Visa fullständig version : Söker glitter + tips om linoljeanvändning!
NYA FRÅGOR, SKRIVNA KL. 19.00 25/11
Tack för alla svar. Jag har fått en liten uppfattning och har nu några frågor till:
Linolja & terpentin
1. Hur mycket kostar 1 liter linolja + 1 liter terpentin? Var hittar man det billigast?
2. Hur länge räcker det? (se ovanstående fråga)
3. Kan man återanvända linoljan + terpentinen?
4. Ska man ha blandningen i en hink? Något annat förslag?
5. När ska man använda blandningen? Efter eller före blyningen?
6. Kan man slipa ett linoljebehandlat jerkbait utan att förstöra något?
Övrigt skydd
1. Är terpentin + linolja billigare än att använda epoxy som ett skyddslager?
2. Vet någon var man kan köpa billig epoxy i "storpack"? (ej Biltema)
3. Har läst lite om plastmetoden, låter bra. Hur går det till?
4. Vad använder man? (verktyg & innehål) Smälter man plastmuggar?
Jag har nu börjat på min andra omgång och räknar med att ca 20 nya jerkbaitkroppar är slipade och klara efter helgen.
--------------------------------------------------------------
Mina första jerkbaits var klara för ca 10 dagar sedan. Då använde jag mig av båtfernissa. Den mest tåliga om hårdaste lacken av dem alla enligt säljaren, den skulle klara av saltvatten. Allting fungerade perfekt med jerkerna och jag fick till en fin gång på de flesta.
Nästa steg i mitt jerkbaitskapande är att använda något sorts glitter och använda mig av linolja. Linoljan ska göra så att trät inte kan ta åt sig vatten om jag uppfattat allt rätt. Har nu bara några frågor innan jag börjar göra nästa omgång.
Glitter
1. Vet nån något bra glitter?
2. Var kan man köpa det?
Linolja
1. Ska man låta alla jerkbaits ligga i kokt (?) linolja en viss eller målar man bara på ett lager?
2. Bör man blanda den kokta linoljan med terpentin?
3. Hur gör man?
4. Vad gör man efter linoljebehandlingen?
Tack på förhand!
Mvh Rasmus
Unregistered danne_viklund
2005-11-24, 12:59
Mina första jerkbaits var klara för ca 10 dagar sedan. Då använde jag mig av båtfernissa. Den mest tåliga om hårdaste lacken av dem alla enligt säljaren, den skulle klara av saltvatten. Allting fungerade perfekt med jerkerna och jag fick till en fin gång på de flesta.
Nästa steg i mitt jerkbaitskapande är att använda något sorts glitter och använda mig av linolja. Linoljan ska göra så att trät inte kan ta åt sig vatten om jag uppfattat allt rätt. Har nu bara några frågor innan jag börjar göra nästa omgång.
Glitter
2. Var kan man köpa det?
Linolja
1. Ska man låta alla jerkbaits ligga i kokt (?) linolja en viss eller målar man bara på ett lager?
3. Hur gör man?
Tack på förhand!
Mvh Rasmus
Blanda linoljan terpentin 50 50. Låt dem ligga 2 - 3 dagar i linoljan. Tryck ner dem så att jerkarna ligger under utan hela tiden. Torka sedan av dem när du tar upp dem, låt dem sedan torka på ett element eller dyligt i minst en vecka. Helst ska du även låta dem torka riktigt varmt, ca 60-70 grader en dag med så att du är säker på att linoljan inte tränger ut ur trät efter det att du lackat dem.
ZanderMan
2005-11-24, 13:06
Tjooo!
Det finns glitter att köpa på både Panduro och Biltema har jag för mig!
I Örebro heter den affär som för panduros prylar "ide och hobby" och ligger på Drottninggatan! Det går att ringa dit om du vill! :hoppa:
I uppsala har jag köpt ganska juste glitter på Uppsala Färg, misstänker att Timarii också har sånt (dom finns ju lite överallt i sverige)...
fiskekorpen
2005-11-24, 14:59
Blanda linoljan terpentin 50 50. Låt dem ligga 2 - 3 dagar i linoljan. Tryck ner dem så att jerkarna ligger under utan hela tiden. Torka sedan av dem när du tar upp dem, låt dem sedan torka på ett element eller dyligt i minst en vecka. Helst ska du även låta dem torka riktigt varmt, ca 60-70 grader en dag med så att du är säker på att linoljan inte tränger ut ur trät efter det att du lackat dem.
men hur bra e det o värma linolja om den kan självantända (säkert jättefel tänkt)
Blanda som sagt 50-50, låt dem torka ordentligt, lämna inte trasor mm indränkta i blandningen ligga framme, blöt ner i vatten ordentligt och lägg i påse eller ngt. Glitter finns ju i alla möjliga former , speciellt nu till julen, finns ju glitterlim(för papper) funkar att "dutta" ut med fingret och lacka över, eller vanligt ströglitter på ett tunt lager t.ex epoxy, eller ngn hobbylack, eller spraylim, testa dig fram, du hittar säkert ngt som passar dig, , men då blir det lite mer att lacka över för att få dem jämnt och slätt. ( med ströglitter i lim)
Beror på hur mycket glitter eller blänk du vill ha.
