handdator

Visa fullständig version : Köp av flugfiskeset

Ach
2005-04-07, 19:21
Hej, tänkte köpa ett flugfiskeset, men jag vet inte vilken av dessa som är bäst.

Loop Adventure kit 1300kr
eller
Scierra Avalance set inkl spötub 1500kr

vilken av dessa två skulle du köpa?

//Erik

dallas
2005-04-07, 19:31
.....

Mitt första set va ett Loop Adventure å d har jag aldrig ångrat iaf....

BeBest
2005-04-07, 21:12
Har DU provkastat de seten? Om ”Ja!” hur kändes de för DIG! Grejorna håller att fiska med åtminstone för normalt svensk fiske men de kan upplevas olika av olika fiskare. Mitt råd är alltså ”provfiska” dem noggrant och finn ut om det är någon skillnad mellan dem. Välj sen! :cheers:

xaphod
2005-04-07, 21:29
Har bara testat Loop Adventure och det var helt ok. Om du är totalt newbie spelar det nog ingen större roll vilket du väljer. Annars rekommenderar jag att du försöker provkasta dem utanför butiken. Eller så flyger du billigt :) till Flugfiskemässan i Älvsjö nästa helg och testar där!

good luck!

amröjaren
2005-04-08, 10:19
Varför inte prova Vision setet???

Zonker
2005-04-08, 10:31
Jag skulle rekommendera Vision Intro.

Andreas
2005-04-08, 10:47
http://www.flyfisherman.se/4.1ad6b4b102b55fba8e7fff1083.html

Strömsländan XP. Någon som har erfarenhet av det kanske?

Bigfisher
2005-04-08, 10:58
http://www.flyfisherman.se/4.1ad6b4b102b55fba8e7fff1083.html

Strömsländan XP. Någon som har erfarenhet av det kanske?

Men andreas du vet väll att fisken inte tillhör i setet ?

Andreas
2005-04-08, 15:01
Men andreas du vet väll att fisken inte tillhör i setet ?

Ååhh.. Då vill jag ju inte ha det! :(

Ach
2005-04-17, 15:09
Såg denna på regal marin
http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=5055&page=1

någon som vet om det är något att ha?

//Erik

fogelberg
2005-04-17, 15:17
Själv är man intresserad av denna, ungefär samma erbjudande som regal, men går att få i klass 8/9 med.

http://www.fiskefiskar.se/main.asp?subkat=35

1462:- för följande
spö
rulle med 2 extra spolar
3 linor till de tre spolarna flyt/sjunk/interm
spötub
rullfodral
och lite till som
10 flugor
avbitare & indragare

Jag tycker det verkar prisvärt och är ruggigt sugen.

schlusser
2005-04-17, 15:38
jag tycker du ska satsa på Loop setet!! Adventure serien är riktigt schyssta spön, speciellt med tanke på priset! sedan tycker jag att scierra inte är ett höjdar märke iof...

yoxler
2005-04-17, 20:20
började själv med ett sånt billigt sett med en massa linor + extraspole och lyckades lära mig kasta. Provade sen polaren spö med lite bättre lina och spö och det var som dag och natt. mycket mer lättkastat så min rekomendation är att satsa på lite bättre grejer typ loop/vision än att köpa det billiga då det är fan så mycekt lättare o lära sig med bra prylar

grebgokz
2005-04-19, 10:43
Tror att Vision har ett 3zone set nu för strax under 2 lök. Jag har ett 3zone spö i #6 och det är mycket spö för pengarna.

Om sen linan är OK så är det garanterat ett nybörjar set som du kan använda länge. Rullen spelar mindre roll om du inte ska fiska lax/HÖ med den.

cobol
2005-04-19, 11:22
Ett tips kosta på dig en riktigt sjysst lina. Som någon skrev så är det som dag och natt och kasta med. Började själv med loop intro setet. Förra året köpte jag ny lina loop extreme distance har jag för mig att den heter. Och det blev en grym skillnad.

