Visa fullständig version : Hur lägger man på Envirotex (E-tex) ?
Hur lägger man på Envirotex (E-tex) på bästa sätt på sina nygjorda beten ? Är det pensel som gäller eller finns det något annat finurligt sätt som svamp/trasa eller liknande ?
pensel brukar vara det bästa när du har lite "segare" lacker typ e-tex... sen gäller det ju att snurra runt betena med jämna mellanrum så att fördelar sig fint!
mangeboy79
2004-10-23, 00:08
blanda i fem min. vänta minst 10-20 min innan du börjar pensla på det. blås bort alla bubblor eller använd propanbrännare för att få bort dom. vänd betet ofta för att få jämn lack!
Jenk, jepp paketet med E-tex kom idag. Ena flaskan hade öppnat sig lite i frakten men det var bara en liten mängd som runnit ur som tur var.
Antar att det inte är någon höjdare att hängtorka detta om man inte har någon "snurrmaskin" ?
troligtvis kommer du får en stor "klump" i baken på betet med lim och mycket kommer att gå förlorat o onödig spill....
Har ni några bra tips på hur man gör rent praktiskt för att undvika spillet ? Man vill ju inte gärna lägga betet så det kladdar ihop med det som det ligger på. Brukar ni hänga det i öglorna på nåt smart sätt så det går att vända på ?
när jag kör med golvlack har jag muggar under dom doppade betena som sammlar upp överflödet sen häller jag det över betena igen för varje gång blir det ju mindre spill kanske kan funka me e-tex..
Kjelle Lundberg
2004-10-23, 12:02
Funkar att sätta gem i nos och bakre öglan.Häng upp betet på en spik eller liknande och vänd med jämna mellanrum.Det tar ett tag men blir bra resultat.Annars är det torkhjul som gäller.
pikeAlert
2004-10-23, 12:39
Man ska nog ha en torkanordning när man kör med etex.
Jag har byggt en liten för 2 beten som är rätt smidig och billig med hjälp av en
clas O disco kulemotor + lite blompinnar. Låter lite instabilt, men den funkar riktigt bra faktiskt samt tar ingen plats.
hobbyingenjören bifogar ritning
PikeAlert, din konstruktion verkar fylla behoven helt ok ! Ska nog köpa mig en sån motor och bygga nåt liknande ... tack för tipset ! :)
Hehe, E-Texade mina 4 första beten precis och kan ju meddela att det allra första betet blev jävligt tjockt ... väntade nog liiiite för länge innan jag penslade på E-Texen men man får se det som lärotid helt klart. De tre efterföljande blir nog helt ok får man hoppas. :)
Tyvärr har jag inte hunnit bygga något torkhjul ännu så det blir till att vända dom ganska ofta under någon halvtimme nu.
blya2mera
2004-11-12, 17:44
Visst är en torksnurra bra. Men, jag har alltid låtit betet hänga åt ett håll tills e-texen är torr - ca två dygn. Sedan vänder jag på betet och lägger på nästa lager. Om lagret man penslar på inte är speciellt tjockt så slipper man sådana där klumpar som de flesta kan råka ut för...
Det har funkat för mig under en längre tid. crystal clear är en tjockare klarlack som kräver att man vänder betet. Är man lite för oförsiktig kan man få ojämn lack på de betena. Därför föredrar jag nu bara att lacka med e-tex.
Pröva att lägga på ett väldigt tunt lager från vardera hållet. Då slipper du få en lite för tjock yta. E-tex kräver ingen större tjocklek. Det viktiga är att första lagret måste få torka ordentligt. Annars fäster inte det andra. Och då får du en mjukare yta, som annars skulle vara stenhård...
hur länge måste E-texen torka innan men lägger nästa lager ??
Gargamel
2007-01-18, 12:28
hur länge måste E-texen torka innan men lägger nästa lager ??
Jag väntar 2dygn, mattar sedan ner ytan med en bit svinto.
