Visa fullständig version : LF Jerk Premium Heavy el BFT Buster stiff
Chriztian
2005-01-13, 16:10
Har ett litet huvudbry vet inte vilket av dessa spö jag skall välja?? de ligger ju i samma prisklass och har hört bra om båda spöna vad tycker ni??
Vet att det finns många trådar om jerk spö innan, men inget där endast dessa jämförs för de e ett av dessa jag skall ha (kommer fiska BJ, Pig, Manta, Salmo slider och Fatso)
Mvh Christian
Har inget av spöna (kör med ett premium medium), men ett hett tips är ju att känna på dom och ta det som ligger bäst i handen.
rilluren
2005-01-13, 16:38
jag har känt på båda spönen och jag hade lätt valt LF spöt
Använder själv LF spöt och det är grymt skönt, BFT spöt är lite konstig i handtaget tycker jag plus att toppen på BFT pöt ligger kvar och "vibbar" efter ett Jerk knyck...testa så kanske du förstår vad jag menar :D
Gör ett ryck med LF spöt och kolla på spötoppen, gör sen ett ryck med BFT spöt och gämför..... För mig så blev det och bakre delen av handtaget avgörande till LF spöt:s fördel.
10kg hunter
2005-01-13, 17:45
eee försöker hänga me här ska själv köpa ett jerk me vad är ett lf
eee försöker hänga me här ska själv köpa ett jerk me vad är ett lf
LF -> Lundgrens fiske. Den butiken har trumfkortet P A, som designar och utvecklar bla jerkspön. (P A brukar skriva initierade inlägg här på Fiskesnack men kanske vill han av falsk blygsamhet inte tala i egen sak)
LF står om allt ska vara rätt för Lundgrens Fiskeredskap AB.
www.lundgrensfiske.com
har ett lf prem hwy.. Underbart spö klarar det mesta i betesväg hade fått bestämma så hade det varit 6.6fot kanske att man bör ha ett till spö som komplement för mindre beten där jag fördrar lite mjukare jerkspö tex compree
suprasumo
2005-01-13, 19:48
Jag tänkte också köpa ett jerkspö och var och kände på både Buster stiff och LF premium medium och heavy. Tyckte att LF kändes bättre enligt mig.
För övrigt kostade Buster stiff bara 58 Euro (525 kr), men det lutar åt LF Premium ändå.
kenta_85
2005-01-13, 20:28
har ett RST LF jerk premium medium , tycker spöt är riktigt skönt så jag slår ett slag för det!!
Har ett LF heavy som jag fiskat med ett tag, hämtade ut ett buster stiff för ca 2h sedan, ska testa det i helgen kan återkomma med resultat. Tyckte BFT spöet kändes skönare i handen än LF, får se hur det hanterar tunga beten och arga gäddor.
6 fot ar ganska kort om man ar lang. Speciellt om du har en hog bat. Gillar generellt spon pa 6.6 minst men jag ar nastan 190.
Har ett litet huvudbry vet inte vilket av dessa spö jag skall välja?? de ligger ju i samma prisklass och har hört bra om båda spöna vad tycker ni??
Vet att det finns många trådar om jerk spö innan, men inget där endast dessa jämförs för de e ett av dessa jag skall ha (kommer fiska BJ, Pig, Manta, Salmo slider och Fatso)
Mvh Christian
Mitt råd är att lämna LF där hän. De är det jerkspöt med isärklas flest reklamationer. Bra material men med skit kork och så är det väldigt dåligt sammansatt. Rullfästen som snurrar och toppöglor som spricker. Själv har jag provat tre olika LF heavy och lämnat tillbaka samtliga. Nu har jag ett BJ stiff som ligger väldigt bra i handen med det försänkta rullfästet, bättre grepp närmare klingan, ett klart plus. Sen tror jag personligen att Buster själv har mer kunskaper vad gäller hur ett jerkbaitspö skall var än killen på LF.
Känn efter själv vad du gillar och kör på det.
