handdator

Visa fullständig version : Isborr Jula

Blohm
2004-12-21, 12:10
Ska köpa en isborr men vet ej vilken jag skall ha. De har Moraspiralen på Jula för 399kr grymt prisvärt tycker jag. Frågan är bara vilka storlekar som finns nån som vet. Eller nån som kan ge tips på andra borrar.

Cisco Kid
2004-12-21, 12:33
Vad ska du ha den till ? Borre ? Gädda ? Tävla ?

Blohm
2004-12-21, 12:38
Pimpla gös

Cisco Kid
2004-12-21, 12:47
Då bör du väl ha 150 mm tycker jag. Rantanen är bra men dyr + att man måste lämna in kronan för slipning. Normark Lazer är lite billigare och till den kan du ha lösa skär med dig om olyckan skulle vara framme. Mora har jag ingen erfarenhet av.... Tycker du att 130 mm räcker så har jag en Lazer till salu. PM:a mig om du är intresserad av den.

rilluren
2004-12-21, 12:58
är det en "riktig" moraborr???

då är det bra pris på den....

Linålen
2004-12-21, 13:05
Ska köpa en isborr men vet ej vilken jag skall ha. De har Moraspiralen på Jula för 399kr grymt prisvärt tycker jag. Frågan är bara vilka storlekar som finns nån som vet. Eller nån som kan ge tips på andra borrar.

Min erfarenhet är att det är värt pengarna på sikt att köpa en bra borr. Min moraspiral 150 dumpas första isturen i år. Lazern 200 är bättre, snabbare, lättare, vassare m.m. Kostade 800:-.

Blohm
2004-12-21, 13:25
Vet inte vilken moraspiral det är. Framgår inte så mycket av texten, men det verkar riktigt billigt. Frågan är bara om det finns i diameter 150 eller större. Men om den inte är bra så är det kanske att kasta pengarna i sjön.

http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-749838

Flodebanan
2004-12-21, 18:02
Vet inte vilken moraspiral det är. Framgår inte så mycket av texten, men det verkar riktigt billigt. Frågan är bara om det finns i diameter 150 eller större. Men om den inte är bra så är det kanske att kasta pengarna i sjön.

http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-749838

Mjo, släng hellre pengarna i sjön!

elanen
2004-12-21, 18:05
Achtung, achtung, Julas blå pissborr med raka skär är totalt kass. Borde utgått för 30 år sen. Alltså varning om Julas. Köp en borr som inte är för kort. När isen blir lite tjockare blir det jobbigt med för kort borr. Men det förutsätter att du inte är en lång räkel från början. Är du ung och kort går ju bra. Men om du växer får du i så fall köpa en ny.

Stizo
2004-12-21, 20:33
Det enklaste är nog att ringa till dem och fråga vilka storlekar dem har på borrarna!

Martin_G
2004-12-21, 23:48
Det står ju på Julas hemsida att de har 125, 150 och 200mm. Samt lagersaldo per butik. Bara att surfa in och kolla.

Som jag skrivit tidigare, Moraborret är inte det bästa men jag har lyckats ta mig igenom isen med mitt i 20 år utan problem. Då är jag varken norrlänning eller tävlingspimplare dock, men 191cm lång.

Jag har ett 125mm och får för varje ismetespö göra 3 hål och knacka bort isen mellan dessa. Så borret (och jag...) får kämpa bra! Funderar på att skaffa ett 200mm istället, men faktum är att mina tre hål iställer för ett underlättar landningen av stora gäddor från isen.

/Martin

Flodebanan
2004-12-22, 01:37
Det står ju på Julas hemsida att de har 125, 150 och 200mm. Samt lagersaldo per butik. Bara att surfa in och kolla.

Som jag skrivit tidigare, Moraborret är inte det bästa men jag har lyckats ta mig igenom isen med mitt i 20 år utan problem. Då är jag varken norrlänning eller tävlingspimplare dock, men 191cm lång.

Jag har ett 125mm och får för varje ismetespö göra 3 hål och knacka bort isen mellan dessa. Så borret (och jag...) får kämpa bra! Funderar på att skaffa ett 200mm istället, men faktum är att mina tre hål iställer för ett underlättar landningen av stora gäddor från isen.

/Martin

Den gäddan du inte klarar i ett 205 hål, finns den i Sverige?

