Visa fullständig version : Ang-Zalt-kopia-j-vlar!
Jag blev "tvingad" att pröva Esox... eller vad den nu heter.
Tycker helt klart att Zalt är bättre´. Ögonen som är SÅ f i n a på kopian, flög allvärldens väg!
Den är även 5g lättare än orginalet, och flyter FÖr FORT!
Den flytande modellen kommer upp ploppandes som en j-vla kork vid spinnstopp!
...näst intill ;)
Originally posted by Larry
Tycker helt klart att Zalt är bättre´. Ögonen som är SÅ f i n a på kopian, flög allvärldens väg!
...näst intill ;)
Perfekt läge för egenmodifiering av betet. Borra och blya den lite. :)
;)
Mange Wiberg
2003-08-26, 08:27
ron thompson har ju också gjort nån kopia med nån hajfena...
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
Det är inte någon som har en bild på den? Vore kul att se hur den ser ut...
Da_Moose
2003-08-26, 12:42
Jag köpte en hel hög med 19 cm sjunkande vobbler. De funkar kanon, är helnöjd. De är tyngre än Zalt-varianten, Esox väger ungefär 90 gr.
Vi har fått en massa gäddor på dem redan, givetvis så är papegoj färgen en höjdare.
Detta gäller iaf. för Umeälven, skall prova i Luleå om några veckor.
Unregistered
2003-08-26, 13:48
Plagiat av Esox' slag är ett ofog. Alla borde ha vett nog att välja originalet. Annars kommer vi bara dras med risiga plagiat framöver.
/CW
Esox är i sanning ögonfägring. Epoxylimma fast ögonen innan första kastet.
Frågan är bara vad Rolén tycker...
Ärligt talat är priserna på beten i sverige i helvete för höga. Jag är helt klart FÖR plagiat ... bara dom är bra och billiga ! :)
Bergman, hur tänker du egentligen?
Tänk dig att du hade uppfunnit ett skitbra gäddrag som du lagt ner flera års testfiske på, och när det är färdigt hinner det finnas på marknaden i 6 månader innan en kopia kommer!
Har hört att Uppfinanren till Zaltwobblern har planerat att stämma Röven av alla företag som gör kopior...
Foppa, ja om pengarna hade gått till den som uppfann wobblern hade det varit helt ok. Vad tror du han får per Zalt egentligen ?
Tänk lite själv ... ;)
Billiga kopior är ett tecken på att orginalen är för dyra. Punkt !
Originally posted by Bergman
Foppa, ja om pengarna hade gått till den som uppfann wobblern hade det varit helt ok. Vad tror du han får per Zalt egentligen ?
Tänk lite själv ... ;)
Billiga kopior är ett tecken på att orginalen är för dyra. Punkt !
...eller ett tecken på att man väljer att göra kopiorna av sämre plaster och med mindre noggrannhet.En Bomber som håller flera år är mycket mer värd än en Conrad som pajjar första gången man rycker loss den ur vassen.Låt Ron Thomson, Fladen och dylikt säljas på mackarna så att man hittar riktiga grejjer hos redskapshandlarna.
Vad gäller Zalten så går nog pengarna till rätt kille, Role´n har koll.
Frågan är vad som händer om kopior och dåliga plagiat tar över marknaden helt.Vem väljer att utveckla och förfina redskap och bete när man vet att det är plagiaten som tar över? Bergman kanske?
Tänk lite själv...
//S
Mange Wiberg
2003-08-26, 18:56
dt e rätt Rudan! o sen tycker jag att bergman har lite fel ja tycker inte 109 kr är så mkt för en grym wobbler!
Hatar rena plagiat typ Esox...fan Sporting hade med en kopia på Zam-wobblern innan jag hittade orginalet i butik..ärligt talat så vad är skillnaden mellan tex en Conrad och en Bomber...30-40 spänn?? Mao knappt en pilsner på krogen.
Mange Wiberg
2003-08-26, 19:08
conrad suger b*lle!!!!! lacken går bort efter ett hugg!!
Unregistered
2003-08-26, 19:09
Bergman, du som verkar omdömesgill och trevlig - har du ramlat och slagit dig? Folk som resonerar som du borde med samma argument kunna stjäla en bil för att den är för dyr - eller hur? Skillnaden är bara att det är svårare att stjäla den nya bilen och det finns en yttre - materiell - verklighet att ta ställning till, därför gör man det inte. Sannolikt kör du med piratkopior på mjukvara också - för att den är för dyr. Jag vet att folk har svårt att fatta detta men vi har bestämt oss för att den typen av beteende är straffbart med fängelse i max 2 år. Skälet till detta är att vi genom att säkra visst skydd för immateriella värden möjliggör för folk att investera i innovationer. Vi har genom att förbjuda stöld säkrat visst skydd för materiella tillgångar och därmed möjliggjort för folk att investera i den typen av innovationer. Om ingen är villig att satsa på innovationer stannar utvecklingen. Den som inte får nån ROI satsar inga pengar. Exox är ett ofog, liksom Swim Willy och andra plagiat. Är det någon som ska tänka om så är det du.
/CW
Henrik_L
Jag håller med bergman fullt ut. Bara dragen är BRA så gör det inget att det är kopior. I alla fall när det gäller bomber. På färgen MXB så är lackeringen rent fasanfull. Efter första hugget börjar den flagna och efter ett gäng gäddor är den helt renskalad från färg.
Jag har aldrig varit med att en conrad har gått sönder när man rycker den ur vassen. Jag har massvis med conrad och fått mkt gädda på dom, dom håller minst lika bra som bomber och lackeringen är mycket bättre.
Att dom skulle gå sönder är nåt som hans nordin gnällde om bara, det var nästan lite smålustigt det ;)
Henrik_L
XMB menade jag. ooops :P
Originally posted by Rudan
...eller ett tecken på att man väljer att göra kopiorna av sämre plaster och med mindre noggrannhet.En Bomber som håller flera år är mycket mer värd än en Conrad som pajjar första gången man rycker loss den ur vassen.Låt Ron Thomson, Fladen och dylikt säljas på mackarna så att man hittar riktiga grejjer hos redskapshandlarna.
Frågan är vad som händer om kopior och dåliga plagiat tar över marknaden helt.Vem väljer att utveckla och förfina redskap och bete när man vet att det är plagiaten som tar över? Bergman kanske?
Tänk lite själv...
//S
Jag tycker att kvaliteten på Zalt-wobblerna är skit. Färgen släpper lätt.
Johan, på de gamla zaltarna ja, nu håller de mycket bättre...
Originally posted by Foppa
Johan, på de gamla zaltarna ja, nu håller de mycket bättre...
Där ser man, det var en trevlig nyhet.
Då får man väl vinna på lotta, eller skaffa ett jobb så man kan köpa en då.
Rudan, den som säljer tillräckligt av sina produkter kommer fortsätta utveckla dom. Jag har ett par Conrad och dom har hållt mycket bra ... hur Esox mfl är vet jag inte eftersom jag bara kör Zalt (orginal)
Stoffe (CW), jag har inte ramlat och slagit mig ... absolut inte ! Men jag vet vilka påslag butikerna och mellanhänderna har och det är det jag ogillar. Jag missunnar verkligen inte de som utvecklat produkterna sina välförtjänta pengar. Att stjäla en bil går inte att jämföra med att köpa en kopia på en wobbler ! Köper du alltid orginaltillbehör till bilen med ? Jag har betalt all programvara för denna site och har inga piratprogram. De programmen jag har i min arbetsdator har mitt företag betalt. Så-det-så ! (Ogillar faktiskt ditt sätt att "anklaga" på). Du vet inget om mig som person ... ;)
Tänk er ett bete som säljs i butik för 110:- ... vad tror ni utvecklaren får ? vad får agenturen ? Vad tar butiken ? Skulle tippa (en ren chansning) på att butiken tar ut minst 100% i påslag dvs köper dom för <55:-
Kul att det blir debatt men personangrepp hör inte hemma här. Ok ?
