Visa fullständig version : Info ang feederutrustning ?
Funderar på att köpa feederutrustning men är ganska dåligt insatt i hur det fungerar. Har fiskat lite med själva feedern och tycker att glidande tackel är bäst.
Hur kraftigt spö behöver jag? Brukar fiska småkarp, sutare, id och abborre. Det finns väll light, medium och heavy...men sen finns det olika toppar...hmm.
Hur fungerar det med en baitrunner-rulle? Någon som har förslag på set med rulle och spö till rimliga priser?
Alla tips är välkomna...
Tight lines!
SpecimenHunter_Rasmus
2004-10-06, 17:44
Jag har ett catana heavy feeder och till det så får du 2 st toppar :
En 4 oz
En 3 oz (en oz är väl om jag inte missminner mig 28 gram?)
Sen har jag köpt till en topp på 2 oz.
Ska du kasta ut en fulladdad feeder på eller en tung boltrig som kanske väger uppåt 100 gram så klarar ju 4 oz toppen det. Sen om du ska fiska efter sutare abborre m.m så brukar jag köra med 2 oz toppen så man lätt kan registrera nappen.
Så du har ju ganska stor variation och kan kasta iväg ganska mkt va du vill.. Har funkat kanon för mej hitills!
MVH Rasmus
Flodebanan
2004-10-06, 19:25
Jag har ett catana heavy feeder och till det så får du 2 st toppar :
En 4 oz
En 3 oz (en oz är väl om jag inte missminner mig 28 gram?)
Sen har jag köpt till en topp på 2 oz.
Ska du kasta ut en fulladdad feeder på eller en tung boltrig som kanske väger uppåt 100 gram så klarar ju 4 oz toppen det. Sen om du ska fiska efter sutare abborre m.m så brukar jag köra med 2 oz toppen så man lätt kan registrera nappen.
Så du har ju ganska stor variation och kan kasta iväg ganska mkt va du vill.. Har funkat kanon för mej hitills!
MVH Rasmus
VART KÖPER DU TILL X-tra toppar? PM MEJ!!
Flodebanan
2004-10-06, 19:29
Funderar på att köpa feederutrustning men är ganska dåligt insatt i hur det fungerar. Har fiskat lite med själva feedern och tycker att glidande tackel är bäst.
Hur kraftigt spö behöver jag? Brukar fiska småkarp, sutare, id och abborre. Det finns väll light, medium och heavy...men sen finns det olika toppar...hmm.
Hur fungerar det med en baitrunner-rulle? Någon som har förslag på set med rulle och spö till rimliga priser?
Alla tips är välkomna...
Tight lines!
Kör på ett RT C-14 Feeder 13,1" Heavy/Medium. Det är lagom till Färna, Braxen och Sutare, kompisen har ett, jag har förgångare XPS. C-14 är en rejäl uppryckning på XPS;en, Lätt ,mkt. fin aktion oc kostar bara ca. 900;-
Kör sedan på en vanlig Shimano GTM-RA 2500, gött men hög utväxling, och varför skall man ha en baitrunner på ett feederspö, det blir bara sklumpigt, kör men en liten o lätt rulle. GTM finns i Butiken för 875;-.
//Markus
El Crapone
2004-10-06, 19:44
Ingen som testat spöt de säljer på fishit.com för 699:-
bra/ok/dåligt?
Polaren köpte det, 2 av 3toppar är knäckta :)
Jag vet inte riktigt om jag kan rekomendera det
Flodebanan
2004-10-06, 19:50
Polaren köpte det, 2 av 3toppar är knäckta :)
Jag vet inte riktigt om jag kan rekomendera det
Vad man får höra så är Fishits grejjor överlag ingen höjdare alls!
Men vissa tilverkar har stora problem med att glasfibertopprna går sönder, men grafittopparna(som e bäst"!) håller alltis bättre.
Men det fisket som vi bedriver så är ju endast glasfibertopparna av intresse.
Kolfibertopparna är lite för styva.
etuna_alex
2004-10-06, 19:57
jag skulle satsa på två feeder spön om jag var du! ett heavy för sutare mindre karp möjligtvis grövre id. och ett medium eller light till abbore m.m
baitrunner är ingen nödvändigt het vid feeder fiske funkar exakt likabra med din nuvarande haspelrulle om det är shimano förstås :wink: hehe
har du tänkt att feeder fiska efter abborre lr?? :oj:
Ingen som testat spöt de säljer på fishit.com för 699:-
bra/ok/dåligt?
Jodå, har ett sånt och det funkar utmärkt. Väldigt prisvärt. Det är en mellandel med som gör spöt längre och lugnare, den har man på om man kör med större feeders. Vill man bottenmeta med blysänke kör man utan mellandelen och får då ett bra ledgerspö.
