Visa fullständig version : zalt kopior
någon som testat zalt kopian från "sure catch",
priset lockar i allafall
vad tyckte ni ??
Tycker defenitivt att man skall köpa orginalet (Zalt) och därmed gynna de som lagt ned tid, möda mm på att ta fram produkten. Säljs det för mycket kopior så ökar risken för att företag struntar i produktutveckling och bara inriktar sig på att kopiera varandra...och det vill vi väl inte??
Hippo sog sitt huvud på spiken så att säga!
jo det är klart, men priset spelar faktiskt störst roll för min del.
köper hellre en kopia (billigt) än orginalet, om kopian är lika bra
Sturgeon
2003-02-17, 23:09
Tycker alltid originalet är bäst, de gånger kopian är jämngod är också priset det.
:)
Japp, originalet ska det vara!:)
Vet inget om kvaliteten men jag har köpt en del sure catch som jag inte provat än.
Tycker nog i princip ändå inte det är så farligt att köpa kopior om kvaliteten är ok. Zalt har ändå fått en massa credit för sina vobblers. Precis som i läkemedelsindustrin lär väl Zalt ha kunnat ta patent på modellen och när den går ut är det fritt fram. Så sänks priserna tills någon annan kommer på en bra modell och kan ta patent på den. De som utvecklar får sin belöning och vi slipper betala multum.
Ha det.
Har ni hört om den nya Zalt-kopian? Ska tydligen kallas Peppar:D
JD kolla i senaste FJ där Sporting har med sin katalog. I denna katalog så finns det med en kopia av Zalts nya wobbler Zam. Zam lanserades strax innan jul så på detta bete har inte Zalt hunnit tjäna några pengar innan kopiorna dyker upp....att gynna "kopieföretagen" är lite som att skjuta sig i foten..typ.
Ok. Det kan ju vara så att modellen inte är tillräckligt särskiljande för att man ska kunna få patent på den. Hur som helst är det onyttigt om ett företag har "moralisk ensamrätt" på en modell hur länge som helst, vilket verkar bli resultatet av argumenten i den här tråden. Bättre att ge skydd under en tid så att uppfinnarföretaget uppmuntras till fortsatt utveckling men att konkurrensen efter ett tag drar ner priset något. Har hört horibla historier om ineffektiv produktion på en del fiskeföretag.
Sturgeon
2003-02-18, 02:29
Ja, ser man till "kilopriset" på vobblers så undrar man, en liten 3 grams Rapala för 69 kr blir per kilo =23000 kr, drygt en tredjedel av dagens guldpris.
Förstås fel att se det så, det krävs ju förädling för att den lille träbiten skall bli en vobbler.:)
Likväl kostar en originalvobbler 90 kr och kopian 75 kr, så faller mitt val utan tvekan på originalet, men visst, lite fåfänga ligger till grund för valet.
De vobblers jag använder har inte fallit offer för kopior som är likvärdigt bra för en märkbart billigare penning.
:appl:
lillgustaf
2003-02-18, 08:26
jag har köpt en rapala kopia en gång efter första fisken gick den inte att fiska med
Originally posted by lillgustaf
jag har köpt en rapala kopia en gång efter första fisken gick den inte att fiska med
Det argumentet biter i alla fall på mig. =) Fungerar inte kopian ska man förstås inte slänga pengar på den. Var det en Sure Catch?
Jag tycker att priserna på beten är på tok för höga. Man vill ju inte köpa 10 udda drag bara för att testa nu när det kostar så mycket ... lite konkurrans med liknande beten skadar inte (tror jag).
jo orginal wobblerna ligger ju till grund för kopiorna,
vill man vara säker (på wobblerns gång) ska man ju självklart köpa orginal
har själv en del zalt wobblers, men har inte alltid varit av den bästa kvaliten trots att detta är orginalet
färgen har på en del wobblers slitits alldeles för fort, en del har tagit in vatten. så de finns allt måndags ex trots att det är ett beprövat märke.
är det en beprövad kopia , som fiskar lika bra som orginalet
och det finns ett större utbud av färger.
så köper man gärna kopian.
en kopia på bull dawg skulle inte skada, tror även att detta skulle pressa priserna vilket är mycket bra
"en kopia på bull dawg skulle inte skada, tror även att detta skulle pressa priserna vilket är mycket bra"
Detta hade varit kanon, jag har kollat runt lite vid ett par amerikanska hemsidor, och det verkar som om Bulldawg kostar en hel del jmft med andra drag i USA. Inte bara i Sverige den kostar Urban dvs. Hade de tillverkat en Bulldawg-kopia som kostade ca 75 kr hade jag nog skaffat en. Annars tycker jag det ska vara original, de som uppfann produkten skall ju sponsras, inte de som kommer med kopior:skaka:
ron thompsson kommer med zalt kopior, som faktiskt ser skrämmande lika och fina ut.
dock har jag inte haft en sådan i min hand ännu utan bara sett i katalog.
