Visa fullständig version : Ytmete med bröd ?
Unregistered12
2005-05-30, 21:16
Måste få ordning på fisket och hade då tänkt dra iväg och fiska färna i ett par dagar.
Tanken var att fiska med brödbitar på ytan. Det jag undrar är om det krävs någon form av tyngd för att få ut brödbiten ett par meter, krokstorlek, hur man fäster brödet på kroken samt vilken typ av bröd som går bra.
Tack på förhand !
Barkisbröd är kanon, likaså fralla. Det är viktigt att brödet är färskt, desto färskare desto bättre. Om det är svårt att få tag i går det att ta frallor som man plattar till och sedan fryser in för att sedan tinas i micron innan fisket.
Om man behöver komma ut längre med brödet så kan sk. controler flöten användas, men försök i möjligaste mån att slippa använda dem då de kan skrämma fisken. Men måste man så måste man:).
Jag hade valt wide gape krok i stlk. 4-6. Tag en brödbit med en bit av skorpan på som du viker, sedan penetrar du skorpan med kroken så att den går igenom båda sidorna. Fluffa gärna till brödet lite innan utläggning. Och behöver du några extra decimeter till kastet kan du snabbdoppa brödet i vattnet innan kast.
Unregistered12
2005-05-30, 21:50
När du säger att jag bör vika brödet, menar du då att jag skall vika brödkanten och brödet dubbelt och sedan penetrera kroken igenom den dubbelvikta brödkanten (och brödet) ?
När fisken väl hugger, ska jag göra mothugg direkt eller vänta ett par sekunder ?
Tack på förhand !
Det var precis så jag menade med brödet:). Det skall gärna sticka ut lite inkråm från viket så att det blir fluffigt och gott.
Gör mothugg när du ser att fisken tagit hela betet. När det gäller id (det som jag fiskat) så försvinner hela brödbiten i ett nafs (kan tänka mig att det blir lika vid färnafisket). Se när tafsen stramar till lite och sätt mothugget.
Unregistered12
2005-05-30, 22:12
Du nämnde tafs i ett sammanhang och då undrar jag förstås vad för tafsmaterial jag bör använda ?
Om jag behöver använda controller flöte, hur långt ifrån kroken bör jag sätta det ?
carpfenmazter
2005-05-30, 22:13
okey... Du ska inte tänka på att använda mindre krok än 4an om du ska fiska bröd på t.ex färna. Ju större bitar desto bättre, Pröva bitar stora som grapefrukts eller så. Och gör INTE mothugg när du ser vaket. vänta en sekund eller så, eller tills du ser att linan sträcks upp.
Unregistered12
2005-05-30, 22:21
Hur ska ett mothugg se ut, ska man dra till för kung och fosterland eller räcker det att lyfta spöt i en bestämd rörelse ?
Sen får ni gärna besvara mina andra frågor, ni som kan det här.. :o)
Lyssna på carpfen han kan det där med färna bra mycket bättre än mig.:)
När jag fiskat id har det räckt med att sträcka upp linan som mothugg, kan tänka mig att man kan aplicera detta även på färnafisket.
Som tafsmaterial hade jag testat fluocarbon 0,20, eller en tunn "karptafs" typ kordas silkworm 4-6lb.
Har själv bara kört med vanlig nylon i tunnare dimensioner men kan tänka mig att fluocarbonets osynlighet kan vara en stor fördel. Karpmaterialets mjukhet kan nog vara en fördel men kanske är det bättre vid bottenmetet.
Det enklaste (kanske bästa) är att inte krångla till det för mycket i början. Har märkt i mitt eget fiske att jag lätt krånglar till egentligen enkla saker allt för mycket vilket ger som resultat att jag pillar mer med grejjerna än fiskar:).
Jag är inte så övertygad om fluorocarbonets förträfflighet.
Osynlig i vatten - möjligen, stryktålig - omöjligen!
Senast i fredags fick jag en 4kg tafs, Berkley Vanish, avsliten av en max 2kg regnbåge. Linan gick av mellan knutarna men alltför ofta brister den just i knutarna för att inte tala om så lite nötning den linan tål.
Mitt förslag är att välja t.ex Stroft GTM 0.20.
Fluorocarbon är förträffligt! Har dock inte använt Vanish i fina dimensioner. Bara i göstafsar och flytbrödskarptafsar, men där håller det bra. Det är även en bra trollinglina i lite grövre dimensioner(Lax, Öring, Röding). Det finns massor av bra tunna material tex loop`s flugtafs mtrl(lite styvt mtrl. gå ner en dimension) som borde finnas i varje fiskebutik. Har använt loop`s 0,18 vid färnafiske och den håller bra. Finns även en mängd andra mtrl som är riktigt bra. Det fungerar också med en vanlig nylon, men är det ett hårdfiskat vatten så kan du höja napp chansen något med fluor....
Lyckatill!
carpfenmazter
2005-05-31, 10:44
att krångla till det är nog ingen fördel.. Som tex. Krystons (inte Kordas) silkworm är inget jag vill rekomendera till flytbröd. Kör bara vanlig nylonspets 0,20 eller så.. Flourcarbon kan ju också vara ett alternativ, men den är som sagt mindre stryktålig än nylon vad jag har upplevt. Bedöm av fiskesituationen vad du behöver.
Mothugget räcker egentligen med att veva upp lite lös lina, och lyft spöt hårt.
