Visa fullständig version : Vilken spinnrulle?
Vilket märke på spinnrullar väljer ni helst? Ps. Skriv gärna en kommentar eller argument.:) Ds
Min favoritmulit växlar ideligen men generellt så är ABU:s Rocketserie alltid med bland favoriterna. De har väldigt många fördelar, mycket långa kast, bra broms, trevlig design samt allt detta till ett mycket bra pris (strax över tusenlappen). Har man mer pengar att spendera så finns exklusivare rullar i aluminiumchassin typ Calcutta och Mörrum. Men frågan är om de ger så mycket mer rent funktiosmässigt..
Jag har en Calcutta som skall testas:)
Calcuttan lär du inte bli besviken över, toppenrulle..
Jag gillar abus C3:a så jävla skön att hålla i!
tja! på första plats är det helt säkert rocket 6500 cs (ännu tryggare 1:a plats efter frb´s moddning). sedan har jag en ny ofiskad abu-lågprofilare, som ska testas nästa vecka. men om inte frb och hippo :drunk: pratar i nattmössan så kommer den förmodligen att ta 2:a platsen. på nuvarande 2:a plats är det en sunkig gammal abu-promax (slitvarg som bara blir bättre och bättre).
har testat mig igenom en hel del rullar av många olika fabrikat och kommit fram till att det i slutänden ändå är ett känsloval. baserat på "feeling" m.a.o.
Intressant med en Promax ALQ. Får man fråga exakt vilken modell det är du har? I den serien finns ju både godbitar och bottennapp.
Intressant med en Promax ALQ. Får man fråga exakt vilken modell det är du har? I den serien finns ju både godbitar och bottennapp.
5600, finns det något kul du kan hitta på med den?
Bara det vanliga.... Hybridlager, skönare vev, förbättra frispinnet (om du är intresserad av det), vilket innebär att jag "tar bort" den mekaniska bromsen helt och hållet. En del gillar att använda mek.broms och då är det ju inte aktuellt. Själv avskyr jag mekbroms och brukar då ta bort den mekaniska bromsen.
Köpte mig en Calcutta, modell äldre (silver) i sommar....väldigt nöjd med den! Känns grymt gedigen. Har även en gammal Ambis 322, dock är det mkt duma lösningar på den!
mvh/Jon
I den här "pollen" är det just nu 12% som tycker att multirullar bara ger skatbon.
Det är tack och lov inte alltför många som har röstat, men jag tycker synd om dom som har den erfarenheten av multirullar. Allt som oftast beror det bara på att man inte har haft rätt "setup" på lina och kastbromssystemen...
Äger bara en. Amb 5501 C3. Är nöjd utan att ha något att jämföra med.
Äger en röd 6500 och en Amb Ultra Mag XL II. 6500 är väl helt ok men Ultra Magen är en våt dröm! För undertecknad som tidigare hade backslag i vart och vartannat kast är magnetbromsen något som jag bara inte kan vara utan... Har gått och spanat på den nya Ambissen där de byggt ihop allt i ett D5 (tror jag den heter) någon som har provat och kan ge en recension?
I den här "pollen" är det just nu 12% som tycker att multirullar bara ger skatbon.
Det är tack och lov inte alltför många som har röstat, men jag tycker synd om dom som har den erfarenheten av multirullar. Allt som oftast beror det bara på att man inte har haft rätt "setup" på lina och kastbromssystemen...
och att man lyssnat på fördomar, och inte ens testat själv. har hört det så många gånger av folk som inte ens provat en multi.
- jaha, kör du med multirulle? hinner du fiska något?
suck!
HåkanViskafors
2004-09-16, 16:01
Finns det något annat än Ambassadeur 7000 Classic???????
Jag köpte min första multi i våras. Mörrum sx 3600 c hi-speed. Det sa bara klick. sas.
Sitter nu och myser med tre st, om jag inte räknar två trollingrullar, då blir det fem under året. Har oxo skaffat en C3 och en EON, skall testa den sistnämnda litet mer nu under hösten när det blir kallt. Men jag gillar dessa rullar massor! För mig var det helt rätt att byta till multi.
edit, POST 600!! :)
..det är lite som att lära sig skita på ett civiliserat sätt, har man väl vant sig vid toastolen, ja då går man inte gärna tillbaka till blöjan. Samma sak är det att gå från haspel till multi..
..det är lite som att lära sig skita på ett civiliserat sätt, har man väl vant sig vid toastolen, ja då går man inte gärna tillbaka till blöjan. Samma sak är det att gå från haspel till multi..
hi hi, tänk på det du åsunden!
Så länge rullen har Syncro så är rullen köpvärd. Bland Ambassadeur-rullarna finns några sådana modeller. Det gör skillnaden!
hi hi, tänk på det du åsunden!
...men jag försöker skita civiliserat varenda gång...
Daiwa Millionaire är grym! De andra fungerar ju också, men man blir inte glad varje gång man vevar(!).
CVX eller CVZ krossar allt.
CVX eller CVZ krossar allt.
Or even better, Japan editions of CV-Z or CV-X.
I have 3 CV-Z 253LA, which I use for all my jerkbait and swimbait fishing. Non of my many Shimano's and Abu's comes close to these reels.
Have a look at this link:
http://www.japantackle.com/Daiwa_reels/daiwa_casting.htm
Sturgeon
2004-09-22, 00:59
Är det bara mjukheten som gäller så håller jag en tumme för Shimano Antares AR, goaste rulle jag vevat på.
Men trugar ni så går det väl att veva på en "miljonär" också.
Köpte min första multi för en månads sen, Daiwa procaster 100 hl. Så jag har inget annat att jämföra med. Första gången jag testade den slutade i katastrof, "ett knäckt spö". Men detta hindrade dock ej mig, så jag köpte ett spö som som är värt att kalla spö. Sedan dess har det gått gallant. Risk för att haspelrullarna kommer att börja samla damm..... :rolleyes:
Vad är det för skillnad på CVX eller CVZ? Passar kanske till olika typ av fiske?
Vad är det för skillnad på CVX eller CVZ? Passar kanske till olika typ av fiske?
Cv-Z is the high-end version with more bearings, higer component quality and much smother cranking, but they are both suitable for the same use.
You can buy the European/USA version for $199.95 or less, from many of the large American web shops.
The Japan editions is even better, but are a lot more expensive.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.