490-540 kg/m3 vid 15% fuktkvot

Jag tog ett mellanvärde altså 490kg/m3
En volym meter är 1000 volym decimeter.
Densitet mäts i kg/dm3: http://susning.nu/Densitet

490 / 1000 = 0,49 Asp har altså en densitet på 0,49kg/dm3

Vattnets densitet är exakt 1 vid 4 grader och 0,998 vid 20 grader. Jag tar 4 grader för det är enklast. Bly har en densitet på 11,34kg/dm3

Så altså, om vi har, för enkelhetens skull låt säga 1 dm3 Asp. Då behöver vi altså bly så att densiteten blir över 1. Får man ett värde bara lite över får man en svävande vobbler och vill man ha en sjunkande tar man lite mer.

Så om vi vill ha en sjunkande jerk tar vi denna formel:
BORT. X = Bly

0,49 + X = 1,1
0,49 - 0,49 + X = 1,1 - 0,49 = 0,61
X = 0,61

Tänk på att jag har andvänt dm3 och en jerk är mindre än så så därför är bly mängden betydligt mindre, det är bara att anpassa den här formeln till sitt UNGEFÄRLIGA värde på jerken. Men nu får man iallafall en rimlig uppfattning om hur mycket man ska ta. Jag kan också ha missat en värdesiffra hit eller dit.

homemade
2005-10-25, 23:18
Detta blev väl lite fel...

Om du tar 1 dm3 (en liter) Asp material och fyller denan med 4.6 Kg bly så kommer denna bit att kunna användas som ankare!

1 dm3= 1 liter Asp väger 0.49 Kg = 490 gram. För att denna bit ska sväva så ska du stoppa i undegär 510 gram bly (490 + 510 = 1000gram = samma vikt som 1 liter vatten = svävande). Ska vi vara exakta så komemr dessa 510 gram bly att uppta ungefär 45 cm3 volym som alltså måste borras bort (för att få ett hål att hälla blyet i). Det bortborrade materialet väger i dunga svängar 22 gram. Träbiten med hål väger alltså runt 470 gram och du behöver fylla p åmed 530 gram bly!

Vad innebär detta i praktiken?
Ett trä-ämne för jerkbait wobbler som är gjort av Asp (INTE linoljebehandlat) vägor ofta i runda svängar 70 gram = ~140 cm3, för att denna ska sväva måste den väga 140 gram (inklusive krokar, skruvöglor och färg)... alltså fyller du på i runda svängar knappt 70 gram bly!

Hade du haft Bok istället för Asp så skulle ett 70 grams Bok jerkbait behöva fyllas med ca 30 gram bly. (1 dm3 bok väger ungeför 700 gram, 70 gram bok = 100 cm3 vilket ska väga 100 gram för att sväva).

Kom ihåg, detta är ungefärligt och ska bara användas som riktlinjer. Hur mycket man i verkligheten behöver MÅSTE testas och beror på fuktigthet och framförallt hur stora krokar, skruvöglor et.c. betet utrustas med.

I'm Homemade

Johannes R
2005-10-25, 23:39
Detta blev väl lite fel...

Om du tar 1 dm3 (en liter) Asp material och fyller denan med 4.6 Kg bly så kommer denna bit att kunna användas som ankare!

1 dm3= 1 liter Asp väger 0.49 Kg = 490 gram. För att denna bit ska sväva så ska du stoppa i undegär 510 gram bly (490 + 510 = 1000gram = samma vikt som 1 liter vatten = svävande). Ska vi vara exakta så komemr dessa 510 gram bly att uppta ungefär 45 cm3 volym som alltså måste borras bort (för att få ett hål att hälla blyet i). Det bortborrade materialet väger i dunga svängar 22 gram. Träbiten med hål väger alltså runt 470 gram och du behöver fylla p åmed 530 gram bly!

Vad innebär detta i praktiken?
Ett trä-ämne för jerkbait wobbler som är gjort av Asp (INTE linoljebehandlat) vägor ofta i runda svängar 70 gram = ~140 cm3, för att denna ska sväva måste den väga 140 gram (inklusive krokar, skruvöglor och färg)... alltså fyller du på i runda svängar knappt 70 gram bly!

Hade du haft Bok istället för Asp så skulle ett 70 grams Bok jerkbait behöva fyllas med ca 30 gram bly. (1 dm3 bok väger ungeför 700 gram, 70 gram bok = 100 cm3 vilket ska väga 100 gram för att sväva).

Kom ihåg, detta är ungefärligt och ska bara användas som riktlinjer. Hur mycket man i verkligheten behöver MÅSTE testas och beror på fuktigthet och framförallt hur stora krokar, skruvöglor et.c. betet utrustas med.

