Visa fullständig version : Karpspö
Vad ska man välja för "styvhet" på ett karpspö om det är tänkt att användas till gäddmete?
Vilket märke är att rekommendera?
Rulle till detta kan väl inte spela så stor roll, eller?
2,5-3 pund om du tänker fiska skapligt stora gäddor. Jag kör med multirullar till gäddmetet. Har testat lite olika genom åren (haspel, baitrunner, multi) men nu har jag fastnat för multirullarna. Märket på spöt är en prisfråga. Oftast får man vad man betalar för.
2,75lb brukar det rekomenderas till gädda. Ska man fiska ifrån land så föredrar jag baitrunner rulle framför multirulle.
Varför använder man haspelrulle med baitrunnerfunktion när man flötmetar?
Varför använder man haspelrulle med baitrunnerfunktion när man flötmetar?
Av enkelhet, skulle du stå och pissa tex. så e det trevligara att linan går ut än hela spöt. Det e ju inga billiga prylar. :headbang:
Av enkelhet, skulle du stå och pissa tex. så e det trevligara att linan går ut än hela spöt. Det e ju inga billiga prylar. :headbang:
Fats igentligen så skulle man kunna köra gummiband och öppenbygel. körde alltid det när jag meter gös trots att jag har baitrunners tycker att du bör minst har 2.75 för gäddmete...
Haha, betala cirka 1000 kr extra för att gå och rasta snorkeln! :D
Haha, betala cirka 1000 kr extra för att gå och rasta snorkeln! :D
hmm får ju fian runners för ca 1000kr nu med shimanos nya..
Linu_z: Jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar på en rulle, ska skaffa avkrokningsmatta, peang och en pålitlig våg. Och framförallt en HÅV.
Hur är drillningsegenskaperna på ett spö på 3 lb?
etuna_alex
2004-11-23, 21:39
det beror ju på vilket märke/modell det är men antagligen så har du en riktig påk hehe. drillningen av små snipor lär ju inte bli någon större utmaning! 2.75 duger fin fint tycker jag för att kasta ut de stora betena också =)
det beror ju på vilket märke/modell det är men antagligen så har du en riktig påk hehe. drillningen av små snipor lär ju inte bli någon större utmaning! 2.75 duger fin fint tycker jag för att kasta ut de stora betena också =)
Jag har drillat 2 kg gäddor på spön med 3.25 lbs testkurva och inte upplevt någon "påk" känsla.
Du kan hitta billiga spön som är sköna och du kan hitta dåliga spön.
Satsa på Shimano, Fox samt Ron Thompson's lite dyrare spön. Om du ska fiska i stora sjöar så satsa på 3.00 spö, annars funkar det med 2.75.
<Gotrik>
2004-11-24, 14:07
Tack så mycket Gute!
Ska fiska i en liten sjö samt en havsvik så jag går nog på ett spö med 2.75 lbs testkurva. Vad ligger ett bra spö på?
du kan få ett fox Warrior för 799:- tror jag. Kolla runt på Sporting, Sportfiskecenter m fl. och se om dom rear något just nu.
trashmasta
2004-11-24, 14:29
du kan få ett fox Warrior för 799:- tror jag. Kolla runt på Sporting, Sportfiskecenter m fl. och se om dom rear något just nu.
Jag kör bla med ett fox warrior till gädda men även gös å lake. tycker det funkar superbra!
Piker from hell
2004-11-24, 14:48
Frågan är väl inte hur stora vatten du ska fiska i utan hur stora gäddor din ambition ligger på? Själv skulle jag inte gå under 3lb vid fiske efter stora gäddor. Ett 3lb spö i bättre kvalite är inte speciellt påkigt men är grymma att trötta ut stor och arg fisk på! Själv kör jag Shimano Antares 3lb, de rockar!
Frågan är väl inte hur stora vatten du ska fiska i utan hur stora gäddor din ambition ligger på? Själv skulle jag inte gå under 3lb vid fiske efter stora gäddor. Ett 3lb spö i bättre kvalite är inte speciellt påkigt men är grymma att trötta ut stor och arg fisk på! Själv kör jag Shimano Antares 3lb, de rockar!
Styvheten på spöt har lite med hur den tröttar ut en fisk, snarare hur långt man kan kasta ut tunga beten. Med ett lite vekare spö klarar man större fisk bättre eftersom den är mer förlåtande vid plötsliga "runs"...
Denna uppfattning har jag fått efter att ha lus-läst PO's "Svenskt karpfiske".
Jag var inne idag och kollade på ett Fox Warrior 2.75 lb. Det kändes helt okej.
Piker from hell: I sjön finns det ett antal gäddor mellan 5 - 10 kg. Där ligger mina ambitioner!
ron thompson har ett skönt karpspö som heter c-14.. tror att det kostar runt 1400kr
Piker from hell
2004-11-25, 12:17
Fox warrior är nog ett av mest prisvärda karpspöna som finns men de är ganska mjuka för sin klassning så tänk på det om du ska köpa dem till gäddfiske! Skulle i alla fall hellre köpa dem än Ron Thompssons c-14.
Ska man se till pund-klassning så har 2,5 och 3lb spön en mer "lång" förlåtande aktion vilket är bra när man ska kasta betesfiskar. Ett 2,75 spö har mer snabb och "toppig" aktion vilket gör att fisken kan snärtas av vid kast.
Sen till dllg:s inlägg, självklart har hårdheten på en klinga betydelse på hur snabbt man kan trötta en fisk. Med en för mjuk klinga kan man inte sätta den press som ibland kan behövas vid drillning av stor fisk. Därmed inte sagt att man ska fiska med påkar. Ett 3lb:s spö har ju som jag nämnde ovan en lång aktion med ett riktigt bra "grundtryck" vilket kan vara avgörande när rätt fisk sitter i andra änden! Man ska allltid vara redo för de största!