Skitfiske
Mitt råd är att lämna LF där hän. De är det jerkspöt med isärklas flest reklamationer. Bra material men med skit kork och så är det väldigt dåligt sammansatt. Rullfästen som snurrar och toppöglor som spricker. Själv har jag provat tre olika LF heavy och lämnat tillbaka samtliga. Nu har jag ett BJ stiff som ligger väldigt bra i handen med det försänkta rullfästet, bättre grepp närmare klingan, ett klart plus. Sen tror jag personligen att Buster själv har mer kunskaper vad gäller hur ett jerkbaitspö skall var än killen på LF.
Känn efter själv vad du gillar och kör på det.
Skitfiske
Ska vi snacka så så tror jag att P A är betyldigt grymmare på jerk än Buster... Btw du är den första jag har hört som har klagomol på spöet... Kanske dags att börja fiska ordentlig me grejjerna....
6 fot ar ganska kort om man ar lang. Speciellt om du har en hog bat. Gillar generellt spon pa 6.6 minst men jag ar nastan 190.
Sj är jag inte mer än 1,78 men jerkar istort sett alltid ifrån "sittplatserna" tycker att dom 0,6f gör mycke speciellt på längden sen som i te.x compree spöet får man en lite mjukare, och följsammare ryck bara älskar det o fiska beten som pig, smutley pub mfl mindre beten och kunna "smeeeka" iväg betena...
Ska vi snacka så så tror jag att P A är betyldigt grymmare på jerk än Buster... Btw du är den första jag har hört som har klagomol på spöet... Kanske dags att börja fiska ordentlig me grejjerna....
Ha ha kul att du säger så Linuz. Men vad grunnar du det på. När var din vän på LF ute och drog en gädda sist ?, Hur många dagar per år är han ute och fiskar, vad ligger hans PB:n på. Han snackar mest.Tro mig.
Vem är jag, som inte har provat grejorna ? en ledtråd är att jag kör ca 100 pass om året med jerkspö, och har gjort det de senaste 7 åren. Har ägt nästan alla jerkspön som sålts på den svenska marknaden (plus några till). Men allt detta visste väl redan du ?
Mer avslöjanden Linuz (och övriga) När jag tänker efter så finns det INGEN annan butik där personalen fiskar så lite som hos LF i stockholm mig veterligen, tom de på Fiskarnas är mer ute på vattnet.
Linuz, det är dags att sätta upp nya idolplanscher på pojkrummet :-)
pikecatcher
2005-01-14, 00:02
mogna inlägg stiff.
Varför måste så många trådar balla ur.
Chriztian, mitt råd är att du känner på spöna och välj det du tycker verkar bäst för dig. Jag har ett LF Heavy och ett BFT Strike Giant. Båda spöna är bra.
Att välja mellan LF Heavy och BFT Buster stiff är som att välja mellan expressen och aftonbladet enligt min mening.
Mer avslöjanden Linuz (och övriga) När jag tänker efter så finns det INGEN annan butik där personalen fiskar så lite som hos LF i stockholm mig veterligen, tom de på Fiskarnas är mer ute på vattnet.
Linuz, det är dags att sätta upp nya idolplanscher på pojkrummet :-)
jaja tat lungt om du nu enligt dig själv är å bra varför sitter du här o daltar om spön i 900kr klassen, när du redan vet allt... Btw dags o riva ner dom gammal haggorna du har i sovrummet.. Och kom i matchen börja snacka riktiga grejjor då om det saken gäller, och inte om budget-stuff, ... Kanske dags o riva ner bilderna på dig sj och dra upp engström killen som va FÖRST i sverige på jerk....
Och min Pappa är starkare än din ! ... Lägg ner nu .
Kanske är dags att ni hänger upp lite tjejer på väggarna ist, och börjar fiska i lårviken .. ;)
Jerkfiskare
2005-01-14, 10:17
Man märker hur väl PA når ut till kidsen de sväljer allt med hull och hår. Men de har ingen aning om hur mycket killen fiskar eller jerkar det är tydligt. PA kör inte många pass om året, han varken testar eller fiskar med speciellt många beten och är ingen speciell gäddfiskare. Men hans LF spön är bra precis som BFT spöna är bra.
Chriztian
2005-01-14, 13:16
Ok som väntat fanns de ju förespråkare för båda sidorna... blir till att ta mig till shoppen och stå och "rycka" i spösektionen.
