handdator

Visa fullständig version : Ny lina! - Men vilken?

BeBest
2004-10-06, 11:42
Nu har jag ledsnat definitivt på Berkley Vanish! Den tål inte nötning och lintrassel. Varje skatbo som jag trasslat ut, har blivit ett ställe för ett möjligt linbrott. Var med om det två gånger i går. Linan gick då av redan under själva pillet med trasslet och en gång i utkastet. Linan verkar redan efter en månads användning helt enkelt vara rutten! Litar inte mera på den!

Tidigare har jag använt Stroft GTM och funderar på att gå tillbaka igen.

Finns det andra bra mjuka och smidiga nylonlinor som jag missat eller kan köpa istället om jag inte får tag på Stroft. Linorna måste tåla nötning, trassel och helst vara ofärgade?
Jag ska ha en lina med dragstyrka ca 4 - 5 kg. Diameter max 0.25 mm, helst 0.20 mm eller mindre. Den skall användas på såväl haspel som multi.
Samt en med dragstyrka ca 10 kg och diameter 0.30 mm - 0.35 mm. Den ska användas på haspel.

greyscale
2004-10-06, 12:48
Sufix ska ha bra linor sägs det.. aldrig provat dem för de va slut när jag beställde så jag fick en energy-lina istället.. inte hunnit fiska så mkt med den men det verkar bra. de två kanske kan va något att titta på.

Stizo
2004-10-06, 12:52
Prova Sufix XL Strong!

Peter L
2004-10-06, 13:03
Om du vill ha en smidig lina kan jag rekomerndera Stroft ABR, det är den mjukaste i deras serie. Har aldrig använt tjockare än 0.16mm själv med de jag har använt är jag mycket nöjd med.

Slemgädda
2004-10-06, 13:48
Optima Titan Power är en av de bästa nylonlinorna jag provat.
Dessutom är den billig, om nu det spelar nån roll.

Ordinariepris är drygt 100:- för 250 m (0,30)

Stenbocken
2004-10-06, 17:40
Varför vill du inte ha flätlina?

grindpalm
2004-10-06, 17:50
Sufix Xcelon känns väldigt smidig!

BeBest
2004-10-06, 18:08
Varför vill du inte ha flätlina?
Jag kan tänka mig en flätlina med ca 10 kg dragstyrka men en sån är tämligen tunn och jag behöver också linans bärighet i vattnet på hösten. En lite grövre lina gör att jag kan ta hem betet ännu saktare utan att det omedelbart går i botten.

Vidare så utsätter jag linorna för torrnötning när jag ror drag. Det tål antagligen inte en flätlina så bra. En mycket tunn flätlina har inte några marginaler därvidlag.

Till matchspöet kan jag tänka mig en mycket mjuk lina men till Mörrumrullen vill jag nog ha en lina som går att träda igenom ögorna i trasslet. Där funkar inte en uppmjukad flätlina alls!

Jag ska kolla upp Sufix och Optima linorna.
Dock vet jag att jag nyligen kasserade en 0.40 Optima Pro-lina som enligt spolen var avsedd för laxfiske. Den var stel och tråkig samt bidrog till korta kastlängder på min Ambassadeur 6500C Syncro. Linan var billig och köptes för att det var bråttom och jag inte hade råd med bättre den gången. Det mest positiva jag kan säga om den är att den hade samma skitbruna humusfärg som Gisslaren men det var ju inte så optimalt till havsöringen.
Nu har jag lagt på Stroft GTM 0.35. Det är skillnad det!

Stenbocken
2004-10-06, 18:26
Annorlunda resonemang att utgå från brottstyrkan, men jag antar att du har en god anledning? Jag tror inte att sammansmälta linor, som t.ex. Fireline har sämre tålighet mot nötning än nylonlina. Personligen gillar jag dock inte Fireline på multi.

Carpoholic
2004-10-06, 18:31
Prova Sufix XL Strong!

