handdator

Visa fullständig version : Jerkbait teori

pikeAlert
2005-01-26, 18:30
Tjaba, jag satt och funderade på en sak: Antag att man gör 2 jerkbaits, gliders och de två har samma mått vad gäller längd och höjd, men ett är gjort av en tjockare planka. Låt oss säga att bete 1 har måtten (cm) 15*4*1.5 och bete 2 har 15*4*1.8

Båda är blyade på samma ställe , fast med propotionellt mer i bete 2 för att ha samma sjunkhastighet. Vilket bete glider bäst? Bete 1 har ju fördelen med en smalare profil = mindre vattenmotstånd. Bete 2 har som triumfkort större vikt som ju motverkar vattnets bromsande egenskaper enligt tröghetslagarna.

Ja, detta är den stora frågan. Är det någon som testat detta i praktiken och kommit fram till ett någorlunda tillförlitligt resultat?
hej så länge

benji
2005-01-26, 18:43
kan det vara så att ju tjockare desto mer glid till en viss gräns t.ex 1.5cm sen glider den bara mindre ju större tjocklek man har i förhållande till längd och höjd. och om man vill maxa glidet gäller det att hitta en bra kombination av höjd, längd och bredd.

pikeAlert
2005-01-26, 18:49
Ja, det borde finnas ett "gyllene snitt" vad gäller proportionerna på en glider av normaltyp, t.ex cobbs eller något dylikt.

BeBest
2005-01-26, 20:06
Eftersom sidornas yta knappt bidrar med någon lyftkraft under glidningen och sidornas levererade lyftkraft för övrigt torde vara lika vid bägge modellerna så är det bredden som blir avgörande. Ett bredare bete glider bättre. En mera flat yta glider lättare än en rundad eller vformad. En lång och smal glidyta glider bättre än en kort och bred.

Jag experimentarade med att göra ubåtar av träribbor och brädbitar när jag var ung. Lärde mig en del om hur olika ytor fungerade när man sköt iväg dem under vatten.

Redfin
2005-01-26, 20:45
Jag blev inte förvånad att du hade testat. Har svårt att tänka mig något du inte har prövat eller varit med om. :)

BeBest
2005-01-26, 21:56
Jag blev inte förvånad att du hade testat. Har svårt att tänka mig något du inte har prövat eller varit med om. :)
Jag vet inte om det var mitt inlägg du syftade på men jag lekte mycket vattenlekar i alla pölar när jag var barn. Täljde wobblers och knackade plåt för att göra det perfekta betet. Jag lärde mig något men bara något om grunderna för hur en vobbler borde vara utformad eller hur formen på ett drag borde vara för att röra sig på önskat sätt. Fast jag hölls som efterbliven och barnslig eftersom jag hellre hölls i snickarboden med mina drömmar om det ultimata gäddbetet i stället för att skruva på mopparna med de andra grabbarna.

Men det är väldigt mycket jag inte provat på och en hel dl som jag inte tänker prova. Även inom fiske. :D

benji
2005-01-26, 22:00
sidans storlek msåte ju spela roll. när bete svänger ut så har det sidan emot fiskaren. när fiskaren då rycker till så gör ju sidan motstånd när bete ska vända håll.

BeBest
2005-01-26, 22:23
sidans storlek msåte ju spela roll. när bete svänger ut så har det sidan emot fiskaren. när fiskaren då rycker till så gör ju sidan motstånd när bete ska vända håll.
Sidorna var ju lika utformade men avståndet mellan dem skillde om jag fattade saken rätt. Är sidorna lika utformade har deras inverkan ingen betydelse, den är ju lika i bägge fallen.

Lucius
2005-01-26, 22:44
En annan sak att tänka på är vikternas placering. Centralt placerade vikter ger sämre walk the dog än viktade ändar...

linu_z
2005-01-27, 09:40
fats lucius om du trycer viktern på et ställa och helst ifrom av en lång stav.. på betets centralapunkt så sväger betet hit o dit i snabba växlingar..