Visa fullständig version : fiskekniv
vad använder ni för kniv till fiske , nån som har tips på en bra kniv ?
//toby
mr_cobra
2003-02-09, 14:00
Använder för det mesta Mora 2000 när jag är ute i natturen, bra blad, bra grepp. SKärpan håller dock inte så länge, men eftersom den bara kostar 100:- så kan man byta efter nått år.
Jag hare en rapalakniv, men jag vet inte vilken modell, men den är bra, rapala gör bra grejjor! har tänger från rapala också...
jag har en rapala som kostade 300:- mycket bra kniv
jag har kostat på mejj två stycken same knivar i horn en stor och en liten fungerar super bra. lite syra men håller länge
Sturgeon
2003-02-09, 22:23
Marttiini tillverkar fina knivar eller blad till knivar, helst skall det inte vara korrosionsbeständigt stål, svårare att få samma skärpa.
Krävs förstås något mer underhåll, lite 5-56 brukar underlätta.
Originally posted by Sturgeon
Marttiini tillverkar fina knivar eller blad till knivar, helst skall det inte vara korrosionsbeständigt stål, svårare att få samma skärpa.
Krävs förstås något mer underhåll, lite 5-56 brukar underlätta.
Förrutom Martini, Mora och andra kända knivfabrikörer finns det ju fler trevliga tillverkare.
Jag har själv en "lappkniv" från en slöjdare som heter Folke Fjällström samt brukskniv en från en kille i Malmö som heter Per Örn. Han finns på:
http://www.bolina.hsb.se/hsidor/per-ohrn/start.htm
han gör trevliga knivar till rel. billigt pris.
En annan känd knivslöjdare är Sveneric Loodh i Hassela. Han ör f.ö en erfaren flugfiskare. Sveneric är omtalad i bl.a Gunnar Westrins böcker och andras fiskeskildringar. Hans alster finns på:
http://hem.passagen.se/dempwolf/helsing/
En kniv från hans hand stpr definitivt på shoppinglistan!
Som någon sa här i forumet; prylar är kul!
Jag har en väldigt gammal hopfällbar normarkkniv. Tror en ny kostar runt 300kr. Håller skärpan bra tycker jag.
Ska skaffa en Rapala Filekniv tror jag. Har som fiskekniv en Mora 2000.:)
Köpte en Fällkniv i Tjeckien för 4 år sedan och den håller fortfarande skärpan...
Originally posted by rapala
Ska skaffa en Rapala Filekniv tror jag. Har som fiskekniv en Mora 2000.:)
Klart du ska ha en Rapala, Rapala!
Annars kan jag rekomendera en hopfällbar Puma Prospector. En vacker och ändamålsenlig kniv.
Jag bär alltid på mig en Camillus fällkniv.
Dessa knivar är fullt tillräckliga när vi ska slakta våra byten. Dom duger på rådjursjakt och ripjakt oxå, kan jag meddela!
Vill man vara lite macho kan man alltid "flasha" med en Buck-knife i bältet. Lite vulgärt i mitt tycke, dock. Jag bär hellre en vacker samekniv...
Fire Tiger
2003-02-12, 18:18
Jag har en Mora 2000 - funkar för mig!
Sturgeon
2003-02-12, 22:07
Originally posted by Åsunden
Förrutom Martini
Vodka Martini, eller vad?;)
Visst är ornamenterade knivar i trä eller dylikt snygga, men knappast lika avändarvänliga som en ordentlig kniv med nabbat gummihandtag, ordentligt parerskydd och slida i plast. Knivslidor i läder borde vara förbjudna, framförallt på havet.
Var på den säkra sidan, använd gummi.:)
Visst är ornamenterade knivar i trä eller dylikt snygga, men knappast lika avändarvänliga som en ordentlig kniv med nabbat gummihandtag, ordentligt parerskydd och slida i plast. Knivslidor i läder borde vara förbjudna, framförallt på havet.
Gummi behövs väl inte om det är en slida i plast? ;)
Brukar sällan ha användning för nån kniv när jag är ute. Bra och ha om man ska kapa nån tamp eller dyl. iofs.
Tång är däremot nåt man inte klarar sig utan. Den bör vara avlång men ändå stark samt ha bra grepp, tycker jag. Peang har jag aldrig fastnat.
Men matgäddan då?
Jo då, den fjällar jag och tar ur när jag kommer hem :)
//K
Sturgeon
2003-02-12, 22:24
Originally posted by Danne
Gummi behövs väl inte om det är en slida i plast? ;)
Tänkte jag inte på, men kan aldrig vara för säker.:)
Edit: Cico, filear eller rensar fisken helst ute, fortare med mindre kladd, fördelaktigt är ju att avbloda fisken, finare (vitare) kött.
Håller med dig en tång är minst lika viktig, har alltid min Gerber, sedan polygrip, peang också.
Klart man ska vara praktisk och använda praktiska verktyg. men hur kul är det?!
Låt oss bejaka det vackra oxå, det förgyller tillvaron! Titta bara på dina egentillverkade spön Sturgeon!!!
Sturgeon
2003-02-12, 22:57
Originally posted by Åsunden
Klart man ska vara praktisk och använda praktiska verktyg. men hur kul är det?!