Here is a review i wrote for this line:

Suffix XL Strong Fishing Line

This is by far the best line I have used for carp fishing, in fact I use it for all my fishing methods now, whether it be Carp fishing, Float fishing, Ledgering, Spinning, Pike fishing or Trolling.

I currently use the 20lbs breaking strain on all my Baitrunners but it looks like a breaking strain of about 10 - 15lbs.

The line lay on the spool is excellent and this dramatically increases the casting distance without a doubt.

It is a very limp line and it has a very low memory. This seriously reduces “Birds Nests” in the line, which I have experienced with other big named brands.

The knot strength is excellent aswell and I have had no problems with “knot breaks” at all.

I would recommend this line to anyone who want to use a quality line.

It’s the best of the best and I wont be changing it for any other line on the market.

It retails at 199 Kronor in Sweden (about £15) for a 600meter spool, but it is well worth the money.

It comes in various breaking strains to suit any fishing situation.

Try it and see, I assure you that you will not be dissapointed with the performance of this line.

Score = 10/10 (without a doubt)

Chris.

BeBest
2004-10-06, 18:40
Annorlunda resonemang att utgå från brottstyrkan, men jag antar att du har en god anledning? Jag tror inte att sammansmälta linor, som t.ex. Fireline har sämre tålighet mot nötning än nylonlina. Personligen gillar jag dock inte Fireline på multi.
Anledningen är myckt enkel. De haspelrullar jag använder konstruerades innan flätlinorna var allmängods. Jag är inte säker på att de tål påfrestningarna jag kan utsätta dem för med hjälp av en grov PowerPro.
Jag har dock använt 0.18 Fusion på den ena haspelrullen och det har gått bra. Men nu har den linan varit med några säsonger och börjar se lite flossig ut.

Varför jag ska behöva mer än 10 kg dragstyrka till gädda eller havsöring vet jag inte och 5 kg borde väl räcka mer än väl för abborre och regnbåge.

Charlie
2004-10-06, 18:45
sufix xl strong är den absolut bästa nylonlinan, men stroft är också bra!

Stenbocken
2004-10-06, 18:47
"Varför jag ska behöva mer än 10 kg dragstyrka till gädda eller havsöring vet jag inte och 5 kg borde väl räcka mer än väl för abborre och regnbåge."

Det är ju en helt annan sak. Tunn lina ger ökade kastlängder och tjockare lina högre nötningstålighet och fördelar vid bottennapp och annat. Man måste ju anpassa dimensionen till rullen i viss mån, men om man ställer in broms etc. på ett bra sätt tror jag knappast ens antika rullar tar skada av flätlina.

Stenbocken
2004-10-06, 18:51
Däremot tar spöringar mycket stryk av flätlinor.

Flodebanan
2004-10-06, 18:55
Anledningen är myckt enkel. De haspelrullar jag använder konstruerades innan flätlinorna var allmängods. Jag är inte säker på att de tål påfrestningarna jag kan utsätta dem för med hjälp av en grov PowerPro.
Jag har dock använt 0.18 Fusion på den ena haspelrullen och det har gått bra. Men nu har den linan varit med några säsonger och börjar se lite flossig ut.

Varför jag ska behöva mer än 10 kg dragstyrka till gädda eller havsöring vet jag inte och 5 kg borde väl räcka mer än väl för abborre och regnbåge.

Vill du ha en lina som håller bra och är stark, Berkely Iron Silk. Den kanske är lite stum in början, men den har knappast något "rullminne" alls. Kör det på mitt quiverspö nu, och den fungerar perfekt. Har kört på 0.22 men 0.20 är nog absolute inga problem att gå ner till, har aldrig "dragit" av lina utan bara skavt av den. Väldigt synd att den är färgar KRITVIT eller GRÖN. Skulle verkar gillat den i ett vanligt genomskillning utförande! Stumheten i linan är ett verkligt plus !

