handdator

Visa fullständig version : Hjälp med val av haspelrulle till 10ft 20-60g?

Fade
2005-01-08, 20:13
Tjena,

Har läst runt lite här på forumen och blivit lite klokare men inte tillräckligt. :)

Det är så att jag är på jakt efter en haspelrulle runt 1000-lappen som skulle passa ett Shimano Beastmaster 10ft 20-60g. (kastar mestadels med wobbler inom dessa ramar).

Problemet jag stötte på nu när jag äntligen hittat ett spö som borde passa finfint, är som jag skrev tidigare, rullen.

Skulle uppskatta om jag kunde även få endel storleksråd på val av rulle. Vad kan ni rekomendera? Kastar mestadels efter gädda.

Mvh

Nicke

BBRF
2005-01-08, 20:40
Köp största modellen av daiwa capricorn. Finns på attitude baits. Något dyrare än 1000 kr, men en kanonrulle.

elanen
2005-01-08, 21:05
Svårt att säga emot BBRF i det fallet. Daiwa Capricorn är nog just nu den mest prisvärda rullen. Om man kan köpa den från Attityds Baits. Annars är ju Zebcos Quantums nya haspel med magneter som låser bygeln i stället för fjäder supergrym. Är dock dyrare.

prylis
2005-01-08, 21:18
Svårt att säga emot BBRF i det fallet. Daiwa Capricorn är nog just nu den mest prisvärda rullen. Om man kan köpa den från Attityds Baits. Annars är ju Zebcos Quantums nya haspel med magneter som låser bygeln i stället för fjäder supergrym. Är dock dyrare.
Annars har du Mitchell 300X för 800 pix. Då räcker pengarna även till erfoderlig mängd flätlina...Men ska du dänga tunga gäddbeten skulle iaf. jag köpa en multirulle. Defenitivt en multi..

Stizo
2005-01-08, 21:35
Shimanos Super GTRA 4000 blir nog en bra rulle till din Beastmaster. Det skulle nog jag köpa... Obs. Har inte testat rullen.

Da_Moose
2005-01-08, 22:27
Kan bara instämma i att Capricorn är den bästa haspel jag provat. Har 2 st själv. En 4000 och en 2000. Priserna i Sverige är ju rent skrattretande i jämförelse med de i USA. Båda mina kommer från USA.

Om du är intresserad så har jag en Okuma Metaloid av näst största storlek(tror jag), kastad kanske 50 kast. Ena spolen fylld med 0.24 mm Whiplash Pro.
Används inte då jag har Capricorn.
Säljer denna för 500:- eller bytes mot något.
Intresserad?

Fade
2005-01-09, 02:09
Jag vill tacka väldigt mycket för era svar, fått ännu mer att tänka på nu, inkl ditt erbjudande da moose.

Da Moose du skrev något om usa, ofta när jag letar utrustning internationellt så är det väldigt få butiker som skeppar över atlanten, och då med risk för tullen. Finns det någon bra webbutik ? (inhandlat allt lokalt i butik förr).

// Nicke

BBRF
2005-01-09, 04:51
Som sagt capricorn.....Den pallar också för att drilla fetsejar i Norge med, om du vill ha lite spöböj.......

Da_Moose
2005-01-09, 08:27
Jag vet inte så mycket om skeppningen över Atlanten men Bass Pro har iaf. tidigare skickat över Atlanten, några jobbarkompisar har beställt för en massa år sedan. Men jag vet inte hur det rä med garantin att paketet verkligen kommer fram etc. En hel del tenderar ju att försvinna i "postgången" över Atlanten.
För mig är det iaf. enkelt när jag har jobbarkompisar där, för över pengar och skickar en lista på vad jag vill ha. Sedan ligger lådan där när jag kommer dit.

Hör av dig om du är sugen på Metaloiden.

Wachtel
2005-01-09, 12:32
Jag har köpt från bl.a. Cabela's http://www.cabelas.com/ utan problem men man måste tänka på att frakt, tull och moms tillkommer. Kan rekommendera Attitude Baits http://www.attitudebaits.com/ som ofta gett bra priser även på sådant de inte har i vanliga sortimentet, då vet man exakt pris direkt.

Unregistered 1
2005-01-09, 13:07
En Shimano 4000 är aldrig fel...

elanen
2005-01-09, 19:53
Shimano har inga rullar idag att komma med. Inte ens Twin Power är bra. Dom får skärpa sig. Annars är dom snart borta från marknaden. Dom som förspråkar dom. Använder dom inte tillräckligt hårt. Alla dom jag känner som fiskar stenhårt med dom rasar ihop. 3 år är gränsen för dom. Dom som inte tror mig kan komma hem och inspektera mina rasade Shimano. Även grabbens. Nu väntar hans ett par år gamla Twin Power på rep. Går trögt. Den andra har varit inne två gånger för lagning. Är trasig igen. Allt från att kuggarna inne i rullen säckar. Eller lager som ger upp. Till plastskräp som håller bygeln som inte tål kyla. Bakbromsade som inte annat en hugger som en billig aburulle. Och nu talar vi inte om 500 kronors rullar. Den bästa Shimano gjort är gamla Stradicen. Just nu regerar Daiwa och Zebco Quantum. Shimano, knäcke Daiwa under den period när dom misskötte sig och gjorde skitrullar. Nu är det precis tvärtom. Fast som vanligt blir det väl att flera här tycker att Shimano är bäst. Men det är fler som insett att jag menar allvar. Ju mer man fiskar ju mer ser man vad grejorna går för. Därför håller grejerna om man fiskar lite.

Unregistered 1
2005-01-09, 22:21
Bäste herr Elanen, har du inte lärt dig att man ska som sagt fiska med rullarna. Inte sitta på dem eller kasta dem i berghällen så fort man inte får nån fisk. Det är inte rullens fel. Fiskar med SAGT 4000 och de har funkat perfekt i alla år. Och de som säger att jag INTE låtit rullarna jobba vet inte vad dom pratar om. Har dock ingen erfarenhet av "dagens" rullar eftersom mina som sagt håller. Fortfarande har jag inte råkat ut för det med vare sig Daiwa/Abu eller annat smäck. Kompisar som fiskat dyra Daiwa m fl har bytt till liknande rullar. Dessa har tröttnat på trassel, rullras osv. Dessutom herr Elanen, det verkar ganska fånigt att påstå du har en massa rullar hemma som rasat, Shimano har ju 5 årsgaranti. Med välsmord tunga går det att få det mesta godkänt som reklamation på garantin. Normark har vad jag hört varit ganska generösa på bedömningen. Nån annan som har erfarenhet?

