handdator

Visa fullständig version : Mörten dör

davva79
2005-05-02, 17:37
Jag behöver några expert råd. Fiskade igår efter gädda, de högg som tokar men verkade vara mest intreserade av de färskaste mörtarna. Det kändes som om mörtarna dog så himla snabbt och då var inte gäddorna intreserade.
Så min fråga är, hur länge ska man fiska med samma mört ungifär?

Flodebanan
2005-05-02, 19:07
Jag behöver några expert råd. Fiskade igår efter gädda, de högg som tokar men verkade vara mest intreserade av de färskaste mörtarna. Det kändes som om mörtarna dog så himla snabbt och då var inte gäddorna intreserade.

Efter ett hugg känns det väl bättre att byta till en pigg fisk?

stigson
2005-05-02, 19:10
det kan vara lockande om betesfisken ser skadad ut också :cool2:

calle!
2005-05-02, 21:52
Testa.... :P Har du inte 2 spon? :P

kasankin
2007-05-16, 13:29
Andvänd abborre som bete, funkar fett bra för mej ;) dom lever utav bara helv.... :))

Rödingen
2007-05-16, 13:48

testa att köra med död strömming brukar funka bra det med

lirk
2007-05-23, 20:10
ja om du vill att dom ska leva längre så experimentera lite, sätter du kroken i ryggen? kanske sätter den för djupt, testa munnen om inte det funkar.

Testa olika betesfiskar, som sagt, det är inte bara mörten som gäddan hugger på.

mvh Lirk

JohanP
2007-05-23, 22:42
En väldigt viktig faktor är hanteringen av dina levande beten. Se till att du tar på dem så lite som möjligt. Försök att minimera hanteringen.
Bästa är om man kan få dem från krok/kastnät/fälla direkt ner i din avsedda agnhink eller dylikt.
Det är stor skillnad på livlighet och överlevnad.

Robert Jaglén
2007-05-23, 22:49
Andvänd abborre som bete, funkar fett bra för mej ;) dom lever utav bara helv.... :))

Kan faktiskt hålla med. Mycket tuffare fisk som klarar mer en en mört. Ang. att byta agn beror på. Har jag mycket fisk så byter jag ofta, har jag lite så byter jag inte så ofta. Brukar alltid använda 2 spön. Ena tacklad för bottenmete och andra med flötmete.