Nepp jag e inte så lång så jag borde ju klara mig mer ett 6 fot spö men det blir ju som sagt att känna på båda... Men LF har ju i varje fall ett estetiskt försprång framför busterpåken men va gör väll de om de inte e bra att fiska med...
Passar på att slänga in en liten extra fråga, kollade på gäddfeber härom dan och trumman och buster förespråkade ju titantafs av märket BOA, kollade upp dem lite men dem e ju tokit dyra... finns de något som e lika bra som e lite billigare gärna knytbar, de e inte lätt att vara student.....
Passar på att slänga in en liten extra fråga, kollade på gäddfeber härom dan och trumman och buster förespråkade ju titantafs av märket BOA, kollade upp dem lite men dem e ju tokit dyra... finns de något som e lika bra som e lite billigare gärna knytbar, de e inte lätt att vara student.....
Nej, det finns inget som är lika bra men billigare. Däremot finns det annat tafsmaterial som duger bra. Exempelvis Malinwiren som bla Attitude säljer, tafsen blir krokig efter ett tag men då är det ju bara att tvinna en ny...Stela jerktafsar är ju svåra att få knytbara men går som sagt lätt att tvinna.
underbar pajkastning här...
så, ens förmåga som spödesigner är avhängt på ens personbästa!?
skitsamma; jag har ett lf heavy och ett buster, inte stiff dock, utan ett soft.
RST't funkar kanon. jag fiskar ofta beten runt 150 gram med det och det har fått mycket stryk under åren - det tycks hålla för allt. det enda jag skulle önska vore en knapp dec längre bakre handtag. av den anledningen funderar jag på att skaffa mig en g.loomis biljardkö, eller ännu hellre ett st croix, men de tycks vara svåra att få tag på
Pitten(Sthml)
2005-01-14, 15:22
Har ett LF Jerk som jag kört stenhårt med i 3 år nu ! Har verkligen behandlat det illa både i skärgården och i insjöar. Kastat Mantor, Bulldawg och Reefhawks utan ett enda problem. Har lite svårt rent estetiskt för BFT-handtaget som inte finns utan bara slutar i en butt. Ser mest ut som en promenadkäpp. Tror dock inte för ett ögonblick på att spöna är sämre, men priset på LF-spöna är ju helt klart mer moderata än de andra. Sedan är det ju lite löjligt att i en diskussion börja ta upp hur många fiskedagar man har per år. "Stiff", det låter ju bra att du är ute några dagar i månaden, men det hör ju inte hit om inte grundmaterialet är dugligt. Man måste ju ha en idé om fisket. Att bara fiska kan ju vilken arbetslös nolla som helst göra, men det är väldigt få som verkligen tänker fiske och är innovativa. Vad jag vet har vi aldrig hört om dina ideér kring fiske?
Flodebanan
2005-01-14, 17:17
Jerkbait! But a just read Jenk writing; " It´s a god USA Bait but here in Sweden the water is to cold and the Jerk "cracks?".
Flodebanan
2005-01-14, 18:01
Sry Offtopic, know my English i terrible.
Kommer köpa ett BFT BUster Jerk 6ft. Soft till våren. Blev lite sugen efter filmen och andra inspirerande berättelser. Varför jag väljer BFT är endast därför det är spöet min lokala handlare har hemma.
Har ett LF Jerk som jag kört stenhårt med i 3 år nu ! Har verkligen behandlat det illa både i skärgården och i insjöar. Kastat Mantor, Bulldawg och Reefhawks utan ett enda problem. Har lite svårt rent estetiskt för BFT-handtaget som inte finns utan bara slutar i en butt. Ser mest ut som en promenadkäpp. Tror dock inte för ett ögonblick på att spöna är sämre, men priset på LF-spöna är ju helt klart mer moderata än de andra. Sedan är det ju lite löjligt att i en diskussion börja ta upp hur många fiskedagar man har per år. "Stiff", det låter ju bra att du är ute några dagar i månaden, men det hör ju inte hit om inte grundmaterialet är dugligt. Man måste ju ha en idé om fisket. Att bara fiska kan ju vilken arbetslös nolla som helst göra, men det är väldigt få som verkligen tänker fiske och är innovativa. Vad jag vet har vi aldrig hört om dina ideér kring fiske?