Martin_G
2004-12-22, 09:13
Den gäddan du inte klarar i ett 205 hål, finns den i Sverige?

Ingen aning, vad har det med mitt inlägg att göra?

/Martin

grebgokz
2004-12-22, 13:55
Jag har en Moraspiral (ej köpt på Jula men vad jag förstår är det samma modell) I 175mm. Jag är jätte nöjd. Jag gav 599 för min och Jula är alltså billigare. Anledningen jag inte köpte på Jula var att deras 200mm borr var slut när jag skulle beställa.

Vidare så är 200mm och 175mm borrarna samma spiral. 200mm borren har bara lite längre skär så man kan köpa till så har man både 175mm och 200mm borr.

elanen
2004-12-22, 18:28
Läser ni inte när man varnar för pissisborrar. Köper ni den blå med raka skär får ni ett elände när det är kallt ute. Hela nederdelen av borren fryser ihop till en isklump. Sedan snurrar den bara runt, runt utan att få grepp på isen. Sedan går det inte att knacka bort isen med risk för att man skadar skären. Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt. Fast vissa ser mer till priset än nyttan.

KG?
2004-12-22, 20:10
Läser ni inte när man varnar för pissisborrar. Köper ni den blå med raka skär får ni ett elände när det är kallt ute. Hela nederdelen av borren fryser ihop till en isklump. Sedan snurrar den bara runt, runt utan att få grepp på isen. Sedan går det inte att knacka bort isen med risk för att man skadar skären. Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt. Fast vissa ser mer till priset än nyttan.
Precis, det är väl därför en del förespråkar Lazer istället för Rantanen... ;)

elanen
2004-12-22, 20:27
KG, nu läser du på dåligt. Den ljusblå med raka skär är just den enda Moran som är kass. Isen fäster helt enkelt lättare på den nertill på grund av konstruktionen med raka skär. Händer inte på dom andra modellerna i nån utsträckning alls. Inte mer än på nån Rantanen.

KG?
2004-12-22, 21:18
KG, nu läser du på dåligt. Den ljusblå med raka skär är just den enda Moran som är kass. Isen fäster helt enkelt lättare på den nertill på grund av konstruktionen med raka skär. Händer inte på dom andra modellerna i nån utsträckning alls. Inte mer än på nån Rantanen.
Menade nog mest det där med "Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt." Lägger man på nåra hundra på en Lazer så får man ju en riktig borr... :) Den vanliga blå är ju inget vidare, men fiskar man bara ett fåtal gånger per år så kan den ju duga, dessutom ska man ju helst inte ismeta när det är väldigt kallt så då blir ju inte nedisningen nåt stort problem.

Christoffer Sundling
2004-12-22, 21:30
Lazer är en mycket prisvärd isborr!
Finns i strl: 125 mm, 150 mm och 200 mm.

grebgokz
2004-12-23, 14:21

Definiera svända skär.

Mina skär är raka men eggen är något böjd är det det du menar med svängda skär? För isåfall kanske ändå min Mora inte är av samma modell som den Jula säljer.

Flodebanan
2004-12-23, 14:34
Ingen aning, vad har det med mitt inlägg att göra?

/Martin

Därför att det e smidigare att borra ett än 3 hål?:)

Martin_G
2004-12-23, 14:43
Därför att det e smidigare att borra ett än 3 hål?:)

Helt klart! Men även om gäddan får plats i ett enda större hål är det lättare att styra upp den genom isen i mina icke-cirkulära hål. Man kan sticka ner armen och gälgreppa den i värsta fall, det brukar vara svårt med ett enda hål.

Inte för att jag rekommenderar detta kontra ett större hål, det är det för mycket jobb med. Men det blir enklare när gäddan trilskas.

/Martin

Andreas
2005-01-05, 21:32
Uppdatering på denna tråd. Jag har köpt 200 mm borret från Jula i Skara á 499:-. Tyvärr har inte isen lagt sig ännu så jag har inte kommit ut för att testa det. Däremot lägger jag gärna upp bilder om någon är intresserad av det. Säg till.

Edit: Borret ser stabilt ut!