Angående att testa spöna så fann jag det själv lite svårt. Eftersom jag inte kunde kasta för fem öre. Så hade jag stått och viftat med spöt utanför affären så skulle testet varken sagt buh eller bäh.

Så här i efterhand så hade jag nog satsat på ett 3zone spö. Har hört mycket gott om dem och provkastat, klart prisvärda.

/cobol

Victor
2005-04-19, 15:36
Vision 3zone är otroligt mycket spö för pengarna, där finns något som man kan växa med utan att behöva kliva upp ordentligt i pris från "nybörjarklassen" när man fått koll på kasttekniken. Lättkastat, långkastande och ändå relativt lätt att presentera med. Prisvärt!

fjellbekk732
2005-04-19, 19:56
Hello !
Mitt första spö var ett Loop Adventure. Väldigt prisvärt spö ! Mycket bra för nybörjare och lättkastat enligt min mening. Scierra har jag ingen erfarenhet av. Men ett tips är ju att provkasta...
//Tightlines !

sloopy
2005-04-20, 01:13
Ach
Det bästa märket på marknaden överlag är nog vision idag. Deras introserie är klart prisvärt och ett potent set att bygga flugfiskekarriären på. Sen kan du gå upp i pris och välja deras 3zon, det klart bästa flugspöt på marknaden sett till pris och prestanda. Skillnaden mellan ett vision extrem och 3zon är ytterst marginell i prestanda men avgrundsdjup när det gäller priset, helt bortkastade pengar i ordet rätta bemärkelse. Sen en ännu avgörande skillnad mot loop och sierra, som bägge är bra set, är att vision har 5 års ovillkorlig garanti mot skador på spöt, där är de andra märkena på marknaden i samma prisnivå mycket tunna med garantier som bara ersätter fabrikationsfel.

vitfisk//skitfisk<<
2005-04-20, 08:20
du kan få köpa mitt LOOP yellow line 9,3ft tillsammans med en LOOP grafit rulle med två spolar med en sjunk o en transparant svävande . för 1600kr
har precis bytt toppen så klingan e i toppskick. inte använt de så mkt förövrigt.

Ach
2005-04-29, 13:04
du kan få köpa mitt LOOP yellow line 9,3ft tillsammans med en LOOP grafit rulle med två spolar med en sjunk o en transparant svävande . för 1600kr
har precis bytt toppen så klingan e i toppskick. inte använt de så mkt förövrigt.

du har inte en bild på utrustningen?

Henk
2005-04-29, 15:56
jasså erik du har hittat hit.. kan ju säga att jag har både ett adventure 8 fot och ett scierra xda 9.6fot # 8 är helnöjd med båda.. ska ordna min guideline pounch till xda-spöt.. måste skaffa mig en runningline.. den linan är gudomlig det lilla jag kastat med den.. köpte den på rea.. 300kr.. annars typ 580

Ach
2005-05-10, 17:09
Har kollat på ett Vision Intro set nu. Det kostar 1790kr på den fiske affär jag varit in på. Någon som köpt och/eller provfiskat med setet?

Skriv några kommentarer, och INGA som inte har med setet att göra tack!

Själv så tyckte jag att det verkade bra då jag kände på det.

manfred
2005-05-10, 17:28
ja har tyvär ingen bild. kanbske skulle kunna fixa om ja kan låna min polares dig camera. spötub yellowline till spöt.. har även en sage rulle i 3200 serien som ja säljer för 2000 nästan oanvänd.

vitfisk//skitfisk

Deepbay
2005-05-10, 20:39
Själv är man intresserad av denna, ungefär samma erbjudande som regal, men går att få i klass 8/9 med.

http://www.fiskefiskar.se/main.asp?subkat=35

1462:- för följande
spö
rulle med 2 extra spolar
3 linor till de tre spolarna flyt/sjunk/interm
spötub
rullfodral
och lite till som
10 flugor
avbitare & indragare

Jag tycker det verkar prisvärt och är ruggigt sugen.
ron thompson är inget att ha.

