Visa fullständig version : Hnv?
Jag undrar nyfiket om någon här vet om energys mixer är fullgoda HNV-mixer?
Men jag hoppas inte att så är fallet och jag tror inte det heller....men det vore kul att höra några andra röster om deras mixer??
Tack på förhand för svar!
MVH Ricki
richtermo
2005-01-26, 10:19
Jag undrar nyfiket om någon här vet om energys mixer är fullgoda HNV-mixer?
Men jag hoppas inte att så är fallet och jag tror inte det heller....men det vore kul att höra några andra röster om deras mixer??
Tack på förhand för svar!
MVH Ricki
Hej Ricki !
Jag har frågat mig samma sak inför sommarens karp-satsning i vår klubbsjö, man vill ju inte slänga i en massa karp-mat om den inte är det bästa för karpen. Jag tror det finns en tråd om det, sök på "foodsource boilies". De flesta mixer idag är HNV.
Jag mejlade också till Energy och frågade efter inehållsförteckning på deras mixer och framförallt deras ready-mades för jag räknade ut att man inte tjänar på att rulla deras mixer själv jämfört med att köpa deras ready-mades och alltså tyckte jag att deras ready-mades var intressanta.
På mejlet som jag skickade till info@energybait.com fick jag ett svar från sporting som skrev att jag skulle mejla energybait....snurrigt. Jag mejlade då energybait en gång till och dessutom skickade jag mejlet till Jerker Löf som är med i deras team. Jerker var den enda som svarade och skrev att han skulle skicka frågan vidare till nån "som visste mer" och sen dess har jag inte hört ett skit.
Vad jag har hört så tillverkar inte Energybait sina egna mixer så det kan kanske vara där skon klämmer. Det är synd om det är så för på deras sida gör dom sken av att ha sammanställt mixerna själva "speciellt för det skandinaviska fisket", tråkigt om dom då inte ens vet vad som är i mixerna.....dålig stil.
Jag hör av mig om jag får veta mer.
MVH // Anders
Danne Kangas
2005-01-26, 10:26
Vad jag vet så tillverkar energy sina mixer i Polen eller däromkring. Åtminstone när Atle hade hand om dem. Jag vågar inte uttala mig om de har bra HNV värde dock(men en kvalificerad gissning på inte). När jag vill ha ett bra HNV bete så använder jag till större delen en birdfoodmix av bra kvalité(med lite extra birdfood), en liten del fishmeal och mjöljproteiner(t.ex. mjölkalbumin) för att höja proteinvärdet. Då har du värdefulla animaliska och vegetabiliska fetter, birdfooden innehåller bra med vitaminer etc. och som sagt proteinet. En bra grund för HNV iaf. Lycka till!!
ett alternativ på bra mix som är komplett sammansat är solars clubmix. det kanske inte är den billigaste mixen men en mycket bra mix. Solar finns ju numera i sverige hos http://www.boiliekungen.se
Flodebanan
2005-01-26, 13:09
Hej Ricki !
Jag har frågat mig samma sak inför sommarens karp-satsning i vår klubbsjö, man vill ju inte slänga i en massa karp-mat om den inte är det bästa för karpen. Jag tror det finns en tråd om det, sök på "foodsource boilies". De flesta mixer idag är HNV.
Jag mejlade också till Energy och frågade efter inehållsförteckning på deras mixer och framförallt deras ready-mades för jag räknade ut att man inte tjänar på att rulla deras mixer själv jämfört med att köpa deras ready-mades och alltså tyckte jag att deras ready-mades var intressanta.
På mejlet som jag skickade till info@energybait.com fick jag ett svar från sporting som skrev att jag skulle mejla energybait....snurrigt. Jag mejlade då energybait en gång till och dessutom skickade jag mejlet till Jerker Löf som är med i deras team. Jerker var den enda som svarade och skrev att han skulle skicka frågan vidare till nån "som visste mer" och sen dess har jag inte hört ett skit.
Vad jag har hört så tillverkar inte Energybait sina egna mixer så det kan kanske vara där skon klämmer. Det är synd om det är så för på deras sida gör dom sken av att ha sammanställt mixerna själva "speciellt för det skandinaviska fisket", tråkigt om dom då inte ens vet vad som är i mixerna.....dålig stil.
MVH // Anders
Antagligen har du så rätt så...
Hej Ricki !
MVH // Anders
Jo jag har också samma erfarenhet som du av att "energysnubbarna" inte svarar på vad det är i men har däremot fått bra med mejl tillbaka av Palle sköldblom, och han verka vara en trevlig kille.
Men det är fan dåligt att dom inte har mer koll än dom har måste man ju säga....
Jag har just inhandlat 20kg mix från dom så man hoppas ju att det inte är helt skit det man köpt men det kanske inte skadar att försöka få upp näringsnivån i mixen själv, någon som har nåt förslag på vad man kan blanda ut med för att höja näringsnivån?
