handdator

Visa fullständig version : Tic-Clip - Hundhalsband mot fästingar. Bra eller rent bedrägeri?

Totte
2013-06-01, 15:01
Hej!

Utan att säga för mycket...
Saxat från:
http://www.grizzlyzoo.se/fastingprodukter-Tic-Clip/tic-clip-bricka-giftfri/?gclid=CK-wzpXgwrcCFQF8cAoda0EADw

------------------------------------
TIC-CLIP BRICKA GIFTFRI
Tic-clip fästingbricka för hund och katt består av två ringar som är laddade med bioenergi och tillsammans med fästingbrickan skapar ett svagt energifält (oscillationsfält) kring hunden eller katten, vilket förhindrar att fästingarna från att sätta sig. Fästingskyddet är helt naturligt och 100 procent giftfritt. För bästa effekt ska Tic-clip fästingbricka bäras dygnet runt. Full effekt uppnås efter ca 1-2 veckor. Använd båda ringarna om hunden väger mer än 6 kg eller om hunden normal får många fästingangrepp, annars används endast en. Tic-Clip är vattenfast och varar i cirka 2 år.
------------------------------------

Jag har på tok för få skolår för att kunna såga "bioenergi", "oscillationsfält" och att det står på paketet att energifältet gör att "fästingarna får svårt att lokalisera sina byten".
Jag köpte en utan att läsa på förpackningen då hon i butiken sa att de var "Jättebra". Har plockat flera fästingar från hunden sen brickan hängdes på halsbandet. Men det har ju inte gått två veckor än.

Vad tror ni?
Erfarenheter?

Själv tror jag inte alls på produkten efter att ha läst på förpackningen.

Fiskarn0383
2013-06-01, 15:26
Sambon satte en så på vår drax för någon månad sen. Alla andra fästinggrejer var slut i djuraffären så det blev denna lilla bricka. Och svindyr var den. Men han har faktiskt inte haft en enda fästing än. Det har katterna och de behandlas med frontline.
Å andra sidan hade han inte jättemånga fästingar förra året heller. Kanske nån i veckan.

Men jag är också väldigt skeptisk till funktionen.

roadkill
2013-06-01, 15:28
andvänder bara frontline till både taxen och katterna och det tar både fästingar och kvalster

Rubik
2013-06-01, 15:44
Vi testade bärnstenshalsband för några år sedan som skulle alstra statisk elektricitet och det skulle då stöta bort fästingar.
REN SKIT!

Din bricka har jag ingen erfarenhet av men hade ju varit kalas om den hade funkat. Vår hund har fått starka reaktioner på giftmedel som frontline och scalibor. Känns ju inge vidare att dra ner ännu mer gifter i våra sjöar heller i och med att han badar så fort isen har släppt.

Totte
2013-06-01, 20:26
Ingen lite mer bildad än mig som kan kommentera "energifältet"?

Fiskarn0383
2013-06-01, 20:40
andvänder bara frontline till både taxen och katterna och det tar både fästingar och kvalster

På katterna hjälper det inte med frontline. De får fästingar ändå men oftast dör fästingarna så man bara hittar den torkad. Dock fick lillkissen en större reaktion härom veckan så hon förlorade pälsen runt ett fästingbett stort som en femma.

Blir ingenjör i veckan men kan inte förklara det hela.

barnmorskan
2013-06-02, 12:29

Man kommer ganska långt med det du just påvisat, sunt förnuft och skepticism.
Min grundregel är att produkter där det hänvisas till icke mätbara/påvisbara naturlagar med kvasinamn generellt är rent skit.
Många bluffprodukter använder sig av sina egna storheter och enheter för vilka det saknas instrument eller metoder att mäta. Bioenergi är för all del en vedertagen benämning på energin i biomassan. Till exempel hur mycket energi ett träd innehåller, något som sen kan översättas i Joule/per kilo ved eller vad man nu vill hitta på.
Men jag vet inte om det är riktigt samma bioenergi dom lagrat i halsbandet. Du kan ju på kul maila dem och fråga. Passa på att fråga hur "energifältet" uppstår, med vilken metod det är uppmätt och hur mycket det då uppmättes till...

Skämt åsido finns det ju fenomen som inte går att mäta i enheter, men ändå existerar. Placebo är väl den mest kända. Jag misstänker att det också är den huvudsakliga verkningsmekanismen bakom Tic-Clip.

Långåmjukis
2013-06-02, 17:37

Det är sånt sanslöst dravvel så det förtjänar inte en kommentar ens. Humbug och ren och skär profithunger på folks välvilja att vilja skydda sina djur. Tvi faen! :thumbdown:

tintin_jkpg
2013-06-02, 17:48
Att bärnsten kan bli elektriskt laddad om man gnider den mot tyg är sant men ett magnetfält är garanterat lika mycket hokuspokus som allt annat dravel om ädelstenars påverkan på olika saker påhittade av människor med för mycket fritid.

Folk faller väl för detta av samma anledning som folk tror på spöken, tarotkort och spågummor. De kan inte leva med vetskapen att man själv påverkar saker och ting och det finns alltid en naturlig förklaring till saker.

Totte
2013-06-03, 10:35
Igår gjorde jag mitt livs första anmälan till konsumentverket =)
Gör det ni också om ni orkar!

Blir fan sur över sånt här...