Visa fullständig version : gäddmete hur
almqvist
2005-07-22, 00:54
har metat gädda ett tag nu har gjort det enkel för mig jag fäste ett betes mete tackeltill gädda på ett kast flöte men jag vill fiska djupare hur ska jag göra kör med levande mört oftast
mört ärn ungefär bara 30 cm under flötet och jag vill veta vars man ska hitta dom stora gäddorna i en sjö vid vassen eller på djupet tipsa gärna om bra tackel/flöte/metod för gäddmete
Kör med ett glidande gäddmetesflöte och sen en stoppknut/gummipärla för att ställa in önskat djup för betet. Oftast när vi kör brukar vi variera mellan 1-4 meters djup men det beror ju på vart och när man är ute såklart.
Djupbranter och grynnor är väl standardsvaret om platser. Tveksam om du hittar så många stora gäddor i vassarna nu men man vet ju aldrig iofs. Jag skulle nog sökt djupbranter iallafall ...
Kolla in gäddmetefilmen som Bergman och grabbarna har gjort. Den är mycket bra och man får se tackel mm.
almqvist
2005-07-22, 01:07
har aldrig riktigt förståd mig på glidflöte men kanske måste kolla men min lokala fiska handlaren tack för tipset
Ett glidflöte fungerar på så sätt att det glider på linan. Sitter inte fast som ett tarditionellt flöte mao. Sedan ställer man in betesdjupet med hjälp av en stoppknut/gummipärla på linan ... flötet glider då ända tills det tar stopp vid knuten/pärlan. Det går alltså alldeles utmärkt att veva upp nästan all lina på rullen när man kastar ut ...
Är det inte svårt att kasta ut med stoppknut? Går den igenom öglorna smärtfritt?
Är det inte svårt att kasta ut med stoppknut? Går den igenom öglorna smärtfritt?
Om spöringarna är tillräckligt vida går det bra. Match metespön har trånga ringar men är avsedda att fiskas med mycket tunna linor, här är 0.20 grovt, och därför brukar glidflöte gå bra även på dessa.
Nu finns ett annat problem med i bilden. Vid flötmete på större djup inträffar att man får sämre krokningskraft pga att linan går katetrarnas väg istället för hypotenusans. (Du har en vågrät lina fram till flötet och en lodrät från flötet ner till kroken.) För att ge krokningskraft behövs då dels en snabb invevning av löslinan och ett långt spö som kan lyfta den. Vid fiske på större djup kan bottenmete vara att föredra eftersom linan då går rakaste väg mellan spö och krok. Man behöver inte lika långt spö då.
När det gäller gäddmete behöver man oftast inte få ner betet till botten. En hungrig gädda kommer upp och hämtar maten. :)
Om man har ett vanligt spinnspö eller karpspö så går det utmärkt. Beror på hur stora ringarna är i spöt som BeBest skriver.
Det finns också olika stoppers... Latex stopper funkar bäst med nylonlina. Sen kan man göra egna stoppknutar. Använd lite tjockare tråd till dem... Funkar bättre till flätlina än latex varianterna som finns att köpa... På denna bild har dem kapat av stumparna ganska korta. Jag brukar ha dem något längre går igenom spöringarna bättre då.
http://www.rackelhanen.com/images/stopknut.jpg
Källa: www.rackelhanen.com
Almqvist spana in denna sida också så hittar du säkert massor av intresansta grejer för gäddmete...
http://www.metesidan.se/
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.