Ledsen om jag sårade några. Men ni snorhyvlar här måste lära er att granska saker och ting i sömarna, inte bara tro att allt är bra bara för att någon sitter och hittar på saker här på FS. Och ja jag anser att det krävs en äkta sportfiskare för att göra sportfiske grejor som är sjysta. Man får ingen bra "Idé" om fiske genom att aldrig vara ute. De flesta här har bara ett jerkspö, kanske aldrig känt på något annat. Ändå hållar man det som står hemma i garderoben som det bästa i världen.
PS du har nog hört mina 'idér" tidigare.
underbar pajkastning här...
så, ens förmåga som spödesigner är avhängt på ens personbästa!?
skitsamma; jag har ett lf heavy och ett buster, inte stiff dock, utan ett soft.
RST't funkar kanon. jag fiskar ofta beten runt 150 gram med det och det har fått mycket stryk under åren - det tycks hålla för allt. det enda jag skulle önska vore en knapp dec längre bakre handtag. av den anledningen funderar jag på att skaffa mig en g.loomis biljardkö, eller ännu hellre ett st croix, men de tycks vara svåra att få tag på
Lars det hänger inte på PB. Men för att kunna något bör man sätta sig in i ämnet dvs, i det är fallet vara ute och fiska.
Och min Pappa är starkare än din ! ... Lägg ner nu .
Kanske är dags att ni hänger upp lite tjejer på väggarna ist, och börjar fiska i lårviken .. ;)
SpYke
Min pappa ÄR starkare än din.
LF -> Lundgrens fiske. Den butiken har trumfkortet P A, som designar och utvecklar bla jerkspön. (P A brukar skriva initierade inlägg här på Fiskesnack men kanske vill han av falsk blygsamhet inte tala i egen sak)
BeBest
X-akt vad vet du som sitter ner och fiskar ?
Gör man det BÖR man sitta still hemma och hålla tyst, eller ägna sig åt andra sporter som lämpar sig sittandes. Prova fia med knuff
Don't know exactly why they crack then you tell me Mr. Expert? My experience is based on fishing not on reading Pike and predators forum.
Kjelle Lundberg
2005-01-14, 19:31
Stiff,(antar att nicket har med överläppen att göra).Jag har kört med ett antal olika jerkspön,och tycker nog att LF-Premium heavy är ett riktigt kanon spö.Jag har använt mitt sedan det kom ut och aldrig haft minsta problem.Och ja jag fiskar mycket,betydligt fler än 100 pass om året.Så jag kan varmt rekommendera ett Lf-heavy.Finns självklart bättre spön men då får man betala betydligt mer.
Tycker dessutom att man kan ge fan i person angreppen om man inte har stake nog att skriva under med namn.
Don't know exactly why they crack then you tell me Mr. Expert? My experience is based on fishing not on reading Pike and predators forum.
Å Jenk. Hur kan du sälja "Attitude baits" beten för folk med attitud till de som fiskar med spön där det står MEDIUM på ? Pinsamt ! kunde lika gärna ha stått, The lagom rod, svensson spöt, The gik rod, The blodpudding spö, ha ha ha
Se över så att grejorna kommer fram till rätt folk :-)
stiff, ha ringet eomt dig så men bara för att du är 40 o jag 20 behöver inte kalla mig för kid.. ändrade du uppfattning om spöet nu lr.. :P
Stiff,(antar att nicket har med överläppen att göra).Jag har kört med ett antal olika jerkspön,och tycker nog att LF-Premium heavy är ett riktigt kanon spö.Jag har använt mitt sedan det kom ut och aldrig haft minsta problem.Och ja jag fiskar mycket,betydligt fler än 100 pass om året.Så jag kan varmt rekommendera ett Lf-heavy.Finns självklart bättre spön men då får man betala betydligt mer.
Tycker dessutom att man kan ge fan i person angreppen om man inte har stake nog att skriva under med namn.
Inget ont menat Blackan. Ville bara väcka folk. Vad har du för nummer ?
stiff, ha ringet eomt dig så men bara för att du är 40 o jag 20 behöver inte kalla mig för kid.. ändrade du uppfattning om spöet nu lr.. :P
Nix det har jag inte gjort. Men du kommer att göra det om du provar fler.
ps jag blir snart 30
Kjelle Lundberg
2005-01-14, 19:48
Inget ont menat Blackan. Ville bara väcka folk. Vad har du för nummer ?