Bergman, å andra sidan behöver kanske en renodlad sportfiskebutik i sverige dessa marginaler för att kunna dra runt en rörelse..
Kan tillägga att jag hade en Blå/Silver Zalt ett tag som var bedrövig kvalité. Färgen/lacken släppte efter första gäddan ... redan innan första hugget var färgen på väg av. Nu är Zalt min favoritwobbler så jag överger den onte så lätt ... men hade dom kostat 80:- istället för 110-120 hade jag nog haft dubbelt så många. ;)
tycker faktiskt att vobblers är för j*vla dyra..hade de varit billigare hade jag köpt många fler...o det hade gynnat tillverkarna i det långa loppet...
Hippo, så kan det mycket väl vara men då kanske man ska se över alla andra kostnader istället för att skjuta betespriserna i höjden.
Unregistered
2003-08-26, 22:00
Man kanske skulle saga oligopol ar vad som galler med general agenturer i Sverige. Alla handlare som koper av general agenterna ligger pa typ samma pris. Konstigt eller hur? ngn borde ju kunna halla lite lagre priser pga av hogre volym. Nej da!!
Fram for fri marknad. Bast for konsumenten.
Jenk
CW, mailade dig på din firmadress från min firmaadress så kan du ta personliga grejer om mig den vägen. Ok ?
Var nånstans är personangreppen??? Att anta att någon "sannolikt" har kopierade program i sin dator var väl kanske inte så grovt och säkert menad som en exemplifiering. Nu är ju inte Bomber och Zaltkopiorna olagliga att använda så exemplet haltar något. Har lite svårt att veta vad jag ska tycka i sakfrågan. Själv köper jag inga kopior men antar att de hjälper till att hålla ner prisen på originalen, vilket förstås inte skadar.
Men tråkigt på något vis när Zam blir kopierad innan den knappt kommit ut.
Zalt och Zam är ju inte så värst dyra om man jämför med ockerpriserna på vissa stora gummijiggar.
Cello, jag tog vissa delar av hans inlägg som personangrepp ... han syftade på mig och inte generellt.
Nu snackar vi vidare om detta med kopior tycker jag. Intressant ju ! :)
Om man tillverkar kopior själv för eget bruk ... är det ok enligt er ? För övrigt är det ingen exakt kopia om kvalitén skiljer ...
Priserna i Sverige är på tok för dyra. Man kan ju bara kika in på en nord-amerikansk sida och hitta rapala-wobblers för en tredjedel av priset. Givetvis spelar moms och andra skatter in i bilden men inte så mycket, eller?
Sturgeon
2003-08-26, 22:34
Som Cello säger vissa stora jiggar upp emot 25 cm och över kostar väldigt mycket för att vara så enkla artiklar.
Sedan är ju många små beten betydligt mer oförskämt dyra än de större beten. En liten balsa-vobbler på 3 gram kan kosta 70 kr ---> kilopris på 23000 kr. Förstås så hänger naturligtvis inte kostnaden på materialmängden i någon större utsträckning, bara en skoj iakttagelse.
Kör bara med de bästa betena, än så länge är dessa original, tror och hoppas att det skall förbli så.
Andreas, marknaden i USA är väl lite större än i sverige och med en förmodad större volym. Å andra sidan så är vissa grejor hutlöst dyra i Sverige, tex Shimanos Calcutta-rullar som nästan stigit med en tusing på några år enligt rek. priser från Normarks katalog. Är dock övertygad om att vill man se en fortsatt nyutveckling av fiskeprylar så bör man som konsument gynna de som driver utvecklingen, hittar på nya saker och inte bara ägnar sig åt ren kopiering...typ Fladen, Surecatch och vad de nu heter. Sen är det väl självklart att man sneglar på konkurrenterna när man utvecklar nya prylar...Zalt påminner väl lite om ex. Swim-Whizz, Zam tycker jag påminner om Bomber..men Zaltpojkarna har ju ändo gjort något eget och förändrat en del från dessa "förebilder"..
Zalt är en kopia av Swim Whizz. Tycker att Swim Whizz ska stämma Zalt, för den oförskämda kopieringen av egenskaper!
Bomber är en kopia av rapala! Lägg ner bomber!
För att inte tala om krokar! Han som uppfann trekroken (eller typ hans barnbarns barn),borde se till att alla andra plagiat förbjöds!
Och hur är det med haspelrullens uppfinnare? Han borde se till att alla de 1000 tals olika sorters kopior som tillverkats av hans uppfinning kallas tillbaks och destrueras, omedelbart!!!
Unregistered
2003-08-26, 23:08
Jag bor i Houston Texas. I kavarters butiken har kostar en 5500C3 $50. Dvs typ 425:-. Svenskgjord helt sjukt. Kostar en tusing i Sverige.
Jenk
Originally posted by Unregistered
Jag bor i Houston Texas. I kavarters butiken har kostar en 5500C3 $50. Dvs typ 425:-. Svenskgjord helt sjukt. Kostar en tusing i Sverige.
Jenk
Heh, Sjuk värld. Men vi har det inte värst här. En vanlig popper går för 50$ i Japan.
Jenk, jo jag vet, overkligt sjukt....föresten fungerar rullen du fixade till mig perfa :)
Unregistered
2003-08-26, 23:55
Hur gar det for the Swingers?
Precis som Bergman sa så är det väldigt intressant angående kopior.
Det skulle vara fint ifall ett företag tillverkade kopior som höll bra kvalitet och dessutom fick folk att lyfa på ögonbrynen, dvs att dom får gratisreklam i form av tester eller folk som infogar positiva smilies i poster här på forumet.
Då blir konkuransen hårdare och då borde orginalföretaget vara tvungen att sätta ner priserna.
Det borde vara fullt möjligt då utvecklingskostnaden inte kan vara speciellt stor för en wobbler som Zalt. Denna idé skulle ju faktiskt kunna tillämpas i ett företag som redan har bra försäljning på andra produkter och därför inte behöver tjäna allt för stora pengar på en enskild artikel som en wobbler.
Dessutom borde det inte vara några problem med att de skulle kunna bli stämda.
Då måste väl ändå formen på wobblern vara patenterad?
Inte går det att patentera kvalitet i alla fall.
Vad tror ni om detta?
