Visa fullständig version : digital videokamera???
är det någon här som har digital videokamera/tips/erfarenheter av en sådan. hade tänkt köpa en men dom är ju ganska dyra så ja skulle vilja ha lite info innan ja köper en. tack på förhand/fredrik
Halloj, har ingen egen men jag har både filmat och redigerat en hel del de senaste åren.
Får man fråga vad du hade tänkt göra med filmen du spelar in ? Om du tycker en digital kamera är för dyr så kanske du ska fundera på om det verkligen är nödvändigt med en digital. Visst är det ballt med en massa funktioner och digitala effekter men effekterna lägger man oftast på under redigeringen ändå. Är det bara för hobbybruk så skulle jag nog ta en lite bättre Analog faktiskt ... halva priset men i princip samma kvalitet om du ska göra VHS eller VCD av filmen.
ja ska ha kameran till hobby, tex: när man fiskar, som ett komplement till digitalkameran. kan man köra in bilder från vanlig videokamera i datorn??
raniceps
2003-03-16, 16:23
Ja det går bra om du har ett grafikkort med video in. För att få in videon från en digital videokamera används firewire. Vad vill du veta mer?
Hebbe, skulle tro att det skulle räcka med en analog då om du inte har onödigt mycket pengar. Så länge det finns en video- & ljudutgång på kameran så kan du få in filmen i datorn. Men du kommer behöva ett kort till datorn som tar Video In. Nemas problemas ... jag har kört så länge. :)