Hundersmarck
2005-01-05, 22:34
har jobbat på jula o dom har inget ut av riktig kvalitet på nån utav varorna där. kanske glödlampor o sånt shit men inte fiskesaker. där har dom bara mest piss. liksom allt annat. typ personalen.

kråkan
2005-01-05, 22:48
Polarn har köpt en 200mm jula borr å den borrar kanon än så länge iaf...
Men den har väl bara vart ute på en sådär 6-7 pass på lite is....
Så svårt å säga om den håller lr inte...

Jag vart faktiskt lite imponerad hur bra den tog...

Andreas
2005-01-05, 23:04
har jobbat på jula o dom har inget ut av riktig kvalitet på nån utav varorna där. kanske glödlampor o sånt shit men inte fiskesaker. där har dom bara mest piss. liksom allt annat. typ personalen.

Moraspiralen är dock ganska känd.

Hundersmarck
2005-01-05, 23:08
jo men tidigare i tråden så sägs de finnas olika kvaliteèr på borrarna.

Andreas
2005-01-05, 23:54
jo men tidigare i tråden så sägs de finnas olika kvaliteèr på borrarna.

Ja. 125 mm borrarna sägs ha raka skär. När jag tittar i PDFen på KJ Eriksson AB (http://www.kjeriksson.se/isborr/mora-spiralen.pdf) så förstår jag dock inte vad som menas. Alla skären ser likadana ut i mina ögon, det enda är att de är i olika storlek.

Rogga3
2005-01-06, 11:53
Jag följer med intresse diskussionen om isborrar. Jag och alla andra jag känner som pimplar lite seriöst använder BARA UR-Rantanen. Har haft Mora och sån't skit tidigare. Nu har min UR gått i säkert 15 år och fungerar klockrent, aldrig haft något problem med någonting. Byter skär för en hundring ungefär vartannat år. Låt er inte luras, köp en UR-Rantanen så kommer ni inte att ångra er. Vill ni ha ytterligare argument så åk på en pimpeltävling och se vad de använder för borrar där! Ser ni någon som använder en Julaborr så skulle jag bli förvånad! Kan även rekommendera Nokias vinterstövlar om ni inte vill frysa om fötterna och dessutom gå behagligt ( de med fast foder).

elanen
2005-01-06, 19:31
Rogga 3. Nu är det andra stövlar som gäller. Nokia är man bara tvingad att använda när man behöver ha broddgaloschen. På grund av att dom nya varma stövlarna behöver större storlek och är kraftigare som stövel. Nokia var på topp för en 5 år sen. Nu har andra märken lätt tagit över. Angående ditt resonemang om Rantanen så är det också en gammal uttjatat sanning. Idag har Rantanen fått känning av Mora i antal varv och snabbhet. Att massorna följer varann är ju ett välkänt svaghetstecken hos människorna. Jag var inte svag ens på den tiden jag tävlade i pimpel. Jag hade min Mora Expert Elit. Och jag kan lova dig att jag piskade upp många gånger en tredjeldel av dessa Rantanen freaks. Om du inte hittar nån fisk, vad hjälper då ett varv hit eller dit. Och vid stöp så var Rantanen oduglig. På grund av dess kraftiga skärvinkel. Mora är bra i pris och har massa olika varianter av borrtyper som passar vartenda fisketomte. Den blå med raka skär är däremot en katastrof. Men för dom som fiskar ett par gånger om året duger den. Och till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.

elanen
2005-01-06, 19:37
KG, glömde att svara dig. Visst där har du ju rätt. Jag gillar också Rantanen. Men det får inte bli att man överdriver. Rantanen har sina fördelar och Mora sina.

elanen
2005-01-06, 19:48
För den som vill se en isborr med raka skär. Gå in på Fiskarnas Redskaps Handels hemsida och kolla. Där marknadsför dom också den vassaste stöveln för vinterfiske just nu. Thermoliten den gudabenådade för frusna fötter.