Hej!
Anledning till att jag vill ha baitrunner var att jag inte alltid håller i mitt spö när jag fiskar. Just nu använder jag bara ett gummiband runt handtaget för att spänna linan, sen har jag frilina från rullen. Med glidande tackel ger detta ett bra resultat även när fisken är lite försiktig. Men finns det inte smidiga baitrunner rullar, eller är alla klumpiga?
Anledningen att jag vill ha ett feederspö är att det blir ju ganska tunga grejor man kastar med och dessa är väll bra till det. Sen vill jag givetvis ha möjlighet att fiska vanligt feederfiske med "hela" utrustningen då jag håller i spöet.
har du tänkt att feeder fiska efter abborre lr?? :oj:
Vi har haft bra fiske på mindre abborre med feeder och tänkte att det kanske gick att fiska större abborre så också. Prova med annat mäsk, kanske med blodpulver eller fiskbitar...måste ju prova! Ingen aning om det fungerar dock...men det lär väll visa sig..hehe
Tight lines!
Andersson1
2004-10-07, 11:54
Ang. Fishit! (Broman)
Jag har köpt två feeder spö och ett match, själv så tycker jag matchspöet är otroligt bra även andra som fått känna på spöet är grymt imponerade, mycket prisvärt.
Feederspöna tycker jag inte är lika bra som matchspöet men helt klart ett mycket bra spö som enkelt står sig mot betydligt dyrare spö.
Probl. när man beställer så vet man ju inte vad man får, när jag fick hem mina spö gick jag igenom dom nogrant, kolla att alla spöringar sitter som dom ska, kolla ringarna så dom är hela samma sak gäller topparna, kolla rullfäste så det går i linje med spöringarna, ja kolla allt väldigt noga!
Hittar du minsta lilla så bara ring och medela vad du inte är nöjd med så skickar han ner nya grejer och du returnerar det som du inte är nöjd med.
Har tagit mycket fin fisk med dessa spön.
Ex.
Matchspö: Färna 3100g, Id 2950g
Feederspö: Braxen 5620g
avkroken
2004-10-07, 13:00
Farsan och jag har båda varsit både match och feeder från fishit.com. Pappa har knäckt en topp, då fick han en ny på direkten då han ringde.
Matchen är suverän, det är mitt favorit, sutare,brax och gädda har flitigt drillats på dessa spön i snart två år.
Feeder spöt hoppas jag kommer hålla lika bra som matchen. :headbang:
etuna_alex
2004-10-07, 17:32
feeder spöna har en mycket styvare ryggrad och oftast topp aktion som gör att du kan kasta rejält tunga pjäser. jag brukar oftast köra med glidande tackel och det funkar hur bra som helst förstår inte vad du ska med baitrunner till om du inte håller i spöet när du fiskar. förövrigt så är det väll inte alltför vanligt att håla i sitt spö då man botten metar haha ;) . du ser ju i toppen om det nappar! :rolleyes:
feeder spöna har en mycket styvare ryggrad och oftast topp aktion som gör att du kan kasta rejält tunga pjäser. jag brukar oftast köra med glidande tackel och det funkar hur bra som helst förstår inte vad du ska med baitrunner till om du inte håller i spöet när du fiskar. förövrigt så är det väll inte alltför vanligt att håla i sitt spö då man botten metar haha ;) . du ser ju i toppen om det nappar! :rolleyes:
Det är just då när man bottenmetar med glidande tackel (och även utan för den delen) att man skulle behöva baitrunner funktionen: om fisken simmar iväg eller mot dig då hör du baitrunnern som tickar. Jag har 2 baitrunner rullar med elektroniskt alarm och jag får visuell och hörbar signal att det nappar. Varför skall jag stirra hela tiden på spötoppen när jag kan koppla av och fika, tex? Det är precis på samma sätt som när man fiskar efter karp: man bottenmetar då också och baitrunner används nästan uteslutande. Man kan inte sitta en hel natt och titta på spötoppen. Och om man kör med flera spö, vad gör man då? För allt bottenmete använder jag baitrunner rullar.
Flodebanan
2004-10-07, 20:15
Det är just då när man bottenmetar med glidande tackel (och även utan för den delen) att man skulle behöva baitrunner funktionen: om fisken simmar iväg eller mot dig då hör du baitrunnern som tickar. Jag har 2 baitrunner rullar med elektroniskt alarm och jag får visuell och hörbar signal att det nappar. Varför skall jag stirra hela tiden på spötoppen när jag kan koppla av och fika, tex? Det är precis på samma sätt som när man fiskar efter karp: man bottenmetar då också och baitrunner används nästan uteslutande. Man kan inte sitta en hel natt och titta på spötoppen. Och om man kör med flera spö, vad gör man då? För allt bottenmete använder jag baitrunner rullar.
