handdator

Visa fullständig version : Gjuta i plast?

Slemgädda
2005-02-25, 10:05
Någon som har erfarenhet av att gjuta wobbler i plast??

Tycker at det borde gå att göra en form i gips eller silicon, och sedan gjuta wobbler med nåot som liknar fogskum.

Problemet är ju att just fogskum är alldeles för mjukt.

Finns det något liknande som skulle kunna funka, alltså nån form av skum som man skulle kunna använda??

kal_erixon
2005-02-25, 10:49
har ingen egen erfarenhet men brukar man inte göra detta i lim?

Slemgädda
2005-02-25, 11:14
Vad?, använda lim som gjutmassa?

Det låter som en dyr historia.
Vad är det för lim du tänker på?

kal_erixon
2005-02-25, 11:22
som sagt har ingen egen erfarenhet men har för mig att dom använder lim i tex boken "gör dina egna fiskegrejer"
sen vet jag inte hur vanligt lim som man köper på stavar blir när de har härdat men de går att värma iaf :P

Flodebanan
2005-02-25, 13:13

Tycker at det borde gå att göra en form i gips eller silicon, och sedan gjuta wobbler med nåot som liknar fogskum.

Finns det något liknande som skulle kunna funka, alltså nån form av skum som man skulle kunna använda??

Finns , om den inte är raderad, en tråd som tar upp precis detta ämnet. Har läst om plastmassor som formar. Tror Bergman skrev det, kmr inte ihåg:)

Discharged
2005-02-25, 14:32
ahhhh, silikon och vaselin, vilka barndomsminnen denna tråden tar upp till ytan ;)

Vi gjorde drag i den fiskeklubben jag var med i som junior, då hade vi något pulver som man blandade med vatten(?) och kokade så blev det en plastmassa... så hade vi en silikonform som vi hade vaselin i, eller om det var vaselin när man gjorde blysaker och man sotade formen... aja, nåt av det...

det jag har hört på senare tid har varit att man använder polyester, det är inte lika dyrt som lim heller...

I en sån gör dina egna fiskesaker-bok jag har så finns det exempel på både hur man gör vobblers i polyester, smältlim och den klassiska i trä...

men jag tycker smältlim verkar aningen korkat, det är ju väldigt mjukt, kan inte bli något vidare hållbarhet på en sån vobbler om man fiskar gädda...

Jann
2005-02-25, 20:38
Sota gjutformen för bly och vaselin i silikonformen är rätta varianter.

Kolla in www.tackleunderground.com så hittar du massor av tips råd och dåd.

homemade
2005-02-26, 11:42
Gjorde ett par försök som liten. Vi använde då någon epoxy blandning, typ "Epiglass", (fick det via en kille som byggde segelflygplan) där man blandade i ett "flytpulver" (micro kulor) för att sänka densiteten på plasten.
Vi hade ganksa mycket problem med flytförmågan = gången på wobblern. "Alla" plaster sjunker och man måste alltså fylla ut med flytmeterial! Dessutom var det svårt att bli av med alla luftbubblor i epoxilösningen.
Det går säkert att jobba fram en bra modell, men jag tror inte det är värt besväret, i alla fall inte om man bara ska göra 10 wobbler av samma modell!

Epiglass (båt epoxi) är ett fullt fungerande alternativ till EnviroTex för er som använder detta. Antagligen samma sak i en annan förpackning. Prismässigt är det nog ingen större skillnad, köpte 1.2 Kg för 400 pix.

