Visa fullständig version : Blya en tafs (sänka en flytwobbler)
Jag har en liten fundering, nämligen om det är helt tokigt att blya en tafs för att sänka en flytande wobbler?
Tanken är att man har en tafs som sitter på linan när man vill att betet ska gå som vanligt. När man vill att den ska sjunka, så sätter man på en extra tafs på 10 cm, där man fäster en tyngd. I denna "tyngdtafs" fäster man sedan betet och linans tafs. Naturligtvis får man prova ut vikten för att det ska passa den aktuella wobblern, men det är ju inte så svårt. Ofta har man ju ett par, tre favoritwobblers.
Någon som har provat, eller har god teori?
Jag ger er min bästa Paint-bild någonsin. :)
Det råkade visst bli en tafs för mycket på bilden..
MastaPike
2005-04-11, 23:01
Sätt bara ett kulbly framför tafsen så får du samma effekt och slipper krångla med extra tafsar ;)
Glöm inte gummipärlan som hindrar blyt från att nöta sönder knuten bara!
Sätt bara ett kulbly framför tafsen så får du samma effekt och slipper krångla med extra tafsar ;)
Sätter man kulbly framför tafsen så måste man ju kapa bort lina och sätta på tafsen på nytt när man vill ha den i flytande form igen. Det är ju negativt. Att sätta på en "mellantafs" går ju definitivt snabbare. Frågan är ju också om det påverkar betets gång eller så?
Det kommer troligtvis att påverka betets gång, sen kommer vobblern sjunka vertikalt viket jag tycker är negativt. Pröva att sätta på större krokar eller ett päronsänke på mitten kroken fjäderring, jag tror det blir mycket bättre då.
Blya krokarna är också ett alternativ.
eller om du vill göra som andreas säger utan att behöva kapa linan,
så sätter du dit ett päronsänke "med ögla" via ett beteslås i det övre lekandet.
har ej provat detta själv men wobblern sjunker iaf
Henrik Nordberg
2005-04-12, 00:08
eller om du vill göra som andreas säger utan att behöva kapa linan,
så sätter du dit ett päronsänke "med ögla" via ett beteslås i det övre lekandet.
har ej provat detta själv men wobblern sjunker iaf
Jag har testat denna metod och det funkade inte nåt vidare. Problemet är att sänket alltid flyger först i kastet vilket oftast får resultatet att wobblern trasslar in sig i tafsen och sedan går som en propeller när den väl vevas in. Jävligt irriterande faktiskt.
Jag tror mer på idén att blya krokarna eller byta ut mellankroken mot ett päronsänke istället. Detta för att då flyger wobblern först istället och minskar risken för strul.
Jag har testat denna metod och det funkade inte nåt vidare. Problemet är att sänket alltid flyger först i kastet vilket oftast får resultatet att wobblern trasslar in sig i tafsen och sedan går som en propeller när den väl vevas in. Jävligt irriterande faktiskt.
Jag tror mer på idén att blya krokarna eller byta ut mellankroken mot ett päronsänke istället. Detta för att då flyger wobblern först istället och minskar risken för strul.
Jag tror jag satsar på att blya mittenkroken. Det känns ju ganska logiskt att tyngden skulle flyga först annars. Ett litet lekande med beteslås i mellankroken, så att man kan fästa en tyngd där. Låter det vettigt?
Alessandro
2005-04-12, 01:03
www.flyfisherman.se hade tafsar med bly tyngd till salu på 1980-talet, vet inte om det blev någon succé?
Annars kan man sätta en mutter på skaftet på mitten-kroken..
www.flyfisherman.se hade tafsar med bly tyngd till salu på 1980-talet, vet inte om det blev någon succé?
Annars kan man sätta en mutter på skaftet på mitten-kroken..
Skitsmart! Jag har ju en hel hög med småmuttrar. Det är ganska riskfritt att ha mittenkroken i ett lekande + beteslås va? Hävstångseffekten bör ju försvinna helt och är bara betelåset bra så biter ingen gädda sönder ett sådant. Det börjar likna den enklaste utvägen för en fattiglapp som jag. :)
På vissa wobblers funkar det nog nog bra att blya krokarna, sånna med kraftig gång, typ swim whizz.
Men jag har svårt att tro att en 18cm rapala orginal går som den ska med 10g bly istället för mittenkroken.
Discharged
2005-04-12, 10:06
Jag håller med foppa helt och hållet, vissa vobblers funkar säkerligen att göra så med, men jag föredrar den typen av sänken man klämmer dit med en pinne på linan.
vissa vobblers passar inte heller att kasta med när de är blyade, därför att blyet måste sitta så långt framför vobblern för att inte påverka gången.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.