Bubblefish
2005-01-09, 22:45
Shimano Super GT 4000 har varit en bra trotjänare i år och den rullen har fått slita upp ett par hundra gäddor och en och annan torsk. Den har varit ute i alla väder och temperaturer, över vattnet, i och under vattnet. Söt och saltvatten. Den fungerar perfekt.

Danne67
2005-01-10, 00:38
Shimano har inga rullar idag att komma med. Inte ens Twin Power är bra. Dom får skärpa sig. Annars är dom snart borta från marknaden. Dom som förspråkar dom. Använder dom inte tillräckligt hårt. Alla dom jag känner som fiskar stenhårt med dom rasar ihop. 3 år är gränsen för dom. Dom som inte tror mig kan komma hem och inspektera mina rasade Shimano. Även grabbens. Nu väntar hans ett par år gamla Twin Power på rep. Går trögt. Den andra har varit inne två gånger för lagning. Är trasig igen. Allt från att kuggarna inne i rullen säckar. Eller lager som ger upp. Till plastskräp som håller bygeln som inte tål kyla. Bakbromsade som inte annat en hugger som en billig aburulle. Och nu talar vi inte om 500 kronors rullar. Den bästa Shimano gjort är gamla Stradicen. Just nu regerar Daiwa och Zebco Quantum. Shimano, knäcke Daiwa under den period när dom misskötte sig och gjorde skitrullar. Nu är det precis tvärtom. Fast som vanligt blir det väl att flera här tycker att Shimano är bäst. Men det är fler som insett att jag menar allvar. Ju mer man fiskar ju mer ser man vad grejorna går för. Därför håller grejerna om man fiskar lite.
Och hur kan du veta att TwinPower går sönder efter 3 år... Den har bara funnits i 2!!! Men det är som jag påpekat för dig tidigare... Du jämför med GAMLA modeller, vilket är lika dumt som att påstå att ett Japanskt bilmärke har dålig kvalitet för att den hade det på 70-talet! För att man jämför dem med senare modeller av Europeiska bilar. Om du dessutom pratar om den billigare bakbromsade modellen, så har senaste modellen bara funnits ett år.
Tillverkningen av nya modeller går i cykler och förhoppningvis så är nyare utkomna modeller bättre än äldre, oavsett tillverkare.

Daiwa har blivit bra mycket bättre de senaste åren (2-3), men man måste komma upp lite i pris. Jag har bara testat en (Samurai 7i - frambromsad), men den är jag missnöjd med (känns glapp efter 2 år - mest använd för abborrmete). Men då får man ta i beaktande att det är en billig rulle för knappt 1000-lappen, så snålheten bedrog visheten när den köptes.

Jag vet inte hur du behandlar dina saker, men jag, ett antal bekanta, samt guider jag känner kör nästan bara Shimano och vi har inte haft de problemen! Att komma och påstå att vi inte fiskar mycket är bara dumt.

/D

elanen
2005-01-10, 20:37
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad.

elanen
2005-01-10, 20:39
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad. Glömde att skriva Att våra Aero GT 1000 blev till smulor. Det mesta rasade. Kuggen i rullarna försvann.

NÅGON SOM VET
2005-01-11, 20:30
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad. Glömde att skriva Att våra Aero GT 1000 blev till smulor. Det mesta rasade. Kuggen i rullarna försvann.

Kan bara säga att jag håller med dig, i vissa fall. Shimanos rullar har ett antal väldigt svaga punkter i driftsäkerheten. Detta vet jag,på grund av att jag arbetat med dessa material! Ta en titt på sprängskisen. jämför materialen som använs i andra rullar!

Unregistered 1
2005-01-11, 21:10
elanen, kan du inte ta saken och dig själv på mindre allvar (apropå berghäll/sitta på...) . Jag talar av MIN erfarenhet om att jag inte haft problem med mina SAGT rullar (dessutom medräknat en Spirex UL som fått testa på både HÖ och gädda av bra kaliber, blir så vid abborrfiske i skärgår´n) på många år. Det enda som hänt med, märk väl, 1 rulle så gick bygelfjädern. Detta kan hända vilken rulle som helst. Dessutom en skruv kring armen till lintrissan som velat lossna, lätt avhjälpt med en minimal gnutta lim.
Och som jag tidigare skrev har jag ingen erfarenhet av NYA Shimanorullar men nog tycker jag det är kvalitet på mina iaf. Btw, de har hållt alldeles utmärkt för flätlina. Kör dock nylon i botten vilket jag ser som en självklarhet till det fiske jag bedriver.
Tror inte du heller skulle undgå att förespråka nåt som funkat i stort sett problemfritt i så många år (sen -97)
EN SOM VET; klena delar finns i alla olika fabrikat. Även om delar dessutom kan verka vara solida så finns det flertal olika klassningar på materialen som gör att det som vid första anblick kan verka solitt är det första som pajar...

En som vet
2005-01-11, 21:17
elanen, kan du inte ta saken och dig själv på mindre allvar (apropå berghäll/sitta på...) . Jag talar av MIN erfarenhet om att jag inte haft problem med mina SAGT rullar (dessutom medräknat en Spirex UL som fått testa på både HÖ och gädda av bra kaliber, blir så vid abborrfiske i skärgår´n) på många år. Det enda som hänt med, märk väl, 1 rulle så gick bygelfjädern. Detta kan hända vilken rulle som helst. Dessutom en skruv kring armen till lintrissan som velat lossna, lätt avhjälpt med en minimal gnutta lim.
Och som jag tidigare skrev har jag ingen erfarenhet av NYA Shimanorullar men nog tycker jag det är kvalitet på mina iaf. Btw, de har hållt alldeles utmärkt för flätlina. Kör dock nylon i botten vilket jag ser som en självklarhet till det fiske jag bedriver.
Tror inte du heller skulle undgå att förespråka nåt som funkat i stort sett problemfritt i så många år (sen -97)
EN SOM VET; klena delar finns i alla olika fabrikat. Även om delar dessutom kan verka vara solida så finns det flertal olika klassningar på materialen som gör att det som vid första anblick kan verka solitt är det första som pajar...

