Visa fullständig version : B-Mete tackel till regnbåge!
Skäggbiff
2005-07-26, 17:24
Hej. Ska prova fiska i en p&t sjö och vill ha tips på olika B-mete tackel och vanligt mete tackel med flöte. Vilket flöte ska man anväda? Visa gärna bilder!
Jag har hört att räka är ett bra bete finns det andra?
Tack
Flygfisken
2005-07-26, 17:50
Räka är bra! finns nog inget som slår powerbait deg ändå! du rullar ihop en bit av degen till en liten kula som du sedan trycker in en 14 eller 16 trekrok i, och doppa den i vattnet så den smälter ihop, så inte degen lossnar när du kastar ut! du har givetvis trekroken tacklat till ett glidande bottenmete, tafsen bör vara ca 50cm lång iaf, det gör att degkulan flyter upp från botten!
Grejen med detta fisket är: Regnbågen är ju uppfödd på liknande kulor, med ungefär samma lukt, så det är därför det är så effektivt i put o take vatten!
Glidande tackel består av följande: ett päronsänke som väger ex 20 gram, från det knyter du en liten tafslina på ca 6-10cm, och i änden som blir över knyter du ett lekande, gärna ett kort lekande typ Berkleys! sedan andra delen av tacklet: ta en linbit o,25 ex, kapa till ca 50-60cm lina, knyt ett lekande i ena änden, och en 14 el 16 trekrok i andra änden!
Sätta ihop tacklet: för huvudlinan på spöet genom lekandet på sänkesdelen av tacklet, så att den delen kan glida på linan, sen knyter du fast lekandet på krokdelen av tacklet! voila, ett glidande tackel är klart!
Sen när du fiskar med det, så ha några meter slacklina ute, så ser du när nappet kommer, genom att linan drar iväg på vattenytan! du kan också sätta fast en pingla på spötoppen, så hör du när det nappar:-)
Lycka till med fisket! (du kan ju också byta till en större enkelkrok och köra med räkan liggandes på botten, det har funkat bra för mig också)
Japp, det är svårslaget med PowerBait i P&T-vatten. Glidande tackel är enkelt och effektivt. Här är en bild som illustrerar hur det fungerar:
http://www.kurresfiskeshop.se/TIPS/troutbait-2.jpg
Skäggbiff... inte helt fräscht namn :)
Vid bottenmete med räka skulle jag köra med upphängare ovanför sänket istället. Och fiska med spänd lina så att räkan lyfts från botten. Hur högt ovanför botten räkan hamnar får man anpassa med upphängartafsens längd samt avståndet mellan sänke och upphängare.
http://www.shell.linux.se/zipper/fiskeweb/img/tackel/bottenmete.gif
Det går naturligtvis att fiska med räkan liggande på botten, men personligen tror jag på fler napp om man får upp den en bit från botten.
Mask kan också vara mycket bra!
Skäggbiff
2005-07-27, 00:26
Tack för alla svar :buga:
Flygfisken
2005-07-27, 00:30
Vid bottenmete med räka skulle jag köra med upphängare ovanför sänket istället. Och fiska med spänd lina så att räkan lyfts från botten. Hur högt ovanför botten räkan hamnar får man anpassa med upphängartafsens längd samt avståndet mellan sänke och upphängare.
http://www.shell.linux.se/zipper/fiskeweb/img/tackel/bottenmete.gif
Det går naturligtvis att fiska med räkan liggande på botten, men personligen tror jag på fler napp om man får upp den en bit från botten.
Mask kan också vara mycket bra!
Beror lite på om det är lågtryck osv, för när regnbågen är slö, så äter den hellre saker från botten, såklart så fungerar det att ha räkan en bit upp från botten många gånger också!
Skäggbiff
2005-07-27, 00:42
Foppa. Du måste visa mig hur man fiskar öring och lax i strömmen. Du verkar få fisk där :)
Foppa. Du måste visa mig hur man fiskar öring och lax i strömmen. Du verkar få fisk där :)
Ge lite creds till alla som gett dig bra tips nu istället :)
Mycket skulle jag inte säga, mest tur :hungrig: snacka med fishpimp, han är b3-kungen!
Flygfisken
2005-07-27, 01:20
Ge lite creds till alla som gett dig bra tips nu istället :)
Mycket skulle jag inte säga, mest tur :hungrig: snacka med fishpimp, han är b3-kungen!
vad är B3?
vad är B3?
http://www.fiske.nu/fks/taggtrad.htm :)
Skäggbiff
2005-07-27, 01:27
Tack för alla svar! Riktigt schysst! :cheers:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.