"stiff" lägger inte gärna ut det här,men skicka ett pm så kan du få det.Måste erkänna att jag blev lite besviken,trodde jag fått ett riktigt surkart att käfta med,så visar det sig att det är någon bekant :-) .
"stiff" lägger inte gärna ut det här,men skicka ett pm så kan du få det.Måste erkänna att jag blev lite besviken,trodde jag fått ett riktigt surkart att käfta med,så visar det sig att det är någon bekant :-) .
Sorry Blackan. Är kvällen förstörd nu ? :-)
Skall straxt dra men vi kan höras på måndag !
Kjelle Lundberg
2005-01-14, 20:01
Stiff,Nej inte alls,men kan erkänna att jag gillar att gnabbas.Hör gärna av dig,om inte annat så för att jag skall få veta vem du är.
Nix det har jag inte gjort. Men du kommer att göra det om du provar fler.
ps jag blir snart 30
Stiff är du bara 30? Då är du alltså en (dina egna ord) snorhyvel.
:D :D
Well I did not live here all my life and I spend a few weeks fishing every year. Also there is plenty of water in Texas although only with Peckerels as far as pikes. Just tired of your smileys everytime I say something. If you have something to say just say it without sounding like a smartass every time. Now go back to your fantasies virtual fisherman.
Give me a break William just stop being a smartass.
Shanghai Lilly
2005-01-14, 20:50
Give me a brake William just stop being a smartass.
Just how am i giving you a hard time!! Just trying to bring a little humor!! And i get shot down with insults!!
As ive said Jenk, have days fishing with me before you slag me off on a public forum!!
As for virtual fisherman!! I dont get out as much as i like!! When you get kids you will find out soon enough!!!
William
Just how am i giving you a hard time!! Just trying to bring a little humor!! And i get shot down with insults!!
As ive said Jenk, have days fishing with me before you slag me off on a public forum!!
As for virtual fisherman!! I dont get out as much as i like!! When you get kids you will find out soon enough!!!
William
Det blir ju inte kul bara för att man plockar dit 8 gröna gubbar. Det är ju det man skriver som isåfall helst ska vara humoristiskt...
I can't accept the challange I don't steal candy from kids and I don't compete in fishing against people who's greatest weopon is a modified slider:):):):):):):)
Dr Müller
2005-01-14, 21:12
Och så köper man ett Quantum Hypercast Jerk!!!
Shanghai Lilly
2005-01-14, 21:22
I can't accept the challange I don't steal candy from kids and I don't compete in fishing against people who's greatest weopon is a modified slider:):):):):):):)
Im just honest, and not a lure snob!! I stand by Salmo lures 100%, they dont split, they do what they say they do!! catch loads of pike, and work straight out the packet!!
put your money where your mouth is!! :D :D
Are you kidding me? one pike and you got to pick teeth out of the lure. The color falls off quick. At least on the older models. I agree that they fish great though.
Ser att det finns delade meningar om vilket spö som är bäst. Svaret är enkelt.
Finns inget spö som är bäst till alla. Sedan har vi det här med beten som är gjorda i trä. Är oturen framme så går en gäddtand rätt igenom lacken vid hugg, då är det bara en tidsfråga innan vatten tränger in i betet och träbiten under börjar svälla vilket resulterar att betet spricker. Spelar ingen roll vilket märke det är. Givetvis klarar man sig bättre med med beten som är ordentligt behandlade med ett tjockt lager av lack. Men de flesta amerikanska musky betena är handgjorda, då säger det sig självt att de ej är exakt lika.
Här är några trä-jerks som fiskar förb. bra i våra vatten och där hållbarheten är ok. Phantom lures & Cobbs från AB. Men se upp det finns måndags ex. även här./Trummis
Stiff & övriga, diskutera gärna spöval men försök håll er ifrån för att klanka ner på folk här i forumet. Ta det direkt med den det berör istället. Sen får du gärna logga på med ditt ID här i forumet också. Vet nog att du har ett ... ;)
BeBest
X-akt vad vet du som sitter ner och fiskar ?