P A
2005-05-10, 20:57
Läste här ovan att någon skrev att en 5 års ovillkorlig garanti är bra.

Vill inte vara alltför taskig nu..Men känner att det är dags att återigen avliva myten om så och så lång tids ovillkorlig garanti, som om det skulle vara ett argument. I själva vertket är dett ett luddigt och klent förklarat försäljningsargument för att få sälja fler spön och att få en kund att betala överpris för spöt. Inget annat.

En spötillverkare garanterar att ett spö ej är försett med tillverkningsfel. Det är det ENDA han kan garantera. Ett tillverkningsfel visar sig ganska omgående. Oftast första dagen.
En tillverkare kan aldrig garantera att ett spö trampas av eller skadas på annat sätt efter några år.
Det enda han kan göra är att bygga in en försäkring i ursprungspriset som ger dig ett nytt spö om olyckan är framme någon gång i framtiden.
Att då kalla det garanti är egentligen olagligt, om jag inte har helt fel där. Men jag är ingen lagvrängare, så om det är eller inte är olagligt låter jag vara lite osagt.
Men..Det ska kallas försäkring och inget annat enligt mig.
Typ: "I priset ingår ett år garanti mot fabrikations eller tillverkningsfel, samt 4 års ovillkorlig försäkring mot skador inbakad i priset"

Nackdelen för köparen framstår ifall inte tillverkaren upplyser om detta utan gömmer sig bakom ordet "garanti".
Köparen tror att han köper ett spö för en viss summa, fast han egentligen köper två spön, typ.
Om nu inget händer med spöt så skrattar tillverkaren/leverantören hela vägen till banken. Och om något händer, så ersätter han visserligen..Men han ersätter med ett nytt spö som trots försäljningpriset på låt säga 3000, egentligen bara kostat 3-400 spänn att tillverka. Resten av pengarna går alltså till denna "garanti", till reklam för spöt och andra saker.
Men så länge kunden är nöjd, glad och ovetande så är allt bra..

Jag tycker sånt här säljsnack om massor av år i "garanti" är fult och orätt och ohederligt, och själv skulle jag aldrig löpa ett spö under sådana premisser.
Köper jag ett spö ska det vara ett spö och dess egentliga egenskaper och kvalitéer jag lägger pengarna på, och inte massa ludd runtomkring. Jag är fiskare och ska ha reell valuta för pengarna och inte köpa glansigt marknadsfört trams.
Inget om folks tycke o smak i övrigt eller vad dom vill lägga pengar på. Det är upp till var och en efter eget tycke och smak.
Vill bara upplysa om detta i mina ögon mycket tveksamma försäljningargument.

Jag har tidigare nämt uttrycket "The Big Fishing Hoax" i olika sammanhang. Detta garantisnack är en del av denna hoax, tyvärr..
Andra är t.ex uppgivna dimensioner på linor där en 0,33 lina kallas 0,30 för att ha högre dragstyrka..Bluff om dragstyrkor på flätlinor o.s.v.
Listan kan göras lång.
Men nu ska jag käka.. :o)

P A
2005-05-10, 21:37
Måste även inflika att vissa av de märken som skryter om långa "garantier" inte ens kan ersätta med ett likadant efter bara något år eller två eftersom dom redan bytt modeller tretusen gånger och det spö dom vill ersätta med kanske inte alls är lika mysigt som det du som köpare blivit försälskad i, sovit med, slickat på (nåja) eller annat..Finns inga kvar på lagret..Och hur mycket gäller den "5-åriga ovillkorliga garantin" i det läget..?

Jan O
2005-05-10, 22:31
... vad blev de för käk...

P A
2005-05-11, 00:25
... vad blev de för käk...

Korv å sånt

hermelin
2005-05-11, 01:19

Bytt toppen? Hade den gått av? LOOP spön verkar ha en förmåga att göra det i tid och otid.