I'm Homemade

juha
2005-05-03, 10:08

Det finns ett företag som heter Abic kemi som säljer en massa typer av plaster och modellmaterial. Epoxi, Polyuretan, silicon för att göra formar mm. Vet inte hur det är med skumplaster typ fogskum med högre densitet?
kolla med dom.
Juah

JohanPie
2005-05-03, 12:57
http://www.knet.ne.jp/~hac21202/

http://www.fishhoo.com/Fishing_Tackle/Lure_Making/

http://www.tacklemaking.com/tacklemakers/default.php?content=how_to_guides

Johanpier
2005-05-03, 13:33
Kollade med dom, dom är agenter för Huntsmans grejor. Efter att ha beskrivit vad jag ville göra så fick jag tips om Rencast och fastcast, samt att ha i lite glsfiberstrå i gjutmassan för att öka slagstyrkan om man slänger in den i en sten. Man kan variera densiteten på urethanet mellan 1.0-1.6, dvs flytande svävande eller sjunkande. RenCast heter naterialt och det är ett 2-komponents skum.

http://www.huntsman.com/advanced_materials/index.cfm?PageID=5420#Automotive och gå vidare till "Tooling Product Selector" och välj kontinent och land. Sedan hittar du produkterna. Dom säljer mindre volymer till privatpersoner.

johanpier
2005-05-03, 13:37
Abic hade åxå detta för att göra formar:

"Elastosil® M - silikongummi

2-komponent formsilikongummi för perfekta reproduktioner"

Låter som att det skulle funka klockrent som gjoutform !

juha
2005-05-08, 09:38
Abic hade åxå detta för att göra formar:

"Elastosil® M - silikongummi

2-komponent formsilikongummi för perfekta reproduktioner"

Låter som att det skulle funka klockrent som gjoutform !

Jorå
Jag har gjutit av detaljer med med elastocil och det blir grymt bra. det man får räkna med är att plasten krymper lite när den härdar, man kan ha i fyllningnsmedel för att minska denna effekt. Jag gjöt av bajonettfattningen till magnetbromsen på en ABU Törno när jag ville prova en modifikation. Det var bara att snäppa i avgutningen i rullgaveln, satt som handsken.
Hade Abic något speciellt glasfiber dom rekomenderade eller ska man improvisera?
Juha

JohanPie
2005-05-08, 22:22
Första två formarna av en Vicke precis klara, mest en test nu för att se hur det blir. Ska beställa 2-komp uretane skum nu.. :)

Dman
2005-08-03, 12:02
när jag var mindre så använde jag vanlig 2 komponents båt plast och det fungerade fin fint det !

Fiskpimp
2005-10-12, 21:39
Har prövat att använda glasfiber och polyester till att göra skal till jerks och sedan fylla dem med foam och bly för rätt balans. Det e bara att göra en "plugg" som föreställer det önskade betet + en avgutning i gips och sen är det bara "to crank some glasfibre by biltema" och du har ett fint bete. För ytterligare finish kan man använda gelcoat också (om man e petig).

Ari
2005-10-13, 01:07
Kollade med dom, dom är agenter för Huntsmans grejor. Efter att ha beskrivit vad jag ville göra så fick jag tips om Rencast och fastcast, samt att ha i lite glsfiberstrå i gjutmassan för att öka slagstyrkan om man slänger in den i en sten. Man kan variera densiteten på urethanet mellan 1.0-1.6, dvs flytande svävande eller sjunkande. RenCast heter naterialt och det är ett 2-komponents skum.

http://www.huntsman.com/advanced_materials/index.cfm?PageID=5420#Automotive och gå vidare till "Tooling Product Selector" och välj kontinent och land. Sedan hittar du produkterna. Dom säljer mindre volymer till privatpersoner.
Sa dem om det blir hårt så att skruvöglor sitter ordentligt?

JOhanPiers
2005-10-13, 11:08
Sa dem om det blir hårt så att skruvöglor sitter ordentligt?

Inte testat ännu, kommer så mycket annat i vägen :(

Tänkte köra genomgående tråd annars.

EsoxPike
2005-10-19, 23:38
www.lagomat.se
De har tvåkomponents foam.

Har själv gjutit egna westins jätte och Swim Whizz, funkar bra SW var något smal vid stjärten men det löste jag med lite armering.

Problemet är silikonet som är så dyrt, men har man gjort formarna så har man de länge.

Lycka till.