Unregistered
2003-08-27, 13:50
Kul att få röra om i grytan... Jag tar en sak i taget:
Bergman, jag ber om ursäkt för att du uppfattade mitt inlägg som ett personangrepp - det var inte menat så. Jag har ingen som helst anledning att tro att just du skulle göra något olagligt, det blev kanske lite olyckligt formulerat. Jag blir bara så sanslöst trött på den typen av argument du för fram. Jag tycker inte att liknelsen med bilen haltar särskilt mycket. Ett bilförsäljarföretag har en typ av tillgångar - bilar. Ett annat tillverknings/utvecklingsföretag har andra tillgångar - form, färg, ettor och nollor, manualer, varumärken osv. I bilföretagets fall skyddas dessa tillgångar av straffrättsliga regler typ stöld osv. Utvecklingsföretaget får i första hand förlita sig på immaterialrättslig lagstiftning, typ upphovsrätt (programvara, böcker, möjligen formen på en wobbler), mönsterrätt (design av diversaker, t ex en wobbler) osv. Stjäl du bilförtagets tillgångar - bilen - gör du dig skyldig till stöld, stjäl du utvecklingsföretagets tillgångar - formen på wobblern (inte en enstaka wobbler alltså) så kan du göra dig skyldig till mönsterintrång eller upphovsrättsintrång. OK, viss skillnad är det - man stjäl inte formen genom att köpa ett plagiat, men man medverkar helt klart därtill. Kanske är det bättre att jämföra med en medverkan till bilstöld. Däremot tycker jag att den som stulit formen kan jämföras rakt av med den som stjäl bilen (utan att vilja uttala mig om det aktuella fallet förståss - detta är min principiella uppfattning).
Inte desto mindre är det svårt för folk att förstå att vi vill skydda immateriella tillgångar (form, varumärke, programvara) på samma sätt som materiella tillgångar (bilar, skor osv). Skillnaden är att det i det senare fallet är så mycket svårare att göra det praktiskt. Bilen sätter du lås på, ställer i ett garage osv, vilket markerar att den här tillgången får inte vem som helst uttnyttja. Immateriella tillgångar är mycket svårare att skydda i praktiken - därför är det svårare för många att förstå att de åtnjuter visst skydd.
Hade vi inte haft denna typ av immaterialrättsligt skydd - ja då kan man glömma nya läkemedel, bensinsnålare bilar, forskning och utveckling och andra innovationer så banala som nya wobblers.
Fö förstår jag inte Bergmans argument med återförsäljarna. Varför straffa utvecklaren genom att köpa plagiat när det är butikens mellanskillnad du är irriterad på - var finns den logiska kopplingen? Fö blir man ju inte direkt rik på att driva sportfiskeaffär om du tror det.
Ja, jag har säker missat nåt men fire away jag är idel öra.
/CW
Förstår inte problemet riktigt...de som är mot kopior kan ju vara nöjda med att enligt dem själva så får de som köper kopior sämre prylar, och lär sig antagligen med tiden? Skulle sakerna däremot hålla bra kvalitet så tycker jag det säger en del om prissättningen. Eftersom de inte är precis lika är det inga kopior, utan endast liknande.
Detta förekommer i många branscher, bland annat läkemedelsbranschen som CW tar som exempel. Ex Ipren som fått ett helt gäng billigare preparat som är precis lika bra.
Jag köper det som är billigast, vare sig det handlar om medicin eller fiskeredskap, förutsatt att kvaliteten är den jag är ute efter...
Unregistered
2003-08-27, 14:31
Raven, det förekommer i många branscher och är inte mer rätt för det. Att Ipren, Losec mfl fått efterföljare beror på att det 20 åriga patentskyddet för dessa produkter gått ut och därmed är det fritt fram att tillverka "kopior". Möjligen finns det även olagliga kopior i läkemedelsbranschen - jag kan dock för lite om den för att uttala mig om det. Jag köper också billiga lagliga läkemedelspreparat hellre än dyra. Men skälet att man ansett att 20 år är tillräckligt är att tillverkarna normalt sett fått igen satsade pengar och lite till - enkelt uttryckt. Således kan man köpa dessa med gott samvete.
Förstår inte problemet? Nä, det är ju därför vi diskuterar detta. Många förstår inte problemt - jag har försökt åskådliggöra detta med exempel, se ovan. Men problemet är helt enkelt att vi kommer får färre innovationer och sämre teknisk, kulturell ekonomisk osv utveckling om vi tillåter piratkopiering, eller rättare sagt, inte respekterar det legala skydd som finns. Det var lätt för folk att förstå att vi inte kan gå och sno varandras grejor jämt - det blir liksom jobbigt. I ett företagsperspektiv blir det ohållbart - vilket verksamhet klarar sig om man tillåter att dess tillgångar ideligen stjäls? Därför "förbjöds" stöld på ett ganska tidigt stadium i mänsklighetens utveckling. Det verkar inte lika lätt att få folk att förstå det immaterialrättsliga skyddet.
Kom an bara! ;-)
/CW
CW, ursäkten är accepterad. Nemas problemas ... :)
Däremot så tycker jag fortfarande att det är en jäkla skillnad på att sno en bil och att köpa en "pirat"-wobbler. Om dessa "pirat"-wobbler varit olagliga i sverige så hade dom inte sålts i butikerna ... att sno en bil är helt klart olagligt. Om "pirat"-wobblern hade varit EXAKT likadan som orginalet så hade det varit lite annorlunda i mina ögon men nu är det inte så.
Vad tycker du om att göra kopior för eget bruk då ? Ok eller inte ok ? (Oavsett om det gäller CD-skivor, wobblers, filmer, bullar eller saft)
Om nu fiskebutikerna skulle ta sitt ansvar i det hela så skulle de sänka priserna på "orginalen" och höja priserna på "kopiorna". Eller varför inte byta till billigare lokaler ? Finns säkert massor att göra för att tjäna mer pengar på en fiskebutik. Det är inte slutköparen som "straffar" utvecklaren ... det är mellanhänderna och butikerna som gör det med sina höga priser.
CW, precis som Bergman skriver här så kan man inte likställa olagligheter med lagligheter.
För att återknyta till läkemedlen så handlar det om preparat med exakt samma innehåll. "Wobblerkopiorna" är inte exakta kopior. Där är skillnaden. Och jag förstår precis vad det är du menar med dina exempel, det är bara det att de inte är överförbara på det här.
Jag håller med Bergman, men det verkar som vi är i underläge.
Unregistered
2003-08-27, 16:55
Men grabbar, det _är_ ju olagligt att sno formen på en wobbler. Om Rolén vinner en process mot Esox' tillverkare t ex så kommer han också att kunna stoppa distributionen i butikerna. Eventuellt kan han rikta sin talan direkt mot butikerna (beror lite på omständigheterna och jag känner inte till hela storyn av förklarliga skäl). Jag skrev oxå, om ni läser ovan, att köparen av plagiat kanske skall jämföras med den som hjälper till att stjäla bilen. Framställaren av plagiatet skall dock jämföras med biltjuven. I min värld är det ett principiellt likhetstecken däremellan. Det är lagstiftarens intention också - det är dock svårare att verkställa skyddet i praktiken, framförallt pga tillgångens karaktär.
Vad gäller likheten så krävs inte exakt likhet för att det skall vara fråga om intrång. Exakt var gränsen går, dvs hur lik en wobbler får vara en annan, måste avgöras i varje enskilt fall. Vad gäller Esox contra Zalt är jag ganska övertygad om att en domstol skulle anse att Esox är ett plagiat. Tom mycket övertygad.
Vad gäller fiskebutiker så ska de ta sitt ansvar genom att inte sälja plagiat. Du kan ju inte heller mena det är rätt att köpa olagliga kopior bara för att hökarna inte flyttat till billigare lokaler?
Bättre kan ni! ;-)
/CW
Ännu ett inlägg; http://www.zalt.se/zaltnytt.asp?id=144 .Pang på bara!
//S
El Crapone
2003-08-30, 22:24
Originally posted by Rudan
Ännu ett inlägg; http://www.zalt.se/zaltnytt.asp?id=144 .Pang på bara!
//S
Mycket bra!!
