Visa fullständig version : Grov gädda i östergötland?
Järnlunden
2005-07-17, 09:27
Är det någon som vet bra vatten föt grov gädda i östergötland.
Har hört att drögen ska hålla grov gädda, sjörekord ca 22 kilo.
Har sommar hus vid Järnlunden, fiskat en hel del där men ej fått något större finns mycket små gädda dock.
:)
Unregistered...
2005-07-17, 10:02
var går gränsen för grov gädda?
Järnlunden
2005-07-17, 10:06
Jag är ute efter gädda som är 7 kilo och uppåt.
Då kan du ta vilket vatten som helst, men störst chans att ta någon stor har du nog om du fiskar i skärgården.
Även om dessa inlägg inte är direkt nya så vill jag bara tala om att jag har lyckats lura 2 gäddor över 10 kg i järnlunden. Har även tappat en riktig gris vid båtkanten på gissningsvis 13-14 kg.
Eftersom jag bor i stockholm men har sommarstugan vid järnlunden kan det vara intressant att nämna att jag aldrig fångat en gädda en 10+ gädda i Stockholms skärgård eller i Mälaren men alltså 2 st i Järnlunden.
Jag har sommarhus vid Åsunden, har dock aldrig satsat på gädda där... bara fått en massa smått
Även om dessa inlägg inte är direkt nya så vill jag bara tala om att jag har lyckats lura 2 gäddor över 10 kg i järnlunden. Har även tappat en riktig gris vid båtkanten på gissningsvis 13-14 kg.
Eftersom jag bor i stockholm men har sommarstugan vid järnlunden kan det vara intressant att nämna att jag aldrig fångat en gädda en 10+ gädda i Stockholms skärgård eller i Mälaren men alltså 2 st i Järnlunden.
En bragdmedalj till dig utdelad. Har fiskat mycket i Järnlunden i unga dar (iof mest pimpelfiske) och aldrig fått ngt att skryta med.
Brommön?
Mary Jane
2008-03-06, 15:49
Norton, får man se bilder på dina 2 st 10+ därifrån??
Kanske kan fixa in bilderna om jag lyckas lista ut hur man gör. Jag hade ingen digitalkamera då men det ska väl gå att scanna in dom.
Jag lyckades ladda upp bilderna, tror jag.
Om det lyckades så är det några av de största fiskarna som vi har fått i Järnlunden. Största gäddan 11,2 kg, största gösen 6 kg
FiskeJacke
2008-03-06, 17:13
Jag fiskar i Dovern/Glan och från och med om några dagar i skärgården.. tror starkt på mina vatten, och i Glan dras det 10+ varje år.. Jag hoppas du återutsätter fisken för det är allt för många gäddbånkare där redan.. urch!
sjön Såkern i åtvidabergs kommun (liten båt krävs) samt angränsande sjön Yxningen (större båt)
mer info finns på www.borkhultsfvk.se
Jag lyckades ladda upp bilderna, tror jag.
Om det lyckades så är det några av de största fiskarna som vi har fått i Järnlunden. Största gäddan 11,2 kg, största gösen 6 kg
Där du har plockat gäddan till höger är ett fint ställe.
Visst är det ett fint ställe, hela sjön är vacker men ganska svårfiskad.
De 3-400 skarvarna har inta gjort det direkt lättare fisken har ändrat beteende och står numera betydligt djupare.
Kul att höra att Norton tagit så stor fisk i Järnlunden!! Fiskade själv där ett par gånger förra året och vi fick skapligt med gädda, men ingen i närheten av 10 kg dock. Vi fick de flesta på klassiska vobblers men också ett par stycken på Buster Jerk. Nu när jag sett Nortons bilder blir jag inspirerad till att lägga ett par pass i Järnlunden snart igen. Är det någon som har tips på områden bra områden? Det finns ju åtminstone 3 olika fiskevårdsområden: Törnevik-Hulta FVF, Viggeby FVF och sedan har Rimforsa Fiskeklubb ett område i södra delen av sjön. Kanske finns ytterligare områden? Alla tips mottaget tacksamt!
häftigt med 2 x10+! Är de tagna på spinn eller vad är det som gäller?
Gubben Storm
2010-03-20, 12:27
Står fisken djupt i Järnlunden? Själv har jag aldrig fått någonting där på strandfiske.
Gäddfisketävling på Åsunden 5/6
Mer info:
Fisketävling Gäddrycket (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=66196)
Fet-Ragge
2010-06-29, 15:24
Säljs det fiskekort till Såken och i så fall var?
Säljs det fiskekort till Såken och i så fall var?
Hultins sportfiske säljer har jag för mig annars Shell macken i Åtvidaberg.
I Vadstenaviken brukar folk få hyffsade gäddor 5+kg är inte ovanligt, jag har dock aldrig lyckats :oj:. Har inte bott där på en massa år men brukar fiska några gånger om året när jag är hemma och hälsar på och mellan lilla hamnpiren och Naddöslott hugger det nästan alltid. Har tagit 3-4 st på två dagar på 3,5+kg plus några mindre så förhoppningsvis hugger det en grov snart :oj: