handdator

Visa fullständig version : Bottentackel för abborre?

löjjan
2005-06-11, 23:18
Hejsan, finns det något tackel ni rekommenderar för bottenmete efter abborre förutom det vanliga glidande tacklet?

Push-Up
2005-06-11, 23:52
Ja, ett som inte glider:)
Skämt å sido, kör en collin dyson rig.....finns en beskrivning under mina bilder tror jag!

löjjja
2005-06-12, 00:10
Har kikat lite på din bild och det är en sak jag undrar. I vanliga fall ser linans vinkel till att tacklet lyfts en bit från botten, har flytkulan såpass hög flytkraft att den orkar lyfta upp tacklet ännu längre från botten och inte pressas ner när man spänner upp linan?

löjjja
2005-06-12, 00:13
För andra som undrar vad jag pratar om, vänligen klicka på denna länk, http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/1096-m.jpg

löjjja
2005-06-12, 00:20
linans vinkel gentemot spöt menade jag..

Lazinko
2005-06-12, 00:44
finns flytkulor som bl.a. FOX gör som har runt 30 grams flytkraft.
antar att du menar små flytkulor på en cm i diameter?

Push-Up
2005-06-12, 00:47
Jepp, den lyfter tacklet bra, men det finns ingen som helst anledning att spänna upp det stenhårt för den delen.
Tacklet som sådant har förgyllt otroligt mång fiskepass, till en början fiskade vi bara med ett spö med detta tackel, men nu fiskar vi bara med detta tackel för bottenmete efter Ål, Gös, Gädda och Abborre.....
Men för abborre fungerar oftast med en enkel "darts Flytkula" som glider på tafsen bra oxå. Denna model med en glidande flytkula eller fast ett par dm från kroken varit en fullträff även på bottenmete efter Sik, det förhindrar att maskknippet hamnar i tångruskor och är lättare för siken att hitta.
att poppa upp är bra på alla arter helt enkelt.
Gädda, gös, abborre, ål, sik, sutare, ruda, karp mm mm