Visa fullständig version : Modda Normarks Yellow Pilker
Troligtvis var det många som under vintern hörde talas om Normarks Yellow Pilker, inte bara för det utmärkta spö det egentligen är utan mest p.g.a att den ena toppen gick av efter den andra. Självklart var jag hos handlar´n och införskaffade ett provspö och insåg ganska snabbt att de översta centimetrarna hade för tunnt gods och allt för lätt kunde gå av. Så spöet åkte in ett hörn och jag bytte tillbaks till mina järnspett, ABU Commondore.
Men så en dag pratade jag med Björn Blomquist om mitt problem; lätt som en plätt säger han!
-Du kapar bara av toppen en bit bakom toppögglan och sätter på en ny toppöggla, om du sedan tycker spöet är mer obalanserat än dina andra spön kan du även korta av handtaget någon/några centimeter.
Efter dessa kloka ord, kapade jag toppen med en tunn såg precis bakom befintlig öggla, tryckte dit en ny öggla som jag fäste med lite Super Epoxy efter att ha ruggat ytan med sandpapper. Därefter kapade jag handtaget en bit, prövade att hålla spöet, sen kapade jag lite till o.s.v. tills jag var nöjd med balansen i spöt. Därefter rundade jag kanterna lite med fil och sandpapper.
Spöet passar nu bra till mindre gäddor/gös men klarar även suggor, största som tagits med denna "moddning" var på över 11kg. En helt otrolig skillnad, från ett "pang!" till en fin helaktion.
Hoppas denna artikel kan hjälpa någon !
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_01.jpg
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_02.jpg
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_03.jpg
Skrivet och insänt av Flodebanan
Skitbra artikel!
Blir till att införskaffa 2 st YP och modifiera dem med direkten! :goodwork:
Skriver till Flodebanan i hopp om att han läser detta;
Med ungefär hur mycket brukar du kapa handtaget på ett YP ?
Härligt mackan.. :P Får la se om ören suggorna kmr upp på isen i år..
Flodebanan
2004-11-22, 10:59
Skriver till Flodebanan i hopp om att han läser detta;
Med ungefär hur mycket brukar du kapa handtaget på ett YP ?
Jag kapade ett par centimeter, sen höll jag i spöet med monterad rulle och kände balans och lagom "stödlängd mot armen. Sen kapade jag lite till prövade, till allt var som jag ville ha det. Så det är helt personligt hur man gillar spöna!
Sen om någo undrar om man kan sätta tillbaks ändbutten, så är det onödigt för det gör bara att vikten ökar, lägg ett lager med t.ex. Epoxy i botten om du vill skydda.
Måste bara tillägga att ABU Commondore är utmärkta Gäddspön, fast då till det lite tyngre fisket.
Flodebanan
2004-11-29, 17:21
Helvetes skit, nu har ju Normark dragit tillbaks alla YP, fanns inte ett enda när jag skulle införskaffa sådana idag:S Men det nya versionen kankse är "bra" som org. Vem vet, alltid när man hittat något bra försvinner dom! Någon som har 3st liggandes hemma och vill bli av med dom?
Varför inte köpa Red Pilker?
Stizo, för att det är så tråkiga spön:)
"Tråkiga" är lika med vad?
kenta_85
2004-11-29, 19:49
undrar iof jag också :)
Flodebanan
2004-11-29, 20:18
Roliga till Storgäddor kanske, men då håller ju ABU Commondore mycket bättre kvalitet och spänst! Tråkiga till det lättare ismetet. Tråkigt= Att drilla lättare fisk med en rakt spö är varken kul eller bra!
personligt tycke så klart, men jag finner dem, pinniga, trist aktion och endast skojj att drilla större fisk på. På gös är de skittrista även om gösen är riktigt stor. Jag vill ha spön med djup helaktion. ungefär så, ok?
Kör du med Ice Pike? Kanske? Eller har du några "nya" spön som har precis kommit?
Flodebanan
2004-12-03, 11:48
Kör du med Ice Pike? Kanske? Eller har du några "nya" spön som har precis kommit?
Jag? Tänkte införskaffa mej 3 nya YP, men då var det slut+att Normark nu kommer ut med en ny serie troligtvis. :( Sen har jag 4st ABU Commondore, som också kommer i ny version. Bra Tips, köp ABU Commondore för från 99;-!
grebgokz
2004-12-03, 15:38
Troligtvis var det många som under vintern hörde talas om Normarks Yellow Pilker, inte bara för det utmärkta spö det egentligen är utan mest p.g.a att den ena toppen gick av efter den andra. Självklart var jag hos handlar´n och införskaffade ett provspö och insåg ganska snabbt att de översta centimetrarna hade för tunnt gods och allt för lätt kunde gå av. Så spöet åkte in ett hörn och jag bytte tillbaks till mina järnspett, ABU Commondore.
Men så en dag pratade jag med Björn Blomquist om mitt problem; lätt som en plätt säger han!
-Du kapar bara av toppen en bit bakom toppögglan och sätter på en ny toppöggla, om du sedan tycker spöet är mer obalanserat än dina andra spön kan du även korta av handtaget någon/några centimeter.
Efter dessa kloka ord, kapade jag toppen med en tunn såg precis bakom befintlig öggla, tryckte dit en ny öggla som jag fäste med lite Super Epoxy efter att ha ruggat ytan med sandpapper. Därefter kapade jag handtaget en bit, prövade att hålla spöet, sen kapade jag lite till o.s.v. tills jag var nöjd med balansen i spöt. Därefter rundade jag kanterna lite med fil och sandpapper.