I'm Homemade

Ja självklart, ber om ursäkt, nartuligtvis inte kilo utan gram, precis som du skriver. Men detta gäller ju också bara på kuber. Om man har en annan form så kan det ändras, sen måste man igentligen ta med ytspänningen om man vill ha exakt, men den försvinner ju å andra sidan när man kastar. Så ska man ta fram ett riktigt svävande bete måste man dra ner den i vattnet en bit för att se om den flyter eller sjunker. Nartuligtvis ska det inte heller vara gånger i formeln utan plus, precis som du skriver. Undrar vad jag tänkte? Men tror ni inte mitt 5 kilos bete funkar om jag kapar en flaggstång? *Dunkar huvudet i väggen* :blush: http://susning.nu/Idiot

CalleX
2005-10-26, 00:08
är inte det lättaste sättet att (om man fortsätter på homemades tankegång lite) att ta och mäta volymen på sitt färdigsnidade jerkbait och sedan vikten och därefter ta hur mycket bly som behövs (och korrigera för hur mycket trä som ska borras bort) varje gång och skita i trädensitet och dyl...? Den blir ju ändå annorlunda när man har impregnerat. Homemade! Hur mycket gör krokar och lack? Om jag tar fram förhållandet 1:1 (vatten:vobbler) innan man har lackat och så - kommer den sjunka som en sten eller (om jag vill ha ett sjunkande...)?

homemade
2005-10-26, 09:17
Visst kan man mäta volymen på träbiten, helt RÄTT och faktiskt det bästa, i alla fall om man linoljebehandlar. Problemet är bara att vi vanliga människor inte alltid har verktygen för att mäta volymen tillräckligt noga. Men gör så här:
Väg wobbler kroppen så nogrannt som möjligt
Fyll ett högt, smalt glas (groggglas, ölglas eller ett långsmalt rör som är täppt i en rumpan), fyll glaset med vatten så att det rinner över, glaset ska vara absolut så fullt som möjligt. Doppa nu ner träämnet som du vill mäta volymen på, sakta, sakta (Ja, vattnet kommer att rinna över glaskanten). Säkt wobblern helt men stick inte ner fingrarna i vattnet.
När du har sänk hela träbiten tar du upp den igen och sedan tar du ett mätglas och fyller tar reda på hur mycket vatten du kan fylla på innan vattnet åter rinner över glaskanten. Varje milliliter (ml) motsvarar 1 gram. Använd gärna ml mått, teskedar och matskedar från köket.
Har man gjort detta ett par tre gånger så lär man sig snart på ett ungeför hur mycket bly som kommer att krävas!

Om volymen blir 78 ml så ska den färdiga wobblen väga 78 gram för att sväva.
OK VIKTIGT: Använd denna bly-vikts information som ett utgångsläge, man måste TESTA för att få viktfördelning, sjunkhastighet och gång att bli rätt, testa alltid MED krokar, öglor och bly!

Krokar, skruvöglor väger på Jerkbaits ganska mycket 3-4 gram/krok+ ögla, naturligtvis beroende på vilken typ av krok man använder. Väg 10 krokar + 10 öglor + 10 fjäderringar på en gång, dividera vikten med 10 så får du reda på vad EN uppsättning väger, detta ger bra noggrannhet!

Epoxicoatings tillför vikt, men oxå volym, dock mer vikt än volym (epoxi sjunker). Ett epoxi lager sänker en sedan tidigare svävande wobbler. Dessutom tycker jag att epoxilager ofta förändrar gången ganska radikalt, framförallt på vanliga wobbler (med hakskedar), ju mindre wobbler sesto större påverkan!
Jag gör alla mina wobbler (utom Hell tails) utan epoxi, det ger mig bättre kontroll på att den färdiga wobbler rör sig som den gjorde när jag testa ut inblyningen efter linoljebehnadling.

I'm Homemade

Master of Roach
2005-10-26, 13:06
Någon som vet hur cobb's crazy shad är viktad? Jag har gjort ett gäng jerks som jag viktat fram och bak som har gett fin och fisklig gång men nu skulle vilja ha den där otroligt stabila gången så att det går att vev-jerka riktigt sakta som var på mina gamla cobb's. Någta tips?

Flodebanan
2005-10-26, 17:35
Finns en tråd med massa jerkmallar, där finmns det också en hel del bilder på hur jerks är viktade ! Skitbra tråd för den som vill ha lite inspiration till jerkar ;)

CalleX
2005-10-26, 20:28
Det får väl bli lite höftningar - det är ju ändå trots allt inte fabriksgjort och det SKA vara lite osäkert hur den kommer att gå :D