handdator

Visa fullständig version : Vilket märke på haspelrullen?

rapala
2003-02-14, 01:32
Vilket är erat favoritmärke bland haspelrullar? Ps Skriv gärna en kommentar eller ett argument. Ds

Hippo
2003-02-14, 09:43
Kör både med Shimano Twin Power frambromsad samt en Suverän 4000. Twin Powern är klockren och favoriten men Suveränen har vissa fördelar. Upplever den som mer stabilt byggd och den är enklare att serva själv. Något tyngre att veva (snäckväxeln?), men det är inget som stör mig. Jag tycker att det är betydligt svårare att hitta en bra haspel än en multirulle.

rapala
2003-02-14, 10:01
Jag har personligen ingen Shimano haspel, men ska skaffa en strax, har testat ett par st. och jag måste säga att de lyckats helt perfekt med dem flesta i prisklassen 500-1000kr, något som Abu inte lyckats med tycker jag:skaka: har b. la en Ascent som vars slirbroms pajade på direkten, servicen inget att klaga på dock, fick igen den efter en vecka:)

Hippo
2003-02-14, 10:07
Var försiktig med Shimanos hasplar i den prisklassen, vet många inklusive mig själv som haft strul med dessa. Har för mig att FFA kör nåt test i nästa nummer.

Stizo
2003-02-14, 10:29
Originally posted by Hippo
Var försiktig med Shimanos hasplar i den prisklassen, vet många inklusive mig själv som haft strul med dessa. Har för mig att FFA kör nåt test i nästa nummer.

Jag har flera hasplar från Shimano. Ett par i den prisklassen, har ej haft några som helst problem. (Det gäller att vårda sina saker ömt) Men Abus rullar i den prisklassen, verkar inte vara riktigt samma kvalitet!

Det är vad jag tycker!

Åsunden
2003-02-14, 10:56
Kör både med Shimano Twin Power frambromsad samt en Suverän 4000. Twin Powern är klockren och favoriten men Suveränen har vissa fördelar. Upplever den som mer stabilt byggd och den är enklare att serva själv. Något tyngre att veva (snäckväxeln?), men det är inget som stör mig. Jag tycker att det är betydligt svårare att hitta en bra haspel än en multirulle.

Shimano Twin Power? Vad skiljer den från ABU's Suverän? Jag tänker rent tekniskt och prismässigt.

palle
2003-02-14, 15:36
helt fett klart!:sprit:

Kiwi
2003-02-14, 16:24
snälla palle vi har set den bilden ett antal gånger nu.Själv föredrar jag ABU när det gäller alla rullar varför vet jag inte gillar dom bara har 3 stycken abu haspel och har inga somhelst problem!:)

Hippo
2003-02-14, 17:15
Åsunden: Suveränen har snäckväxel medans Twinpower har vinkelväxel (tror jag). Detta är alltså hur själva mekaniken är uppbyggd. ABU har kört med snäckväxlar under många år i sina toppmodeller, exempelvis gamla 50 serien från 70-80 talet. Snäckväxlar brukar anses som väldigt slitstarka men ger lite tyngre invevning. Suveränen har mittbroms (som vissa har upplevt som ngt ryckig vid hård belastning, har dock själv aldrig haft några problem) medans Twinpower har frambroms. Båda är gjorda i aluminium och har en 5-6 kullager. Twinpowern har ett rek. pris om ca 3000 medans suveränen kring 2000 eller så. Willys sportfiske säljer för närvarande ut Twinpowers för 1999:-

Fick nya BIOS kartalogen och där hade Daiwa med en Capricorn haspelrulle som verkar vara en hit...dock rätt så dyr. Generellt sett så tycker jag inte att man skall snåla när det gäller haspel. En mulit får man en utmärkt för en tusing medans haspel...nja jag vill nog påstå att man bör hamna runt 1500-2000 för att få en med lite slitstyrka..men det ju bara min åsikt.