Spöet passar nu bra till mindre gäddor/gös men klarar även suggor, största som tagits med denna "moddning" var på över 11kg. En helt otrolig skillnad, från ett "pang!" till en fin helaktion.
Hoppas denna artikel kan hjälpa någon !
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_01.jpg
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_02.jpg
http://www.fiskesnack.com/artiklar/004_yellow_pilker_03.jpg
Skrivet och insänt av Flodebanan
En nyfiken fråga. Är spöt obalanserat innan man kapar toppen?
Jag undrar för 1-2 cm tun kolfibersnutt som försvinner vid toppkapning väger ju knappast något alls och borde inte påverka balansen märkbart.
grebgokz
2004-12-03, 15:43
En annan fråga är det någon som har erfarenhet av det ismetesset som olssonsfiske säljer? Rontompson setet med okuma spöt.
http://www.olssonsfiske.se/scripts/produkter.pl?falt=4&varde=980-982&unikt_falt=5&mall=980-982.htm
richtermo
2004-12-06, 10:48
Jag? Tänkte införskaffa mej 3 nya YP, men då var det slut+att Normark nu kommer ut med en ny serie troligtvis. :( Sen har jag 4st ABU Commondore, som också kommer i ny version. Bra Tips, köp ABU Commondore för från 99;-!
Var kan man köpa ABU Commodore ?
// Anders
Fldoebana
2004-12-06, 10:56
En nyfiken fråga. Är spöt obalanserat innan man kapar toppen?
Jag undrar för 1-2 cm tun kolfibersnutt som försvinner vid toppkapning väger ju knappast något alls och borde inte påverka balansen märkbart.
Det är daärför man skall kapa butten;)
Flodebanan^^
2004-12-06, 10:58
Var kan man köpa ABU Commodore ?
// Anders
Olssonsfiske 3st 97 el. 99;-/st
1st 107;-/st.
Ring och hör med dom! 0504-13518
richtermo
2004-12-06, 11:16
Olssonsfiske 3st 97 el. 99;-/st
1st 107;-/st.
Ring och hör med dom! 0504-13518
Tack, det ska jag !
Tack, det ska jag !
Sköna spön till det tungre gäddfisket, införskaffade mig full uppsättning nu när specialpriset trädde fram:)
richtermo
2004-12-06, 11:30
Sköna spön till det tungre gäddfisket, införskaffade mig full uppsättning nu när specialpriset trädde fram:)
Snurrade runt på deras hemsida men hittade inget ! Mejlade dom dock så vi får se om dom finns kvar. Annars hittade jag 4 st på blocket !
Martin_G
2004-12-09, 08:12
Balans i ett ismetespö? Existerar det? :)
Det kan väl inte vara så viktigt, man håller ju bara i det under drillning och då har man förhoppningsvis en gädda i andra änden av linan som gör sitt bästa för att rubba den eventuella balans som fanns från början.
Kapa toppen kan nog vara ide om den ofta bryts av, men på ett ismetespö kan jag inte tänka mig att man behöver göra mer.
/Martin
Flodebanan
2004-12-09, 09:18
Balans i ett ismetespö? Existerar det? :)
Det kan väl inte vara så viktigt, man håller ju bara i det under drillning och då har man förhoppningsvis en gädda i andra änden av linan som gör sitt bästa för att rubba den eventuella balans som fanns från början.
Kapa toppen kan nog vara ide om den ofta bryts av, men på ett ismetespö kan jag inte tänka mig att man behöver göra mer.
/Martin
Har du prövat skillnaden?
Isf måste du insett fördelen :)
Martin_G
2004-12-10, 09:11
Nej, jag har inte testat skillnaden. Har bara svårt att se hur balansen kan påverkas av en sådan liten justering. Och svårt att se hur balans i ett ismetespö är viktig.
Med balans i ett spö menar jag framför allt hur det beter sig i kastögonblicket och till viss del under drillning. Men för att dålig balans ska göra sig märkt under drillning måste den vara riktigt kass.
Vi kanske pratar om olika saker?
/Martin
Nej, jag har inte testat skillnaden. Har bara svårt att se hur balansen kan påverkas av en sådan liten justering. Och svårt att se hur balans i ett ismetespö är viktig.
Med balans i ett spö menar jag framför allt hur det beter sig i kastögonblicket och till viss del under drillning. Men för att dålig balans ska göra sig märkt under drillning måste den vara riktigt kass.
Vi kanske pratar om olika saker?
/Martin
Jag tror att han menar hur spöt balanserar i handen när man håller det vågrätt, alltså stillastående.
Men jag håller med dig: för en sådan statisk och "begränsad" metod som ismete (i det avseende att metoden erbjuder inte så mkt rörlighet, man är bunden till hållet i isen) tror jag inte att balansen i spö gör så mkt. Man håller spöt i handen ganska lite, bara när man drillar. Och då "möjligheterna" till att drillningen skall bli påverkad av balansen i spöt i ytterst lite: linan löper genom ett ganska litet håll i isen.
Men vissa kräver mer ifrån sin utrustning och har högre krav än andra. Det är bara bra. Utvecklingen går framåt på det viset.
Har skrivit några ord tidigare om Kinetic nordic Light ismetespön... Gjorde en grej om det på http://www.brofiske.net för de som är intresserade. Gillar verkligen dessa spön...