Mycket intressant ämne.. Kanske någon som orkar läsa detta =)
Jag tycker absolut att man ska gynna den "riktiga" tillverkaren.. Jag köpar aldrig en kopia av tex zalt-wobblern, tycker att det är helt fel.. om andra bara skulle sno en annans produkt skulle det inte ske någon utveckling, alla skulle bara "sno" från varandra...
Detta gäller även andra saker som tex, Heinz Ketchup eller något annat likande =)
En annan sak som är lite intressant är det där med olika mjukvaror som folk inte "äger" utan bara laddar ner och använder.. ett bra exempel är Adobe Photoshop.
Framställarna och utgivarna vet att ungdomar laddar hem- lär sig programmet - och använder det.
Men de gör ingenting åt det, - Detta därför att de vet att flera av dessa personer kommer börja jobba, kanske som webbdesiger eller kanske som grafiker på en tidning senare i livet, och då när de får välja vilken programvara de ska jobba med så väljer de ju givet vis det programmetr som de redan kan.. och då betalar företaget i fråga den svindyra licensen, adobe får sina pengar och alla är nöjda =)
:sprit:
Henrik_L
2003-08-31, 02:59
du det där var bra skrivet, alla får nog sina pengar till slut...men så länge bomber envisas med att göra vobblers med färg som flagnar efter ett par gäddor tänker jag köra conrad
Tycker ni inte att det är ganska märkligt att en Zalt kostar exakt lika mycket i varje butik i Sverige? Det är ett solklart prissamarbete.
jag tycker personligen att det är lite fult med kopior, men jag tycker att esox håller bättre kvalite än orginalet. zalt wobblerna varierar i gång, 1/5 går som den ska. dessutom är ju zam rena kopian av bomber kolla in och jämför hakskeden samt nosen på båda dessa wobbler slående likt och det är dessa små detaljer som ger gången. Jag vill se lite mer innovativa ideer från zalts sida, dessutom tycker jag inte att man kan säga att zalten är en kopia av swimm whizz då både utseende och gång är helt olika.
Originally posted by Kiwi
jag förstår inte att tex Bomber det är ju en bra vobbler som många köper men det finns också väldigt många som häldre köper en Conrad varför inte då ta ner priset på en bomber till 79 (som en conrad)då kommer ju dom som innan köpt conrad självklart gå över till Bomber?
Var köper man Conrad?
Originally posted by Kiwi
jag förstår inte att tex Bomber det är ju en bra vobbler som många köper men det finns också väldigt många som häldre köper en Conrad varför inte då ta ner priset på en bomber till 79 (som en conrad)då kommer ju dom som innan köpt conrad självklart gå över till Bomber?
Främst av den anledningen att Bomber tillverkas i USA och Conrad i något sydost-asiatiskt land med tillverkningsskostnad därefter. Butikerna har inte mycket marginal på wobblerna och skulle prissättningen på Bomber vara den samma som conrad (64 kr lokalt här) så skulle affären inte kunna tjäna pengar.
Unregistered
2003-09-01, 10:48
Det var ju ett lite lustigt sammanträffande att min appell mot Zalt-kopior skulle följas av ett utslag av Svensk Forms Opionsnämnd. Domstolarna brukar lyssna mycket på deras åsikter - såvida Zalt AB tvingas gå till domstol. Hur som helst så var det inte bara jag som tyckte att det var en "i det närmaste exakt efterbildning".
Bra Zalt AB - fortsätt nu att driva igenom detta mot landets butiker så att försäljning av kopiorna upphör. Detsamma borde de göra med Zam:en.
Fö. så kostar Zalt inte lika mycket i landets alla butiker. Det kan skilja en 10 hit och dit mellan olika butiker i Sthlm i allafall.
El Crapone, om alla företag betalade sina licenser på så sätt som du tror så vore det ju bra. Tyvärr är nästan 30% av alla program som används på svenska företag piratkopior.
/CW
El Crapone
2003-09-01, 17:26
El Crapone, om alla företag betalade sina licenser på så sätt som du tror så vore det ju bra. Tyvärr är nästan 30% av alla program som används på svenska företag piratkopior.
/CW
Vet du det elelr tror du det?
Känns som att 30% är ganska mycket.. alla lite större företag lär ju iaf betala för programvarorna de använder.. :(
Tyvärr är nästan 30% av alla program som används på svenska företag piratkopior.
/CW
Hur har man kommit fram till den siffran. Jag tror inte att företag direkt erkänner ifall man skulle fråga om man har pirat program...
Originally posted by Danne
Främst av den anledningen att Bomber tillverkas i USA och Conrad i något sydost-asiatiskt land med tillverkningsskostnad därefter. Butikerna har inte mycket marginal på wobblerna och skulle prissättningen på Bomber vara den samma som conrad (64 kr lokalt här) så skulle affären inte kunna tjäna pengar.
En bomber kostar 5-6 dollar i USA. Så att tillverkningskostnaden skulle vara den avgörande faktorn håller inte.
Om jag inte har fått någonting om bakfoten så tillverkas inte Bomber i USA längre.
Unregistered
2003-09-01, 20:50
Tror att Bomber gors i Mexico.
MVH
Jenk
Unregistered
2003-09-02, 11:58
El Crapone, Stizo, jag vet; 29 % av all programvara som används på svenska företag saknar licens. Kolla in www.bsa.org/sweden om ni vill veta mer.
Alla större företag betalar inte för licenser, Manpower åkte dit för ett par veckor sedan t ex. Men möjligen kan man säga ju större företaget är desto mer måna är de om att ha korrekta licenser. Därmed inte sagt att de alltid lyckas.
Det positiva är att siffran har minskat under de senaste åren, fortfarande är det en väldigt hög siffra.
/CW
Originally posted by SMaster
En bomber kostar 5-6 dollar i USA. Så att tillverkningskostnaden skulle vara den avgörande faktorn håller inte.
Om jag inte har fått någonting om bakfoten så tillverkas inte Bomber i USA längre.
Om inte en avgörande faktor så troligt en av dem. Därtill föreligger andra avgifter i form av tull, moms mm så ska betalas i det land där du köper varan (icke EU-land). Detta skiljer sig mao från land till land. Bomber finns att få tag i för ca: 3 dollar i USA. Om man skulle beställa (vilket jag flera gånger tänkt) hamnar ändå totalkostnaden i krokarna för vad jag får betala för dem är hemma. Jag får momsa och tulla samt givetvis betala frakt för prylarna.
That´s life. Bomber kommer inte bli billigare, om inte dollarkusen skulle sjunka något frenetiskt. Dock brukar inte prissänkningarna följa kursen lika mycket som höjningarna.
Originally posted by Danne
Bomber kommer inte bli billigare, om inte dollarkusen skulle sjunka något frenetiskt. Dock brukar inte prissänkningarna följa kursen lika mycket som höjningarna.
Dollar kursen har gått ner typ 30% senaste året. Det borde märkas på priserna...
Originally posted by SMaster
Dollar kursen har gått ner typ 30% senaste året. Det borde märkas på priserna...
Ofta är prylarna som finns i hyllorna införskaffade sedan länge och därmed inköpta då kursen var högre. Det lär minst dröja till det att leverantörerna/butikerna köper in nytt i lager och hyllorna innan en prisnedsättning ens är aktuell. Och om en prisnedsättning ens kommer att ske ska vi vara mycket glada. Snarare slippa prishöjningar så är jag glad.
Ofta ligger butikerna med lager som kan hålla flera år av en pryl.
