handdator

Visa fullständig version : Abu Garcia - Conolon

Stizo
2003-03-20, 19:05
Tjena alla sportfiskare... Var nere på den lokala sportfiskeaffären och köpte mig lite nya saker... Så nu är man extra lycklig! :)

Jag köpte följande:

1. Abu Garcia - Conolon 9 fot medium action 15-40g.
2. Berkley Fireline .20mm
3. 10 st VMC Perfection krokar
4. 20 st Ron Thompson fjäderringar
5. 1 st kutlingen (silver/blå)
6. 1 st ludde draget (röd/svart)

Till ett härligt pris av 882 kr! :sol:

På lördag ska jag ta mig en fin HÖ! :headbang:

Toby
2003-03-20, 19:21
vad kostade spöt ?

grattis till fynden :)

FetOst
2003-03-20, 19:24
Ett tips är att inte använda fireline
Den blir lätt utsliten och den går av av minsta lilla snärt:nej:
men det andra funkar nog prima

Stizo
2003-03-20, 19:24
Originally posted by Toby
vad kostade spöt ?

grattis till fynden :)

Spöt kostade 450kr! Den verkar jätte skön! :)

Toby
2003-03-20, 19:34
Originally posted by JJJ78
Spöt kostade 450kr! Den verkar jätte skön! :)

tror det finns 2 olika sorters conolon spön (premier, och "orginal")

vilket var det ?

gillar lindningarna på conolon spöna , vet du om ringarna "klarar" superlinor (flätlinor)

:sol:

Stizo
2003-03-20, 19:45
Jag vet faktiskt inte!

Det som står på spöt är:

Conolon Classic Action, cs90-2M 9´Medium Action 1056198 15-40g

Classic action låter mer som "orginal" än premium!

hebbe
2003-03-20, 19:50
ja har 3 stycken conolon. 7fot-15gr, 9fot 12-30gr,11fot 15-50gr. dessa spön är super enligt mig. bra pris,snygg design, bra att kasta med/fredrik

Stizo
2003-03-20, 20:02
Originally posted by hebbe
ja har 3 stycken conolon. 7fot-15gr, 9fot 12-30gr,11fot 15-50gr. dessa spön är super enligt mig. bra pris,snygg design, bra att kasta med/fredrik

Låter kanon! Jag har alltid tyckt om Abus spön! Men rullarna har tyvärr blivit något sämre nu för tiden!!!

Vad är det för färg på dina Conolon?

hebbe
2003-03-20, 20:04
dom är gråa med röda lindningar vid handtaget

Stizo
2003-03-20, 20:07
Originally posted by hebbe
dom är gråa med röda lindningar vid handtaget

Det är den gråa jag har köpt! Det fanns även vinröda! Det kanske är den vinröda som är premium spöt som Toby nämde...

Kiwi
2003-03-20, 20:12
tycker tvärt om älskar rullarna men intre spöna

FetOst
2003-03-20, 20:24
shimano rullarna äger men inte rullarna (ambassadeure fortfarande bäst när det gäller spinnrullar) men abu spöna e väl okej

FetOst
2003-03-20, 20:28
shimanorullarna äger men inte shimano spöna menade jag

Stizo
2003-03-20, 20:34
tror det finns 2 olika sorters conolon spön (premier, och "orginal")

vilket var det ?

gillar lindningarna på conolon spöna , vet du om ringarna "klarar" superlinor (flätlinor)

:sol:

Har nu tagit reda på lite saker! Det spöt som jag köpte är den så kallade Classic Conolon med de ultra lätta SS304 spöringarna! Dem skall klara av flätlinor!

Kiwi
2003-03-20, 20:40
300 den e grön och rätt ny va?

Stizo
2003-03-20, 20:41
Originally posted by lime
Imorgon ska jag köpa en Cardinal 300. Får 40% rabatt på abu i svängsta.

Lime: OFF TOPIC!

korten
2003-03-20, 20:56
gratulerar till spöt! ett mycket bra spö har ett sånt. har aldrig haft något skönare spö

korten
2003-03-20, 20:59
alltså premier conolon menar jag. har inte provat original

Stizo
2003-03-20, 21:10
Originally posted by lime
JJJ78: Var det Conolon Tournament eller Proffesionell du köpte? Om det är ingen av dem så är det inte årets modell.