/Jens
Menar du Zalza? Finns vid www.sportfiskarn.com Ska tydligen vara usla enligt uppgift...:skaka:
Till Zipper: Jag kan inte rekommendera dig att köpa Zalza, när jag testade den gick den som en stel pinne genom vattnet.
Edit: Jag kan ju även nämna att den är ganska ful.
Originally posted by NEO
Till Zipper: Jag kan inte rekommendera dig att köpa Zalza, när jag testade den gick den som en stel pinne genom vattnet.
Det e vad jag har hört tidigare....:nej:
Till Rapala: Jag vet, det var ju jag som sa det.
hehe jo, jag har ett par zalza,
men ej dom jag syftade på,
minns ej vad dom heter,
men är med i nya årets expo katalog från rt.
och dom ser mycket finare ut än zalza.
lillgustaf
2003-02-19, 17:14
Originally posted by lillgustaf
--------------------------------------------------------------------------------
Det argumentet biter i alla fall på mig. =) Fungerar inte kopian ska man förstås inte slänga pengar på den. Var det en Sure Catch? kommer inte ihåg vad det var för märke men den var mkt billigare än zalten.En jävla skit grej vad det i alla fall
Den andra bilden på zalt-kopia (den i papegoj) var en esox, som är nästan exakt likadan, bortsett från ögonen, som står ut på esoxen. kostar 79 spänn, men jag har inte fört något om kvalitet eller fångstegenskaper.
lillgustaf
2003-02-21, 19:30
ops...skrev fel den var biligare än rapalan
Erik Hoffmann
2003-04-05, 23:11
Visst har Zalt haft sina barnsjukdomar men numera sitter fargen bra och kvaliten pa gangen har blivit battre. Heja Peter forsatt utveckla drag under galoscherna!
Hacka inte på SureCatch! det är inge fel med dem! :)
Har också en Zalsa, och samma här: Den gick som en pinne genom vattnet. Den kostade nog ändå sina 40:- eller nåt i den stilen.
Hur fan kan man sälja en produkt som inte ens är i närheten av att fungera?
El Crapone
2003-04-06, 01:37
Jag stör mig så jäkla mycket at det inte är sant på "märket" Esox!!
Citerar från en annons:
"Esox 140mm STD
Mycket bra gäddwobbler som vi vet fungerar överlägset mot många andra liknande wobbler."
Priset på den är 89:-
Dom får det ju att låta som om det vore orginalet!
Jag fattar inte hur någon butik äns kan tänka sig att köpa in dessa, ser nästan exakt ut som zalt-wobblern och kostar nästen lika mycket! Varför kan man inte köpa in orginalet då?
Jag blir så arg.. Zalt har skapat en mycket mycket bra gäddwobbler och så kommer Esoxtöntarna och tar åt sig äran...
Sen tror dom att dom ska kunna säla den bara för att den ser lika dan ut.. men gången fungerar inte alls, det är ju att lura fiskaren...
Rovfiskarn
2003-04-07, 02:18
Jag tycker inte priset spelar någon roll. Jag köper fortfarande zalt för jag vet att de är bäst. Men det är bra att det blir lite konkurrens, så att utvecklingen går framåt.
Jag tycker att man skall köpa orginal... Tycker det är fult att kopiera! :nej:
qvarnis25
2003-04-07, 12:15
Har en polare som köpte en ny zalt i förra veckan. Efter 1a passet så va den sprucken, tog in vatten, hade dålig gång och sjönk. Så de dära med att de är mkt förbättrade vet jag inte. Själv är jag lite intresserad av Esoxen....
Rovfiskarn
2003-04-07, 13:23
Nu ska du inte luras qvarnis, bara för att du är säljare för Esoxen....
El Crapone
2003-04-07, 23:36
Haha.. nä man ska inte lura alla snälla fiskare..
När jag fiskar gädda använder jag nästan uteslutande Zalt, men har provat en del sure catch, men känner ändå mest tillit till orginalet. Sägs att sure catch tillverkas på samma fabrik som Zalt, vet ej om detta stämmer, men sure catch har nu kommit med jäkla fina flasch färger som jag saknas hos Zalt.
Visst har zalt lätt tappat färgen och snabbt blivit slitna. Men dom har skärpt sig ordentligt nu. Färgen sitter mycket bättre och om man tittar lite närmare på zalt så har den fula svetskanten som var längs hela wobblern innan försvunnit.
