handdator

Visa fullständig version : CD-flyrod

maryland
2004-10-07, 09:45
Nån mer än jag som köpt ett CD-spö från Flyfishingmasters?

Köpte ett 9fot, 3-del, #8, helt underbart spö.

Döm om min förvåning, när jag synar spöt för första gången och jag kan konstatera att handelarna av holkarna saknar nån form av tilltäppning.
Man kan typ lysa med ficklampa rätt in i hela klingans innanmäte.
Verkar ju en smula riskabelt, kanten har ju ingen som helst förstärkning eller skydd och helt öppet för smuts att lagras i klingan.

Spöt köptes som färdigbyggt ska tilläggas.

FFM påstår att det inte har någon betydelse och att man kan sätta i nån form av proppar av ett material som inte kan expandera.

Jag vill ha förslag på dylikt material.

Pred_Ce
2004-10-07, 18:23
Tack för tipset. En polare köpte ett CD-Rods. Får se om han har samma konstruktion. Vi provfiskade sådana spön i slutet på sommaren och annars verkar de fina. Kommer jag på något ska jag höra av mig här.

greyscale
2004-10-07, 19:02
I boken Spöbyggnad på mitt sätt av Kenneth Boström så använder han "balsamuffar" dvs bitar av balsa för att förstärka en klinga.

maryland
2004-10-13, 22:01
I boken Spöbyggnad på mitt sätt av Kenneth Boström så använder han "balsamuffar" dvs bitar av balsa för att förstärka en klinga.

Skulle inte jag sätta dit. Balsa är trä och trä kan svälla, om än hur lite som helst.
Det är ju här inte frågan om att förstärka spöt, utan att försegla hålet i änden, utan att det påverkar spöts aktion.

Skulle kunna tänka mig en ytters liten bit foam, som fästs med ytterst lite lämpligt lim, eller något sådant.

The Loomis Man
2005-09-16, 13:31
topsvagt skitspö

V-gubben
2005-09-16, 17:26
Kork funkar nog fint, det är ju lätt oxo så det påverkar inte spöets aktion.
:sprit: