handdator

Visa fullständig version : 1800-tals recept på torsk

Petey21
2004-11-26, 21:15
Ett litet recept jag just hittade av en slump på en sida som recenserade fiskeböcker, ett gammalt recept från Fannie Merritt Farmer: The Boston Cooking-School Cook Book (1896). Har inte provat det själv men tänkte dela med mig av det ändå.

4 skålpund (4x454 g) torsk
6 koppar (6x2,4 dl) potatis skuren i 1/4-tumstjocka skivor eller 4 koppar potatis skuren i 3/4-tumstärningar.
1 skivad lök.
1 1/2-tumstjocka tärningar av fett rimmat fläsk.
1 matsked salt.
1/8 tesked peppar
3 matskedar smör.
4 koppar het mjölk.
8 vanliga crackers-kex.

Köp fisken skinnad med med huvudet och stjärten kvar (eller fånga den själv! ;) ).
Tag av huvudet och stjärt och avlägsna ryggraden.
Skär fisken i två tum tjocka bitar. Ställ undan.
Lägg huvudet, stjärten och den knäckta ryggraden i en gryta; tillsätt två koppar kallt vatten och låt det sakta koka upp; koka i tjugo minuter.
Tärna det rimmade fläsket och avsmaka det, tillsätt lök och stek i fem minuter; sila sedan flottet i grytan.
Förväll potatisen i kokande vatten i fem minuter, häll av spadet och lägg potatisen i flottet; tillsätt två koppar kokhett vatten. Koka i fem minuter.
Tillsätt mjölk, salt, peppar, smör och crackers, som brutits sönder och blötts upp i kall mjölk så de mjuknat.

Allroundfiskarn
2004-12-14, 09:13
Koka buljong på huvudet tycker jag värkade lite osmakligt.

richtermo
2004-12-14, 12:02
Jag brukar koka buljong på skrovet när jag ska göra fisksoppa, typ gös eller abborre. Det blir betydligt mycket godare än buljongtärning eller fond.

Hur tror du man tillverkar buljong ????????????
:wow:

Allroundfiskarn
2004-12-14, 13:45
Jag brukar koka buljong på skrovet när jag ska göra fisksoppa, typ gös eller abborre. Det blir betydligt mycket godare än buljongtärning eller fond.

Hur tror du man tillverkar buljong ????????????
:wow:
Inte fan vet jag. Men det man inte vet har man inte ont av eller hur?

richtermo
2004-12-14, 15:58
He he, nej det är klart....då ska jag inte berätta det heller !
Morsning // Anders

etuna_alex
2004-12-14, 19:39
haha lustigt recept! skålpund haha äldsta måttet nånsin eller haha ?

Allroundfiskarn
2004-12-15, 10:50
He he, nej det är klart....då ska jag inte berätta det heller !
Morsning // Anders

hehe, tror jag kan räkna ut faktiskt.