Dåliga delar finns på många rullar. Tänk på att om en del görs några kronor billigare så blir det mycket på en hel serie. Enligt mig är många gamla rullar överlägsna i slittålighet, men inte på linuplägg mm. Överhuvudtaget så är multi att föredra när kastvikten tillåter!

Flodebanan
2005-01-11, 21:21
Måste bara få säga att jag har en "gammal" Stradic men den "riktiga" F-Dragen, inte rymdfarkosten som finns nu. Men jag har även just en aka Rymdmodell (2004).

Stradic nr. ett är helt underbart. Suverän att fiska med, har fungerat toppen i 3år.

Stradic nr. 2 är inte alls så underbar som Stradic nr.1 Efter !1! dags kustfiske, men endast !små! stänk av saltvatten kärvade rullen ihop nästan totalt. Sköljde den noga efter fiskedag 1 och lät den torka. under fiskedag nr.2 kärvade den ihop helt. TOTALT, gick inte att putta fram veven en millimeter.
Fick sedan en Stradic nr.3 (Rymd) i utbyte. Denna känns inte heller lika bra som Stradic nr.1

Jag kan bara säga att jag är besviken på Shimano, dock är linlägget, bromsen m.m. helt ok(dock upplever jag det som att det HAR varit bättre), men det är att dom mera kommer åt hållet ABU gick/går. Rymdrullar med ej ur fiskesynpunkt anpassade detaljer. Jag menar vem vill ha en F-Drag som är slat när man kan få en räfflad? IDIOTI!

En som vet
2005-01-11, 21:22
Man får heller inte glömma att om tillverkarna ville, att vi skulle fiska med rullarna någon längre tid. Borde det finnas reserv delar tillgängligt också efter ett antal år, och modeller skulle inte bytas lika ofta. Ungefär det som har sket med ambas.. Men när en rulle gåt sönder behövs en ny. Detta tjänar tillverkarna mycket på!

Unregistered 1
2005-01-11, 21:28
Brrr... nu fick jag rysningar. Hade ju tänkt mig en ambis. Men det är ju ingen rulle jag har koll på. Har ju haft ett digert lager som användes till allt möjligt skoj.
Ämnet Ambassadeur för jerkbaitfisket är ruskigt söndertjatat här på fiskesnack men du har säkert bättre koll på dessa rullar än mig. Så ett bud på vilken man ska satsa på från "en som vet" kanske vore bättre än flera bud ifrån "alla som tror sig veta" ?

Flodebanan
2005-01-11, 21:30
Man får heller inte glömma att om tillverkarna ville, att vi skulle fiska med rullarna någon längre tid. Borde det finnas reserv delar tillgängligt också efter ett antal år, och modeller skulle inte bytas lika ofta. Ungefär det som har sket med ambas.. Men när en rulle gåt sönder behövs en ny. Detta tjänar tillverkarna mycket på!

Eller inte...

Om man tror man tjänar mera pengar på att sälja skit när det finns tillverkare som gör BRA grejor så är man inte helt 100.

Finns ingen som köper 4skitrullar ist för 1bra ?

Unregistered 1
2005-01-11, 21:41
Jodå Flode det finns många såna. Budgettrollare eller ålmetare med sämre ekonomi kanske? Tror starkt att intressegraden bestämmer budgeten och hur fiskelådan är packad...

En som vet
2005-01-11, 21:55
Brrr... nu fick jag rysningar. Hade ju tänkt mig en ambis. Men det är ju ingen rulle jag har koll på. Har ju haft ett digert lager som användes till allt möjligt skoj.
Ämnet Ambassadeur för jerkbaitfisket är ruskigt söndertjatat här på fiskesnack men du har säkert bättre koll på dessa rullar än mig. Så ett bud på vilken man ska satsa på från "en som vet" kanske vore bättre än flera bud ifrån "alla som tror sig veta" ?

De flesta Ambassadeur fungerar, men en liten varning för "plastrullarna".
C3 och mörrum är de jag fiskar med, dock ej till jerkbait. Där har de en speciel modell som funkat bra för mig än så länge. Gå till handlarn och känn på några.
Men C3 och mörrum är mina stalltips!

Flodebanan
2005-01-11, 21:57
Jodå Flode det finns många såna. Budgettrollare eller ålmetare med sämre ekonomi kanske? Tror starkt att intressegraden bestämmer budgeten och hur fiskelådan är packad...

Jo, visst finns det alltid Svensson. Men dom måste väl efter ett antal "trasiga" pissrullar även dom tänka, tänk om jag skulle köpa den lite dyrare rullen så att den iaf håller.

Aja, jag vet att du har så rätt i ditt påstående ang. företagen. Tyvärr så är vi på väg dit, men skulle ett företag hålla kvar " den gamla" kvaliten skulle det företaget tjäna bra på det. Eftersom nybörjare lyssnar på proffs/erfarna så...
Jag menar rullen bwehöver ju inte kosta 2000;- för att den skall hålla. Den kan kosta 500 och HÅLLA. Sen att rullen för 2000;- är mer för den redan inbitne fiskaren... Men det går inte att driva ett företag på det, man måste ha ngt. åt Svenssonfiskare med.

Unregistered 1
2005-01-11, 21:59
Har funderat på C3:an så det där kändes som en knuff på vägen *bugar & bockar* Skyndar mig genast till närmsta butik för att klämma lite...

En som vet
2005-01-11, 22:04
Eller inte...

Om man tror man tjänar mera pengar på att sälja skit när det finns tillverkare som gör BRA grejor så är man inte helt 100.

Finns ingen som köper 4skitrullar ist för 1bra ?

Det finns det visst, de flesta hasplar har en begränsad livslängd. Vi kan ta en jämförelse på telefonmarknaden. Erikssons "hajfenan" blev bortplockad från marknaden på grund utav, att inga reparationer krävdes och den gick inte sönder. Nu har telefonerna betydligt mindre livslängd och slittålighet, men högre prestanda. Lite offtopic men ändå tänkvärt. Detta gäller ju dock inte alla hasplar enstaka modeller påstås vara gjorda för att klara "livslångt fiske".
Men har inte livslång garanti! Detta har dock vissa flugrullar!