Gör man det BÖR man sitta still hemma och hålla tyst, eller ägna sig åt andra sporter som lämpar sig sittandes. Prova fia med knuff
Med såna vänner som du Stiff behöver Buster inga fiender.
pikeAlert
2005-01-15, 17:55
Jo de ä tuvärr så att toppöglan på lundgrens spö är feldimensionerad eller något, det har pa själv sagt. Därför pajar den ofta efter ganska kort tid, men det är inget problem om man bor i sthlm för dom byter den på en sekund ifall man frågar. Jag har haft 2 st och min polare har haft ett och samtliga har pajat i toppöglan efter typ en dag. Spöet är dock jävligt skönt så jag är nöjd ändå, men jag kan tänka mig att det är lite segt om man bor i haparanda och måste skicka iväg skiten
Med såna vänner som du Stiff behöver Buster inga fiender.
Klockrent:)
kenta_85
2005-01-15, 18:48
sorgligt att vissa inte kan hålla sig ifrån person angrepp och dessutom inte ens våga stå för det med sitt riktiga nick här på FS, lågt riktigt lågt!!
Flodebanan
2005-01-15, 19:28
sorgligt att vissa inte kan hålla sig ifrån person angrepp och dessutom inte ens våga stå för det med sitt riktiga nick här på FS, lågt riktigt lågt!!
Glöm inte Glocalnet bara :D
Shanghai Lilly
2005-01-15, 19:35
Glöm inte Glocalnet bara :D
NICE!!!! :wink:
kenta_85
2005-01-15, 19:45
haha ja fast glocalnet suger rycktas det om :D Har fått uppfattningen från all reklam att reklam är till för prylar eller i det här fallet tjänster som säljer dåligt :D
slempelle
2005-01-15, 23:02
Har kört med lf jerk medium stenhårt en säsong och min toppögla håller än
verkar inte som att alla är dåliga.
Var hittar man Buster stiff för bara 58 Euro (525 kr)
suprasumo
2005-01-16, 18:57
Importören för CWC produkterna i Finland hade priset 58 euro på spöt i oktober. Vet inte om priset fortfarande är det samma men jag tror att dom försöker lansera jerkbaitfisket i Finland. Bl.a får man en BusterJerk gratis då man köper Gäddfeber filmen.
suprasumo
2005-01-16, 20:55
www.tampereenkalastusvaline.fi finns inte mycket att se där och ingen webshop. Men i butiken har dom riktigt bra urval av produkter.
detta är la säkert klart för längesen men en sak som är säkert att rst andas mer kvalite än bft, eva ger statoilkänsla även om det är bra... sen könns spöet lite för "plojigt" för lite mycke fräg o glitter, ser hellre ett mer diskret spö...
B3 Jonas
2005-01-28, 09:05
Ledsen om jag sårade några. Men ni snorhyvlar här måste lära er att granska saker och ting i sömarna, inte bara tro att allt är bra bara för att någon sitter och hittar på saker här på FS. Och ja jag anser att det krävs en äkta sportfiskare för att göra sportfiske grejor som är sjysta. Man får ingen bra "Idé" om fiske genom att aldrig vara ute. De flesta här har bara ett jerkspö, kanske aldrig känt på något annat. Ändå hållar man det som står hemma i garderoben som det bästa i världen.
PS du har nog hört mina 'idér" tidigare.
Iofs är det ju Tyska RST som står för produktionen av LF Jerk spöna och inte PA, det betyder med andra ord att det är en kanon klinga. Dock har inte alla tillbehör vart 100% på det billigare spöt då det uppstod en del missförstånd.
Dock är Premium kanon rakt igenom. Jag tänker inte ta ställning till något specefikt märke då jag även anser att Buster spöna är kanon. Skall man välja ett spö så gå 50% på tips och 50% din egna känsla.
Nä nu är det dags att hugga en kopp kaffe så ha det gott alla och skitfiske i helgen.
grinigt värre vare här, pepcid duo ska visst hjälpa mot sura magar...
återkommer nog om en vecka eller så.. då ska jag ha bildat mig en uppfattning om bft och rst.. har ett premium medium nu.. ska förmodligen köpa ett buster stiff.. ska bli kul att jämföra
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.