Kolla tidigare inägg så ser du vilket spö jag har köpt! Kan nog inte bli tydligare än så!

hebbe
2003-03-20, 21:22
måste ju även säga att abus drag är helt superbra, särskilt spinnarna:headbang:

yoxler
2003-03-21, 08:25
ojoj Nu kommer jag med ett anti ABU inlägg ;)

Personligen så tycker jag att ABU tappat otroligt i kvalite de senaste åren. De låg tidigare i topp men har fallit ner väldigt mycket. Haspelrullarna håller inte alls måttet, finns betydligt bättre rullar att få tag på. gnäll gnäll

Spöna jag testat saknar känsla. Testade även toppmodellen mörrum och det var ganska bra men då var ett Series One bra mycket skönare och det kostar 1000 pix mindre än ABU spöt. gnäll gnäll

Sen shimano i all ära, de håller ofta bra kvalite, men att släppa en rulle för över 1000kr som saknar IAR är ju bara löjligt. gnäll gnäll

"Va fan gnäller du för?! Skit i o köpa ABU o sluta gnäll!" ojoj jag ska sluta gnälla nu ;)

Men ambassadeurrullarna verkar fortfarande hålla måttet.

Hippo
2003-03-21, 09:28
Mycket har blivit skit de senare åren. Håller med om att ABU:s hasplar är skräp förutom Suveränen, men den kostar o andra sidan en hel del. Shimanos haspelrullar i samma prisklass som ABU-rullarna är heller inget vidare. Ambassadeurer är toppen, likaså Shimanos multirullar, men de senare har blivit satans så dyra...kolla senaste Normark fishing Magazine..inte en vettig multi under 2500:- Tyvärr verkar det krävas mer pengar för en bra haspel gentemot en bra mulitrulle.....

Åsunden
2003-03-21, 11:03
Med risk för att vara "lite off topic"!

Jag håller med både Yoxler och Hippo. Det kanske beror på att mycket av utrustningen tillverkas "i samma fabrik", typ...

...så när som på Ambassadeurer och Suveränen. Vad gäller Ambassadeuren så är nog min favorit fortfarande Rocket Pro modellerna. Det bygger ju på det gamla konceptet, som är väl utprövat och utan barnsjukdomar.
Men jag måste medge att Mörrums modellerna är skitläckra.

När jag började mitt sportfiske var ABU's spön riktiga favoriter. Min uppfattning har dock ändrats under åren. Nu föredrar jag en mer mjukare aktion än vad ABU hittills har stått för. Jag tycker helt enkelt att det mjukare spöt passar bättre till mitt multifiske.

ABU's traditionella drag är däremot fortfarande favoriter: Toby, Reflex, Droppen Mörrumsspinnaren, HiLo och Tormentor (Terminator) ...

...fast Hippo håller på att introducra nya vobbler märken i min samling. Bra Hippo, men fattig blir man!

Hippo
2003-03-21, 11:12
Åsunden "De köster att ligge på töpp"

ABU:s spön har jag inget emot. Conolon Premier har en härlig feeling. Sen har man en viss förkärlek för gamla Hi-Lo wobblers. Svensktillverkade skall det vara. Har ett gäng som jag aldrig fiskar med men som är skitfina. Funderar på om inte 2003 skall bli ett nostalgiår. Dvs bara fiska med "klassisk" ambassadeur, enhandsspö, skeddrag samt en å annan Hi-Lo eller Killerwobbler. Tweedbrallor har jag inga men kronans gamla 59-brallor är ju av rätt tidsstuk.

Åsunden
2003-03-21, 11:18
Hippo: Kronan har väl inga "äppelknyckar-byxor"???
Ska vi byta, du får mina gamla HiLo's och du ger mig ett Conolon?!

jag glömde självklart de gamla skeddragen: Atom, Giller, Mörtblänk osv...

Hippo
2003-03-21, 11:32
Nä inga äppelknyckar...men goa vadmalsbrallor.

yoxler
2003-03-21, 14:06
Jag får åka o känna på ett Conolon ngn dag, så kanske min feta Anti ABU känsla försvinner lite ;)

Men jag håller med om att de gamla beprövade ABU dragen är redigt fina.

Åsunden
2003-03-21, 14:38
Yoxler; testa inte bara Conolon. Mitt råd är att du ska känna på "riktiga" rullar oxå! Dvs Ambassadeurer.

Du snackar ju mest om diverse haspelrullar. Det är vad jag kallar senilfiske!;)

Hippo och jag kan konsulta i ämnet, för en mindre ersättning.;) :D

yoxler
2003-03-21, 14:44
ås-> har faktiskt en ambassadeur också ;) En C3 2speed som är helt ok. men den fungerar inte så bra till lättare drag. kanske den iof gör men jag har inte bra teknik när det kommer till amassadeur än.

tribal
2003-03-21, 15:43
Tjabba..