Sturgeon
2005-01-06, 19:51
Rogga 3. Nu är det andra stövlar som gäller. Nokia är man bara tvingad att använda när man behöver ha broddgaloschen. På grund av att dom nya varma stövlarna behöver större storlek och är kraftigare som stövel. Nokia var på topp för en 5 år sen. Nu har andra märken lätt tagit över. Angående ditt resonemang om Rantanen så är det också en gammal uttjatat sanning. Idag har Rantanen fått känning av Mora i antal varv och snabbhet. Att massorna följer varann är ju ett välkänt svaghetstecken hos människorna. Jag var inte svag ens på den tiden jag tävlade i pimpel. Jag hade min Mora Expert Elit. Och jag kan lova dig att jag piskade upp många gånger en tredjeldel av dessa Rantanen freaks. Om du inte hittar nån fisk, vad hjälper då ett varv hit eller dit. Och vid stöp så var Rantanen oduglig. På grund av dess kraftiga skärvinkel. Mora är bra i pris och har massa olika varianter av borrtyper som passar vartenda fisketomte. Den blå med raka skär är däremot en katastrof. Men för dom som fiskar ett par gånger om året duger den. Och till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.

Ibland har du så rätt så. Gör man som alla andra blir resultatet ofta i parritet med alla andra, men går man sin egen väg så finns chansen till succe, likväl som det ibland går fel.

Jag isfiskar inte så ofta så jag har bara införskaffat en enkel Mora (svänga skär) och den duger gott för mig. Om det tar några sekunder mer per hål så gör det mig inget. Varför skall många ha sån f*rbannad brådska på isen, blir sällan en trevlig situation av det. Vad är vitsen med allt jäkt, för mig har tävling och fiske absolut inget med varandra att göra.

Martin_G
2005-01-06, 20:35
Om det tar några sekunder mer per hål så gör det mig inget. Varför skall många ha sån f*rbannad brådska på isen, blir sällan en trevlig situation av det. Vad är vitsen med allt jäkt, för mig har tävling och fiske absolut inget med varandra att göra.

En själsfrände :cheers:

Det är rent hysteriskt vad det kan stressas och mörkas på pimpeltävlingar, jag blev less på det direkt när jag prövade på det som junior.

/Martin

rickardo49
2005-01-06, 20:48
En själsfrände :cheers:

Det är rent hysteriskt vad det kan stressas och mörkas på pimpeltävlingar, jag blev less på det direkt när jag prövade på det som junior.

/Martin
Jag har en 110mm Lazer tycker den borrar som om det vore smältsmör och den är endå använd några år nu.

Martin G:
Det är dock en underbar känsla på tävlingarna att vinna över farsan med några gram :)..de gånger det händer :D

elanen
2005-01-06, 21:14
Skönt att höra att det finns andra här som kan förstå vad man skriver. Tävlingsfiske är ett jäkla stress. Det kan jag intyga som tävlat i olika fiske. Men däremot tävla mot sina polare är bara skoj. Det bästa är att höja sitt pers. Det ger bara stimulans till fortsatt jakt. Men en skön sådan. Tycker idag att många tävlingsformer i fiske ligger i inbördes beundran. Vissa vill vara med för att hävda sig. Och hur många sitter inte innan tävling och tar sig ett par supar. Är en massa gamla alkisar som håller på med det. Synd att juniorerna alltid kommer på efterkälken av dessa många egoister. Viktigast är ju att den yngre generationen får rätt uppfattning om fiske. Sprit och fiske hör inte ihop. Är alldeles för många så kallade sportfiskare som har alldeles för lätt för flaskan. Vid fiskeresor ska det supas till max. Oftast bakisfiske som brukar gälla för många. fiske är behöver en sån koncentration att man i regel är väck efter ett par pilsner. Vet det av egen erfarenhet och av att haft törstiga typer i båten. Fler som tycker samma sak.

Blohm
2005-01-06, 22:03
Tack för alla svar. Har övervägt det hela och då jag varken har bråttom eller tävlingsfiskar och tänker aldrig göra det för den delen heller. Så kommer mitt val att falla på en Moraspiral från Jula, tror det är ett utmärkt val för mig som pimplar lite gös 10gg om året i väntan på att vårfisket efter gädda drar igång.

Att kasta upp en massa abborrar på isen tycker jag verkar vara slöseri. Har alltid undrat vart fisken tar vägen när tävlingen är slut, för det är väl inte så att tävlingspimplarna tillämpar C&R. Rätta mig om jag har fel.

elanen
2005-01-06, 22:13
Blohm, det är inte fel att rensa upp småborre. Utan det ger bättre tillväxt till större abborre i sjöar. Grejen är att det är fjantigt att sitta och gnugga i vassarna på såna pinnar. Va fan det känns ju inget i linan. Inte skulle det gå att vara guide eller sköta en fiskesafari med jakt på dessa glin. Det är ju som att satsa på spiggfiske. Vem som får mest spigg vinner. Och det finns heller inget att äta på dessa glin. Är nåt som jag tror ingen ens som tävlar förstår vad det går ut på. Var nog en bra tanke en gång som fiskevård. Men sedan blev det junk av det. När jag tävlingspimplade för FFF sket jag i dessa små. Och gick i stället och redan då på jakt efter dom stora. Ibland knäckte jag många just på att ta dom stora i stället för dom små. Min vikt blev bättre.

