Visa fullständig version : Mini-boltrig
Brax_Max
2004-10-12, 17:49
När man fiskar braxen med boilie vad ska man använda för tackel?
Mini boltrig elle..?
etuna_alex
2004-10-12, 18:11
javisst kan du köra med mini boltrigs men jag skulle föredra ett enkelt glidande tackel :cool2:
Brax_Max
2004-10-12, 18:17
Men om man kör med glidande och larm sväljer de då..?
carpfenmazter
2004-10-12, 19:00
Vad är skillnaden mellan en bolt rig och en "mini bolt rig"??? Och varför använda boilies till braxen..? Kan nästa lova att du lär få mer om du fiskar majs...
Flodebanan^Orka logga in?
2004-10-12, 19:37
Vad är skillnaden mellan en bolt rig och en "mini bolt rig"??? Och varför använda boilies till braxen..? Kan nästa lova att du lär få mer om du fiskar majs... Man slipper mörtarna, kör aldrig glidande och larm=djupa krokningar. Men orka larmfiska braxen, det är ju utmaninegn att vara snabb på grewjorna då det hugger, man ser hur swingen eller quivern börjar pilla för att sedan böja runt rejält när man lyfter spöet! :) That´s life!
Nej du slipper definitivt inte mörtarna, de kommer tugga på din bulle tills den löst upp sig om de vill.
carpfenmazter
2004-10-12, 21:25
Fiskar man nattetid(som jag antar att personen menar) så slipper man småfisken även om man fiskar med majs. En del mört kanske nappar, men då är det frågan om större exemplar. Småfisk är inte nattaktiv.. Och om det finns så mycket småfisk i vattnet kommer de att, om de vill precis som Mangs säger, att ändå pilla sönder ditt bete, om det inte är gjort av betong eller hårdplast. Men vem vill använda ett stenhårt oeffektivt bete efter braxen?
DESSUTOM så är fodermajs ett mycket bra bete om småfisken är jobbig. I min erfarenhet så plockar fisken 9 ggr av 10 hellre två fodermajskorn än en bulle.. Och med fodermajs slipper du småfisken lika bra.
Flodebanan
2004-10-12, 21:28
Nej du slipper definitivt inte mörtarna, de kommer tugga på din bulle tills den löst upp sig om de vill.
Mina DDbolies höll mörten borta och gav mej den största braxen under en 3dagars satsning:)
Brax_Max
2004-10-12, 21:37
Öhhh...även om alla tycker olika så tack för tipsen
tänkte att boilie kanske ger större fisk och vid hårt fiskade vatten som hossmo kanske ett annorlunda bete till fisken...
carpfenmazter
2004-10-12, 21:39
Vill du ha tips på ett annorlunda bete till braxnarna i Hossmo? Bloodworms. Det tror jag skulle kunna skörda mirakel där. Problemet är att drilla en 5a på tunn 18 krok bara..
Brax_Max
2004-10-12, 21:48
Har aldrig provat bloodworms men det låter bra.
Hur fiskar och mäskar man med det här.
Har för mig att det e ett verkligen känsligt bete..?
carpfenmazter
2004-10-12, 21:51
mm det är ett väldigt känsligt bete och kräver små krokar och tunna linor. mäska med det är skitbra också.. Många av "hossmo-regulars" kör med det... dellerfjord etc.
Brax_Max
2004-10-12, 21:55
Gött, kör man det på feeder eller..?
Andersson1
2004-10-12, 22:30
Tycker personligen inte att man ska köra boltrig på braxen förstör hela tjusningen med fisket!
Ang. att köra det i Hossmo pga. hårt fisketryck nja jag tror inte på det, visst det kan lura någon enstaka fisk.
Daniel jag snackade lite med dig på lördagen då jag kom ner en sväng, jag satte mig som sagt på platsen som jag sa nerströms kupa och lyckades, vid 22:00 krokade jag en nystigen braxen på 5620gr! 0.18 lina, Wide gape storl. 10 krok, majs maggot som bete. Tog 15-20 braxen plus en id fram till 00:00.
Hur gick det för er?
Ang. vad man ska köra för bete så är det bara att titta in på storfiskeregistreringen och majs maggot har lurat många stora.
carpfenmazter
2004-10-12, 22:33
Kupa var grymt segt.. Vi fick en hel del fisk.. men bara 8 st över kilot kanske. + 3 idar. helst sannslöst med småbraxnarna. Då får man grattulera till de fina fångsterna!!!
Det går att lära braxen att tycka om boilies precis lika mycket som vilken sutare eller karp som helst. Är bara struntprat att det skulle vara mindre effektivt med boilies till braxenfiske. Se bara på alla karpfiskare som svär över alla braxnar som plockar boilies och då kör dem ändå med beten anpassade för karp. Anpassa storleken och hårdheten på boiliesarna och kombinera med rätt storlek på boltriggen, så kan du ha ett kanonfiske på braxen. Har braxen aldrig sett en boilie förut så skulle jag rekommendera en lite längre mäskningskampanj. Kombinera gärna med vanligt grundmäsk. En fördel är om du redan vet bra ställen som braxen besöker i ditt tilltänkta fiskevatten. Boilies är ju utmärkt om du besväras av myriader med småfisk som är på betet hela tiden. Du behöver inte oroa dig för att småfisken skall picka sönder ditt krokbete. Som krokbete använder du en hårdare boilie och kanske även lite större än mäskboiliesarna. Braxen kan ju inte veta att jusst den boilien som sitter på din rigg är hårdare och mer svårtuggad än dem små, mjuka som den har vant sig vid och när den smakar så står den redan där med ett boltbly hängandes i käften. :)
Ang. vad man ska köra för bete så är det bara att titta in på storfiskeregistreringen och majs maggot har lurat många stora.Det beror på om man vill göra precis så som alla andra alltid har gjort eller om man vill prova något nytt som kanske kan passa bättre i ens egna hemmavatten...
Brax_Max
2004-10-13, 09:08
Jo jo, jag åker ner i maj och tänker prova en del annorlunda förslag som tex bloodworms mm
Tack så mycket...
Andersson1
2004-10-13, 15:03
Vet inte om jag kan säga att boilies skulle vara något nytt?
Med tanke på hur många det är som fiskar i Hossmo under hösten så borde ju inte alla fiska precis likadant!
Finns många duktiga karpfiskare osv. som besöker ån, tror det är många som provar det mesta för att lyckas ta en storbraxen men ändå ser det likadant ut i fångstlistorna år efter år, "majs maggot".
Men visst man ska testa när man kommer till ett nytt vatten och det man tror mest på det fiskar man med.
carpfenmazter
2004-10-13, 16:00
...till bloodworms så skulle man kunna köra en typ av hairrig...med en större (typ widegape strl. 12-8) krok och på håret en liten krokstrl. 18 eller mindre som "maskarna" klarar av...kanske går att "poppa upp" också...
... går ju att göra med maggots också...
Mja, det kanske skulle kunna fungera. Men för att du ska få en bra presentation av betet så går det icke dock. Kanske att man skulle kunna vidare utveckla det dock!
Skirver bara en sak: enterprise tackle bloodworm
Brax_Max
2004-11-11, 16:29
Hur fiskar man det här enterprisegrejen då..?
etuna_alex
2004-11-11, 18:12
på ett hair t.ex. gillar inte själva konceptet med konstgjorda plastbeten! hehe
Carpoholic
2004-11-11, 19:15
Kolla här http://www.screamingdelkims.se/rigs.php
Just scale the sizes down a little.
Ha det
Chris
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.