Även om det är en förskjutning på något år så borde det komma kunderna till godo förr eller senare. Men det är nog som du säger. Det blir inte lägre priser, det blir snarare mer vinst för återförsäljarna.
dt e rätt Rudan! o sen tycker jag att bergman har lite fel ja tycker inte 109 kr är så mkt för en grym wobbler!
109:-.. 109:-, 109:-.. blir sivn mycke pengar när dragen går sänder eller fastnar nånstans!
För dem pengarna kan man köpa såntsom man kan ha livet ut!
Originally posted by McMoj
109:-.. 109:-, 109:-.. blir sivn mycke pengar när dragen går sänder eller fastnar nånstans!
För dem pengarna kan man köpa såntsom man kan ha livet ut!
Vad menar du? Ge mig ett exempel på "sånt som man kan ha livet ut".
//K
Fattar inte varför vissa tror att Conrad wobblers skulle ha usel kvalitet. Jag har aldrig vart med om att dom gått sönder, och jag har fiskat mycket med dom. Anklagelserna har ingen grund. Vissa får det att låta som att redan efter första kastet så slits hela wobblern sönder och färgen flagnar bort nästan av sig själv! Helt absurt!
Jag tror det finns massa fördomar om billiga beten eller "kopior" som helt saknar någon grund. Vissa borde sluta lyssna på alla andra och tänka för sig själva och skapa sig en egen uppfattning.
Jenk: Stämmer bra att Bomber görs i Mexiko. Låg tillverkningskostnad, alltså.
Det är väl Shakespear som har gjort den kopian?
Originally posted by Larry
...näst intill ;)
Grejjen va ju så att ett företag bad ett kopierings företag i asien att göra en kopia på zalten men som skiljde sig så pass mycket att dom inte tas för kopiering därav skapades esox. Gillar du ögonen säkra dom då med lim. Flyter den försnabbt bly den då istället. Färgerna sitter ju mycket bättre på esox än på zalten som försvinner efter 10gäddor.
Originally posted by cico
Vad menar du? Ge mig ett exempel på "sånt som man kan ha livet ut".
//K
En ring. :D
FF (inte inloggad)
2004-09-27, 18:35
Intressant etisk diskussion.
Är det någon som kan dementera eller bekräfta ryktena som gör gällande att Essox och Zalt produceras på samma fabrik i Kina?
Flodebanan ^^
2004-09-27, 20:49
Var köper man Conrad?
Vart kostar en Conrad 79:-
Ska man prata priser kan man väl prata rimliga priser?
Flodebanan|
2004-09-27, 20:54
Fattar inte varför vissa tror att Conrad wobblers skulle ha usel kvalitet. Jag har aldrig vart med om att dom gått sönder, och jag har fiskat mycket med dom. Anklagelserna har ingen grund. Vissa får det att låta som att redan efter första kastet så slits hela wobblern sönder och färgen flagnar bort nästan av sig själv! Helt absurt!
Jag tror det finns massa fördomar om billiga beten eller "kopior" som helt saknar någon grund. Vissa borde sluta lyssna på alla andra och tänka för sig själva och skapa sig en egen uppfattning.
KAn bara säga att om du kikar på Hans Nordins arti'klar, nämner han hur kvaliteten lite granna saknas på condrads wobbler, kjastar man dem mot en sten, så flyger skeden eller hela wobblern i bitar, sen tror jag färgen flagnade bort fort med, läs gärna hela artikeln. http://www.outdoor.se/nordin/news/
//Markus
mangeboy79
2004-09-27, 20:57
När snubben utvecklade zalt sneglade han nog väldigt mycket på swimm whizz som skördade mycket stor gädda på den tiden!(gör den fortfarande) tycker inte att conrad o bomber är så lika att man kan kalla den bomber kopia. Beliver o swimm whizz är ju likadana (vet inte vilken som kom först ?) men det är ju inget snack om vilken som är "riktig" o vilken som är kopia. Salmo slider ju visst en kopia på punnisher o nu finns humpy jerk kopia på en kopia tror det har kommit ennu en till med samma form.
Storfiskaren
2004-09-27, 21:27
En ring. :D
Haha !!! Läste alla inläggen...
Kom till detta inlägget och brast i skratt - Underbart !!!
Flodebanan^^
2004-09-27, 21:29
När snubben utvecklade zalt sneglade han nog väldigt mycket på swimm whizz som skördade mycket stor gädda på den tiden!(gör den fortfarande) tycker inte att conrad o bomber är så lika att man kan kalla den bomber kopia. Beliver o swimm whizz är ju likadana (vet inte vilken som kom först ?) men det är ju inget snack om vilken som är "riktig" o vilken som är kopia. Salmo slider ju visst en kopia på punnisher o nu finns humpy jerk kopia på en kopia tror det har kommit ennu en till med samma form.
Och Jaxons Jerwobblers som efterliknar slider!
Kan tillläggas att det givetvis finns grymma kopier! Typ SLider!
Hur ligger det till med försäljningen av Esox i Svenska butiker??? Får Esox säljas nu efter beslutet i Svensk Forms Opinionsnämnd???
Varför Svenska butiker är dyrare än butiker i tex USA är inte så svårt att förstå! I Sverige är det dyrt att äga företag... Med en j---a massa skatter och arbetsgivaravgifter!
Först betalar företagen en massa skatt, sen när en anstäld får lön får han betala ännu mera skatt. Sen när den anstälde köper tex mat bensin mm så får han betala skatt igen! Skatt på Skatt helt enkelt!
zalten äger
2004-09-28, 00:20
ska jag vara helt ärlig så göra inte peter zalt bara för att tjäna pengar. han fiskar inte så jätte mkt själv utan att göra zalt-wobblers e mer en hobbey. hörde iof att han fått en fin gädda för inte så länge sen =)
men jag tycker att man inte ska köpa kopior. sak samma om dom e dyra eller ej. d e ju själva kännslan att veta att man kör me ett svenskt drag som t.o.m "rex hunt" gav toppbetyg.
Jajuste GURUN REX;). Jag tycker inte heller det e riktigt kul med kopior då det hämmar utvecklingen.
Bomber tillverkar kropparna i USA och sedan skickas dom till typ Mexico eller El Salvador för målning, montering o förpackning.
Bomber o andra Pradco produkter kommer sänkas något till nästa säsong då dollar kursen nu börjat ge utslag åt rätt håll för importören i det stora hela.
Liksom inte bara att sänka hur som helst. Det handlar om krass företagsekonomi. Är dom inköpta för en viss kurs, går
det inte att sänka hur som helst på redan betalt osålt lager även om man skulle villja och det skulle behövas ur konkurrenssynpunkt. Osålt lager låser också pengar och tickar kostnader och företaget ska ju överleva även på sikt. Det handlar alltså inte om någon lekstuga för hobbyaktörer, utan den seriöse företagarens verklighet.
Det är lätt att köpa in idag o sälja till rätt peng, men det redan dyrt inköpta lagret ska ju också tjänas in i det stora hela..
De som sysslar med företagande förstår hur saker förhåller sig, och att det liksom inte är "bara att" göra saker hur som helst.
Även Normark aviserar sänkta priser inför nästa säsong.
Tycker Bergman ska hålla en tvåveckorskurs i marknadsföring för alla svenska redskapshandlare. För tydligen har dom ingen koll alls vad dom håller på med. För stora marginaler, betalar överpriser i hyra osv.
Som nåra tidigare nämnt, man blir inte rik på att sälja fisketillbehör! Varken tillverkarna, leverantörerna eller butikerna. Överpriser och marginaler på 80% hittar du bland andra artiklar.
"Billiga kopior är ett tecken på att orginalen är för dyra. Punkt !"
Eller så är det ett tecken på att det kostar pengar och tar tid att framställa en bra produkt medan det tar två veckor(?) att starta en produktion på något som redan finns.
Peace out
Är det ingen som vet om Esox får säljas i Svenska fiskebutiker efter beslutet i Svensk Forms Opinionsnämnd????
Eller är det så att butikerna får sälja slut på det dem har hemma?
Flodebanan
2004-09-28, 10:28
Är det ingen som vet om Esox får säljas i Svenska fiskebutiker efter beslutet i Svensk Forms Opinionsnämnd????
Jag tror inte att man får sälja dessa mera, är inte säker men...
Jag tror inte SFO`s inverkan påverkar försäljning av Essox. SFO har ingen rättslig funktion i den bemärkelsen, deras beslut kan mer tolkas som en rekomendation.
Det här är ju min käpphäst ;)
Stizo; ett beslut i Svensk Forms Opinionsnämnd (SFO) innebär inte direkt att kopior inte får säljas. Däremot kan rättighetshavaren (Rolén) vända sig till intrångsgöraren (Exox tillverkare, distributörer, åf) och med stöd av SFOs beslut påstå att försäljningen skall upphöra. Upphör man inte med försäljningen kan rättighetshavaren vända sig till domstol som får ta ställning till som det är ett intrång eller inte. Men domstolen lyssnar ofta på vad SFO har sagt och det är därför som rättighetshavaren kan börja med att vända sig till intrångsgöraren för att båda parter ska slippa onödiga rättegångskostnader. Men om intrångsgöraren inte går med på att sluta frivilligt kan alltså domstolen ålägga intrångsgöraren att vid vite upphöra med intrånget, dvs om han fortsätter får han betala x antal kronor i vite. Sådant vitesförbud kan meddelas interimistiskt, dvs under processens gång fram till att domstolen slutligen tagit ställning.
Hur det förhåller sig med just Zalt ./. Esox i detta avseende vet jag inte. Kanske har de kommit överens.
Är det någon som vet om Esox fortfarande finns till salu någonstans?
Är det någon som vet om Esox fortfarande finns till salu någonstans?[/QUOTE]
Sporting har men sortimentet har krympt enormt, de reade ut massor när processen började och nu säljer de till ordinarie pris igen.
Trorhanvetbäst
2004-09-28, 12:34
Säljer man esox kanske inte Zalt vill leverera wobblers till dej? En tanke kanske, jag skulle ju fördra att köpa Zalt ist. för Esox. Olssons Fiske har kvar, tror dom har ett specialpaket med ett antal till bra pris, har för mej att en kompis nämnde ngt. om det...
[QUOTE=foure]Tycker Bergman ska hålla en tvåveckorskurs i marknadsföring för alla svenska redskapshandlare. För tydligen har dom ingen koll alls vad dom håller på med. För stora marginaler, betalar överpriser i hyra osv.
Det här var ungefär bland det dummaste jag hört på mycket länge. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nåja..Du får leva i din okunnighet om hur det ser ut i verkligheten. Orkar inte bry mig mer än med denna lilla kommentar.
Tackar för info om att Esox fortfarande säljs lite här och var.
Flodebanan^
2004-09-28, 15:19
[QUOTE=foure]Tycker Bergman ska hålla en tvåveckorskurs i marknadsföring för alla svenska redskapshandlare. För tydligen har dom ingen koll alls vad dom håller på med. För stora marginaler, betalar överpriser i hyra osv.
Det här var ungefär bland det dummaste jag hört på mycket länge. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nåja..Du får leva i din okunnighet om hur det ser ut i verkligheten. Orkar inte bry mig mer än med denna lilla kommentar.
Kan bara hålla med...
"Det här var ungefär bland det dummaste jag hört på mycket länge. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nåja..Du får leva i din okunnighet om hur det ser ut i verkligheten. Orkar inte bry mig mer än med denna lilla kommentar."
Jag har jobbat ~1 år i en butik som säljer fiskeredskap och dylikt. Jag säger inte att jag vet mycket men mer än många. Sen om ni alla är för insnöade för att kunna se ironin i meningen du citerar är det upp till er. Ska i framtiden vara mer tydlig så att även du förstår vad som menas.
Läs igenom mitt tidigare en gång till och förklara sedan gärna för mig vad som är så dumt. Att jag tycker Bergman inte har några grunder för sina påståenden och inte vet vad han snackar om?
Anyway, trevligt med en tråd som faller ur mängden.
"Det här var ungefär bland det dummaste jag hört på mycket länge. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nåja..Du får leva i din okunnighet om hur det ser ut i verkligheten. Orkar inte bry mig mer än med denna lilla kommentar."
Jag har jobbat ~1 år i en butik som säljer fiskeredskap och dylikt. Jag säger inte att jag vet mycket men mer än många. Sen om ni alla är för insnöade för att kunna se ironin i meningen du citerar är det upp till er. Ska i framtiden vara mer tydlig så att även du förstår vad som menas.
Läs igenom mitt tidigare en gång till och förklara sedan gärna för mig vad som är så dumt. Att jag tycker Bergman inte har några grunder för sina påståenden och inte vet vad han snackar om?
Anyway, trevligt med en tråd som faller ur mängden.
Såvitt jag förstod ditt inlägg så var det riktat mot Bergman och inte mot redskapshandlarna. Jag tror inte PA och andra förstod ironin i ditt inlägg. Hade han förstått den så hade han nog hållit med dig. Fast jag ska ju inte säga vad PA tycker det får han göra själv.... ;)
Helt riktigt..Är bara så sömnig idag att jag inte orkat läsa allt. Mycket jobba o lite sova..Jag gillar ironiska inlägg..Va faan..Man har ju Dinsdale Piranha som idol (Från Monty Python) :o)
Biltema/Mekonomen vs. orginaldelar till bilen ?
Köpa billiga drag och ha många att välja mellan och inte bry sig ett skit om man kastar bort vs. köpa några få dyra drag och fiska med dom ?
Ja, valet är självklart. Kopiorna har oftast inte samma kvalitet som orginalet, och det går ju att nämna en massa grejor.
Nån nämnde att om man dänger Conrad i en sten så går den sönder, det är ju ganska självklart med plastvobblers som väger lite mer. Har kastat sönder Zalt, Tomic, Bomber, Wizz osv... Bara för att nämna några orginal med såkallad "kass" kvalitet.
Stod lite grejor om zalt-plagiaten på www.zalt.se för ett ganska bra tag, kolla nyhetsarkivet eller vad det heter. Kanske står något vettigt där.
Foure!
Härlig ironi... Den gillar vi :-)
Stizo!
Huvudet på spiken varför priserna skiljer mellan ex vis USA och Svedala... Att det dessutom är vi svenskar som själva påverkar prisskillnaden gör det extra intressant!
/D
jag har en av ron thompsons zaltkopior. zalza heter den tror jag visst, och den har en hajfena. Har inte lyckats få någon fisk på den heller eftersom att den gör volter i vattnet när den vevas in. den ligger långt ner i lådan kan jag säga!