Blohm
2005-01-06, 22:27
Ok, då vet jag. Håller fullständigt med dig vem vill ha en massa småfisk om kan ta lite färre stora. Det är de som ger adrenalin och spänning vem vill ha en liten snipa inte jag i alla fall.

BBRF
2005-01-06, 23:01
Skönt att höra att det finns andra här som kan förstå vad man skriver. Tävlingsfiske är ett jäkla stress. Det kan jag intyga som tävlat i olika fiske. Men däremot tävla mot sina polare är bara skoj. Det bästa är att höja sitt pers. Det ger bara stimulans till fortsatt jakt. Men en skön sådan. Tycker idag att många tävlingsformer i fiske ligger i inbördes beundran. Vissa vill vara med för att hävda sig. Och hur många sitter inte innan tävling och tar sig ett par supar. Är en massa gamla alkisar som håller på med det. Synd att juniorerna alltid kommer på efterkälken av dessa många egoister. Viktigast är ju att den yngre generationen får rätt uppfattning om fiske. Sprit och fiske hör inte ihop. Är alldeles för många så kallade sportfiskare som har alldeles för lätt för flaskan. Vid fiskeresor ska det supas till max. Oftast bakisfiske som brukar gälla för många. fiske är behöver en sån koncentration att man i regel är väck efter ett par pilsner. Vet det av egen erfarenhet och av att haft törstiga typer i båten. Fler som tycker samma sak.

Huvudet på spiken! Vem står ut med en massa fyllpåsar i båten?....Nej, ett par öl efter fisketuren sitter ju fint.....Nästan lika illa är kaffetanterna som börjar yla om det går en halvtimme utan en kopp......

KG?
2005-01-06, 23:39
Huvudet på spiken! Vem står ut med en massa fyllpåsar i båten?....Nej, ett par öl efter fisketuren sitter ju fint.....Nästan lika illa är kaffetanterna som börjar yla om det går en halvtimme utan en kopp......
Va! Jag som trodde att anledningen till att BBRF aldrig kör bil och beter sig fullständigt okoordinerat i båten berodde på fylla. Kan man trassla på det där viset i nyktert tillstånd? Otroligt...

Sturgeon
2005-01-06, 23:48
Va! Jag som trodde att anledningen till att BBRF aldrig kör bil och beter sig fullständigt okoordinerat i båten berodde på fylla. Kan man trassla på det där viset i nyktert tillstånd? Otroligt...

:D *asgarvar och hoppas att jag inte någon gång blir din fiende*

Han dricker väldigt förnuftigt och måttligt.

Danne67
2005-01-07, 01:47
Det går bra att använda broddgaloscherna även till Power Stövlarna, så det är ingen anledning till att köpa Nokia :ogen:

Sen vad gäller Rantanen så var den väl inte direkt värdelös. Den fick högst betyg, MEN kunde ha problem vid stöpis. Samtliga andra borrar hade negativa kommentarer... Så jag läste det som att den trots allt fick bäst betyg. Visserligen var det ett bra tag sen jag läste tidningen, men jag kommer ihåg att jag inte behövde ångra mitt Rantanen köp p g a artikeln i alla fall. (Sen tror jag nog att den borr du använder både är bra och prisvärd.)

Angående att det tidigare tagits upp att det inte går att slipa skären i Stockholm, så har Regal numera utbytesskär hemma.

