Visa fullständig version : Jerk Bait
Någon som fiskar med jerk bait? Jag har fiskat med det 1 gång och tyckte att det var skit kul så jag funderar på att köpa ett spö. Någon som har något tips på ett spö som inte är för dyrt?
:hoppa:
Kolla in www.lundgrensfiske.com. PA som sköter sportfiskedelen har plockat fram ett trevligt spö, LF Jerk. Tillverkat i tyskland av RST efter hans rekomendationer. Har ett själv och det är perfekt för det mesta inom jerkeriet. Kanske lite för klent för de tyngsta klossarna men till 99% funkar det perfekt. Har för mig att det ligger runt 7-800 spänn.
Missade att ta bort en punkt efter addressen-->
www.lundgrensfiske.com
Har själv ett sånt + att mina 2 firre polare har dom med...
Går inte å klaga på dem ...
Kanonspön..
HAr du frågor om dom spöna kan du hoppa in på www.fiske.nu
Å prata med dins, Det är han som tagit fram dom spöna + att han jobbar på Lundgerns.
Köp ett LFjerk du blir inte missnöjd, det kan jag lova.
Tror ni att man kan använda en Shimano Calcutta 400 när man fiskar med jerkbait ?
:rolleyes:
ok bra då slipper jag köpa en till om ja ska fiske med jerkbait, blir väldigt dyrt :(
Kulan den är högervevad
:hoppa:
En liten fråga till er Jerkfiskare.
Jag kan tänka mig att det ser jäkligt kul ut när firren tar jerkbaitet vid ytan men hur kul är det sen att ta hem firren? Spöna är ju superstyfa. Låter inte som det är så kul.
Originally posted by yoxler
Jag kan tänka mig att det ser jäkligt kul ut när firren tar jerkbaitet vid ytan men hur kul är det sen att ta hem firren? Spöna är ju superstyfa. Låter inte som det är så kul.
Personligen tycker jag att det är lite trist med så korta styva spö, vilket jag beskrivit i en annan tråd.
Sen tar du upp ett vanligt missförstånd när det gäller jerkfiske. Alla beten är inte ytgående. Jag har fiskat mest med sjunkande diton faktiskt.
//K
aaa oki hehe trodde de var ytgående. Jag har provat lite att jerka med ett hyfsat styvt spinnspö men jag har inte fått ngn firre då hehe.
Henrik R
2003-02-06, 22:58
Hmm ett vanligt missförstån gällande jerbaits är att de är flytande! Så är ju inte fallet även om jag helt klart föredrar att fiske med flytande. Och sen vad gäller spöt. jag använder inte ett jerkbaitspö utan ett vanligt 8 fots spin spö. med kraftig rygg som fungerar utmärkt. Man får ta det lilla lugna när man kastar ut men det blir mycket trevligare att drilla fisken.. :hoppa:
skrev överskrivten så med mening så ni vet ;O)
har jobbat som fiskeguide hela sommaren hoss andersF hela sommaren o betet som användes till 85% vad var det då? jo jerkbait.......fixade lite kontaket med hollänska jerkbait tillverkare som jag köpte endel beten av......lite smålurt i början men när men fick kläm på det.....faannn vad efektivt och de bästa var dom som fiskade 1-2 decimeter under ytan, fick ingen jätte på de (8,7) men okej (ska lägga in bilder på de snart)
men i generelltsätt så får man mera fisk på dom men oftast mindre gäddor pga att man fiskar betet på rellativt grunt vatten.. men under våren/höst så har man såklart chansen att klämma en feting.......
i och med att jag nästan bara fiskade med det så krävdes en rulle som var bra o då var eon perfekt, den är skön att hålla i osv....en callcutta blir sä j_vlar kall när man fiskar med den i kallt väder.....och har även ett prisvärt spö------Rosemejier som ligger på 650-800kr
har ni andra frågor om det? bara hör med mig så svara jag gladligen
:sprit:
Henrik R
2003-02-07, 14:32
jiggen: Trevligt att du har fåt träffa Anders och Hålländarna.
Mycket trevliga personer. En fråga har du sommarjobbat hos anders tidigare.. kanske vet vem du är! Jag ska i alla fall ner v14 och sparka igång allt där nere.. : ) igen..
Jiggen: Va köpte du Rozzemajerspöt? spörtfiskecenter kalmar eller?
Jerkfiske verkar riktigt kul, skaffade nyligen en Zara Spook, lite enklare jerkbait men det skall nog kunna funka. Har provfiskat den i poolen(nää det blev inget;) ) och kollat hur den rör sig, verkar lite klurigt med knycken bara....:rolleyes:
ne jag köpte det när jag jobbade i västervik
men kurre... du har juh alltid varit anti jerk-bait och skitter pop! hur kan det komma sig att du har ändrat dig? //din kära granne:headbang: :headbang: :headbang:
Erik Hoffmann
2003-04-04, 22:55
Vill du ha ett jerkbait spo for de tyngre betena (over 90g) sa rekommenderar jag Vartan jerk 895 kronor som Sportfiskeboden i Taby har tagit fram.
Svinga lungt!
går det bra att Jerka med EON? jag hade tänkt mig och köpa mig en sån rullle och en billigt spö att testa jerka. rullen ska inte bara vara en jerk rulle utan den ska också vara en "vanlig" spinn rulle så går det bra att jerka med en höger vevad EON?
Originally posted by lukas
går det bra att Jerka med EON? jag hade tänkt mig och köpa mig en sån rullle och en billigt spö att testa jerka. rullen ska inte bara vara en jerk rulle utan den ska också vara en "vanlig" spinn rulle så går det bra att jerka med en höger vevad EON?
EON passar utmärkt till jerkfiske!
David Ståhlman
2003-04-04, 23:16
Originally posted by yoxler
Jag kan tänka mig att det ser jäkligt kul ut när firren tar jerkbaitet vid ytan men hur kul är det sen att ta hem firren? Spöna är ju superstyfa. Låter inte som det är så kul. Det blir tyngre att ta in gäddan med kort jerkbaitsö= Roligare
David Ståhlman
2003-04-04, 23:20
Jag har ett jerkspö för haspell. 6 fot, det heter Bios nånting, håller för 100 gram. det fungerar hyfsat men jag har byt spö topp för det gick av , kanske pga för tunga beten
så det går bara att jerka med eon fast det är högervev?
Originally posted by lukas
så det går bara att jerka med eon fast det är högervev?
Varför skulle det inte fungera? Det är ju samma sak som med vänster och höger vevad haspel rulle!
Det är en smaksak!
Erik Hoffmann
2003-04-05, 16:16
Det ska bli intressant och se hur val den nya jerk ambassadeuren fungerar. Helt klart ar att jerktekniken sliter hart pa rullarna. Kanner nagra jerkfilurer som sliter ut en rulle per sasong. Ffa backsparren far mycket stryk i det standiga ryckandet. Dessutom tar bromsbrickorna stryk da man garna drar at bromsen extra mycket for att fa den direkta kontakten i sitt fiske. Sjalv anvander jag en amb. 6000, roda klassikern.
Keep on jerking!