Man fiskar med endast ett spö när man inte kör någon form att boltrigsfiske, allt annat tycker jag e taskigt mot fisken som så kan svälja kroken långt ner i svaljet. Man måste ju ändå vara koncentrerad och kunna plocka spöet snabbt som faan. Då kan du inte sitta och fika 10m bort. Asså sitter du o Feedermetar kikar du såklart på tippen efterosm det är en bättre indikator, givetvis!! Halva iden med Qivertippen? Till Karpmete givetvis, men till feederfiske...inte.
När man fiskar tycker jag att man skall kunna släppa tebax fisken oskadd, därför fikar man med bara ett spö som man har superkoll på( om man inte fiskar med boltrig). Allt annat tycker jag känns oansvarit!
Kör på en Stradic 2500, och en nylonlina runt 0.22 ,du kommer aldrig ångra dig!
//Markus
etuna_alex
2004-10-07, 20:26
okej. när jag fiskar, är jag ute efter att fiska och inte fika det kan jag göra hemma :cheers: . dessutom är ju koncentrationen och väntan på hugget en del av tjusningen när du har feeder/quiiver spö ser du ju det lilla knyckandedet i toppen det är ju bara kul att sitta och ha koll på spöet man vet aldrig när det kan nappa men om du går iväg och gör nått annat är det ju lätt hänt att missa ett napp.men när du fiskar karp däremot så har du ju ofta väldigt långt mellan huggen/flera spön och då kan det vara skönt att lägga ifrån sig spöet och koncentrera sig på nått annat ett tag.
men baitrunner är jävligt bra använder mina så fort det är dags för gäddmete då skulle jag inte klara mig utan dem hehe ;)
Om ni läser noggrant det som jag skrev ni kan inse att jag har inte sagt något om att gå ifrån spöet. Att fika betydder också att dricka en kopp kaffe eller äta en smörgås. Kom inte och säga att man äter inte något när man är ute och fiskar i 6-8 timmar. Eller att man dricker inte. Har ni glidande tackel innebär detta att fisken kan simma iväg och då är baitrunner som hjälper mkt. Jag ville bara säga att i många situationer när man bottenmetar (obs: det var ingen snack om feedermete) då får man mkt hjälp av en rulle med baitrunner funktion.
Flodebanan^Men inlogg probb.
2004-10-07, 21:06
Om ni läser noggrant det som jag skrev ni kan inse att jag har inte sagt något om att gå ifrån spöet. Att fika betydder också att dricka en kopp kaffe eller äta en smörgås. Kom inte och säga att man äter inte något när man är ute och fiskar i 6-8 timmar. Eller att man dricker inte. Har ni glidande tackel innebär detta att fisken kan simma iväg och då är baitrunner som hjälper mkt. Jag ville bara säga att i många situationer när man bottenmetar (obs: det var ingen snack om feedermete) då får man mkt hjälp av en rulle med baitrunner funktion.
Okej, trodde hela tråden syftade på Feeder, men jag uppfattade dej fel. Kanske du har men folk som jag fiskar med och jag själv har en annan åsikt.
Klart man käkar, men vill mna äta i lugn och ro låter man tackelt stanna på land under en oimagning så man får en lugn matstund:)
etuna_alex
2004-10-07, 21:21
när man äter så vevar man in sitt bete och lägger spöet åt sidan för att för att försäkra sig om man inte missa nått napp. :)
som jag sa tidigare är baitrunner en mycket underlättande funktion vi t.ex bottenmete men jag tycker inte de är nödvändiga att använda vid feeder fisket som tråden handlar om! :)
Att en tråd handlar om feedermete och att man skriver lite om bottenmete (som man kan dessutom utföras med ett feederspö) tror jag inte att det är sååååååååå dåligt. Jag ville poengera att då när man bottenmetar, med feederspö eller inte, har man njutta av baitrunner. Hur många gånger har inte en tråd "spårat ut"? Det är inte hela världen. Förlåt, grabbar! Det skall inte hända igen.
Och jag brukar inte veva in betet, när jag feedermetar, bara för att jag vill dricka eller om jag tar en tugg.
Andersson1
2004-10-08, 13:38
Baitrunner är ingen höjdare att anv. till fiske där det är ett måste att köra finlir ex. krokskygga fiskar osv.
Ex.