Kan bara slänga ett varningord angånde Platils linor som nu återlanseras om jag fattat det hela rätt. Jag fick en provspole som 0.20 som jag knöt upp ett par Braxentafsar av. Efter 2 fiskar small tafsen av, Allmänt så var linan "skadad" ungefär som efter en dålig knut över hela lina. Efter Braxenmissen försvann den spolen i soptunnan, och Scierra Flourcarbon fick ta över.

BeBest
2004-10-06, 18:59
Det är ju en helt annan sak. Tunn lina ger ökade kastlängder och tjockare lina högre nötningstålighet och fördelar vid bottennapp och annat. Man måste ju anpassa dimensionen till rullen i viss mån, men om man ställer in broms etc. på ett bra sätt tror jag knappast ens antika rullar tar skada av flätlina.Så sant men det händer ju i stridens hetta att man av ren obetänksamhet drar bromsen i botten och då är det kanske inte linan om ger sig först ...

Haspelrullar med Syncro är man rädd om! De hittar du inte på butikernas lager längre och fina ex är inte så billiga på Tradera! Mina hade jag tänkt ha tjugo år till! :)

BeBest
2004-10-06, 19:08
Däremot tar spöringar mycket stryk av flätlinor.
Det är möjligt men jag tycker inte jag märkt något av det. Tror inte att en flätlina skulle hålla tre säsonger i så fall. Första omgången Fusion satt för övrigt på i 4 säsonger och de var mycket fiske i en mängd vatten och med beten i vikter mellan 3g och 40+ mest spinnare och plåtdrag. Andra omgången har fått lite lättare men med samma beten, så kanske det kan varea så att ringarna är slitna. Är på väg att pensionera det spöet. Det är ett ABU 8' Crossfire för vikter upp mot 20 g men det tål mycket mer!

BeBest
2004-10-06, 19:15
Here is a review i wrote for this line:

Suffix XL Strong Fishing Line

This is by far the best line I have used for carp fishing, in fact I use it for all my fishing methods now, whether it be Carp fishing, Float fishing, Ledgering, Spinning, Pike fishing or Trolling.

I currently use the 20lbs breaking strain on all my Baitrunners but it looks like a breaking strain of about 10 - 15lbs.

The line lay on the spool is excellent and this dramatically increases the casting distance without a doubt.

It is a very limp line and it has a very low memory. This seriously reduces “Birds Nests” in the line, which I have experienced with other big named brands.

The knot strength is excellent aswell and I have had no problems with “knot breaks” at all.

I would recommend this line to anyone who want to use a quality line.

It’s the best of the best and I wont be changing it for any other line on the market.

It retails at 199 Kronor in Sweden (about £15) for a 600meter spool, but it is well worth the money.

It comes in various breaking strains to suit any fishing situation.

Try it and see, I assure you that you will not be dissapointed with the performance of this line.

Score = 10/10 (without a doubt)

Chris.

That will do it! Suffix XL Strong it will be! thanks mate! :cheers:

Flodebanan
2004-10-06, 19:19
Kan bara säga att 2 Svriges bästa trollingteam, iaf fall det bästa enligt STM kör men Vanish på alla sina spön, och en trollinglina måste ju ha nötningstålighet. Anders tycker Vanish e TOPPEN! :)

GuTe
2004-10-06, 20:34
XL Strong.

Har testat Stroft ABR och den upplever jag som "för stel" för kast, passar nog dock perfekt till trolling.

lilleandreas
2004-11-10, 21:26
XL Strong.

Har testat Stroft ABR och den upplever jag som "för stel" för kast, passar nog dock perfekt till trolling.

Jag kan bara rekomendera spiderwire, jag kör med 0,17 lina och den är helt suverän enligt min mening, smidig och stark!

Danne67
2004-11-10, 21:38
Jag kan bara rekomendera spiderwire, jag kör med 0,17 lina och den är helt suverän enligt min mening, smidig och stark!

Håller med dig. Men jag tror BeBest var ute efter en nylonlina den här gången :ordning:

Flodebanan
2004-11-10, 21:40

Klart nylon är tåligare än flätlina!