Nån som har nåt mer förslag på märken med bra hnv än solar?
MVH Ricki
richtermo
2005-01-26, 15:08
någon som har nåt förslag på vad man kan blanda ut med för att höja näringsnivån?
Nån som har nåt mer förslag på märken med bra hnv än solar?
MVH Ricki
För att blanda ut den på ett bra sätt behöver man helst ju veta vad som finns i men prova att blanda i: birdfood, fiskpelletsmjöl, mjölkproteinrika produkter. Kolla in P-O´s bok "svensk karpfiske" så har du lite att fundera kring.
Andra mixer jag funderat på är: Active-8 och Fusion från Mainline, The source från Dynamite baits, nån av Solars mixer.
// Anders
Om man jämför med vad karpar äter vanligen så är det nog svårt att tillverka en mix med sämre näringsvärde (iaf jämfört med hur mycket de måste jobba för att få tag i små kryp och annat). Enligt de publikationer jag läst om maganalyser på karp så brukar 50-80% bestå av detritus (skräp), ca 5% växtdelar, ca 5% alger - alltså bara max 40% med potentiellt proteinrik mat...
grindpalm
2005-01-26, 16:14
Om man jämför med vad karpar äter vanligen så är det nog svårt att tillverka en mix med sämre näringsvärde (iaf jämfört med hur mycket de måste jobba för att få tag i små kryp och annat). Enligt de publikationer jag läst om maganalyser på karp så brukar 50-80% bestå av detritus (skräp), ca 5% växtdelar, ca 5% alger - alltså bara max 40% med potentiellt proteinrik mat...
Ett mycket bra konstaterande! :headbang:
När olika fabrikanter jämför näringsvärden så jämför de ofta med andra märken och inte med karpens naturliga föda.
Dock är det viktigt att ha bra näringsvärde i mäskboilies om man förmäskar i vatten där många brukar fiska och mäska. Är dina boilies baserade på en sämre mix än andras kan dessa ratas helt och faktiskt ligga orörda på botten (gäller väl speciellt hårt mäskade vatten).
I ofiskade vatten är dock ALLA introducerade beten bättre än karpens naturliga föda, så där är det nog mindre viktigt med HNV-boilies.
Däremot finns det ju karpar som aldrig besöker populära mäskplatser och som födosöker där det är mindre "liv i luckan". Då kanske en mäskplats med mindre populära boilies kan vara intressant?
Avslutningsvis så tycker jag att HNV-begreppet är lite förlegat i dessa tider. Det härstammar ju från den tiden då man rullade boilies på helt egna ingredienser och inte köpta mixer. Därför vågar jag nog påstå att alla erkända mixer idag kan räknas som HNV.
Ett mycket bra konstaterande! :headbang:
När olika fabrikanter jämför näringsvärden så jämför de ofta med andra märken och inte med karpens naturliga föda.
Dock är det viktigt att ha bra näringsvärde i mäskboilies om man förmäskar i vatten där många brukar fiska och mäska. Är dina boilies baserade på en sämre mix än andras kan dessa ratas helt och faktiskt ligga orörda på botten (gäller väl speciellt hårt mäskade vatten).
I ofiskade vatten är dock ALLA introducerade beten bättre än karpens naturliga föda, så där är det nog mindre viktigt med HNV-boilies.
Däremot finns det ju karpar som aldrig besöker populära mäskplatser och som födosöker där det är mindre "liv i luckan". Då kanske en mäskplats med mindre populära boilies kan vara intressant?
Avslutningsvis så tycker jag att HNV-begreppet är lite förlegat i dessa tider. Det härstammar ju från den tiden då man rullade boilies på helt egna ingredienser och inte köpta mixer. Därför vågar jag nog påstå att alla erkända mixer idag kan räknas som HNV.
Låter vettigt palm det måste jag verkligen säga =) nej skall återgå till mitt bakande nu..;)
Ska göra en "outsider" nu, strawberry/bloodworm. Den hoppas jag blir en riktigt "dräpare" (kanske inget bra ordval i karpfiskarkretsar)
tack för alla svar och jag blev nog lite lite klokare av dom!!
mvH Ricki Lake
grindpalm
2005-01-26, 16:38
Låter vettigt palm det måste jag verkligen säga =) nej skall återgå till mitt bakande nu..;)
Ska göra en "outsider" nu, strawberry/bloodworm. Den hoppas jag blir en riktigt "dräpare" (kanske inget bra ordval i karpfiskarkretsar)
tack för alla svar och jag blev nog lite lite klokare av dom!!
mvH Ricki Lake
Jag gillade också att det fanns en smak med namnet Bloody bloodworm. Jag är dock väldigt skeptisk till att den överhuvudtaget innehåller nåt som har nånting med mygglarver att göra, och än mindre blod... Dessutom har jag inte dragit varken karp eller sutare på Bloodworm än, men då har jag ju inte blandat den med jordgubb så vem vet? :)
Att blanda smaker kan bli en riktigt "dräpare" men kom ihåg proportionerna om du skulle behöva rulla samma bete igen.