Kan rekomendera zaltfärgen papegoj, den har gått oerhört bra för mig både vår sommar och höst
grandstoff
2003-05-08, 00:20
Självklart vill man stödja originaltillverkaren så mycket som möjligt, men i vissa fall måste ändå plånboken få styra. Om nu en kopia dyker upp till ett mycket förmånligare pris men som ändå har de kvalitéer originalet har så borde detta peka på ett visst överpris på originalet. Förvisso har de ofta en framtagningskostnad att "ta igen" med deras utsatta pris men i sammanhanget tror jag att detta är en inte allt för betydande summa.
Ett utmärkt exempel är ju Bull Dawg. Då man betalar 250kr, för vad som egentligen är en stor jigg, så borde man kunna förvänta sig att den ska locka till sig fisken, fånga den, få upp den i båten/på land, ha ihjäl den och rensa fisken, allt på egen hand utan att du ska behöva göra någonting. ;) Nu är så ju inte fallet och skulle man förlora detta drag skulle jag bli vansinnig. Om det däremot dök upp en likvärdig fisk-fångare till ett mer humant pris så skulle detta vara ett mycket intressant alternativ.
Menar du Zalza? Finns vid www.sportfiskarn.com Ska tydligen vara usla enligt uppgift...:skaka:
zalza har jag testat och dom är TOTALT värdelös, den beter sej som en pinne i vattnet!!
därimot surecatch tycker jag är VÄLDIGT bra!! :appl:
Har plockat några gösar på Sure-Catch..
Dom funkar iallafall :)
Kan tyvärr inte yttra mig om zaltkopian bara då jag inte har provat en sådan.
Har plockat några gösar på Sure-Catch..
Dom funkar iallafall :)
Kan tyvärr inte yttra mig om zaltkopian bara då jag inte har provat en sådan.
Sure-Catch = zaltkopia!! och det kan jag avslöjja att det var på en sån jag fick abborrarna i fotoalbumet!! så det är nog min favoritwobbler!!! :rockbanan
Sure-Catch = zaltkopia!! och det kan jag avslöjja att det var på en sån jag fick abborrarna i fotoalbumet!! så det är nog min favoritwobbler!!!
Alla Sure-Catch är väl inte zaltkopior?
För jag har några som ser ut som alldeles vanliga wobblers, ungefär rapala jointed liknande.
Alla Sure-Catch är väl inte zaltkopior?
För jag har några som ser ut som alldeles vanliga wobblers, ungefär rapala jointed liknande.
ja så kanske de är!! men Sure-Catch har ialafall gjort zaltkopior...
nån som vet vart på nätet man kan köpa Sure-Catch wobblers??
En knivig fråga faktiskt. Men det gäller ju att tänka i olika perspektiv. Om jag skulle lägga ner 3 år på att få fram en wobbler som är kanon och fångar fisk. Lägga ner en massa tid och sedan dessutom ha turen att andra får fisk, rykten som sprids och kanske leder till att en fiskebutik väljer att satsa på just ditt bete. Skulle då jag vilja att någon annan, 1-2 år senare, gör en efterapning i ett billigare material, som han sedan kan sälja för 40 kr billigare. Jag själv skulle bli alldeles skogstokig. Däremot så tycker jag då att tillverkaren skulle kunna skruva ner priset ett par kronor.
Måste bara tillägga att brorsan fick ett gäng Humphy Jerk (kopia på salmos Slider) av min farbror i present. Som han hade fått till ett kompispris där han brukar handla. Kopiorna var faktiskt suveräna. Kändes lite klumpigare än originalet men fångade fint med fisk. Den största som jag lyckades locka till hugg var en braxmagad maddam på 109 cm, en riktig gris.
Men allra hellst så fiskar jag med oririginalen, bara FÖRSÖK att föreställa er vilket jobb dessa herrar har lagt ner. Visa tacksamhet och respekt.
Alessandro
2006-06-19, 16:29
Sure-catch variant av Zalt tillverkas inte längre, då dom blev fällda för intrång på mönsterskyddet.
Pikeforlife
2006-06-19, 16:39
Zalt kopian "Esox" har funkar precis lika bra som orginalzalt, vad jag har lagt märke till iaf, fångar bra med gädda och lacken och kvalitén i övrigt är helt OK.
Den är billigare än orginalet, men är precis lika effektiv och hållbar - sammanfattat.
Dock har Esox slutats tillverkas, då dem vart stämde av Zalt för att den för alldeles för lik. Men det finns några exemplar kvar att köpa.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.