Visa fullständig version : Glitterspray i guld och silver ?
Halloj alla betessnidare !
Någon som har koll på i vilka butiker det finns bra glitterspray i guld och silver ? Tror det ska finnas någon form av hårspray som glittrar som tusan ... kanske finns i vanliga matbutiker eller på buttrix eller liknande ?
Flodebanan
2005-04-12, 19:53
Halloj alla betessnidare !
Någon som har koll på i vilka butiker det finns bra glitterspray i guld och silver ? Tror det ska finnas någon form av hårspray som glittrar som tusan ... kanske finns i vanliga matbutiker eller på buttrix eller liknande ?
Hem o Hobby har jag sett Glitterhårsrpay på. Sedan om den fungerar till beten vetifan, men varför inte?
Klart att det funkar med glitterspray.
http://www.finafisken.net/roding.jpg
Grönt glitter....
http://www.finafisken.net/guling.jpg
Samma spray,men här blev en del av glittret röda prickar också. :-)
Sprayen är nån hårspray som jag hittade i en leksaksaffär.
jag har köpt glitterspray på hennes o mauritz, sen om jag hade det till fiskedrag eller inte är min ensak!!
Hem o Hobby har jag sett Glitterhårsrpay på. Sedan om den fungerar till beten vetifan, men varför inte?
Jag skulle bli rädd om den inte var vattenlösligt eftersom man har hårsprej i håret.. :D eller.. en del har det.. andra har det på wobblers ;)
Berndtsson
2005-04-13, 06:15
Vet en kvinna som utav misstag tog glitterspray på sina intima delar innan hon gick till gynekologen. Hon fattade inte förens hon kom hem varför gynekologen hade kommenterat att hon var väldigt piffig mellan benen... :rockbanan :banana:
Annars kan man försiktigt blåsa löst glitter på våt färg. Då kan man använda vilken underfärg man vill. Surfade lite på Panduros site och hittade bl.a. självlysande glitter. Låter inte det häftigt?? Annars har de en mängd olika sorter. Förpackning med 6 olika "vårfärger" kanske kan vara något?
Med sprayglittret kan man ju lägga direkt på torr färg vilket kan vara fördelaktigt om betet är målat i flera färger/nyanser. Annars lägger man metallspånsglitter och liknande i första skyddslacklagret. Att blåsa på glitter är knepigt, enklast är att ta en pensel som man lyfter glittret med och håller över betet och knackar försiktigt så är det enklare att dosera. Lägg ett pappersark under så kan du ta vara på det som blir över och använda igen. Då räcker glittret lääääänge!
Panduros sjäysande "glitter" är ganska kornigt liksom deras diamantglitter vilket gör att det blir svårare att få en snygg ytfinish.
Nu ska jag vaxa båten - utan glitter! :hoppa:
Discharged
2005-04-13, 11:50
lägg glitter i det första lagret med lack, det smidigaste (sparsamaste) för små föremål är att ta glitter i en sil och stöta över tycker jag i alla fall, på samma sätt som man gör med florsocker på semlor... Se bara till att maskorna på silen har rätt storlek :)
Förr i tiden fanns det något som kallades flakes som var glitter man la på bilen... jag har själv lackat detaljer med detta och det bör vara samma grundprincip oavsett om det kallas flakes eller glitter.
1. lacka alla färger man ska använda, låt torka
2. lacka ett lager klarlack, eller i detta fallet skyddslack
3. strö över flakes / glitter med valfri metod, mellan fingrarna, med pensel, sil eller vad man tycker är bäst. (när jag gjorde det la man en hög flakes och satte tryckluften i det så det yrde runt i hela rummet, la sig i ett jämnt lager ÖVERALLT, även på mig :) slösar alltså väldigt mycket på glittret då...)
4. Lacka ett lager klarlack / skyddslack till låt torka och slipa ner lacken över flaksen så att du blir av med ojämnheter i lacken pga. flaksen.
5. Upprepa steg 4 tills du får en helt jämn yta... Men detta är ju för att det ska SE bra ut och klarlacken ska ligga helt jämn över hela ytan... det har alltså inget med funktion att göra!
Lycka till!
PS. ett annat GRYMT tips är att blande färgen med pärlemorpigment, det kostar visserligen en del, men du får ett helt enastående snyggt resultat!
PS. ett annat GRYMT tips är att blande färgen med pärlemorpigment, det kostar visserligen en del, men du får ett helt enastående snyggt resultat!
Ett tips är att be lokala färghandlaren att blanda till pärlemofärg. Ett tips för flutters också.... :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.