Kollade in mina "zalt" wobblers som jag köpt från Blixt Sport i Umeå och det är inte Zalt utan Sure Catch Esox.. Känns ju lite trist när dem marknadsför dem som Zalt i butiken.
mangeboy79
2004-10-08, 17:11
sist jag var på blixt hade dom "riktiga" zalt också! uselt att säja det är zalt. skickade mitt exför att köpa en salmo slider där snubben sålde henne en fatso:(
Mjaa, asså nu när du säger det så.. tror dem har några ex av riktiga Zalt.. Men märkningen av vad som är Esox och Zalt är inte direkt solklart. Var just därför jag åkte på o köpa Esox. Fast hade jag varit lite mer uppmärksam (visst dock inte att Esox fanns när jag köpte dem) så hade det nog inte hänt.. Men men, har ju iaf fått fisk på dem så..
MclarenII
2004-10-11, 16:58
Jag har några Zalt och några Sure catch och min uppfattning är att Zalt inte håller nån vidare kvalite. Dom jag har släpper färgen ganska lätt på, och nån glipar ganska rejält i skarven. Det ger inget vidare intryck i mina ögon även om dom håller ihop.
Sen för att säga något positivt, så får jag säga att gången på Zalt ser mer attraktiv ut än på Sure Catch, men vad gäddan tycker kan jag inte uttala mig om.
So far: Zalt vs. Sure catch 0-2
Började fiska med Zalt/Sure catch i år kan tillägas.
I tillägg till mitt tidigare tjat vill jag bara säga att Esox är ett ofog och inte borde få säljas. Mönsterintrång. Blä.
Vad det gäller kopior tycker jag Conrad är helt ok, visst Bomber kanske är bättre kvalitetsmässigt men det är ju en balansgång mellan hur mycket man är beredd att betala för kvalitet, med Conrad så får man ju en valmöjlighet iaf, sedan skadar det ju inte att den faktiskt funkar rätt bra.
Sedan finns det mindre bra kopior. Jag tycker "SureCatch" Zalt kopia är ganska värdelös. Jämförde båda vid en fisketur, surecatchen gick som en pinne i vattnet i jämförelse med zalten, och verkar alldeles för flytbenägen. Brukar "jerka" lite med mina zalts ibland, med surecatchen gick det knappt. Nej aldrig mer SureCatch!
suprasumo
2004-12-08, 21:57
Såg idag på www.zalt.se att Zalt AB nu stämmer Fairpoint för deras kopia av Zaltwobblern. Verkar komma ett inslag om Zaltkopian i tv programmet Bästa formen i SVT2 på tisdag.
Skitbra!!! Bojkotta alla plagiat!!!
homemade
2004-12-08, 23:10
Plagiat är bra! Plagiat och alternativ pressar priserna på de orginal vi alla vill åt till en rimlig pennign!! Priserna är allt som oftast ohyggliga i svenska butiker! En "svensk wobbler" som Zalt kostar $9-11 = 65 - 80 SEK i USA och en hundring i Sverige!!! En Buster Jerk kostar $ 12 i USA.... (ja, jag vet, de tillverkas inte i Sverige...)
Dessutom blir plagiat alltid en lite annorlunda wobbler, ibland bättre än orginalet. Många anser att Conrad är bättre än Bomer, vad man än tycker så är de olika, både i fråga om kvalitet, kastegenskaper och röreler i vattnet... men det måste nog kallas för ett plagiat av gamla hederliga Bomber.
I'm homemade
suprasumo
2004-12-08, 23:42
Homemade:
Zaltwobbler som har en unik formgivning är mönsterskyddad (mer om mönsterskydd mm. på www.prv.se) och därför är det olagligt att kopiera denna. Zalt AB betalar en avgift för sitt mönsterskydd just för att att skydda deras produkt mot kopior.
Wobbler som tex. Bomber som inte har någon utpräglad unik form kan inte mönsterskyddas.
Jag kan förstå att man kan tycka att kopior är bra om orginalet tar ut ett allt för högt pris men tycker inte zaltwobblern är orimligt dyr. Man måste också komma ihåg att Zalt är ett litet företag och kan inte jämföra deras priser med de stora tillverkarna.
Zalt var smarta och mönsterskyddade sin produkt när de märkte att de hade en unik produkt just för att ingen skulle kunna kopiera den. Tycker det är rätt att kopierarna förhoppningsvis får sitt straff.
pikecatcher
2004-12-08, 23:51
Vad är en "utpräglad unik form"?
Den wobblerform likt bomber, som de flesta tillverkare har modeller på idag, var unik en gång i tiden. Nu har de flesta kopierat den och ingen reagerar.
suprasumo
2004-12-09, 00:26
Den wobblerform likt bomber, som de flesta tillverkare har modeller på idag, var unik en gång i tiden. Nu har de flesta kopierat den och ingen reagerar.
Ungefär så här fungerar det om man har designat en produkt som man vill mönsterskydda(designskydda). Man gör en ansökan till PRV om att skydda sin design. Om produktens form anses tillräkligt unik och nyskapande av PRV så får man skydd på sin produkt i ett visst antal år.
Vilken design(mönster) som får och inte får skydd är svårbegripligt för oss vanliga personer men PRV har system och designexperter som avgör om designen kan få skydd eller ej.
Om en produkt inte är mönsterskyddad är det fritt fram att kopiera.
Ett designskydd som beviljats av PRV gäller bara i Sverige. Om man vill skydda sin design även utomlands måste man söka designskydd i varje land för sig.
Därför kan ju Fairpoint försöka sälja sina Zaltkopior i tex. Saudi Arabien eftersom Zalt knappast är mönsterskyddad där. :D
det är i Saudi som plagiaten gör sig bäst, bland sanddynorna....
Vilka regler gäller då för mönsterskydd, är det per land eller gäller den alla länder? Om så är fallet, så har väl också CWC lite att fundera på eller? Man behöver ju inte ha ett tränat öga för att se vart inspirationen kommit ifrån.
Ungefär så här fungerar det om man har designat en produkt som man vill mönsterskydda(designskydda). Man gör en ansökan till PRV om att skydda sin design. Om produktens form anses tillräkligt unik och nyskapande av PRV så får man skydd på sin produkt i ett visst antal år.
Vilken design(mönster) som får och inte får skydd är svårbegripligt för oss vanliga personer men PRV har system och designexperter som avgör om designen kan få skydd eller ej.
Om en produkt inte är mönsterskyddad är det fritt fram att kopiera.
Ett designskydd som beviljats av PRV gäller bara i Sverige. Om man vill skydda sin design även utomlands måste man söka designskydd i varje land för sig.
Därför kan ju Fairpoint försöka sälja sina Zaltkopior i tex. Saudi Arabien eftersom Zalt knappast är mönsterskyddad där. :D
Kul med någon som är intresserad av detta. Mycket av det du säger stämmer men på några punkter har du emellertid fått saker och ting s.a.s. om bakfoten. Vad gäller mönsterskydd så stämmer det du säger om möjligheterna att skaffa ett registrerat skydd. Sedan nåt år tillbaka finns det dock ett skydd för mönster enligt en EU förordning som uppkommer utan registrering. Såvitt jag vet så tillämpas den inte så friskt än, men fördelen med den är att den ger ett visst skydd i hela EU och inte bara i Sverige.
Mer intressant är då det skydd för form/design som upphovsrättslagen ger genom reglerna om skydd för sk. "brukskonst". I fallet med Zalt så var det också just det som SFO grundande sitt beslut på. Fördelen med brukskonstskyddet är att det uppstår utan registrering i samma stund som formen skapas.
Alltså så är det INTE fritt fram att kopiera bara för att mönsterskydd saknas, tvärtom är det i många fall olagligt.