Leuciscus
2005-05-31, 19:55
När på dygnet brukar fisket vara som allra bäst?
Jag använder alltid controller för färnan, framförallt för att man hinner kroka i rätt tid och slipper skada färnor som allt för lätt sväljer för långt ner. Visst, du kanske missar nåt napp på controller pga försiktiga fiskar, å andra sidan kan du fiska mycket längre nerströms med controllern eftersom det är väldigt svårt att se om färnan verkligen tar el inte på lång lina. Jag har ibland fångat färnor på uppåt 150 meter lina, då är nästan omöjligt att se nappen utan controller. Kinkiga färnor kan ibland "buffa" på brödbiten länge, länge innan dom tar...om dom tar :-) Spännade fiske.
En annan fördel med controllern är att du kan använda den som flöte när dom är riktigt griniga av sig, är dom bara på och buffar så kan det vara perfekt med en meters tafs ungefär där du sätter på lagom kramat innankråm så att det sjunker långsamt. Smack brukar det säga.
Vad gäller tafsmaterial så brukar jag inte krångla till det, "keep it simple". En lite styvare nylonlina runt 0,22 passar perfekt.
Ett sista tips, i mina hemmavatten brukar jag undvika att mäska för att dels gör det att färnor följer brödbitarna nerströms, dels gör det dom mer misstänksamma mot brödbiten med krok i...
Fast inget färnavatten verkar vara det andra likt, du får prova och se.
På sommaren brukar färnan gå upp mitt på dagen också, så man har en ganska lång fiskeperiod om man står ut med att fiska i solskenet...
Leuciscus
2005-05-31, 21:26
Om jag ska fiska med nylonlina som tafs, behövs den smörjas så att den blir flytande?
the fish
2006-09-08, 23:34
det går bra med huvudlinan
the fish
2006-09-08, 23:36
men kanske du behöver lite tjockare nylon än huvudlinan och den behöver du inte smörja
the fish
2006-09-08, 23:37
när fisken har tagit betet i munn så lyfter du spöt ganska hårt då sitter mothugget perfekt.
the fish
2006-09-08, 23:51
jag skulle helst skippa tyngd och bara köra med frilina, kör du med en controller iallafall till färna, så kan det skrämma fisken, kör med 13´ matchspön med känsliga toppar, och sen om du kör med en stor brödbit så blöt den lite grann inte så att den sjunker bara lite, då blir den tyngre och då kan du öka kastlängden rejält kör med franskbröd eler annat vitt bröd, när du sätter kroken i brödbiten så är det bästa att först sätta krokspetsen mitt i brödbiten så att den åker igenom när du har gjort det trycker du upp krokspetsen i brödbiten, boosta gärna, ibland är fisket ganska trögt och då kan det hjälpa att boosta brödbiten med nån stinkande smak, använd krokar från stl 5-8 (beroende på brödbitens storlek) men dom storlekarna brukar funka till det mesta, lycka tilll...
Flodebanan
2006-09-09, 01:12
jag skulle helst skippa tyngd och bara köra med frilina, kör du med en controller iallafall till färna, så kan det skrämma fisken, kör med 13´ matchspön med känsliga toppar, och sen om du kör med en stor brödbit så blöt den lite grann inte så att den sjunker bara lite, då blir den tyngre och då kan du öka kastlängden rejält kör med franskbröd eler annat vitt bröd, när du sätter kroken i brödbiten så är det bästa att först sätta krokspetsen mitt i brödbiten så att den åker igenom när du har gjort det trycker du upp krokspetsen i brödbiten, boosta gärna, ibland är fisket ganska trögt och då kan det hjälpa att boosta brödbiten med nån stinkande smak, använd krokar från stl 5-8 (beroende på brödbitens storlek) men dom storlekarna brukar funka till det mesta, lycka tilll...
När infördes storlek 5 i krokskalan? Skulle aldrig använda någon krok mindre än 4 till färnorna eftersom man aldrig fiskar så små bitar.
danbanan
2006-09-09, 01:44
Jag är inte så övertygad om fluorocarbonets förträfflighet.
Osynlig i vatten - möjligen, stryktålig - omöjligen!
Senast i fredags fick jag en 4kg tafs, Berkley Vanish, avsliten av en max 2kg regnbåge. Linan gick av mellan knutarna men alltför ofta brister den just i knutarna för att inte tala om så lite nötning den linan tål.
Mitt förslag är att välja t.ex Stroft GTM 0.20.
Bebest, (orka inte läsa hela tråden så med risk för upprepning;) Du måste tänka på att flourocarbon är mycket mera känsligt för knutar (dvs värme som "bränner" av) vilket innebär att du måste gå ner i antal varv när du slår dina knutar, slår du normalt 4-5 varv i en grinner till nylon eller flätlina så slår du max 2 till florocarbonet. Många tror att ju fler varv de slår desto högre styrka tål knuten, inget kunde vara mer fel... Speciellt vad det gäller FC
för att inte hamna för mkt :offtopic:
så skriver jag även följande:
FC kan vara din räddning på färnor som är hårt fiskade, tillsammans med en stillsam föring och att absolut se till att brödbiten inte draggar (tro mig jag vet efter en sommar med kinkiga östanbäckfärnor) På andra ställen där fisken är mindre skygg skulle jag vilja säga att det absolut inte spelar ngn roll hur du presenterar brödbiten så länge du inte matat färnan/iden så att den hunnit "tröttna" på brödet eller sticker nedströms för att följa efter det.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.