Visa fullständig version : Bästa harrflugan
Vilken fluga tycker ni är den bästa för harr?
Min favvo är helt klart en brun klinkhammer. :rockbanan
Hemligt, i alla fall inte klinkhammer.
Har 2 favoriter: Guldribbat haröra och superpuppan :buga: . Fungerar skitbra här omkring iaf.
haröra med guld huvud är en favorit! klinkhammer är ju ganska bra den oxå. men häromkring(typ Alfta) tror jag inte på klinkhammern, om inte nattsländor kläcker vill säga, för då fungerar klinkhammern bra. men jag var upp till sandforsen i härjedalen för några år sedan och tog två harrar på 1500 gram på klinkhammern. :cool2:
Wennberg
2005-05-08, 20:45
tycker supperpuppan och redtag är dom absolut bästa här omkring i Hälsingland.I sveg är dom outstanding :headbang:
Lika bra att hålla din hemliga fluga hemlig...annars kommer troligen all harr vara uppfiskad innan midsommar..... att hålla heta platser hemliga förstår jag men val av bete? Nja, lite på gränsen till fånigt men ok.
Flötmete eller frilina med maggot el. mask. Det borde vara en fluga i alla fall! :sprit:
Vilken fluga tycker ni är den bästa för harr?
Min favvo är helt klart en brun klinkhammer. :rockbanan
Dagtid, Olive Dun!
Kväll/natt, Husmask imitation!
Men allra bäst är en fluga presenterad på rätt ställe i rätt tid. :-)
Ok mina favoritflugor är vid midsommar Rocken. Nymfer och våtflugor kring midsommar är profesor och coachman våtflugan. Nymfen är haröra. Torrflugorna är som jag nämnt tidigare Rocken och coachman i torr form. Streamern för harr är micky finn. Alla flugor jag har nämnt utom Rocken och haröra ska vara från st 16-14. Det är mina favoriter. Nu kommer ni säkert att få nytt pb på harr.
cool_kille_93
2005-05-09, 19:07
Hemligt, i alla fall inte klinkhammer.min favvo e oxå hemli hahahahaha
:asflabb2: :asflabb2:
fjellbekk732
2005-05-09, 22:42
Hello !
Klinkhammmer med gulkropp och brunt hackel är min favorit. Har fungerat väldigt bra i både kaitum älven och sandåslandet...
// Tight lines
V-gubben
2005-05-14, 13:23
Svårt att vara så generell.
Det beror naturligtvis på var du är, vilket väder, vilken årstid mm mm.
Haröra är väl aldrig fel.
Själv föredrar jag små svarta, både vått och torrt.
Hello !
Klinkhammmer med gulkropp och brunt hackel är min favorit. Har fungerat väldigt bra i både kaitum älven och sandåslandet...
// Tight lines
Vi verkar ju fiska i samma områden. Är du uppe ofta?
Hur som helst var det många bra, och interresanta, förslag. Själv håller jag till i fjällen väster om gällivare och kiruna, alltså nästan på kalfjället. (Har också provat öster ut men det är mest öringfisket som lockat då). Där har jag märkt att överlag bruna flugor, torrt som nymf, fungerar bäst. Är det någon skillnad längre ner, typ i jämtland och härjedalen?
Min favo är helt klart en myrliknande fluga. Har ett par olika storlekar och former, Och det är det enda jag har med mig när jag skall fiska harr. :rockbanan
Superpuppan, grå och oliv. Näst intill den enda jag kör på harr.
Superpuppan i all ära men det finns bara en: ISMOPUPPAN
Rockarn91
2005-12-30, 02:17
är det någon av er som fiskat harr i vättern?
Jag är lite sugen på de men vet inte riktigt var!?
flugidioten
2005-12-30, 04:11
harr: Det är mina favoriter. Nu kommer ni säkert att få nytt pb på harr.
hehe med ett pb på 510g lär man ju kunna lova många nya rekord ;P
och hemlisen måste imitera nåt grymmt gott som bara du imiterar hehe
inte någon personlig favvo men haröra och superpuppan e ju grymma.. men allt hänger ju på vad som kläcker/är aktivt.. men har man någon av dessa förtyngda och oförtyngda(kanske fettade) så klarar man sig långt..
annars så gillar jag klinkhammervarianter (små) och knottimitationer.
men fick jag bara välja en harrfluga att fiska med i resten av livet skulle det definetivt bli en nice bunden pheasent tail.. den imiterar så väldigt mycket otroligt bra.. hållbar som få(fiskar väldigt bra "trashad" också) och så binder man ju en halv miljon på en halvtimme ;D
men kan man inte fiska fluga eller är lite rookie på strömvatten så är ju en våtfluga/streamer att föredra.. dessa fiskar hyffsat effektivt så länge de är i vattnet till skillnad från en insektsimitation som kräver lite kontroll.
har man inte varit ute på länge och har dålig koll på det tillfällets insektsliv kan ju en sökfluga som red tag vara guld värd om man vill ha fisk, och funkar ofta annars också..
btw, finns det någon annan purist här? vet att man e lite sjuk i huvet och vill gärna komma i kontakt med liksinnade dårar med erfarenhet för att garva och dela fisketillfällen... (och så klart för att få medhåll när man klagar över någon som tagit större fiske än en själv på fuskflugor)
men pheasent tail e ett tips till alla, från söder till norr ;P
Guldskallat haröra strl 6 eller streakin caddis strl 4
Har fiskat Harr 6 dagar i mitt liv på fluga och har 5 över kilot(pers. 1280g) och ett 20-tal mellan 8hg och kilot på dessa flugor så jag tycker de fungerar rätt väl!
flyfisher30
2007-01-29, 19:13
Mora special är alltid bäst. Hemlig? Ja
Annars tycks alla glömt bort den fantastiska Rackelhanen. Svart med vit vinge. Oslagbar. Nästan sånär som på en fluga. :-)
Superpuppan i all ära men det finns bara en: ISMOPUPPAN
Jepp jepp ...
En brun Goddards Sedge är min favorit.
(Men när brorsan undrar "Vad fiskar du med?" kommer alltid standardsvaret -"Red Tag!") :)
Skitfiskaren
2007-01-30, 09:25
Varför gör så många sportfiskare så här? Så ofta är valet av bete hemligt!? Vad är man rädd för?? Att ALLA ska börja fiska med ens "hemliga" superbete så att ALLA fisk tar slut??
Det blir bara så mycket "hemliga klubben för 5-åringar".
En gång var jag hos en kompis som hade gjort en sjukt god kladdkaka. Jag gav honom en komplemang och frågade efter receptet. Svaret blev att det är ett hemligt "familjerecept", fan vad jag skrattade! Antar att han var rädd för att jag också skulle kunna baka så goda kladdkakor.....patetiskt eller gulligt, hårfint...
flyfisher30
2007-01-30, 19:58
Det finns fortfarande tro det eller ej åtminstånde varianter på flugor som känns bra att hålla lite hemliga. Sen om nån är FÖR enträgen och tjatar så har jag alltid en gul pisspuppa på.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.