En som vet
2005-01-11, 22:06
Har funderat på C3:an så det där kändes som en knuff på vägen *bugar & bockar* Skyndar mig genast till närmsta butik för att klämma lite...

Klämm rikligt!

Unregistered 1
2005-01-11, 22:10
Flode, har fått ett antal vänner och mer eller mindre bekant som inte haft ett påvisat fiskeintresse att byta upp sig. Många har väl fått göra det succesivt alltmer plånboken tillåter (familjefäder får lätt höga blöjkostnader mm) och sgs alla har utökat sitt intresse och en del blivit, på väldigt kort tid, minst lika "drivna" sportfiskare som du & jag. Det borde vara legio i redskapsaffären att säljaren rekommenderar sina kunder till köp, istället för den regelrätta påpackningen av "sneak" som försiggår så fort kunden inte ser ut som Matt Hayes eller Jörgen Larsson. Hur många "svenssons" klagar inte över att fisket är svårt med trassel, brutna toppar, bygelfjädrar som aldrig varit värt att kallas fjädrar...
Företagen tjänar absolut på att uppmuntra funktionell och hållbar utrustning. Kan man lita på butik/företag så kan man ju lita på upplevelsen och det borde vara det viktiga. Värdeskillnaden " bra / billig " blir ju inte så stor om man slår ut det på några år. Visst, kunden kanske inte köper så många fler liknande rullar på ett bra tag men förhoppningsvis ökar intresset när utrustningen funkar tillfredsställande.
Usch vilket långt och tjötigt inlägg det här blev...

En som vet
2005-01-11, 22:14
Flode, har fått ett antal vänner och mer eller mindre bekant som inte haft ett påvisat fiskeintresse att byta upp sig. Många har väl fått göra det succesivt alltmer plånboken tillåter (familjefäder får lätt höga blöjkostnader mm) och sgs alla har utökat sitt intresse och en del blivit, på väldigt kort tid, minst lika "drivna" sportfiskare som du & jag. Det borde vara legio i redskapsaffären att säljaren rekommenderar sina kunder till köp, istället för den regelrätta påpackningen av "sneak" som försiggår så fort kunden inte ser ut som Matt Hayes eller Jörgen Larsson. Hur många "svenssons" klagar inte över att fisket är svårt med trassel, brutna toppar, bygelfjädrar som aldrig varit värt att kallas fjädrar...
Företagen tjänar absolut på att uppmuntra funktionell och hållbar utrustning. Kan man lita på butik/företag så kan man ju lita på upplevelsen och det borde vara det viktiga. Värdeskillnaden " bra / billig " blir ju inte så stor om man slår ut det på några år. Visst, kunden kanske inte köper så många fler liknande rullar på ett bra tag men förhoppningsvis ökar intresset när utrustningen funkar tillfredsställande.
Usch vilket långt och tjötigt inlägg det här blev...

Vissa företag tänker så. Men dock för få inom spinnfisket, vanligast är det i flugfiskeföretagens ide.

Unregistered 1
2005-01-11, 22:21
Det är väl iofs upp till säljarna i butiken också. Hujj så här ska klämmas... riktigt ordentligt. Man lär ju vara kräsen när man väljer utrustning. Det viktigaste är nog att trivas med grejerna. L8érs..............@afk

elanen
2005-01-11, 22:58
När jag jobbade hos Pelles Sportfiske sålde jag inte skiten till folk. Skulle inte med min egen moral lura på nån leksaker. Sen vill dom i regel heller inte komma tillbaks till det företag som sålde keff. För vem äter på en resturang som serverar dålig mat. Och sedan går dit dan efter och krubba igen. Jag tror mer på att man lurar på kunderna skräp därför att man inte har bra grejer eller att man helt enkelt inte ska jobba med service jobb. Kan också som i många butiker vara helt okunniga säljare. Har råkat ut för dom på ett välkänt ställe på söder. Kan gå i god för att Lundgrens, Sumpan och i viss mån några till vet vad dom snackar om när det gäller fiske. Tror att PA (Lundgrens) och grabbarna på Sumpan är bäst i Stockholm. Där blir man inte lurad på nåt skrot. Även om man kanske vet mer än många andra om grejer. Alla nya tips dom kommer med snappar man upp. Vissa butiker har skräp som ett stort varuhus. Där kanske högst en tredjedel borde användas till fiske. Ta bara dessa ABU-sortiment, Fladen och viss mån andra skräp väggar med sopor. Går att ha klass på varorna och om inte specialisera sig. Fram för en butik som har klass på sina grejor. Lite åt Attityds baits stil. Lite men bra eller mycket men bra.

pilsnerkorv
2005-01-11, 23:34
Vad är det för skitsnack om shimano man kan läsa i den här diskutionen jag har 7 shimano rullar som aldrig har krånglat. Nästa köp av rulle är givet en ny shimano. men vill ni fiska med skit grejer gärna för mig. Det enda dåliga med shimano är att calcuttan fryser lite lätt uppe i norrland.
tack och hej leverpastej

Flodebanan
2005-01-12, 15:09
Vad är det för skitsnack om shimano man kan läsa i den här diskutionen jag har 7 shimano rullar som aldrig har krånglat. Nästa köp av rulle är givet en ny shimano. men vill ni fiska med skit grejer gärna för mig. Det enda dåliga med shimano är att calcuttan fryser lite lätt uppe i norrland.
tack och hej leverpastej

Kan bara säga att nästa rulle du köper komma göra dig besviken, Shimano är inte var det har varit:( Iaf inte i mina ögon.

Ang. Hajfenan.
Skulle garanterat gå att sälja den telefonen för minst 3000;-!
Jag menar en förlorad arbetsdag hos t.ex. en lastbilscaffis(som gärna tar kol på sina telefoner;)) är inte billigt.

Oavsett vilket företag det är som kommer hålla sig till kvaliten så kommer dom gå bra...

Jonken
2005-01-12, 15:14
Verkar vara lite känsligt bland folk vad man tycker är bra och inte bra....

Som det har skrivits tidigare så köper man ju oftast en rulle från samma tillverkare om man tycker att den tidigare rullen man haft eller har fungerat bra...

Samma princip gäller även oftast vid t.ex bilköp.