/D

BBRF
2005-01-07, 18:49
Blohm, det är inte fel att rensa upp småborre. Utan det ger bättre tillväxt till större abborre i sjöar. Grejen är att det är fjantigt att sitta och gnugga i vassarna på såna pinnar. Va fan det känns ju inget i linan. Inte skulle det gå att vara guide eller sköta en fiskesafari med jakt på dessa glin. Det är ju som att satsa på spiggfiske. Vem som får mest spigg vinner. Och det finns heller inget att äta på dessa glin. Är nåt som jag tror ingen ens som tävlar förstår vad det går ut på. Var nog en bra tanke en gång som fiskevård. Men sedan blev det junk av det. När jag tävlingspimplade för FFF sket jag i dessa små. Och gick i stället och redan då på jakt efter dom stora. Ibland knäckte jag många just på att ta dom stora i stället för dom små. Min vikt blev bättre.

Elanen. Nu är du faktiskt lite stygg tycker jag. För yngre förmågor i 7-8 årsåldern kan ju sådant fiske vara kul och en start in i sportfisket, sen att KG? fortfarande i vuxen ålder tycker det är spännande kan han väl få göra utan att bli kallad fjant tycker jag.

elanen
2005-01-07, 23:35
BBRF, kan i slutändan bli att dom tröttnar i stället om borren blir oduglig i kyla. Bättre att lägga nån krona till.

BBRF
2005-01-07, 23:55
BBRF, kan i slutändan bli att dom tröttnar i stället om borren blir oduglig i kyla. Bättre att lägga nån krona till.

Hmmmm...Nu hängde jag inte med riktigt, klart man ska ha en bra borr, d v s UR-rantanen :sol: ...Men oftast så börjar man ju med något billigare i början, och då kan ju jula vara ett bra alternativ. Gillar man pimpel kan man ju byta upp sig...

BBRF
2005-01-08, 10:10
Elanen: Ett par Nokkian-stövlar med fast foder fryser man inte i. Inte nu och inte för fem år sedan heller...

Precis...UR-rantanen och nokia är det som gäller på isen....Basta! :drunk:

Jan O
2005-01-08, 14:04
Nokia är lite kul för att de är så sega... De vägrar helt enkelt att dö. Mina är nu jättegamla och jag börjar varje säsong med att smeta på lite sådant där aqua... vad det nu heter. Tänker, detta är sista säsongen men av något skäl så får de hänga med nästa år igen... Varma och klumpiga och sega som tusan...

Hundersmarck
2005-01-08, 14:07
impregneringsmedel? kanske lite dyslexivarning på de men de e inte sånt ord man använder alltid.

Jan O
2005-01-08, 14:13
Nä, inte impregneringsmedel direkt, det heter kanske Aquasure, ett slags mjukt lim/laggningsmedel för stövlar o vadare o sånt. Mycket effektivt...

elanen
2005-01-08, 14:35
Lambar, i så fall konstigt att dom flesta jag känner fryser i Nokiastövlar. Även om man lagt i värsta inläggen och bra sockor. Dom nya typerna av stövlar har ju byggt dom så att dom isolerar mot markkylan. Nokia måste tänkt tvärtom. Sedan är dom hala utav bara satan. Och ännu värre efter ett par år när dom torkat och slitits ut undertill. Blir som gamla slitna vinterdäck. Därav namnet Nokia.

Andreas
2005-01-25, 09:35
Och till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.

Tack. Jag ser inte skillnad på dem, förutom storleken, och trots allt går jag en gång årligen till ögonläkare (obs ej optiker). Men eftersom jag uppenbarligen har synfel ändå, så kan du väl du vara så vänlig och förklara vad det är för skillnad på de båda skären förutom just storleken, istället för att mobba mig för mitt okända synfel? Jag mobbar inte dig för den olyckliga meningsuppbyggnaden i ovan citat. ;)

Tittar man på skären på i PDFen (mindre bild länkad nedan) så ser man att skärytan går i en båge, likt de andra. Jag kan inte se att de skulle se ut som ett gammalt rakblad, vilket jag fått för mig att du menar. Tittar man på hur de sitter på den lilla borren, så sitter de i vinkel, vilket naturligtvis är en förutsättning för att den ska borra.

Eftersom jag jag isfiskar 5-10 ggr per år, enbart för gemytligheten så har jag inte stor erfarenhet av isborr. En brasa på isen, några angeldon och om jag haft tillgång till en borr, så har lite pimpling också kommit in i bilden. För mig ersätter Mora-spiralen 200 mm en yxa vilket sannolikt kommer bli en enorm skillnad. Därför missuppfattar jag säkerligen vad ni menar med "raka skär" men jag frågade för att lära mig, inte för att få kommentarer utan svar.