Sen till dllg:s inlägg, självklart har hårdheten på en klinga betydelse på hur snabbt man kan trötta en fisk. Med en för mjuk klinga kan man inte sätta den press som ibland kan behövas vid drillning av stor fisk. Därmed inte sagt att man ska fiska med påkar. Ett 3lb:s spö har ju som jag nämnde ovan en lång aktion med ett riktigt bra "grundtryck" vilket kan vara avgörande när rätt fisk sitter i andra änden! Man ska allltid vara redo för de största!
Jepp en viss grund-hårdhet måste man ju ha annars går ju spöt av. Men ett för styvt spö sätter istället för hård press på lina och krok mm som gör att man kan tappa fisk. Vet man att man "titt som tätt" kommer att få på 10kg gäddor och ska köra med de största betesfiskarna är ju självklart ett styvare spö att föredra. Men skulle jaag välja skulle jag nog köra lättare för att kunna ha lite känsla även på mindre fisk... typ 2.5lbs
Flodebanan
2004-11-25, 13:10
Jepp en viss grund-hårdhet måste man ju ha annars går ju spöt av. Men ett för styvt spö sätter istället för hård press på lina och krok mm som gör att man kan tappa fisk. Vet man att man "titt som tätt" kommer att få på 10kg gäddor och ska köra med de största betesfiskarna är ju självklart ett styvare spö att föredra. Men skulle jaag välja skulle jag nog köra lättare för att kunna ha lite känsla även på mindre fisk... typ 2.5lbs
Det står ju att du satsar på spcimenkarriären:) Bara fisk över 12kg som räknas, så ett 3lb. är absolute inget fel. :)
Nån som har prövat RT C-14 Carpspön? Jag har kännt på feederspöna och dom är helt underbara! Lätta och spänstig aktion. Men att ge 1400:- för ett sådant är nog ganska många hundralappar fel?
Edit: Rullen ska du lägga mera pemngar på än spöet. Den måste ha en bra utväxling, så du snabbt kan få in lina och få kontakta för att trycka in ett mothugg. Att bromsen är jämn och fin underlättar drillningen markant, vem vill tappa sin drömfisk p.g.a dålig utrustning? En flytande lina kan vara bra vid flötmete
Ingen gädda är så stor att den inte går att drilla med ett 2,5lb spö. Om man läser gamla Engelska gäddböcker så är det ofta spön runt 2lb (och då i glasfiber) som nämns. Ett styvare spö är bra om man ska kasta långt, eller om man måste göra brutalt hårda mothugg vid fiske med stora hårda betesfiskar. Jag har ett 3lb och även ett 13 fots 3,25 punds (till fiske med segelflöte), men de grova har gjort att jag tappat en del skapliga gäddor nära båten eftersom de inte är så bra stötdämpare. Om man inte vet att man ska kasta makrillar till horisonten så tycker jag att det är "overkill" med spön över 2,75 lb. Om du ändå bestämmer dig för ett grövre spö - se då till att det har en djup och fin aktion.
Det står ju att du satsar på spcimenkarriären:) Bara fisk över 12kg som räknas, så ett 3lb. är absolute inget fel. :)
Nån som har prövat RT C-14 Carpspön? Jag har kännt på feederspöna och dom är helt underbara! Lätta och spänstig aktion. Men att ge 1400:- för ett sådant är nog ganska många hundralappar fel?
Edit: Rullen ska du lägga mera pemngar på än spöet. Den måste ha en bra utväxling, så du snabbt kan få in lina och få kontakta för att trycka in ett mothugg. Att bromsen är jämn och fin underlättar drillningen markant, vem vill tappa sin drömfisk p.g.a dålig utrustning? En flytande lina kan vara bra vid flötmete
har ett RT c-14 carp och jag tycker det är jävligt skönt.. feederspöna verkar inte heller vara dumma men jag jag hålla med dig om att dom e ganska dyra, fast jag gav under 1000 lappen för mitt.. funderade på att köpa ett warrior först men tyckte att c-14 kändes skönare!
Ingen gädda är så stor att den inte går att drilla med ett 2,5lb spö. Om man läser gamla Engelska gäddböcker så är det ofta spön runt 2lb (och då i glasfiber) som nämns. Ett styvare spö är bra om man ska kasta långt, eller om man måste göra brutalt hårda mothugg vid fiske med stora hårda betesfiskar. Jag har ett 3lb och även ett 13 fots 3,25 punds (till fiske med segelflöte), men de grova har gjort att jag tappat en del skapliga gäddor nära båten eftersom de inte är så bra stötdämpare. Om man inte vet att man ska kasta makrillar till horisonten så tycker jag att det är "overkill" med spön över 2,75 lb. Om du ändå bestämmer dig för ett grövre spö - se då till att det har en djup och fin aktion.
Jag instämmer till fullo: jag har ett Berkley BG4 (som skall vara klassat som 2,75 lb) som pga det är 14ft i stället för normalt 12ft gör att det känns mjukt och bra att fiska med. Annars, om det skulle ha varit kortare kanske skulle jag ha upplevt det som styvt. Funkar bra till karp och gädda.
Piker from hell
2004-11-25, 14:54
Grejen är ju som sagt innan att ett rätt klassat 3lb-spö ska ha en djupare (och mer förlåtande) aktion är en 2,75:a. Sen finns det ju spön som står klassade som 3lb som är stela som telestolpar, skräckexempel på det är t.ex Ron thomssons gäddspön MPX o XPS som fanns för några år sedan. De är inte särskilt roliga att fiska med! Men en perfekt 3lb:are är grym att köra gädda med, problemet är väl kanske att de bästa modellerna inte är helt gratis...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.