etuna_alex
2005-01-26, 17:15
jag tycker att high nutrition value eller hnv som det så fint kallas är ett gammalt och förlegat uttryck. sen är det nog så att mycke av det som tillverkarna skriver om sina boillies är så närings rika,proteinrika m.m mycket av det är skitsnack för att det låter bra i kundens öron. Och när det gäller energys boilies så har jag mycket svårt att tro att de håller de näringskraven de säger att de har ;)
Mailade Energy idag och fick svar snabbt, så här får de försvara sig. Alltid lätt att prata strunt om någon som är ny på marknaden och inte är med i diskussionen och kan försvara sig:
Det finns en mängd olika ready mades idag på marknaden !
o de flesta innehåller någon form av konserverings medel dels för hård heten o givetvis hållbarheten.
Även i våra ready mades har vi till satt minimalt med konserveringsmedel .
Kan ej namnet på detta men jag vet att det ej smakar eller luktar något.
Dessutom används det till livs medel o godis industrin, o att det skulle skada karpar eller andra fisk arter har jag svårt att tro .
Våra mixer är så nära som möjligt ett full värdigt HNV bete !
dvs så högt närings värde som går utan att boiliesarna blir svår rullade !
Klart en tillverkare inte vill avslöja innehållet i en mix. De vill ju fortsätta sälja readymades och sina mixer. Kan någon fråga P-O Johannesson om han nougat-pistash recept?
Jag vet att många använder boilesen och de fungerar trots allt. Till och med i hårdfiskade vatten.
nu skall inte denna diskution balla ur också men allt jag vill få fram med frågan "är energysmixer fullgoda hnvmixer?" var just det Ronnie svarade på så allt jag vill säga till honom och dig är tack för svaret och nu återgå till bakandet med gott samvete.
Skit fiske!
MVH Ricki Lake
Frågan är om det finns något hårdfiskat vatten i sverige.. Såg en gradering i en engelsk bok en gång: Hårt fisketryck: Alla swim upptagna varje dag, även i lågsäsong. Mindre hårt fisketryck: Alla bra swim upptagna varje dag, även i lågsäsong. Litet fisketryck: Alla bra swim upptagna, men endast på helger i högsäsong.
Jag förstår att ni är rädda om karparnas välbefinnande och inte vill att de ska svälta om visar sig att de i stor utsträckning livnär sig på boilies.
En sak måste man då ha klart för sig. Fiskarna behöver förutom all protein och annan näring även få i sig diverse bulk också. Annars riskerar de bli förstoppade.
Karpfiskar har en tendens att vräka i sig när det tillfälligtvis är gott om godis men medför det stopp i avloppet blir det inget välbefinnande!
Men boilies kan ju fortfarande vara HNV och ändå ”skitbra”. :)
richtermo
2005-01-27, 14:42
Jag förstår att ni är rädda om karparnas välbefinnande och inte vill att de ska svälta om visar sig att de i stor utsträckning livnär sig på boilies.
En sak måste man då ha klart för sig. Fiskarna behöver förutom all protein och annan näring även få i sig diverse bulk också. Annars riskerar de bli förstoppade.
Karpfiskar har en tendens att vräka i sig när det tillfälligtvis är gott om godis men medför det stopp i avloppet blir det inget välbefinnande!
Men boilies kan ju fortfarande vara HNV och ändå ”skitbra”. :)
He he !
Ja, det är ju just pga karparnas matsmältning som man strävar mot att ha en komplett och lättsmält sammansatt boilie, fibrer bör också ingå. Men att karp skulle svälta är inget jag oroar mig för, dom har ju oftast hur mycket naturligt godis som helst och då är vitsen med boilies att dom ska vara så goda/nyttiga/finnas i mängder så karpen väljer dom istället för allt naturligt i sjön. "Dåliga" boilies fångar då sämre än de "bra" HNV-bullarna och det är det som den gamla HNV-teorin grundar sig på.....survival of the fittest !
Ni ar fan inte kloka. Fibrer till Karparna:) Ni ar 500% varre an oss gadd kramare. Ar ni sakra att boilisarna tacker alla kostcirkelns delar?:)
Sturgeon
2005-01-28, 00:17
Ni ar fan inte kloka. Fibrer till Karparna:) Ni ar 500% varre an oss gadd kramare. Ar ni sakra att boilisarna tacker alla kostcirkelns delar?:)
Karpfiskare är andra handens bagare, fick aldrig till det tillräckligt bra i köket, utan är nu degraderad till att baka åt karparna. :D
Boilies är väl som kattmat, nästan bättre reglerad än vad den mänskliga födan är! :hungrig:
Att laga mat till människor är en barnlek jämfört med boiliebak.
richtermo
2005-01-28, 12:21
He he, ja vi är inte riktigt kloka....gäddfiske är som skön mental avkoppling för oss :)