handdator

Visa fullständig version : Stockholms ytterskärgård

uffepuffe
2003-03-10, 16:27
Hej!
Detta är inte riktigt ett tips på fiskeplats utan mer en fundering på vad som händer. Jag har under många år haft en båt vid Torö i södra skärgården och genom åren haft fantastiska fisken efter gädda. Men de sista åren så har framför allt sommarfisket totalt havererat, de sista två åren så har jag inte fått ett enda napp på sommar fisken, varken gädda eller abborre, på 10-15 försök. Istället så har det varit framför allt vårfisket som varit bra, även om det varit långt ifrån fornstora dagar.

När jag börjar prata med folk så visar det sig att många har haft samma problem just när de fiskat i ytterskärgården, medans det varit fantastiskt fiske i inre delarna av skärgården.

Är det bara en slump för mig, eller finns det någon annan som har gjort liknande erfarenheter?

/Uffe

cico
2003-03-11, 02:26
Jag har också fiskat en del nedåt nynäs och känner en del som gör det samma. Fisket i södra har rent allmänt som alla vet försämrats sedan fornstora dagar på 70-80 talet och det har knappast blivit bättre de senaste åren. Abborren finns inte längre att hitta på de ställen som var givna förr och gäddan håller inte samma medelvikt på långa vägar.

Att ditt sommarfiske varit dåligt kan ju ha att göra med de varma somrar vi har haft. Gäddans trivseltemp ligger som bekant långt under de vattentemperaturer vi upplevde i sommar tex. Nu vet jag inte var och hur du bedrivit ditt fiske så det är svårt att spekulera mer men fyll gärna på med vad som inte funkat så kanske man kan dra någon rolig slutsats.

//K

Master of Roach
2003-03-11, 18:25
Jag fiskar också i dessa trakter och har gått i samma funderingar. Jag fiskade ca 25-30 ggr efter gädda där förra året, jag konstaterade att det fanns gått om gädda, men det har blivit svårare att lura dom riktigt stora (10+). Jag metade till stor del ganska långt ut och snittade ca 5 kg's per gång + ett gäng något mindre. Trots det lyckades jag aldrig i dessa vatten komma nära en 10'a. Undrar om man ska dra sig längre in i skärgården för att lura de stora?

cico
2003-03-14, 11:58
Originally posted by Master of Roach
Jag fiskar också i dessa trakter och har gått i samma funderingar. Jag fiskade ca 25-30 ggr efter gädda där förra året, jag konstaterade att det fanns gått om gädda, men det har blivit svårare att lura dom riktigt stora (10+). Jag metade till stor del ganska långt ut och snittade ca 5 kg's per gång + ett gäng något mindre. Trots det lyckades jag aldrig i dessa vatten komma nära en 10'a. Undrar om man ska dra sig längre in i skärgården för att lura de stora?

Om våren finns de stora fortfarande att hitta innomskärs på vissa ställen kan det tom ha blitt lite bättre sista tiden pga av att folk hoppar över dessa ställen för att de varit dåliga sen länge. Bara spekulationer men det låter ju rimligt.