Flodebanan
2004-11-10, 21:42
Testat Drennan Doubble Strenght? Den skall tydligen vara grym, finns dock bara som 50m spolar. Finns det att få tag på 100m spolar utanför Sverige?

BeBest
2004-11-10, 22:03
Testat Drennan Doubble Strenght? Den skall tydligen vara grym, finns dock bara som 50m spolar. Finns det att få tag på 100m spolar utanför Sverige?
Jodå. Jag har använt den linan i 0.12mm för att ha som kroktafs när jag bäckmetar. Den har naturligtvis fungerat till det. Men jag upplevde den inte bättre än något annat. Och ordet double var mest ett försäljningstrix. Dubbel styrka i förhållande till vad? Hårsvallet på en skinhead?
Min favoritlina på den tiden var annars Abulon Extra. Hade även 0.10 av den som kroktafs. Det funkade ju också men inte var det speciellt säkert. När jag senare bytte bäckmetespöets toppknutna huvudlina till en lysande grön Berkley PowerMax blev påfrestningen för stor för dessa klena linor.

Flodebanan
2004-11-10, 22:10
Jodå. Jag har använt den linan i 0.12mm för att ha som kroktafs när jag bäckmetar. Den har naturligtvis fungerat till det. Men jag upplevde den inte bättre än något annat. Och ordet double var mest ett försäljningstrix. Dubbel styrka i förhållande till vad? Hårsvallet på en skinhead?
Min favoritlina på den tiden var annars Abulon Extra. Hade även 0.10 av den som kroktafs. Det funkade ju också men inte var det speciellt säkert. När jag senare bytte bäckmetespöets toppknutna huvudlina till en lysande grön Berkley PowerMax blev påfrestningen för stor för dessa klena linor.

Har fått för mig att den mäter sin styrka enligt den "riktiga" lb, klassningen? I knutrna vill säga, men det kanske bara är tomt snack. Tänker nästa sesong pröva just Vanishlinan just för att det är FC och finns på lagom stora spolar. Finns ju fortfarande i USA och FC hela vägen är nog suveränt, det tror jag iaf;)

Men Sufix Xl verkar bra, men kanske lite klen i förhållande till diametern? Jag vill gärna ha tunnare än 0.20 så.

carpfenmazter
2004-11-10, 22:16
kan meddela att Berras har bra med Drennan DS. Dock kan de vara ganska gamla... Jag har provat bl.a. 0,26 till ytfiske på karp, och den fungerade bra trots åldern.

Flodebanan
2004-11-10, 22:22
kan meddela att Berras har bra med Drennan DS. Dock kan de vara ganska gamla... Jag har provat bl.a. 0,26 till ytfiske på karp, och den fungerade bra trots åldern.

Du anar inte vilka reusrser jag sitter på :P
Få tag på grejor som finns hos Svenska grossiter är inget större problem:)

Men just om DDS fanns i 100m spolar. Eftersom Darts bara marknadsför 50m Spolar så undrar man ju. Tänkte om det fanns i Eng. eller liknande.

Wobblersnidarn
2004-11-10, 22:29
Jag la på min abu 5000c rulle en rapala lina , en toppen lina, inga skatbon
Har använt den flitigt.
Är det någon annan som har använt den ,,en stum underbar lina tycker
Wobblersnidarn. :hoppa:

carpfenmazter
2004-11-10, 22:33
oops. sorry. Glömde meningen med mitt inlägg :) Berras har på 500 m spolar

Sturgeon
2004-11-11, 01:35
Vanish är en medioker lina, tål nada. Säkert bra obelastad. :D

linu_z
2004-11-11, 02:01
triline sensithin... är rätt ok!

Storfiskaren
2004-11-11, 10:59
"Jag kan tänka mig en flätlina med ca 10 kg dragstyrka men en sån är tämligen tunn och jag behöver också linans bärighet i vattnet på hösten. En lite grövre lina gör att jag kan ta hem betet ännu saktare utan att det omedelbart går i botten."

Berkley Fireline flyter...