Visa fullständig version : lina till pimpel
vad använder ni för lina till pimpelfiske ?
flätad eller nylon ?
vilken grovlek på linan ?
själv använder jag trilene XT solar (berkley) 0.25 mm
har tänkt att testa fireline eller powerpro.
:rolleyes:
lillgustaf
2003-02-16, 20:36
jag använder nylon linor för att dom flätade tycker jag isar mer sen tjockleken ca 0.20
Jag använder FireLine 0,17 mm, om det är riktigt kallt kan nylon vara bra.
lillgustaf
2003-02-25, 16:01
fireline 0,17 till pimpling är lite väl mkt för mej på ett spö har jag fireline 0,10 fast jag vet ej vad du pimplar
Får ni verkligen fisk med era stumma extremt tjocka (0.17) fireline linor!!! Den fryser ju ihåp också!
Nej anväd 0,15 eller max 0,20 nylon om ni vill ha ordnligt med fisk! I alla fall abborre! Om ni fiskar något annat så förstår jag!
0,20 är starkare än många tror!!! :)
normark nylon 0.20 mm röd
Till JJJ78: Jag har fått ganska mycket fisk på 0,17 mm FireLine, men det är klart att linan fryser ihop när det blir kallt. Jag har inte märkt att fisken skyggar för linan, men det beror nog på att jag fiskar i mörka sjöar och att isen är ganska tjock. En anledning till att jag använder så pass tjock lina är att jag inte vill förlora betet om en gädda hugger. Till helgen ska jag testa 0,13 mm Power Pro, får se om jag byter till den.
lillgustaf
2003-02-25, 18:34
jag brukar köra med nylon för superlinorna isar så mkt det var ett spö jag nyss köpt som jag ska testa fireline 0,10 linan
Originally posted by NEO
Till JJJ78: Jag har fått ganska mycket fisk på 0,17 mm FireLine, men det är klart att linan fryser ihop när det blir kallt. Jag har inte märkt att fisken skyggar för linan, men det beror nog på att jag fiskar i mörka sjöar och att isen är ganska tjock. En anledning till att jag använder så pass tjock lina är att jag inte vill förlora betet om en gädda hugger. Till helgen ska jag testa 0,13 mm Power Pro, får se om jag byter till den.
Vad är det för fisk du fiskar? Om det är abborre så rekomenderar jag tunnare lina! Jag kan nästan garantera att ni får mer abborre då!
Men ni får ju göra som ni vil... :)
Till JJJ78: Jag fiskar mest abborre, jag ska prova att fiska med tunnare lina till helgen.
Originally posted by NEO
Till JJJ78: Jag fiskar mest abborre, jag ska prova att fiska med tunnare lina till helgen.
Det är bra! Men det bör vara nylon!!! Det är ju ändå inte så himla ofta en gädda hugger på pilken när man pimplar!
Om man nu inte fiskar i en sjö som har extra mycket små gäddor...
Till JJJ78: Som jag skrev tidigare så kan det vara bättre att använda nylonlina om det är riktigt kallt, men jag föredrar att använda superlina på grund av stumheten och den högre brottstyrkan.
Henrik R
2003-02-27, 17:22
Både Nylon och superlinor har sina för och nackdelar!
Nylonen har sämre hållbarhet men fryser inte lika mycket och den fjädrar mer (vilket är bra om man inte är riktigt duktig på att drilla fisk med händerna).
Superlinan har mindre diameter och du kan använda samma pilkar på större djup utan att missa kontrollen på betet.
Supelinan fryser lättare (inte för att jag har några problem med det bara att dra ner isen i vattnet så löser det sig snart) och det fungerar inte dämpande vilket gör att man om man är oförsiktig kan tappa fisk. man sliter helt enkelt bort kroken eller rätar ut den!
Jag använder både nylon och superlina då fireline.
Men till helt olika utrustning och fiskemetod/fisksort
Originally posted by NEO
Till JJJ78: Som jag skrev tidigare så kan det vara bättre att använda nylonlina om det är riktigt kallt, men jag föredrar att använda superlina på grund av stumheten och den högre brottstyrkan.
Jo jag förstår, men som du sa tidigare att du ska prova lite tunnare powerpro (0,13)... Hur mycket håller den för? Ganska mycket! Jag tycker att det är lite för grovt fortfarande. Prova med den tunnaste powerpro så blir det nog jätte bra... Du kommer att få dubbelt så mycket fisk.
Men som jag sa tidigare så får du göra precis som du vill! Tänkte bara tipsa hur man får bra med fisk...
Originally posted by JJJ78
Jo jag förstår, men som du sa tidigare att du ska prova lite tunnare powerpro (0,13)... Hur mycket håller den för? Ganska mycket! Jag tycker att det är lite för grovt fortfarande. Prova med den tunnaste powerpro så blir det nog jätte bra... Du kommer att få dubbelt så mycket fisk.
Men som jag sa tidigare så får du göra precis som du vill! Tänkte bara tipsa hur man får bra med fisk...
Oavsett om han tar 0.13 Power Pro eller 0.10 (som är den tunnaste) är väl linan lika stum?! Ska han byta lina är det ju lika bra att byta till nylon.
Originally posted by rapala
Oavsett om han tar 0.13 Power Pro eller 0.10 (som är den tunnaste) är väl linan lika stum?! Ska han byta lina är det ju lika bra att byta till nylon.
Jo det är sant!
har sett 0.06mm flätlina, kommer tyvärr inte ihåg vilket märke det var.. Såg den i tyskland..
Har inte DynaCable en liknande dimension?
Sturgeon
2003-02-28, 18:17
Använder FL MicroIce 0.10 mm, och någon nylon 0.12 mm till ett mormyrskha spö.
Flätlinorna ställer till med mer trassel när man pimpelfiskar. Det kan bli konstiga härvor som är närmast omöjliga att reda ut.
Så länge man inte pimplar djupare än 8-10 meter finns det ingen större anledning att använda flätlina.
Stroft är en bra pimpellina. Gärna 0.20 eller 0.22 ,tunnare lina är som regel onödigt om man inte finlirar väldigt grundt.
Till Cello: Jag har då aldrig fått trassel med FireLine.
Neo; Hur djupt brukar du fiska?
Använder du spö med haspelrulle?
Får man lite fart på abborren finns alltid trasselrisk om man fiskar djupt.
Flätlinorna är ganska mjuka och korvar gärna ihop sig.
Men om det fungerar bra för dig är det bara att gratulera...
Till Cello: Jag brukar inte fiska så djupt och jag pimplar inte med haspelrulle.
El Crapone
2003-03-01, 20:03
Jag kör med Firle Line - Micro Ice 0,12 :headbang:
Har funkat skit bra, har i och för sig bara testat två gånger.. men med bra resultat.. första gången fick jag 3 regnbågarr på ett par timmar.. andra fick jag 5st.. och man känner minsta lilla nafs.
Jag rekomenderar denna lina varmt och jag kommer fortsätta med den :love:
både dynacable och nya whiplash pro finns i dimensionen 0.06. jag hade dynacable 0.08 till ulspö förut, men den traslade sig för mycket...
Nu har jag testat linan. Under lördagen var vädret ganska bra men fisket var sämre, jag fick ett tiotal abborrar. På söndagen var vädret dåligt men fisket var bättre, jag fick ett tretiotal abborrar med en topp på halvkilot. Jag är ganska nöjd med linan, den var tunn och stum, jag kände minst lilla nafs.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.