Använder Shimano Super Aeoro GT 400 vid flötmete m.m. m.m.
Har haft rullen i flera år och har varit klockren ända tills bygeln gick sönder i somras men det gic kju på garanti ;)

Köpte PGS:n som multirulle i våras och har använt den till Gädd fiske och även till Jerk, fungerar utmärkt för mig men enligt alla så skulle den vara lite för "klen",till Jerk-fiske, möjligt att den är det men just nu fungerar den bra få se hur det blir nu denna säsong då jag ska försöka fiska mer än förra året.

För mig när jag köper ny rulle eller spö så går jag mycket på känslan, dvs hur prylarna käns när man fiskar och hitintills så har det fungerat bra... :cool2:

Tycker edt är fel å säga köp den eller köp den...bla bla...klart man ska komma med rekommendationer men klanka inte ner på personen ifråga.

Om shimano fungerar bra för en person så kanske den inte fungerabra för någon annan, det är ju som sagt va bara rekommendationer och inget annat...

elanen
2005-01-12, 20:19
Jonken, du har bra poäng i det du säger. Vill med mina inlägg tala om hur jag och några polare ser på ett visst märke. Att Daiwa varit ett riktigt skitmärke tidigare. Visst fanns det några bra undantag. Men att Shimano regerade under en viss tid är säkert. Var impad av dessa lättvevade rullar. Och i början med bra bakbromsad slir. När sen rullarna säckade en efter en. Började undra vad det berodde på. Jag tror att rullarna helt enkelt blev för klent byggda. Att få ned vikt en på rullarna var nog det som tog kål på dom. Blev då i stället till att ta material som inte klarade påfrestningarna. Känner man på tidiga Shimano så var dom mycket tyngre och kraftigt byggda. Det var där Shimano tog poäng hos kunderna. Och då menar jag typ Stradic, Twin Power XT och Sustain. Däremot så var det ju lite dumt krux att plasten som håller bygeln på den stora modellen av Twin Power säckar. Som sagt vi får se hur framtiden ser ut. Om Daiworna håller bättre. Fast just nu känns dom i en klass för sig. Och då menar jag från Capricorn och uppåt. Zebcorna verkar också giftiga. Kände på en hos Lundgren. Var grymt skön. Varför inte känna på en om ni är där. Helst den med magneter i stället för bygelfjädrar. Då blir det verkligen evighetsbygel.

Jonken
2005-01-13, 14:09
--->elanen

Tyckte själv jag fick till en bra poäng i det jag skrev :D :D

Andersson1
2005-01-13, 14:32
Fiskar själv med Super Aero GT 3000 till spinnfisket och den funkar klockrent dock börjar bromsen bli lite sliten nu men då får man tänka på att rullen har ca: 10år på nacken!

Baitrunner kör jag 5010GTR har också funkat kanonbra, iofs. så är detta antagligen rullar från den tiden då det var väldigt bra kvalite.

Danne67
2005-01-28, 15:42
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad.
Har inte varit inne på ett tag, så det är en lite sen kommentar, men eftersom den bl a var till mig så...

TP 2500F är frambromsad om jag inte minns fel. Jag köpte en TP 4000FA i början av 2003, F-modellen slutade att tillverkas 2002! Så den ÄR gammal - eller åtminstånde inte av senaste årsmodellen.
Min FA har jag använt till relativt hårt gäddfiske och den har fått en ordentlig behandling från april till december varje år. Rullen känns fortfarande ny!
Jag behöver väl inte tillägga att jag kör med flätlina, samt att även bottennapp får ordentliga mothugg. Vad gäller dina övriga rullar så har jag ingen erfarenhet av dem!

Om du tycker att Jonken har en kommentar i vad han skriver så är det bra, men ta gärna åt dig av vad han skriver också. Ett litet tips är att sakligt redovisa vad du tycker, VARFÖR du tycker det och sedan låta bli personangrepp.
I övrigt så är jag är inte sponsrad av Shimano, jag talar av egen erfarenhet, jag låter bli att bedömma andras intellekt utifrån deras erfarenheter (berättar inte för andra att dom inte är med i matchen, vet vad dom pratar om osv). Sen hoppas jag även att jag har en viss självuppfattning, så att jag inte envist hävdar en sak och sedan beskyller ANDRA för att vara kategoriska. Gissar på att allt du skrev inte var riktat mot mig (bergsknalle osv), men det är lite trist att få skit för att man har en viss erfarenhet som tydligen inte stämmer överens med din.

För att ta lite positivt också, så tyckte jag bl a att du kom med flertalet bra rekommendationer och kommentarer angående kläder, stövlar mm tidigare. Mer sådana diskussioner och du har hur mycket bra saker som helst att komma med. Herregud... Du har ju erfarenhet!

/D

mighty mattis
2005-01-28, 16:34
Jag håller inte med de shimanofientliga debattörerna alls. Har haft en sahara 3000 under 3 år och den har verkligen fått bekänna färg(kallt väder,tunga beten stora fiskar =) och botten napp) . Den går som en klocka trots en hel del påfrestningar och flitigt användande. Min bror, som kör med abu, har haft en hel del problem med sin rulle. Fighting bromsen måste vara en av världens bästa uppfiningar. Att inte abu har kopierat den?

medusa
2005-01-28, 18:06
Knepigt, detta! Har själv en SAGT 4000 som jag drillat en jäkla massa gäddor med, och den funkar fortfarande klockrent. Köpte för tre år sedan en Daiwa Regal Z 3500C, i stort sett samma klass som föregående rulle, bara det att jag inte haft annat än PROBLEM med Daiwan...Inskickad på garantirep. 3 ggr för att bygelfällningen sällan eller aldrig funkar som den ska, vilket är fruktansvärt irriterande. Å andra sidan så har jag två andra Daiwor: Triforce-Z 2500iA& 2000iA, vilka efter några års flitigt användande fortfarande funkar perfekt! Regalen kanske var ett s.k måndagsexemplar, vem vet? Som sagt, det är svårt detta, men nästa haspelrulle blir nog hursomhelst en av dessa två fabrikat, vilken? Vi får se, sade plånboken...

