Visa fullständig version : Hur är Pigen uppbyggd?
Tänkte om man skulle försöka sig på att göra nån Pig, nån som vet hur de är uppbyggda ? Bly o.s.v, inte så roligt att kapa sönder en och kolla direkt.
homemade
2005-05-16, 11:11
Vet inte exakt hur piggen är uppbyggd men den går att "kopiera", har byggt några stycken själv!
Såga ut formen, det är lite trixigt, i alla fall om du vill ha med lilla "hakan". Med bandsåg vär det enkelt! Använd gärna tyngre trä såsom bok, teak eller ek, dessa är ofta tunga att forma men kräver väldigt lite bly. Dränk träämnet i linolja/terpentin, som vanligt och torka, som vanligt (länge och varmt)..
Fäst krokarna provisoriskt och väg in med bly, de brukar behövas lite bly fram i hakan för at kompensera krokarnas tyngd. Måla och epoxi behandla tills piggen svävar/sjunker med önskad hastighet!
I'm Homemade
Bubblefish
2005-05-16, 11:55
Varför måste man dränka in exempelvis Ek eller Teak i linolja. Dessa är ju röttåliga "by nature" eller har linoljan någon annan funktion?
när man impregnerar med linolja/terpentin så blir trät väldigt hårt och står emot tänder bättre.. detta använde jag mig av när jag gjorde min knivslida.. det trät blev stenhårt
Oljan tränger in i träets alla porer och stannar kvar där. När du sedan trimmar in ditt bete för att få önskad balans i ”svävet” och gången, så vet du att oavsett om skyddslacket går sönder av gäddbett eller inte kommer knappast något vatten alls kunna tränga in och fördärva gången. Oljan stoppar det. Har du lämnat porerna otätade finns den risken kvar i mycket högre grad.
http://www.finafisken.net/piggen.jpg
Omman tänker att figgen tas ur en planka representerad av de svarta strecken på bilden och sedan svarvar med den röda linjen som centrum så har man direkt den flata ovansidan av "skallen". Slogs av detta med en gång jag såg piggen och tänkte göra en egen. Det är ganska ekonomiskt att göra den "diagonalt" ur en plankbit. Tror att den är 2,54 cm över den ledden (orkar inte kolla). Tyvärr hade jag ingen svarv varför det blev litet väl tisödande att få till en snygg pigg. Själva munnen är lätt att tälja ur själv, men det blir inte så snyggt när man lackar tjockt.
På bilden nedan som är en av mina handskurna piggar syns tydligt lackproblemet just i "munnen" och problemet med att få den platta delen på framdelen i rätt storlek. Med svarv är detta en barnlek men vem sjutton vill kopiera en pigg när egna beten är roligare att få fisk på! :D
http://www.finafisken.net/piggie.jpg
Jann: Ingen dum idé att utgå ifrån en planka. Ska prova det men tänkte även om man skulle utgå från rundstav också, har ju tillgång till fräs, bandsåg, m.m så det ska nog inte vara några problem att få till det. Det är det med blyet jag får prova ut lite granna men som sagt använder man ett tungt träslag så kanske det inte alls behövs mycket bly. Den som provar få se...:)
Det skadar aldrig att prova! Blyningen ser man ju nästan dessutom, strax framför "käften" och strax bakom krokfästet för jämvikt. Centrum ligger nästan vid krokfästet. Nu ska jag ut och grilla chorizo på nån kobbe! :rolleyes:
mycket bra idé.. ska se om man kan få komma in i gammelfarmors källare.. där finns bandsåg,svarv,plan/rikthyvel, pelarborr mm.. en hel del nyttigt :D
Har för mig att jag sett en sida med röntgenbilder på olika fiskedrag,
skall göra ett sök efter den...
FinnGädda
2005-05-18, 16:01
Bland annat här (http://fff.neutech.fi/Misc/rontgen.htm) finns en del röntgenbilder på diverse olika wobblers.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.