Måste bara få kontra alla här som har klankat ner på ABU..jag fiskar i stort sätt enbart med ABU..och har inte en enda gång blivit det minsta missnöjd, och årets modeller av haspelrullar frn ABU har fått väldigt bra kritik över hela världen, har en cardinal 500 och en 100 och båda är klockrena. Har testat åtskilliga andra märken och så..men men..smaken e ju som baken..=)=)..man fastnar väl oftast för nåt...

en sak till oxå..nån här uppe klagade på fireline..*skrattar*..jag har haft samma lina på en av mina rullar i 3 år nu..inget problem en enda gång..såå..fireline e det bästa man kan ha i linväg när det gäller spinnfiske..

tack för mig..=)=)

Åsunden
2003-03-21, 16:31
Se där en ABU kompis!

Ska vi starta en fan-klubb?

tribal
2003-03-21, 16:32
tycker jag verkligen vi borde..=)=)..

Sturgeon
2003-03-21, 18:00
ABU har gjort (och gör) mycket bra saker, men samtidigt har de några rediga bottennapp.

Minns speciellt GOLDMAX, var i början av 90-talet som jag hade slitit ihop lite pengar, jag köpte rullen, jag har aldrig och kommer aldrig att vara så besviken över något (hoppas jag), bytte den 5 ggr innan jag gav upp.
Jar läst inläggen i denna tråd under ett par dagar, under tiden har jag funderat, men faktum kvarstår, sämre kvalitet än Goldmax har jag aldrig upplevt inom något område, aldrig.

Vad det gäller beten är ju ABU bäst i vissa fall, exempelvis spinnare (Reflex, Mörrumspinnare) och skeddrag (Utö, Toby och Atom), däremot ser jag ner på Hi-Lo, smart ide med ställbar sked men dumt utförande, krokinfästningarna är i en egen idiotklass.

Nu till Ambis ---> Snygg, Enkel, Funktionell, nyare ambisar kastar grymt långt, endast ett aber, BROMSEN, fixa bromsen ABU, hade den varit lite ryckigare skulle risken för whiplash funnits. Nä, riktigt så illa är det inte, sköter mina ABU bromsar så väl, preparerar med Grafit etc, så de blir inte så påtagligt, nyare är inte så markant dåliga, men de klarar inte havsvatten alls (och då menar jag inte 08:e blask, utan riktigt saltvatten). På havet hör man ofta hur Ambisar "hugger ved".

Vad det gäller spön tillverkare de några riktiga godingar, men det gör alla andra tillverkare också, så konkurrensen är hård.

Det näst mest beklagliga jag upplevt med ABU är ett parti undermåliga tafsar, förlorade min första riktigt stora Gädda på grund av detta, därefter så började jag skapa egna kreationer, vilket förstås inte var helt utan problem i början.

Alla tillverkare har bottennapp, men andras orkar jag inte nämna (för de är minst lika många), förutom mitt sämsta spö, märke KUNNAN, ja jösses, det var fina grejer, knäckte det två gånger och lagade med en plastgalje, snacka om styvt spö det blev.

Bäst med ABU är deras service de gånger något krånglat, då en spödel (topp, botten) gått sönder erhålles ett nytt spö för halva kostnaden. Vet att farsan efter 5 år bröt en topp-del på en modell som utgått, erhöll ett nytt Conolon för halva priset, utan någon garanti, lär aldrig hända då det gäller Jappsar eller Bushiganer, trots att ABU ägs av Berkleykoncernen.

Hoppas att ni haft trevlig läsning önskar Keke.

Toby
2003-03-21, 18:33
Originally posted by Sturgeon

Bäst med ABU är deras service de gånger något krånglat, då en spödel (topp, botten) gått sönder erhålles ett nytt spö för halva kostnaden. Vet att farsan efter 5 år bröt en topp-del på en modell som utgått, erhöll ett nytt Conolon för halva priset, utan någon garanti, lär aldrig hända då det gäller Jappsar eller Bushiganer, trots att ABU ägs av Berkleykoncernen.

ang. abu service.

om man har fått ett dåligt spö, ska man då vända sig till butiken som sålde det eller till abu själva ?

om evl. abu , skickar man då spöet /spödelen till svängsta , och de skickar ett i retur eller ?

Sturgeon
2003-03-21, 18:37
ang. abu service.

om man har fått ett dåligt spö, ska man då vända sig till butiken som sålde det eller till abu själva ?

om evl. abu , skickar man då spöet /spödelen till svängsta , och de skickar ett i retur eller ?

Vänd dig alltid till försäljaren i första hand, endast en gång har jag gått (inte fysiskt) direkt till generalagenten (Normark i mitt fall) vid reklamation, men då var det brådis.

yoxler
2003-03-21, 22:27
Originally posted by tribal
årets modeller av haspelrullar frn ABU har fått väldigt bra kritik över hela världen, har en cardinal 500 och en 100 och båda är klockrena.