22 kB JPG av Mora-spiralenskär (http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=9130&cid=11&sort=date)

KG?
2005-01-25, 09:51
Tack. Jag ser inte skillnad på dem, förutom storleken, och trots allt går jag en gång årligen till ögonläkare (obs ej optiker). Men eftersom jag uppenbarligen har synfel ändå, så kan du väl du vara så vänlig och förklara vad det är för skillnad på de båda skären förutom just storleken, istället för att mobba mig för mitt okända synfel? Jag mobbar inte dig för den olyckliga meningsuppbyggnaden i ovan citat. ;)

Tittar man på skären på i PDFen (mindre bild länkad nedan) så ser man att skärytan går i en båge, likt de andra. Jag kan inte se att de skulle se ut som ett gammalt rakblad, vilket jag fått för mig att du menar. Tittar man på hur de sitter på den lilla borren, så sitter de i vinkel, vilket naturligtvis är en förutsättning för att den ska borra.

Eftersom jag jag isfiskar 5-10 ggr per år, enbart för gemytligheten så har jag inte stor erfarenhet av isborr. En brasa på isen, några angeldon och om jag haft tillgång till en borr, så har lite pimpling också kommit in i bilden. För mig ersätter Mora-spiralen 200 mm en yxa vilket sannolikt kommer bli en enorm skillnad. Därför missuppfattar jag säkerligen vad ni menar med "raka skär" men jag frågade för att lära mig, inte för att få kommentarer utan svar.

22 kB JPG av Mora-spiralenskär (http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=9130&cid=11&sort=date)

Dom skären du länkar till är "platta", skären på en Lazer är böjda uppåt s.a.s. Hittar ingen bra bild för att kunna förklara vad jag menar men man ser skillnad om man jämför skären. Hursomhelst ska Lazerskären vara bättre av den anledningen, men en Mora duger fint om man pimplar måttligt.

Andreas
2005-01-25, 10:08
Dom skären du länkar till är "platta", skären på en Lazer är böjda uppåt s.a.s. Hittar ingen bra bild för att kunna förklara vad jag menar men man ser skillnad om man jämför skären. Hursomhelst ska Lazerskären vara bättre av den anledningen, men en Mora duger fint om man pimplar måttligt.

Är det möjligtvis en hel topp som du menar?

UR-skär (http://www.willyssportfiske.se/cgi-bin/produkter.cgi?falt=2&varde=14625&mall=mall_vara.htm&tillbaka=falt%3D1%26varde%3D35%252E80%26sok%3D%26m all%3Dmall%5Flista%2Ehtm%26sida%3D1)

annars är här ett Lazer-skär (http://www.willyssportfiske.se/cgi-bin/produkter.cgi?falt=2&varde=6989&mall=mall_vara.htm&tillbaka=falt%3D1%26varde%3D35%252E80%26sok%3D%26m all%3Dmall%5Flista%2Ehtm%26sida%3D1).

esobus
2005-01-25, 10:13
Btw, Öb hade moraborrar för 475:- i helgen. Men det kanske inte är så billigt.

Andreas
2005-01-25, 10:16
Btw, Öb hade moraborrar för 475:- i helgen. Men det kanske inte är så billigt.

Det beror ju på storleken. En 200 mm för 475:- är ju ganska bra pris. På Jula går den på 500:- och en 125 mm för 400:-. En 150 mm hamnar väl där emellan gissningsvis. Noterade du storleken möjligtvis?

Martin_G
2005-01-25, 10:17
Var på ÖB förra veckan och där jag var fanns endast 125mm. Men det kanske är olika på olika ÖB.

/Martin

KG?
2005-01-25, 10:30
Är det möjligtvis en hel topp som du menar?

UR-skär (http://www.willyssportfiske.se/cgi-bin/produkter.cgi?falt=2&varde=14625&mall=mall_vara.htm&tillbaka=falt%3D1%26varde%3D35%252E80%26sok%3D%26m all%3Dmall%5Flista%2Ehtm%26sida%3D1)

annars är här ett Lazer-skär (http://www.willyssportfiske.se/cgi-bin/produkter.cgi?falt=2&varde=6989&mall=mall_vara.htm&tillbaka=falt%3D1%26varde%3D35%252E80%26sok%3D%26m all%3Dmall%5Flista%2Ehtm%26sida%3D1).
Nej, jag menar ett Lazerskär, som du ser på bilden så skäret lite konkavt. Tror det är det som Elanen menar med svängt skär. Ett Moraskär är platt fast med svängd framkant.