elanen
2005-01-28, 21:57
Danne, att den Twin Power inte precis är gårdagens rulle som jag beskrev. Men det visar ju på 3 års gränsen jag talar om. Och det är ju inte den billigaste rullen heller. Danne, allt för många prisar Shimanorullarna. Och det från 300 kr och en bit upp till runt tusingen. Bara det tycker jag visar på att nåt inte står rätt till. Shimanomärket på rullen verkar ge många här automatiskt kvalite. Att rullen snurrar och matar in lina är för dom flesta gott nog ser det ut som. För tar man tag i dessa billigare rullar märker man massa avarter direkt. Men man kan ju förstå att alla inte har råd med dyrare och många gånger bättre rullar. Att det alltid är nån som retar upp sig på att man framför sämre saker får jag ta med ro. Precis som bilägare. Finns det nån bilist som erkänner att den bil han kör är dålig. Har då aldrig mött nån. Alla som köpte Vaz eller Lada erkänner inte ens dom. Tänk i dom termerna så förstår du bättre. Jag kan erkänna att jag slängt bort pengar på en dröse keff Shimano. Föresten vill nån köpa reservdelar från mig. Utav dom delar som är hela.

KG?
2005-01-28, 22:28
Danne, att den Twin Power inte precis är gårdagens rulle som jag beskrev. Men det visar ju på 3 års gränsen jag talar om. Och det är ju inte den billigaste rullen heller. Danne, allt för många prisar Shimanorullarna. Och det från 300 kr och en bit upp till runt tusingen. Bara det tycker jag visar på att nåt inte står rätt till. Shimanomärket på rullen verkar ge många här automatiskt kvalite. Att rullen snurrar och matar in lina är för dom flesta gott nog ser det ut som. För tar man tag i dessa billigare rullar märker man massa avarter direkt. Men man kan ju förstå att alla inte har råd med dyrare och många gånger bättre rullar. Att det alltid är nån som retar upp sig på att man framför sämre saker får jag ta med ro. Precis som bilägare. Finns det nån bilist som erkänner att den bil han kör är dålig. Har då aldrig mött nån. Alla som köpte Vaz eller Lada erkänner inte ens dom. Tänk i dom termerna så förstår du bättre. Jag kan erkänna att jag slängt bort pengar på en dröse keff Shimano. Föresten vill nån köpa reservdelar från mig. Utav dom delar som är hela.
Elanen; Du har nog nog delvis rätt. Men om man kollar på de nyaste Shimanorullarna och på Daiwas senaste så vetefan om det är nån skillnad?
Görs säkert på samma fabrik.

prylis
2005-01-28, 23:19
Elanen; Du har nog nog delvis rätt. Men om man kollar på de nyaste Shimanorullarna och på Daiwas senaste så vetefan om det är nån skillnad?
Görs säkert på samma fabrik.

Det handlar inte om att pinka revir utan att ge ett idiotiskt tips...
Ska man kast med tunga gäddbeten ska man naturlgtvis köpa en multirulle. Alla andra tips är en sk. "otjänst" Så är det bara....

KG?
2005-01-28, 23:31
Det handlar inte om att pinka revir utan att ge ett idiotiskt tips...
Ska man kast med tunga gäddbeten ska man naturlgtvis köpa en multirulle. Alla andra tips är en sk. "otjänst" Så är det bara....
Javisst, prylis. Men nu trodde jag att vi diskuterade haspelrullar, sånt som de oinvigda sysslar med...

Danne67
2005-01-28, 23:31
Vi har som sagt olika erfarenhet. Min erfarenhet av Daiwa är en frambromsad samurai (mellanstorlek) för knappt 1000 kr. Den har inte gjort mig speciellt lycklig och jag kommer att komplettera den med en TP under våren (Daiwan får tjänstgöra på löjmetet). Nu är det inte alls samma prisklass så det är svårt att jämföra, men ändå, vi har olika erfarenheter (sen har jag hört en hel del bra om Daiwa, så dom håller säkert måttet och jag har faktiskt köpt andra rullar från Daiwa nyligen).

Men som sagt, om vi inte skall ta med de senaste modellerna av ex vis TP att jämföra med, så skall vi väl inte heller ta med Capricorn o d. Det är ju också nyare modeller som inte funnits så länge och tidigare versioner av Daiwa har väl inte varit några direkta precisionverktyg med livslång livslängd. Poängen är att det inte blir helt rättvist att jämför med att äldre Shimanorullar har gått sönder medan nyare Daiwor inte har det.

Sen får jag väl vara undantaget som bekräftar regeln... Min bil är skit! Visserligen underbart skön att köra och den ger en kvalitetskänsla som få bilar överträffar. Nackdelen är att den är svindyr att äga. Ett års garanti, ett års goodwill (som följde med en stor del av tredje året) sen kostar reparationerna och servicen en förmögenhet, samt att jag alltid undrar vad som går sönder här näst. (Fast å andra sidan så var den ju dyr i inköp också.)

Edit: Rullarna mellan 300 och 1000 kr kan jag inte uttala mig om, har haft några i det intervallet tidigare. De rullarna fick dock bara bekänna färg i ett par år. Sedan fick dom fötter i samband med ett inbrott. Fram till dess så fungerade dom bra, även om dom inte var så roliga.
Vi har även några Spirex hemma (ligger nästan i det prisspannet), dom fungerar oklanderligt, men har inte blivit utsatta för något överjävligt slitage utan mer normalt användande. Själv lånar jag dom bara ibland som extra ruller eller komplement till mete eftersom jag inte är speciellt förtjust varken i bakbroms och fastcast.