Skulle du misslyckas med blandningen, så att den inte vill härda riktigt (mjuk) så är det bara att läga ett rättblandat lager ovanå.
//Gargis
mangeboy79
2007-01-18, 17:59
Visst är en torksnurra bra. Men, jag har alltid låtit betet hänga åt ett håll tills e-texen är torr - ca två dygn. Sedan vänder jag på betet och lägger på nästa lager. Om lagret man penslar på inte är speciellt tjockt så slipper man sådana där klumpar som de flesta kan råka ut för...
Det har funkat för mig under en längre tid. crystal clear är en tjockare klarlack som kräver att man vänder betet. Är man lite för oförsiktig kan man få ojämn lack på de betena. Därför föredrar jag nu bara att lacka med e-tex.
Pröva att lägga på ett väldigt tunt lager från vardera hållet. Då slipper du få en lite för tjock yta. E-tex kräver ingen större tjocklek. Det viktiga är att första lagret måste få torka ordentligt. Annars fäster inte det andra. Och då får du en mjukare yta, som annars skulle vara stenhård...
det är tvärt om! om e-texen får torka för länge måste du slipa och tvätta bort vax som trycks ut under härdningen ! mer än 48 h = SLIPA och tvätta.....
Gargamel
2007-01-20, 13:37
det är tvärt om! om e-texen får torka för länge måste du slipa och tvätta bort vax som trycks ut under härdningen ! mer än 48 h = SLIPA och tvätta.....
Ah!
Så du Mangeboy lägger på e-texet tidigare?
Jag har varit lite rädd att lägga på tidigare än 2dygn, och slitit med att slipa och tvätta mellan lagren.
Mvh Gargis
mangeboy79
2007-01-20, 13:42
Ah!
Så du Mangeboy lägger på e-texet tidigare?
Jag har varit lite rädd att lägga på tidigare än 2dygn, och slitit med att slipa och tvätta mellan lagren.
Mvh Gargis
nu spar du tid :)
Gargamel
2007-01-20, 13:52
nu spar du tid :)
Fan.. eller Fan va bra :headbang:
Ja man lär sig nått nytt helatiden..
He he spar man en dag till då, skönt!
Fan.. eller Fan va bra :headbang:
Ja man lär sig nått nytt helatiden..
He he spar man en dag till då, skönt!
ter cirka 12-15 timmar. Har funkat bra så jag fortsätter nog med det
Tips från coatchen... lägg inte på etex om det bara är 10 grader varm i rummet. Lärde mig just det den hårda vägen. Får se om det går att rädda med varmluftspistol.
mangeboy79
2007-02-20, 09:42
Tips från coatchen... lägg inte på etex om det bara är 10 grader varm i rummet. Lärde mig just det den hårda vägen. Får se om det går att rädda med varmluftspistol.
har du inte blandat dårligt är 10 g inget problem!
Jag var nogrann när jag mätte upp och blandade så jag hoppas att inte det var problemet. Efter blandningen var det trögflytande och vitt. Bubblorna (det vita) vandrade inte ut heller när att jag blåste över betet. Körde varmluftspistolen på låg effekt och direkt så steg bubblorna till ytan och ojämnheterna flöt ut.
12h senare var det som var kvar i burken som jag blandat i fortfarande i samma konsistens som precis efter att jag blandat. Tog in betet från garaget in i värmen och lät det torka i snurrhjulet i rumstemperatur. Ytterligare 12h senare var betet dammtort.
Det här är första gången jag lägger på etex och du har väll gjort det hundratals gånger men jag måste säga att jag trots allt misstänker temperaturen som den stora boven i dramat.
Hur lättflytande ska det vara när man penslar på det? Mitt gick inte att bara genom att pensla ut det få det till en jämn och fin yta. Torkhjul och varmluftspistol gjorde att det blev bättre men inte perfekt. De välvda ytorna (ryggen och magen) blev toppklass medan de platta sidorna blev svagt skrovliga.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.