handdator

Visa fullständig version : Vård av sprayburkar ?

Bergman
2005-04-26, 22:09
Igår när jag skulle lacka mina hemgjorda beten så upptäckte jag till min fasa att två av sprayerna var helt körda dvs inget kom ur dom. Gjorde sedan rent hålet i munstycket med en nål och då började dom spotta och fräsa lite. En tredje burk hände det inte ett skit med ... resultatet blev helt kass !

Har jag missuppfattat det helt eller ska man inte bara skaka burken som fasen innan man använder dom och när man är klar vända dom upp och ned och spraya tills det inte kommer ut färg.

Eller ska man ta bort munstycket, förvara dom på nåt speciellt sätt eller vad ? Hur kul är det att köpa nya sprayburkar för varje bete eller ha alla beten prickiga ...

Och ja, jag har funderat på airbrush men vill testa att göra ett gäng beten på detta sätt först för att se att jag får gången sjysst osv

mangeboy79
2005-04-26, 22:26
lägg munstyckerna i thinner eller aceton så brukar det ordna sig, om inte så hitta en butik som säljer graffiti färg dom brukar sälja lösa caps..

Bergman
2005-04-26, 22:33
Tror du det är "capsen" som är boven i dramat ? Man tycker ju att dom borde funka om man kör en nål igenom hålet ?

I nån av burkarna kändes det som det inte var något tryck kvar i men det kanske man kan kolla genom att bara trycke med nåt där munstycket ska sitta.

Mag
2005-04-27, 00:24
När du har använt färdigt sprayburken, håll den upp och ner, spraya sedan ut den sista färgen som ligger i stigröret...till slut kommer bara gas som samtidigt tar bort de sista färgresterna i munstycket (capen).

Anton!
2005-04-27, 00:53
som sagt så funkar det att lägga dem i t.ex. aceton eller lacknafta. va du kjan göra är att du tar av "caåen" och blåsser ur den efter varje användning också. som en extra grej. nu vet jag inte vad du har för sprayburkar. men för vanlig billack o sånt brukar de flestamunstycken passa, typ hårspray och dylikt. men om det är t.ex. montana eller aerosols burkar så får du helt enkelt köpa nya muntstycken/caps. dem sääljs för en billig penning på t.ex. highlights i på östgötagatan. www.highlights.se
lycka till
/ A

Jann
2005-04-27, 09:42
Rätt adress är www.highlights.nu :rolleyes:

manfred
2005-04-27, 11:02
som tidigare nämnts så e de bästa o vända cannan upp o ner o spruta tills färgen slutar komma, o gasen rensar rören. de kan oxå vara bra att ha reserv "caps" eftersom om färgen torkar i capen kan de bli svårt att bli av me den, även me acceton o lacknafta.

köp inte färg på tex järnhandel eller bilmackar.. färgen är ofta dåligt o de är inte lika mkt tryck i cannerna.

köp de på tex highlights eftersom "graffiti" cannor är bättre tryck mer täckande färg o dessutom har du ett större sortiment me roliga färger att välja mellan.

(=

vitfisk//skitfisk

Bergman
2005-04-27, 22:19
Har lagt ner munstyckena i en burk med Thinner nu så vi får se om det blir bättre. Testar nog att lacka vidare imorgon. ;)