Kör man braxen i Hossmo så vill man inte gå misste om ett enda hugg då det till 99% är storbraxarna som är otroligt pillriga och försiktiga, minsta lilla så spottar dom. Och få dom att hugga igen är inte lätt!
Fiskar man karp, sutare med bolt-rigg så är baitrunnern oslagbar i kombination med ett elektroniskt larm!
CDan guest
2004-10-08, 15:29
Baitrunner är ingen höjdare att anv. till fiske där det är ett måste att köra finlir ex. krokskygga fiskar osv.
Ex.
Kör man braxen i Hossmo så vill man inte gå misste om ett enda hugg då det till 99% är storbraxarna som är otroligt pillriga och försiktiga, minsta lilla så spottar dom. Och få dom att hugga igen är inte lätt!
Fiskar man karp, sutare med bolt-rigg så är baitrunnern oslagbar i kombination med ett elektroniskt larm!
Det är just det som jag ville säga: att i vissa sammanhang baitrunner är mkt bra. Dessutom "överdriver" jag och använder den även i dem fall när det "inte behövs". Skall jag göra något som gör att jag inte kan titta på spöet hela tiden, då sätter jag i gång baitrunnern: om jag vill ta en klunk eller en tugg, eller om jag skall hjälpa fiskekompisen. Att ställa åt sidan spöet hela tiden bara för en kort stund gör jag inte. Då skulle jag avbrytta fiskandet för ofta. Jag är en sådan fiskare som fiskar för nöjes skull. Och jag kan garantera att allt fisk som jag inte behöver släpper jag tillbaka.
Mina två baitrunner rullar med larm är ganska lätta och väl balanserade och jag använder dem även till sådan fiske som inte kräver baitrunner funktionen. Den minsta baitrunner rulle som jag har (den är i storlek 30 men det ser ut som att vara av mindre storlek) är så smidig att jag använder den ibland även till jiggfiske eller spinnfiske.
Mina två baitrunner rullar med larm är ganska lätta och väl balanserade och jag använder dem även till sådan fiske som inte kräver baitrunner funktionen. Den minsta baitrunner rulle som jag har (den är i storlek 30 men det ser ut som att vara av mindre storlek) är så smidig att jag använder den ibland även till jiggfiske eller spinnfiske.
Precis en sån baitrunner jag är ute efter...vad är det för modell och pris?
Tight lines!
Flodebanan
2004-10-08, 15:59
Tight lines!
Kan säga att Okuma har olika modeller i stlk. 20, 30. Dom är mindre, typ lämplig storlek.
//Markus
Tight lines!
Vilken modell av dem menar du: den med inbyggd elektroniskt alarm eller den utan? Den modell med alarm är en Cormoran Free Runner Pro EL-BAS 30 (som är i storlek 40, fast att den heter 30, alltså tar 0,40/100 m eller 0,30/170 m) och den utan larm är en Okuma Longbow 30 (alltså tar 0,30/100 m eller 0,25/150 m).
Cormoran rullen, den är en 7 år gammal rulle och jag tror inte att den finns, kvar plus att Cormoran rullarna är ganska sällsynta i Sverige och även i resten av Europa för den delen. Men fram till 2003 Mitchell hade en modell som heter Mitchell Full Runner Electronic som kostade 799 kr katalogpris. Kanske den finns kvar i nån butik.
Och när det gäller Okuma Longbow rullen, det finns bättre Okuma rullar som Interceptor Baitfeeder 639kr för 30 storlek eller Force Baitfeeder 899kr samma storlek.
...den med inbyggd elektroniskt alarm eller den utan? Den modell med alarm...
Va? Finns det rullar med inbyggt alarm? Är dom nåt att ha?
CDan guest
2004-10-12, 13:24
Va? Finns det rullar med inbyggt alarm? Är dom nåt att ha?
Det finns, men inte i så många modeller.
Larmet som finns på min rulle är inte så jätte avancerad, men det gör sitt jöbb. Larmet pipper två gånger per spolvarv. Alltså drar fisken i betet bara lite pipper larmet, låt säga, en gång. Om fisken stannar strax efteråt finns det risk att spolen hamnar i en position att larmet pipper inte, och om man har flera spö tätt intill varandra man hamnar i den situation att man inte vet precis på vilket spö har man fått napp. Alltså larmet har ingen fördröjning på signalen. Det larmet är lämpat mer för sådan fisk som drar längre ifrån spolen.
När man vill ha något kompakt och slippa ha med sig massor med extra saker då räcker med en sådan rulle. För det priset som jag fick betala för den rulle är jag mkt nöjd med den (och dessutom fick jag egentligen köpa två likadana rullar och en av dem är i perfekt skick och nyare än den andra som är något sliten, men inte så värst mkt).
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.