handdator

Visa fullständig version : zalt/jerk på åland

gästen här
2005-10-03, 13:53
Hej

Jag ska till åland i helgen och fiska och funderar lite på vilka drag jag ska ta med. Är zalt bäst i kalla vatten som nu? ska de vara skrikiga eller diskreta. Funkar det att jerka långsamt? tacksam för svar

/nybörjaren

Wizkid
2005-10-03, 14:10
Jag var på Åland i veckan för fyra dagars fiske. Dessa dagar innehöll Sol/Moln, riktigt blåsigt samt kavlugnt. För att sätta samman några råd för fiske under dessa förhållanden så blir det. Jag jerkade endast och det som var överlägset bästa draget var en brun Jerko men även andra naturtrogna, dova färger fungerade. För att trigga gäddorna till hugg så fiskade vi snabbt med tydliga vevstopp. Bara snabbt eller bara långsamt resulterade enbart i petningar eller efterföljare.

gästen här
2005-10-03, 14:28
Tack för tippset!

Hur var fisket då? Fick ni någon fin? Vart var du någonstans? De säger väll att man ska ha ljusa färger om det är solsken och lite mörkare om det är molnigt samt skrikiga om det är mörkt och kallt vattnen, stämmer det? Så när ska man plocka fram papegoj färgade som jag har läst mycket om?

Wizkid
2005-10-03, 14:38
Fisket var helt OK tycker jag. Jag tog 50-60 gäddor på 3,5 dagar men som alltid är medelvikten ganska låg. Jag fick en på 5,4 på topp och resten låg kring två kg, så sniprally helt enkelt. Vi fiskade kring Vårdö denna gång annars brukar vi vara kring Geta.

Soligt, ljusa färger dova färger vi moln och silver när det är grumliga vatten är regler man kan följa. Naturligtvis är inget så enkelt utan man får prova sig fram för att hitta nyckeln för dagen. För oss var det bruna/perch/dova beten men det är klart man får gädda på alla färger om man bara prickar gäddan i huvudet. Har inga papegojfärgade... lite lustigt när jag tänker på det då jag annars har alla drag som finns i denna värld (tror jag).