Unregistered 1
2005-11-24, 19:23
Bland det sjysstaste tycker jag är när man blandar glittret med lacken, då får du ju ett jämnt lager glitter över hela vobblern. Du kan göra detsamma med ex.vis pärlemopulver för att få en ren pärlemolack. Blir hur snyggt som helst. Billigast glitter hittar du nog på leksaksaffären men just pärlemopulver, crystalina med mer kan du hitta på konstnärshandeln.
Nu har jag uppdaterat med några nya frågor. Läs dem där uppe.
[B]NYA FRÅGOR, SKRIVNA KL. 19.00 25/11
1. Hur mycket kostar 1 liter linolja + 1 liter terpentin? Var hittar man det billigast?
Övrigt skydd
1. 14.90 och 13.-
2. Ganska länge
3. Om du vrider ur de beten som impregnerats så kan du det.
4. Det går bra med en balja också.
5. Efter är en fördel om man vill undvika explosioner
6. Inte i porslinsbutiken
1. Ja, men det skyddar dåligt mod gäddtänder
2. Ja
3. Precis som du läst
4. Verktyg för att hålla betet. Ja, på sätt och vis.
Snälla rara!!!!!!!!!! Allt står i forumen om du orkar att använda sökfunktionen.
Unregistered 1
2005-11-25, 20:37
Tack för alla svar. Jag har fått en liten uppfattning och har nu några frågor till:
Linolja & terpentin
Övrigt skydd
Jag har nu börjat på min andra omgång och räknar med att ca 20 nya jerkbaitkroppar är slipade och klara efter helgen.
Glitter
2. Var kan man köpa det?
Linolja
3. Hur gör man?
Tack på förhand!
Mvh Rasmus
Orkar du inte använda sökfunktionen bör du skaffa dig Hans Nordin´s bok om vobblersnide, då behöver du inte ställa mer frågor. Finns även på biblioteket om du inte har lust att inhandla den.
PS, linolja + terpentin direkt när du format kroppen, putsa betet när det torkat en vecka...
Orkante & Unregistered 1
Jag har använt sökfunktionen men hittar inte svar på mina frågor. Kanske något enstaka svar, men det mesta kräver en uppdatering. Därför ber jag er som kan detta att svara sanbbt och enkelt, det är till stor hjälp.
Unregistered 1
Tack för hjälpen. Mitt bibliotek har tyvärr inte den boken, men jag ska se om jag kan hitta den i någon bokhandel eller liknande.
mangeboy79
2005-11-25, 23:49
Linolja & terpentin
Övrigt skydd
Glitter
2. Var kan man köpa det?
Linolja
3. Hur gör man?
Tack på förhand!
Mvh Rasmus
1 finns i färghandeln. typ100-200kr för två liter färdig blandning (50/50)koktlinolja balsamterpentin
2 länge!
3 öööh???
4 burk, förslagsvis påse fungerar dåligt! :)
5 före
6 jo du kan slipa
Linoljan motverkar röta om gäddtänderna slår hål på epoxifärglagret.
Envirotex anses av många här som ett av de allra bästa epoxilackerna. Jag har ingen egen erfarenhet. Du kan köpa det hos bla P A på Lundgrens i Stockholm eller av Jenk på Attitude Baits. Vill du göra ett försök i Finnland så kolla på tråden om snygga knivar som var aktuell för någon dag sen. Matti har egen firma och säljer förutom fiskeprylar även tillbehör för hembygge. Envirotex köper du dunkvis. Billigt är det inte men bra. Om du lägger epoxin i flera lager kan du lägga glitter lager däremellan och bygga upp färgeffekter.
Jag har inte gjort några träbeten än men har sparat det mesta som sagts i jerkbyggartrådarna. Det har med bilder blivit några Meg värdefull info. Bergman, Magneboy79 och Linu_z har varit mycket aktiva när det gäller att tipsa och visa men det finns flera skickliga hemslöjdare som kommit med värdefulla bidrag.
Mitt generella tips är alltså att du sparar ner hela trådarna och sedan i lugn och ro går igenom dem och plockar bort det oväsentliga men behåller resten.
Får du tag på Vobbler av Hans Nordin så slå till oavsett pris. Den är mycket utförlig och ger mycket bra grund att stå på. Kompletterar du sedan med uppgifterna som finns i Bergmand jerkbyggartråd och övriga betestrådar så har du nog fårr det mesta i teoriväg. Glöm inte att kolla holländarnas jerkbyggarsidor. Holländarna kan mer än tulpaner och hasch!
Jag tror genvägen till ett gott resultat börjar med att avsätta mycket tid till att skaffa sig de grundläggande baskunskaperna och sedan fylla på med fiffiga detaljer efter hand. Låt jerkbygget få ta sin tid. Man gör inga jerkar i Magneboy79:klass de första gångerna, om jag säger så.
Lycka till! :sun:
Jag har en liten fråga... var köper man terpentin?... jag har bara hittat balsamterpentin på Biltema... är det samma sak?