Utöver detta kan man skydda former i rätt stor utsträckning genom varumärkeslagen också, men det kräver föregående registrering hos PRV. Såvitt jag kan se på Zalts hemsida så är det varumärkeslagen som de ska använda som grund för sin stämning av Fairpoint. Låter lite märkligt, men det stämmer säkert.
Sammanfattningsvis säger jag bara GO FOR IT ZALT!
Bra fråga! Men man kan nog med ganska stor säkerhet säga att bomber inte kan anses ha en utpräglad unik form idag, jfr conrad, rapala, killer (kommer inte på fler just nu med det finns massor). Istället får den betraktas som en del av det "allmänna formförådet". Problemet med immateriella rättigheter (som design, varumärken) är att de måste försvaras för att inte förlora sitt skydd. T ex kan nämnas att Bankomat, Nylon, Dynamit alla varit skyddade varumärken som förlorat sitt skydd pga att de kommit att bli en generisk beteckning för en viss vara. Det förlorar då den "särskiljningsförmåga" som krävs för att få skydd.
Nu är jag igång igen....... ;-)
Vilka regler gäller då för mönsterskydd, är det per land eller gäller den alla länder? Om så är fallet, så har väl också CWC lite att fundera på eller? Man behöver ju inte ha ett tränat öga för att se vart inspirationen kommit ifrån.
Rättighetshavaren till BD skulle nog sannolikt kunna rikta en talan mot CWC eller GTs rättighetshavare för intrång med stöd av upphovsrättslagens regler om "brukskonst" (i det krystade ordet ingår t ex kläder, osthyvlar, lampor, wobbler mm). Skyddslandets lag gäller, dvs det lands lag i vilket man söker skydd. Om en amerikansk rättighetshavaren vill angripa ett uppovsrättsintrång i Sverige så skall svenska regler gälla enligt huvudregeln (och som vanligt finns det en del undantag).
Vill dock understryka att bara för att två produkter är mycket lika så behöver det inte innebära ett intrång. I det nu nämnda fallet kan t ex BDs rättighetshavare t ex ha givit GTs rättighetshavare tillstånd att tillverka kopior. Vidare skulle en domstol kunna anse att BD ej åtnjuter något skydd eftersom den inte har någon särprägel varvid inget intrång förligger om man gör en kopia (jfr Bomber-Conrad i tidigare inlägg), även om det i just detta fall förefaller otroligt.
Plagiat är bra! Plagiat och alternativ pressar priserna på de orginal vi alla vill åt till en rimlig pennign!! Priserna är allt som oftast ohyggliga i svenska butiker! En "svensk wobbler" som Zalt kostar $9-11 = 65 - 80 SEK i USA och en hundring i Sverige!!! En Buster Jerk kostar $ 12 i USA.... (ja, jag vet, de tillverkas inte i Sverige...)
I'm homemade
Hmmm, om en amerikansk butik tar 80 kronor, så lägger vi på 25% i moms... Undrar vad vi får då???
Har även hört ryktesvägen att vi har en del andra skatter i Sverige, men det kan väl inte stämma :nut: Och om det skulle stämma så har det väl ingenting med att butikerna i Sverige har högre pris än vad dom butikerna i USA har, eller??? :radd:
Vi har m a o dom priser som vi har valt att ha när vi röstar... Sen har det ingenting med plagiat att göra, men väl med varför det är dyrare i Sverige än i USA...
/D
[QUOTE=Rudan]...eller ett tecken på att man väljer att göra kopiorna av sämre plaster och med mindre noggrannhet.En Bomber som håller flera år är mycket mer värd än en Conrad som pajjar första gången man rycker loss den ur vassen.Låt Ron Thomson, Fladen och dylikt säljas på mackarna så att man hittar riktiga grejjer hos redskapshandlarna.
Tänk lite själv...
//S[/QUOTE
Men, hallå zlat görs nu i kina och vad tror ni (du)han få ge..tänk litesjälv.
Sluta jiddra och gör egna beten istället:appl:
Önskar Zalt all lycka och välgång i processen mot grötätarna :D
För er som har problem med Esox kan jag säga att dessa inte kommer att säljas mer.Sen tycker jag det är ett himla gnällande på höga priser och i nästa sekund gnälls det på billiga kopier?
Kan av egen erfarenhet säga att det säljs minst.80 Esox på en Zalt detta beroende på att även en "sommarfiskare" tycker sig ha råd med 79:- för en liten Esox medan en väldigt liten del av landets fiskare lägger 110:- på en Zalt.
Helt lågiskt gör detta att kostnaden för att produsera en wobbler blir lågt när antalet som produseras är högt.En gjutform för en wobbler lär kosta 100000:- dela detta och andra kostnader med antalet produserade och sålda wobbler.Sätter man ett högt pris och säljer lite ex.av en vara så blir denna kostnad hög pr.styck.Detta gäller ju allt som säljs i hela världen!
Och att priser i USA och delar av Europa är lägre beror väldigt mycke på lägre skatter och att fisket i andra länder är otroligt mycke större.
Allt runt om oss i våra liv är någon form av kopia och men det är vi själva som väljer vad vi köper!
Alessandro
2007-07-04, 13:11
Believer och Swim Whizz är tillverkade av son och far, varit mycket bråk kring vem som uppfann formen.
Tycker inte att Zalt och SW är så nära besläktade heller...
Rudan, den som säljer tillräckligt av sina produkter kommer fortsätta utveckla dom. Jag har ett par Conrad och dom har hållt mycket bra ... hur Esox mfl är vet jag inte eftersom jag bara kör Zalt (orginal)
Stoffe (CW), jag har inte ramlat och slagit mig ... absolut inte ! Men jag vet vilka påslag butikerna och mellanhänderna har och det är det jag ogillar. Jag missunnar verkligen inte de som utvecklat produkterna sina välförtjänta pengar. Att stjäla en bil går inte att jämföra med att köpa en kopia på en wobbler ! Köper du alltid orginaltillbehör till bilen med ? Jag har betalt all programvara för denna site och har inga piratprogram. De programmen jag har i min arbetsdator har mitt företag betalt. Så-det-så ! (Ogillar faktiskt ditt sätt att "anklaga" på). Du vet inget om mig som person ... ;)
Tänk er ett bete som säljs i butik för 110:- ... vad tror ni utvecklaren får ? vad får agenturen ? Vad tar butiken ? Skulle tippa (en ren chansning) på att butiken tar ut minst 100% i påslag dvs köper dom för <55:-
Kul att det blir debatt men personangrepp hör inte hemma här. Ok ?
Normal marginal ligger på 40. Det gör det även i andra typer av butiker, tex sport osv. Du får tänka på att leverantörers priser även påverkar priserna ut. Butikerna måste hålla priserna de gör för att inte gå under. Det är inte direkt så att alla som har en fiskebutik är miljonärer för att de tar ut så mkt marginal.
Usa har en helt annan marknad där i princip alla fiskar en hel del och där de är måna om att ha bra (se dyr) utrustning.
Se på Cabelas i USA tex. Skulle vara en dröm att ha en sån i Sverige, och mer än dröm lär det aldrig bli, för vi har inte tillräckligt många betalande kunder för att kunna driva sådana stora butiker osv.
Jag betalar gärna för kvalitet. Jag köper hellre kvalitetsprodukter och väntar tills jag har råd att köpa dom, än att köpa sämre och inte vara nöjd över mitt köp.
Dock finns det ju billiga "kap" som faktiskt fungerar. Ahtivågarna osv tex.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.