handdator

Visa fullständig version : Tid för linoljebehandling?

ZanderMan
2005-12-02, 08:23
Hur lång tid behöver de olika träslagen på sig i linoljebadet?
Jag är mest intresserad av ett svar om träslaget "BOK" vilket jag inte kan hitta!!!

Mag
2005-12-02, 09:36
Knåpade nyligen ihop en del bok-beten som jag lät ligga i linolja/terpentin i ca 1 vecka efter rekommendationer jag funnit på nätet. Dock pratade jag nyligen med en yrkesverksam träkonservator som påstod att det garanterat skulle räcka med ett dygn eller två oavsett träslag pga. träfibrers uppsugningsförmåga, struktur, hur de mättas av oljan osv... osv.. osv...osv... osv...

Om han har rätt eller fel vet jag inte, men han verkade onekligen veta vad han pratade om samt att han var mycket intresserad av vilka träslag och tillverkningsmetoder man använder inom betestillverkning.

ZanderMan
2005-12-02, 10:13
Låter bra det! Tänkte låta dem ligga minst 4 dygn! För att få i lite tyngd oxå!

Perx
2005-12-02, 10:22
Hej

lite tyngre blir de väl, men de måste ju torka, och torka , och torka, alltså ordentligt innan du tar nästa steg med målning mm...
Eller de måste väl inte, det gör du ju som du vill förstås...

ZanderMan
2005-12-02, 11:30
Jodå det är jag helt på det klara med! Dom kan torka till i vår om jag vill! Ska inte användas förrän till vårfisket!!! Jag har byggt mycket vobler o beten men inte i träslaget bok som sagt!

Mag
2005-12-02, 11:37

Prylen var att den här "träkonservatorn" påstod... ungefär så här... Att när träbitens ytliga fibrer är mättade (1-2 dygn) så kan de inte föra impregneringen djupare in i trät nämnvärt om man låter det ligga längre tid (de mättade ytfibrerna blockerar tydligen trät från att suga åt sig mer). Sedan fanns det en hel del andra faktorer som påverkar tiden, som exempelvis hur tjock blandning man använder sig av osv... hur som helst så är det ett intressant påstående iaf.

Finns många snitsiga betes-snidare här på Fiskesnack som säkerligen har erfarenheter att dela med sig av. Mangeboy kanske?

Lycka till med betes-snideriet.