/D

prylis
2005-01-29, 01:43
Javisst, prylis. Men nu trodde jag att vi diskuterade haspelrullar, sånt som de oinvigda sysslar med...
Haspelrullar funkar bra till mycket. Framförallt med beten upp till 30g. Risken att pekfingret blir skinnflått om du dänger tyngre beten än så är uppenbar.
Visst kan man ge tips om vilken rulle som är bäst, men allt bör sättas i sitt sammanhang... Köp en multirulle! Bra tips som är dåliga är inget vidare...

elanen
2005-01-29, 16:54
Danne, var mer i sammanhanget som dom flesta skriver här. Hojtar om hur bra deras Shimano är. Flera ger tips om rena skräckrullar. Köp en Shimano eller Okuma av sämsta klass. Alltså rullar som man redan är säker på är skit. Man förstår att unga grabbar och då även äldre tycker att dom är bra. Exempelvis om man fiskat med ABU:s skitgrejer. Tycker att det är bra då att påvisa att även dyrare rullar inte behöver vara bra. Och då rullar uppåt 2000 kr. Just på grund av att kvaliten försämrats på dessa mot tidigare. Daiwa gjorde rena skitrullar förut. Även deras dyraste. Dom har inte haft annat än att skärpa till sig. Sämsta som Shimano gjort när dom tog fram Twin Powern för år 2002. Den bakbromsade var ju en förklädd Aero modell av sämsta sort. Grabben tog hem en sån först innan han tog den frambromsade. Glapp och klen till tusen var den bakbromsade. Det var ju ett verkligt lågvatten. Tycker att smörjluckan på Shimano kan vara bra om man just använder den.

guleböj
2005-01-29, 18:44
zZznarkKk, prylis. Nu undrar jag egentligen hur i helskotta du beter dig vid fiske med haspel???

Haspelrullar funkar bra till mycket. Framförallt med beten upp till 30g. Risken att pekfingret blir skinnflått om du dänger tyngre beten än så är uppenbar.
Visst kan man ge tips om vilken rulle som är bäst, men allt bör sättas i sitt sammanhang... Köp en multirulle! Bra tips som är dåliga är inget vidare...

Kastar beten upp till drygt 80 gram utan att skinnflå pekfingret.. men det handlar naturligtvis om i vilket ögonblick man låter linan gå. Tajming tycks inte vara din starka sida ;)

Visst elanen kan du kanske ha rätt gällande nyare rullar av Shimano men 3-års gräns? Normark ger ju 5-års garanti på rullarna. Har du inte förstått det eller?

prylis
2005-01-29, 20:19
[QUOTE=guleböj]zZznarkKk, prylis. Nu undrar jag egentligen hur i helskotta du beter dig vid fiske med haspel???

Det kan du få reda på om du vill...
Logga in, skicka ett PM så kan vi "klonka bojen"
Any time baby...

elanen
2005-01-29, 20:26
Ja du Guleböj. 5 års garanti på vad då. När dom haft rullen inne för lagning i 5 år och det inte blir bättre. Garanti är som vanligt ett frågetecken. Om en rulles slirbroms packar ihop. Tror du att dom byter ut hela paketet. Inte på dom gånger jag lämnat in. Kommer tillbaks i samma skick. Tål inte flätlina är svaret. Köp en frambromsad i stället nästa gång. Om rullen blir glappare en den är från början. Tror du dom byter hela kittet. Garanti är som vanligt en bluff. Bara att gå till bilar. Rostskyddsgaranti är en av dom största bluffarna. Ändå är det folk som går på skiten. Bättre att prylarna är bra från start. Och om det är nåt fel ska det lagas. Därmed basta.

guleböj
2005-01-29, 20:57
elanen; :) Bilars rostskyddsgaranti är ett dåligt exempel. Men att påstå slirbromsen lägger av pga flätlina??? Hrrm... tror bestämt jag missförstått något här. Annars brukar man väl släppa på slirbromsen när man inte använder rullen *tips*

prylis; :) Du skulle bara bli ledsen... och få ont i fingret. Det var inte pricksäkerhet jag menade, då hade vi bägge kunnat låna kastmatta av Boettge. Vågar du öht kasta 80 gram med haspel ???

prylis
2005-01-29, 21:11
Vågar du öht kasta 80 gram med haspel ???[/QUOTE]
E du tokig? Det kan ju göra ont...
Vågar du logga in?

elanen
2005-01-29, 21:49
Guleböj, det är Normarks egna ord till mej att bakbromsade inte pallar flätlina. Har inget med att man släpper av på bromsen när man inte fiskar. Den klarar inte påfrestningen helt enkelt.

guleböj
2005-01-29, 22:03
Prylis: varför ska jag logga in, bättre på tv än att sitta framför skärmen hela kvällen...

elanen; har sagts förr. Flätlina funkar utmärkt på Shimano´s hasplar. Men du kanske inte bryr dig om andras erfarenheter? Visst, du har jobbat på affärer och vägrat sälja "sneak" men det finns andra som gjort likadant. Ingen jag sålt Shimano till har kommit tillbaks för reklamation, enbart som nöjda kunder.

ALQ
2005-01-29, 22:19
kliver in på prylis sida och håller med! stora beten ska kastas med multirulle, inget snack. att jag sedan PERSONLIGEN hellre väljer även multi till lättare beten också, är en annan femma. men då är det en betydligt mindre multi (chronarch, SM3000c eller 2500). visst är det lättare att få ngt trassel eller så, men vad fan gör det då känslan är betydligt bättre. sedan är det ju bara att se till att man har 4-6 st färdigriggade spön med sig i båten, så OM oturen råkar vara framme (som att BBRF varit framme och känt på prylarna, eller som KG? mycket riktigt påpekar att med BBRF i båten så MÅSTE ens uppmärksamhet iblan riktas mot honom för att undvika att han drattar överbord eller sätter ett drag i nacken på en) så är det bara att byta spö!

//achilles

prylis
2005-01-29, 22:48
[QUOTE=guleböj]Prylis: varför ska jag logga in, bättre på tv än att sitta framför skärmen hela kvällen...

En anledning till att logga in är ju att det kan vara praktiskt att veta vem man resonerar med. T ex "guleböj" är ingen jag tar på allvar... Hade du däremot loggat in hade jag haft större respekt för dina inlägg/synpunkter/åsikter. Jag gissar att även "tonen" hade varit annorlunda.
Är det så att du vill se på TV istället så tycker jag att du ska göra det.

elanen
2005-01-29, 22:50
Guleböj, nä komma tillbaks med keff blir jobbigt i längden. Ungefär som man själv. Man tröttnar på skrotet. Och köper nåt annat. Shimano doktorn kan man prova nån gång. Men att passa in där varje gång. När det oftast blir enkla smågrejer han gör. Lite olja och nån bygelfjäder.