Kan jag inte direkt hålla med om. Inte om man läser senaste rulltestet i FFA. Där hamnar ABU i stort sett sist i de prisklasser där de finns representerade.

Vad gällande kvalite på den nya ABU rullarna är det svårt att ännu dra ngra slutsatser. Det får tiden visa om de håller måttet.

Min 15 år gamla shimano gick sönder för två veckor sedan :( Den har varit en fin rulle. När jag skulle köpa en ny rulle läste jag en del tester etc och tänkte först köpa en Okuma, vilka verkar göra jäkligt prisvärda rullar. Men det blev en Mitchelll istället.

Jag tror att ABU får kräka ur sig en hel del med bra spö och rullserier för att jag ska återfå mitt förtroende för dom. Innan för länge sen kunden man köpa girsen i säcken när man köpte en ABU pryl. Man visste att den var bra. Så tycker jag inte det är längre.

Foppa
2003-03-21, 22:59
Okuma är riktigt schyssta grejer! jag älskar dem! och jag håller med om att abus grejor blir sämre och sämre, det är bara multisarna som håller sig bra! jag skulle vilja känna på de nya abu-hasplarna... en sån där 600 verkar lockande, nån som har känt på den eller provat?

tribal
2003-03-22, 12:15
jag har kännt på¨cardinal 600..känns ganska exakt som CD serien..

rapala
2003-04-14, 06:11
Originally posted by Sturgeon
ABU har gjort (och gör) mycket bra saker, men samtidigt har de några rediga bottennapp.

Minns speciellt GOLDMAX, var i början av 90-talet som jag hade slitit ihop lite pengar, jag köpte rullen, jag har aldrig och kommer aldrig att vara så besviken över något (hoppas jag), bytte den 5 ggr innan jag gav upp.
Jar läst inläggen i denna tråd under ett par dagar, under tiden har jag funderat, men faktum kvarstår, sämre kvalitet än Goldmax har jag aldrig upplevt inom något område, aldrig.

Vad det gäller beten är ju ABU bäst i vissa fall, exempelvis spinnare (Reflex, Mörrumspinnare) och skeddrag (Utö, Toby och Atom), däremot ser jag ner på Hi-Lo, smart ide med ställbar sked men dumt utförande, krokinfästningarna är i en egen idiotklass.

Nu till Ambis ---> Snygg, Enkel, Funktionell, nyare ambisar kastar grymt långt, endast ett aber, BROMSEN, fixa bromsen ABU, hade den varit lite ryckigare skulle risken för whiplash funnits. Nä, riktigt så illa är det inte, sköter mina ABU bromsar så väl, preparerar med Grafit etc, så de blir inte så påtagligt, nyare är inte så markant dåliga, men de klarar inte havsvatten alls (och då menar jag inte 08:e blask, utan riktigt saltvatten). På havet hör man ofta hur Ambisar "hugger ved".

Vad det gäller spön tillverkare de några riktiga godingar, men det gör alla andra tillverkare också, så konkurrensen är hård.

Det näst mest beklagliga jag upplevt med ABU är ett parti undermåliga tafsar, förlorade min första riktigt stora Gädda på grund av detta, därefter så började jag skapa egna kreationer, vilket förstås inte var helt utan problem i början.

Alla tillverkare har bottennapp, men andras orkar jag inte nämna (för de är minst lika många), förutom mitt sämsta spö, märke KUNNAN, ja jösses, det var fina grejer, knäckte det två gånger och lagade med en plastgalje, snacka om styvt spö det blev.

Hoppas att ni haft trevlig läsning önskar Keke.

Mycket bra skrivet, instämmer vid två av dina punkter, servicen samt tafsarna.

ABUs service kan man verkligen inte klaga på, i somras kom det sandi en av mina haspelrullar, skickade in den via butiken jag köpte den i, och vips efter tre dagar kom en ny rulle med en extraspole dessutom.

ABUs tafsar, tja det finns inte många som skulle kunna tillverka sämre tafsar, möjligtvis Rex Hunt med ögonbindel.

Fiskade i somras med 0.25 nylon och en ABU tafs när det bara säger snapp och "linan" bryts tror jag. Sen vevar jag in linan och den halva tafsen som var kvar, i tro om att det skulle ha varit en vithaj som högg av den...

Annars har jag en nybörjarmodell, Cardinal 43, som efter 2 års flitigt fiskande fortfarande fungerar suveränt.

Men man kan ju undra om ABU ska överleva på kvalite, eller att dem har bra och snabb service på sina produkter...