Kiwi
2003-02-14, 17:35
jag har adgenda den kostar 5 hundra och den är alldeles utmärkt

Åsunden
2003-02-14, 18:23
Åsunden: Suveränen har snäckväxel medans Twinpower har vinkelväxel (tror jag). Detta är alltså hur själva mekaniken är uppbyggd. ABU har kört med snäckväxlar under många år i sina toppmodeller, exempelvis gamla 50 serien från 70-80 talet. Snäckväxlar brukar anses som väldigt slitstarka men ger lite tyngre invevning. Suveränen har mittbroms (som vissa har upplevt som ngt ryckig vid hård belastning, har dock själv aldrig haft några problem) medans Twinpower har frambroms. Båda är gjorda i aluminium och har en 5-6 kullager. Twinpowern har ett rek. pris om ca 3000 medans suveränen kring 2000 eller så. Willys sportfiske säljer för närvarande ut Twinpowers för 1999:-

Fick nya BIOS kartalogen och där hade Daiwa med en Capricorn haspelrulle som verkar vara en hit...dock rätt så dyr. Generellt sett så tycker jag inte att man skall snåla när det gäller haspel. En mulit får man en utmärkt för en tusing medans haspel...nja jag vill nog påstå att man bör hamna runt 1500-2000 för att få en med lite slitstyrka..men det ju bara min åsikt.

Tack Hippo för den suveräna uppdateringen! Som gammal ABUfreak får jag kanske krypa till korset och titta närmare på Twinpower'n.
Man är ju inte för gammal för at lära nytt....

Alessandro
2003-09-21, 14:48
Mitchell, bra linuppläggning...

BeBest
2003-09-21, 16:22
Abu Syncro Match 503 0ch 1044

ruskis
2003-09-21, 19:58
Stradic 1000FA som e totalt värdelös med powerpro lina.Får skatbo flera ggr per fisketur.och då fiskar jag 2-3 ggr i veckan (Minst).Har en TiCa Libra som e skön men inte lika lättrullad som Stradicen men ger iaf inte några skatbo

MastaPike
2003-09-21, 20:04
Tycker helt klart att Shimano är bäst, jäkligt bra och hållbara rullar för ett överkomligt pris. Tycker att ABU är bland dom sämre, dom har en förmåga att kunna paja efter ett tag.

Zonker
2003-09-22, 10:59
Originally posted by ruskis
Stradic 1000FA som e totalt värdelös med powerpro lina.Får skatbo flera ggr per fisketur.och då fiskar jag 2-3 ggr i veckan (Minst).Har en TiCa Libra som e skön men inte lika lättrullad som Stradicen men ger iaf inte några skatbo

Tycker det verkar underligt att du har problem med Stradic'en. För den har bland de bästa linuppläggning på marknaden. Det måste vara fel på ditt ex. Jag har en Stradic 4000 FE som jag har fiskat med Fireline, Siglon Tecneed och senast med Powerpro. Tycker att det fungerar bra med alla tre linorna.

granen
2003-09-23, 16:51
tycker ABU är bra, dom har hållt för mig i alla år även fast dom använts ganska hårt.. Har en UL-okuma som oxå känns ok, lite halvplastig kanske men helt ok, skulle va spännande att fiska med Shimano, efter vad man hör så ska dom ju va snäppet bättre än ABU nu och ledande på marknaden.

Anton!!
2003-09-23, 17:24
ja har en ny daiwa samurai 7i som är mkt skön...

papa_bear
2003-09-29, 16:43
ABU cd4 har varit en tro tjänare i ett par år nu har inget att klaga på
servat den en gång

CDan
2003-09-29, 19:42
Jag har nästan bara Okuma (Longbow, Tamoka och Semper) och Abu Max och dem funkar perfekt för mig. Jag är mest nöjd med Okuma rullarna.

Top_Fisher
2003-10-02, 18:27
Jag kör med en "Super X 2500 GT"

fisherman
2003-10-02, 19:42
Själv kör jag med Okuma Force. Okuma gör billiga rullar men till bra kvalité. Självklart gör även shimano bra rullar men man får pröjsa för dem.

Matte morot
2004-09-15, 12:54
själv kör jag med Shimano och ja tycker att dom fungerar bra ( har aldrig strulat....)