SpYke
2005-01-30, 04:46
Her ett Beastmaster 9 fot 15-40g med en Okuma inspira "is 20" (kostade väll runt 1000-ingen för 2 år sen) ...
Funkar helt kanon .. Kan bara rekomendera den kombinationen .

guleböj
2005-01-30, 11:23
Any time baby...[/QUOTE]

Förortsbarn. Otroligt lågt språkbruk. Har svårt att ta nån som har så dåligt språk på allvar.

elanen, du kan ju kolla runt med HUR MÅNGA fiskare som helst, b la i din egen omgivning som är nöjda med andra rullar än de du rekommenderat. Får andra än du inte ha en åsikt på det här forumet? Trodde ordet var fritt...

prylis
2005-01-30, 12:17
Any time baby...

Förortsbarn. Otroligt lågt språkbruk. Har svårt att ta nån som har så dåligt språk på allvar.

...Mitt språkbruk är sämre än mitt handhavande med en haspelrulle iaf.
Fö. tycker jag att det är oansvarigt av redskapshandlarna att låta PRAO-eleverna stå i kassan och kränga Shimanorullar...

guleböj
2005-01-30, 12:40
...Mitt språkbruk är sämre än mitt handhavande med en haspelrulle iaf.

Det är inget du bevisar genom att påstå att du skinnflår pekfingret när du kastar beten över 30 gram. Luktar gröngöling skulle jag nog påstå...

Fö. tycker jag att det är oansvarigt av redskapshandlarna att låta PRAO-eleverna stå i kassan och kränga Shimanorullar...[/QUOTE]

Du känner inte mig så kom inte med några förutfattade gliringar du inte kan stå för. Rent generellt kan jag dock hålla med dig, det sker ju faktiskt i en del butiker...

prylis
2005-01-30, 13:36
[QUOTE=guleböj]...Mitt språkbruk är sämre än mitt handhavande med en haspelrulle iaf.

Det är inget du bevisar genom att påstå att du skinnflår pekfingret när du kastar beten över 30 gram. Luktar gröngöling skulle jag nog påstå...

Jag vill ju bevisa det för dig, men du vill/vågar uppenbarligen inte greppa stafettpinnen (gäääsp)

guleböj
2005-01-30, 16:41
lilla gubben du behöver inte bevisa nånting för mig. Det du föreslog var prickkastning och inte hur man kastar tunga beten med haspel. Umm, rekommenderar någon kontaktsida för dig istället, du har nog lättare att få napp där =)

prylis
2005-01-30, 17:25
lilla gubben du behöver inte bevisa nånting för mig. Det du föreslog var prickkastning och inte hur man kastar tunga beten med haspel. Umm, rekommenderar någon kontaktsida för dig istället, du har nog lättare att få napp där =)

Såja stumpan. Det hela är egentligen väldigt enkelt... Jag kastar ogärna beten > ca 30g. med haspel. Till fiske med beten tyngre än så lämpar sig multirulle bättre. Begrips?
Jag föreslår vidare att om du vill mig något så skicka ett PM.
-Det kan ju inte vara kul för andra att läsa om "vårat" gnabb...
Mvh prylis

guleböj
2005-01-30, 18:42
Jag håller dock inte med dig. Visst börjar det här bli fånigt? Faktum kvarstår, man kan med alldeles förträffligt resultat använda haspel vid fiske med beten över 30 gram. Jag anser att smärtgränsen går vid ungefär 75-80 gram. Testat 100 grams Westin men det blir lite för jobbigt. Dessutom antar jag de 4000 rullar jag kör med tar för mkt stryk i längden.
Jag vill inte dig någonting, ditt tjafs emot mig härinne för att jag svarar på en tråd ter sig något osmakligt. Du har väl inte fått nåt på länge. Om du tar på dig paljettklänningen så kanske du också får nåt nån dag. Och privatmess har jag inget intresse av, inte med dig iaf.

prylis
2005-01-30, 23:01
Jag håller dock inte med dig. Visst börjar det här bli fånigt? Faktum kvarstår, man kan med alldeles förträffligt resultat använda haspel vid fiske med beten över 30 gram. Jag anser att smärtgränsen går vid ungefär 75-80 gram. Testat 100 grams Westin men det blir lite för jobbigt. Dessutom antar jag de 4000 rullar jag kör med tar för mkt stryk i längden.
Jag vill inte dig någonting, ditt tjafs emot mig härinne för att jag svarar på en tråd ter sig något osmakligt. Du har väl inte fått nåt på länge. Om du tar på dig paljettklänningen så kanske du också får nåt nån dag. Och privatmess har jag inget intresse av, inte med dig iaf.

Får jag låna dina pumps är jag beredd att dra ett streck över det hela och tom. ha överseende med dina dumma tips. ;-)

guleböj
2005-01-30, 23:25
Det måste ha varit dagens mest intelligenta inlägg... *suck* Men du är iofs inte känd för att vara särskilt smart heller. Fånigt att du inte ens har några sakliga argument för din sak istället för att gå till ytterligheter... argumenten speglar intelligensen ;)

prylis
2005-01-30, 23:39
Det måste ha varit dagens mest intelligenta inlägg... *suck* Men du är iofs inte känd för att vara särskilt smart heller. Fånigt att du inte ens har några sakliga argument för din sak istället för att gå till ytterligheter... argumenten speglar intelligensen ;)

Visst har jag sakliga argument. Ingen ide att dra dem för dig...
-Du skulle ändå inte förstå.

guleböj
2005-01-31, 20:11
Verkar mest som du undviker att lägga fram dem som ursäkt för din egen dumhet, hade det varit för min hade du knappast tvekat... ;)

elanen
2005-01-31, 20:34
Guleböj, visst får vem som helst ha sin åsikt. Är precis just det jag har. Guleböj, varför så agressiv. Du får en kram sen blir vi vänner.

prylis
2005-01-31, 22:03
Guleböj, visst får vem som helst ha sin åsikt. Är precis just det jag har. Guleböj, varför så agressiv. Du får en kram sen blir vi vänner.

Elanen!
Fuleblöjj är väl inte aggresiv?
Charmig och ödmjuk stämmer bättre.
Får en kram av mig också...

elanen
2005-01-31, 22:30
Om hon är av kvinnligt blod. Får vi vara glada om hon gillar att fiska och käfta med oss fisketomtar. Jag saknar fruntimmer som vågar gapa lite. Tänk om det fanns lite fler av dom på isarna just nu. Prylis, ja en kram är inte dumt. Titta på aporna. Vi borde lära oss mer av dom.