Andreas
2005-01-25, 10:49
Det kanske är uppenbart på något vis, men varför fäster sig isen vid dessa mora-skär då?

Martin_G
2005-01-25, 10:56
Problemet är att vattnet fryser på moraspiralen och ganska snabbt blir hela skärpartiet en isboll. Kanske pga att det finns många ställen för vattnet att "fastna" och sedan frysa. Har aldrig testat Lazer så jag vet inte varför det inte sker på detta.

MEN, detta gäller bara vid riktigt kallt väder. Om det är över ca -8 kan man bortse från detta. Skulle det nu hända kan man knacka bort isen ganska lätt med en isskopa av metall när det börjar bygga på, inget större problem om inte man är tävlingsfiskare och stressar runt på isen.

/Martin

esobus
2005-01-25, 11:31
Det beror ju på storleken. En 200 mm för 475:- är ju ganska bra pris. På Jula går den på 500:- och en 125 mm för 400:-. En 150 mm hamnar väl där emellan gissningsvis. Noterade du storleken möjligtvis?

Jo jag såg att de hade flera diamtrar och att alla verkade vara samma pris, vilket förvånade mig. Men jag kan ju ha sett fel. Får väl försöka komma förbi igen och se. Jag har ett nästan nytt (läs oanvänt) borr så jag köper inte ett nu.

Definitivt olika på olika öb, varje butik verkar ha en egen hög med prylar att kränga.

KG?
2005-01-25, 11:32
Vet inte heller varför en Mora isar igen lättare än en del andra borrar. Men undvik att slå bort isen med ett metallföremål, sänk ner borren i borrhål några minuter så försvinner isen lätt.
Och precis som Martin skrev är nedisning bara ett problem när det är rejält kallt.

esobus
2005-01-25, 11:37
Vet inte heller varför en Mora isar igen lättare än en del andra borrar. Men undvik att slå bort isen med ett metallföremål, sänk ner borren i borrhål några minuter så försvinner isen lätt.
Och precis som Martin skrev är nedisning bara ett problem när det är rejält kallt.

Teflonspray kanske kan hjälpa litet.

Discharged
2005-01-31, 19:32
Jag gjorde som alla andra, jag köpte ett UR till pimplet, det fungerar visserligen bra, men det är enligt min mening inte värt vad det kostar (nu fick jag iofs mitt nytt för 500:- och då är det prisvärt) en kompis har ett Mora-borr och det är snabbare än motsvarande UR (125mm)

Och de här problemen med att is lägger sig på borret, det stör bara pimplare... Ismetare och angelfiskare som gör alla hål de behöver i en stöt behöver ju inte oroa sig för det. Bor man vidare i de södra delarna av landet behöver man inte bry sig alls. ;)

elanen
2005-01-31, 20:11
Nä nu jäklar. Är alla här som skriver utom några undantag korkade. Den ljusblå Moraborren med röda plasthandtag har raka skär i stället för svängda. Konkav är dom som är böjda. På den pissblå borren är dom raka. Och då får isen grepp att fastna. Klart slut. Hoppas vid gud att det går in för femtioelfte gången.

elanen
2005-01-31, 20:12
Kan också tillägga att det är därför den är billig. Och borde förbjudits för 20 år sen. Den har dimensionen 125 mm och 200 mm också.

Andreas
2005-01-31, 22:06
*dubbelpost*

Andreas
2005-01-31, 22:07
Det är väl ingen som har sagt någonting annat? Däremot fungerar borren utmärkt för en sådan som jag som bara vill ha lite angeldon och stundvis pimpla lite, ungefär som Discharged skrev. Ingen har skrivit att skären är raka. Det är som om det skulle vara en helt ny person med i diskussionen, som inte läst de tidigare inläggen.

elanen
2005-01-31, 22:11
Andreas, här skriver fler att dom får isen att fastna på sina Moraborrar vid skären. Det är ju inget problem på dom böjda skären. Vilka skär pratar dom då om. Alla borrar får ju is på sig när det är kallt. Speciellt om den inte borras fast i isen.