handdator

Visa fullständig version : Vilken torrlina i klass #5-6 är bäst

grebgokz
2005-02-10, 14:55
Jag funderar mellan
Teeny GARY LAFONTAINE PRO-GL72
Teeny DAVE WHITLOCK PRO-DW-B

eller
Vision extreme distance.

Vad tycker ni. Eller har ni tips på andra fluglinor som är ännu bättre.

Sätt gärna ett betyg 1-5 på andvändbarhet och 1-5 på prisvärdhet.

P A
2005-02-10, 15:06
Det finns tre tillverkare av fluglinor i världen. Cortland, Scientific Angler och Airflo..
Guidline t.ex tillverkas av Airflo, och om jag inte minns fel, även Teeny..Är dock inte 100 på om det är dom som gör Teeny..

Välje en bra lina efter var när och hur principen, så hittar du rätt..

guleböj
2005-02-10, 19:06
Testat en hel del och för den klassen kan jag ge dig min STORA favorit. Lättkastad och bra hållbarhet utan FÖR mkt skötsel...

Wulff.... tänk dock på att kolla om linklass verkligen stämmer bra överens mellan spö & lina. Annars kan det bli läge att gå upp en klass på lina ex.vis klass 7 lina till 5-6áns spön...

Victor
2005-02-10, 20:44
Wulff kan jag hålla med om att den är riktigt bra. Själv fiskar jag med en lina från House of Hardy, numera något sliten. Hardy Ultralight har jag för mig att den heter, fint skjut och går utmärkt att presentera med, har provat få linor som har samma fina kombination i sina egenskaper. Hållbarheten är kanon, antar dock att den är svår att få tag på...

Skitfiske

knota
2005-02-10, 21:21
Dom bästa linorna jag haft är Masterline Challenge, dom har tyvärr sluta tillverkas!!

B3 Jonas
2005-02-11, 09:03
En vision presentation lina kan omöjligt bli fel.

/Jonas

Jag funderar mellan
Teeny GARY LAFONTAINE PRO-GL72
Teeny DAVE WHITLOCK PRO-DW-B

eller
Vision extreme distance.

Vad tycker ni. Eller har ni tips på andra fluglinor som är ännu bättre.

Sätt gärna ett betyg 1-5 på andvändbarhet och 1-5 på prisvärdhet.

maryland
2005-06-06, 21:58
3M Company, gör otvivelaktigt de allra bästa linorna.
Legotillverkning bla till Loop, under modellnamn Optistream.
Dyr som f*n men vilken lina. Jag säger bara "köp den"!!!!!!!
Du kommer aldrig att ångra detta köp, det absolut senaste mest inovativa vad gäller linor för flugfiske. :sol:

bj
2005-06-06, 22:12
Det beror lite på vad du tycker om klumplängder och var o0ch hur du ska använda linan. Jag har testat några olika till mina klass 4 spön och tycker bäst om SA Mastery Trout i klass 5 eller Loop Optistillwater i klass 4..

maryland
2005-06-06, 22:30
He he, jo "SA" är ju 3M:s eget dotterbolag.
Men Optilinorna de tillverkar åt Loop, är ett beställningsverk utöver det vanliga. :headbang:

Strömsländan
2005-09-02, 01:22
Kan varmt rekomendera Guideline Presentation,rullar,kastar och smeker ut både torrflugor och nymfer som en dans på roser.

hmpf
2005-09-02, 01:46
många bra lintips. både hardy ultralight och presentation u ju väldigt nice. Men du måste fråga dig vilka kastlängder/situationer som blir mest förekommande. Är ju en jävla skillnad på gl presentation och loop optistillwater.
En bra "allround" lina för en hyffsad kastare är Sa ultra 4, eller någon annan "klassisk" =) wf lina.

V-gubben
2005-09-12, 10:12
Det är inte lätt att säga vilken lina som är bäst eller mest prisvärd.
Många faktorer inverkar på linvalet som är högst individuellt. När det gäller torrlina är i alla fall jag lite kräsnare. Förutom att linan skall kunna kastas bra och löpa fint i spöringarna skall den helst inte ha något linminne, kännas mjuk och behaglig även i minusgrader. Jag använder Cortland torrlina och just nu en billig sjunklina från Dan Tackel.

linmupp
2005-09-12, 14:53
Kan säga att vision extreme dist är lättkastad men har lite väl dålig livslängd pga av dess tunna "skjutlina".. Lämpar sig inte till strömmvatten heller när den är omöjlig att menda eller fiska på kortdistans..

Flugspöviftaren
2005-09-12, 15:00
Jag köpte nyligen LOOP OptiStillwater #6
Superskön lina!!!