handdator

Visa fullständig version : Betesförvaring av livebait.

teamtoth
2005-06-18, 01:22
Någon som har något tips på var jag kan ha mitt livebait när jag fraktar det till fiskeplatsen?
Någon form av behållare??

trashmasta
2005-06-18, 01:26
20 liters vinhink med lock borde funka fint. ofta är det även ett hål i den som man kan stoppa ner slangen till luftpumpen i.

danbanan
2005-06-18, 03:51
så du har fastnat för gäddmetet nu pixaren? Grattis.
har man inte så många mört räcker det med en 10L hink med lock, om inte resan är lång. Är den det kan man behöva en syrepump.
Personligen byter jag vatten geonom att ha en stor tvättpåse (sån som damer tvättar underkläder i) över hinken och vända ekipaget i vattnet nån gång emellanåt.

Bergman
2005-06-18, 13:31
Hink med lock alternativt en gammal hederlig kylväska gjord av frigolit. Sen montera syrepump för maximalt pigga mörtar/bete

Flodebanan
2005-06-18, 14:58
Hink med lock alternativt en gammal hederlig kylväska gjord av frigolit. Sen montera syrepump för maximalt pigga mörtar/bete

Håller med i den varma sommaren kan en kylväska hålla mörten piggare ön en 10L hink, likaså på vinter. Att köpa någon 100kr pump är nog inte helt fel heller :)

I garaget tar du sedan en 100L tunna och låter vattnet rinna igenom. Hemma hos fiskekompisen simmar det nu 10cm öringar och väntar på krokarna , precis som 5-6cm rudorna gör:)

RobRaven
2005-06-18, 15:32
Köp två vanliga billiga hinkar + 1 lock borra en massa hål i den ena,placera den i den andra hinken så kan du lät lyfta betes fisken när du ska byta vatten!

Hampa
2005-06-18, 15:43
Hur gör man med kylväskan? Fixar man något med den för att den ska fungera bättre?

teamtoth
2005-06-18, 16:34
Jo tack för alla tips.
Jag har kört en del med deadbait men kammat noll efter det enda hugget, tänkte att det kanske blir mer med livebait.

Har köpt en fiskmjärde idag så man kan få tag på lite bete.
Åter till tråden.

Det jag hade i åtanke var någon form av förvaring så det inte spills ut när man kör bil, funkar det med hink och lock på då?
Man vill ju inte ha 10L vatten i bilen.

danbanan
2005-06-18, 17:37
en hink med lock fungerar när man kör bil, bara man stoppar den i en stor sopsäck eftersom lite alltid spiller ut. Sen får man ju ställa den så den inte välter oxo, själv har jag nu i sommar haft problem att flytta mörten i bilen då många är döda när man kommer fram.

Bergman
2005-06-18, 18:18
Om du är rädd för spill så kanske du kan köpa en beggad matkantin från ÖB. Dom ska hålla tätt fast det gör nog en kylväska också. Såg sånna på Willys för 80:- ca har jag för mig.

Danne67
2005-06-18, 18:44
Jo tack för alla tips.
Jag har kört en del med deadbait men kammat noll efter det enda hugget, tänkte att det kanske blir mer med livebait.

Har köpt en fiskmjärde idag så man kan få tag på lite bete.
Åter till tråden.

Det jag hade i åtanke var någon form av förvaring så det inte spills ut när man kör bil, funkar det med hink och lock på då?
Man vill ju inte ha 10L vatten i bilen.
Om du har lock se till att det finns lufthål. Är den tätsluten så ha lite vatten och mycket luft. Är det för lite luft kommer inte vattnet att syresättas och då dör fisken.
Ha m a o helst ett lock med lufthål i, du behöver antagligen inte ha pump i bilen eftersom vattnet hela tiden rör sig av skakningarna.

/D