handdator

Visa fullständig version : Bindbeskrivning på Black Gnat och superpuppan?

Blip
2004-10-26, 11:04
Som topic säger, finns det någon bindbeskrivning för "dummies" eller så. Black gnat vill jag binda för att den ser fin ut och går att variera. Jag tror på den i mina öringvatten med. Superpuppan blir väl en sån här man testar för att alla andra gillar den, dock icke att förakta andras surt förvärvade erfarenheter.

grebgokz
2004-10-26, 11:35
http://www.roja.se/flugfiskaren/monster/monster.asp

Blip
2004-10-26, 11:47
Den black gnat jag menar ser ut som på bilden. Jag visste tyvärr inte om att det fanns fler flugor med samma namn. Det jag tycker är svårt är att få till vingen, materialval på vingen osv.

grebgokz
2004-10-26, 12:06
Black gnatt finns i massor av varianter både flytande och sjunkande. På hemsidan jag gav dig länk till finns under menyn Besökarnas egna ytterligare 2 black gnat varianter.

Tips gör vingen av polygarn istället för av fjäder. Enklare och hållbarare. Fiskar förmodligen lika bra. Dock om du gör en våtfluge variant så förtyng den lite för polygarnet har bra flytkraft.

Blip
2004-10-26, 12:47
Tackar ödmjukast!

Bara hem och sätta sig vid städet nu!

Blip
2004-10-28, 09:34
Ok jag får falla till föga. Har någon en beskrivning på hur man lämpligast binder vingar av fjäder? Helt hopplöst när man sitter vid städet.

grebgokz
2004-10-28, 10:04
Om du är grön på flugbindning och vill lära dig alla grunder snabbt och enkelt så tycker jag du skall investera i den här.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9175865459

kostar bara 124:-

Blip
2004-10-28, 10:25
Beställt!

Tackar för all hjälp!

Blip
2004-11-06, 00:03
tack grebgokz

boken är alldeles utmärkt och jag tror att den kan sätta fart på mitt flugbinderi. Min sambo är väl kanske inte riktigt lika glad då det kommer att innebära utgifter i material och liknande. Är det ok om jag hänvisar till dej då ;-)

grebgokz
2004-11-08, 15:33
tack grebgokz

boken är alldeles utmärkt och jag tror att den kan sätta fart på mitt flugbinderi. Min sambo är väl kanske inte riktigt lika glad då det kommer att innebära utgifter i material och liknande. Är det ok om jag hänvisar till dej då ;-)

Häls från mig och säg att jag sagt att det är bra för dig med flugbindning :)