Låt oss bejaka det vackra oxå, det förgyller tillvaron! Titta bara på dina egentillverkade spön Sturgeon!!!
Helt rätt det du säger, har själv flera fina "jaktknivar" i olika träslag som är riktigt ögongodis.
Men att utnyttja en kniv skall framförallt vara säkert, att stå på en gungande båt med en icke lämplig kniv, med händerna alldeles kladdiga och hala är inte att rekommendera.
Helt rätt det du säger, har själv flera fina "jaktknivar" i olika träslag som är riktigt ögongodis.
Men att utnyttja en kniv skall framförallt vara säkert, att stå på en gungande båt med en icke lämplig kniv, med händerna alldeles kladdiga och hala är inte att rekommendera.
Du är en förståndig grabb och erfaren. Krokarna är heller inte att leka med.
Att hantera kniv är ju en kunskap i sig. Kladdigt blir det oxå vid urtagning av skjutet vilt. det gungar i allmänhet inte på samma sätt som på ett båtdäck, dock!
Sturgeon
2003-02-12, 23:07
Har en väldigt kompetent kniv som jag fick av brorsan, för fin för att använda på sjön.
En EKA Nordic W11 (Sandvik 12 C 27 stål).
Originally posted by Toby
vad använder ni för kniv till fiske , nån som har tips på en bra kniv ?
//toby
jag köpte en på OBS stormarknad innan, som heter Coop nu...
en sån där dålig rostfri kniv, funkar bra... men inget o rekomendera...
satsa på någon bättre, typ någon i Hobbex katalogen
hade en Mora 200 tusen men tappade den. Fick en ny i julas som inte har nått namn funkar utmärkt!
vad skall det vara för stål ??
finns ju många olika sorter (carbon,kolstål mfl )
ha för mig att det är lätt att få bra skärpa på knivar i kolstål,dock rostarde lätt, någon som vet mer om detta?
/toby
:)
Finns ju lite olika stål...numera verkar det som alla villa ha 440a-stål eller VG-10 (japanskt). En knivgalen polare hävdar att 440a-stålet är bäst, med argument som: "SOG använder det i knivarna som navy seals använder.", inte vet jag, men det är säkert inte dumt om det är så ;)
Jag har en fällkniv från 70-talet. EKA Big Swede tror jag den kallades eller om den hette 60. Den har gröna plastsidor i alla fall och spärren sitter ovanpå. Kniven är stark nog att tälja med men spärren ger en blåsor i tumvecket.
brukar ha med mig en gammal hederlig morakniv..tycker det funkar bra..ska jag använda kniv till småsaker brukar jag ta till knivbladet på multiverktyget..duger till mig :)
jag använder en normark skinner den funkar super och är inte heller så dyr
Själv kör jag med en machete, funkar jävligt bra!!
nee.. skämt o sido, har en fällkniv :) .
En Global-filékniv brukar jag köra med om jag har flickvännen med ute - slå det om ni kan. Annars kör jag bara med en rätt ordinär Mora-kniv.
Originally posted by Lazinko
jag köpte en på OBS stormarknad innan, som heter Coop nu...
en sån där dålig rostfri kniv, funkar bra... men inget o rekomendera...
satsa på någon bättre, typ någon i Hobbex katalogen
Men Hobbex har ju bara skiit produkter. Skulle aldrig köpa mig en fiske kniv där... Rapala knivar är bra. Normarks knivar är lite si sådär...
Andreas, global-knivar är överskattade...imp-faktorn är dock hög bland folk som inte fattar bättre ;)
En leatherman är aldrig fel. Då har man ju både kniv och tång och skruvmejslar och sax och burköppnare (som man annars ofta glömmer, och det är ett helvete att öppna konservburkar utan!).
jo jag har också en leatherman men dom är så dyra men om man ska köpa en kniv kan man lika gärna sattsa på en bra kniv som man kan ha längre men är lite dyrare
Eller så köper man en billig kniv och köper en ny två ggr om året... ;)
Originally posted by Andreas
En Global-filékniv brukar jag köra med om jag har flickvännen med ute - slå det om ni kan. Annars kör jag bara med en rätt ordinär Mora-kniv.
Jag undrar lite varför du bara använder den när flickvännen är med? Varför inte annars?
/cobol-har-en-svart-kniv
Quivertip
2003-08-15, 14:48
Ak4 bajonet. Kanonskärpa.
ron thompsson filé kniv
funkar bra, tänderna nere intill skaftet är utmärkt att "såga" av ben i fisken me.
El Crapone
2003-08-15, 20:45
Originally posted by Stizo
Men Hobbex har ju bara skiit produkter. Skulle aldrig köpa mig en fiske kniv där... Rapala knivar är bra. Normarks knivar är lite si sådär...
Mycket bra sagt! Hobbex är något som vi inte tycker om!:nej:
jag brukar använda FetOsts normark skinner eller min martiini=)
Moverare
2011-09-05, 10:54
Jag har en 30 år gammal Martiini fällkniv med plastskaft. Den har alltid fungerat utmärkt. Lagom storlek och fullständigt oförstörbar.