handdator

Visa fullständig version : Ta bort IAR ?

Slemgädda
2005-03-07, 20:54
Det pratas ju ofta om att montera IAR i rullar som ej har detta original.
Funderade lite över om motsatsen är möjlig.

Alltså montera vanlig backspärr i en rulle med IAR?
Går det överhuvudtaget utan att bygga om rullen enligt ALQ:s beskrivning =))

Varför?, Inte vet jag!

Rasmus
2005-03-07, 21:12
Klart att du kan göra det, det handlar väl bara om ett lager som man byter.

FRB
2005-03-08, 00:03
Det pratas ju ofta om att montera IAR i rullar som ej har detta original.
Funderade lite över om motsatsen är möjlig.

Alltså montera vanlig backspärr i en rulle med IAR?
Går det överhuvudtaget utan att bygga om rullen enligt ALQ:s beskrivning =))

Varför?, Inte vet jag!

Att ta bort själva IAR-lagret är inga större problem. Däremot kommer du att märka att det inte finns någon nitad axel att fästa den klassiska backspärrsarmen på. M.a.o. måste du köpa en ny bromsgavel (plattan som vevaxel mm sitter på) som har denna axel monterad. Denna bromsgavel finns i bl.a. svart och grå färg. Pris direkt från ABU Service borde hamna kring 130 kr + porto och postförskottsavgift.
Dessutom måste du skaffa ett lager som passar där IAR-lagret satt samt ett gäng brickor så att höjden blir densamma som på frinavsbussningen (#22001).

cico
2005-03-08, 00:34
Hur får man bort IAR?

FRB
2005-03-08, 00:41
Hur får man bort IAR?

IAR-lagret monteras från insidan av sidogaveln, vilket betyder att det ska ut samma väg.
Det gäller att ha något cylinderformat hårt föremål med tillräcklig diameter för att kunna ligga an mot lagret men självklart med mindre diameter än vad sidogavelns bussning har. Sedan knackar man försiktigt ut lagret med en hammare el liknande.

OBS!! Montera bort sidogaveln från rullen innan detta görs :cheers:

Och vill man vara petig och göra helt rätt bör man ha ett mothåll som precis passar för bussningen i sidogaveln men som släpper igenom IAR-lagret.

cico
2005-03-09, 00:31
Har kikat på det där ett par gånger när jag försökt klura ut hur man rengör det på bästa sätt. Känns spontant som att man bankar sönder hela gaveln om man ger sig på det.

//K

ALQ
2005-03-09, 00:32
Har kikat på det där ett par gånger när jag försökt klura ut hur man rengör det på bästa sätt. Känns spontant som att man bankar sönder hela gaveln om man ger sig på det.

//K

var inte rädd att fråga mig, om du vill ha lite tips!!! :)

cico
2005-03-09, 00:37
var inte rädd att fråga mig, om du vill ha lite tips!!! :)

Har du gett dig på det där någongång?

//K

ALQ
2005-03-09, 00:51
Har du gett dig på det där någongång?

//K

nja! jag dristade mig att skoja lite. http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?p=129094#post129094

FRB
2005-03-09, 06:52

//K

Jag har "bankat" ur ett antal IAR-lager och har aldrig varit med om några missöden. Om man dessutom är noggrann med ett mothåll som jag skrev tidigare så har man ytterligare minskat, eller rättare sagt eliminerat, risken för missöden.

UT
2005-03-09, 10:21
Fundering och fråga till FRB:
- Har Du koll på om nithålet för den traditionella backspärren finns på de modernare bromgavlarna?
Hade fundering på en extrasäkerhet ifall IAR lagret fryser eller muckar under belastning...

Annars kan vi alltid skicka våra innergavlar till ALQ för "hård-moddning"...
Frisk kopplat hälften brunnet!

FRB
2005-03-09, 14:17
Fundering och fråga till FRB:
- Har Du koll på om nithålet för den traditionella backspärren finns på de modernare bromgavlarna?
Hade fundering på en extrasäkerhet ifall IAR lagret fryser eller muckar under belastning...

Alla modeller med IAR jag har sett hittills har fortfarande kvar nithålet för backspärren. Den senaste rullen jag kan verifiera detta från är tillverkad vecka 43, 2004.

UT
2005-03-09, 18:47
Alla modeller med IAR jag har sett hittills har fortfarande kvar nithålet för backspärren. Den senaste rullen jag kan verifiera detta från är tillverkad vecka 43, 2004.

Härligt, då är det bara att hänga dit en säkerhetshake. :D :D :D

Linus
2005-03-10, 00:36
Varför vill man inte ha infinite anti reverse?

UT
2005-03-10, 11:58
Varför vill man inte ha infinite anti reverse?

I mitt fall är det pga att en eventuell dysfunkktion i IAR lagret vid mothugg skulle resultera i att hela vevmekanismen går baklänges helt obromsad.
Jag har förvisso bara råkat ut för det vid fiske i minusgrader när fukt trängt in i rullen, men det var tillräckligt irriterande. Det hade sin lösning i bättre smörjmedel, men en säerhetshake känns motiverad. :D :D :D

pigge
2007-05-05, 17:23
Jag ville bara påpeka att det är fett jobbigt att banka tillbaka en gavel som har blivit skev för att man har bankat åt fel håll.... och så kan jag passa på att berätta att rcn51 har IAR lagret i pressat från utsidan.....

Sälstryparn
2008-05-26, 22:56
I mitt fall är det pga att en eventuell dysfunkktion i IAR lagret vid mothugg skulle resultera i att hela vevmekanismen går baklänges helt obromsad.
Jag har förvisso bara råkat ut för det vid fiske i minusgrader när fukt trängt in i rullen, men det var tillräckligt irriterande. Det hade sin lösning i bättre smörjmedel, men en säerhetshake känns motiverad. :D :D :D

Har också råkat ut för detta i kyla.