handdator

Visa fullständig version : Flugset på berras?

Foppa
2003-03-23, 14:41
Just nu har berras ett lockande set som "månadens vara" ( www.berras.se ) för 899 spänn, tror ni att det kan vara något? 3400 spänn ordinare pris låter ju rätt bra! hade tänkt att köpa ett 7/8 till hö och gädda, vad tror ni flugfiskare, jag är nybörjare :S

Stizo
2003-03-23, 16:03
Köp Loops set för 1495 istället!

Foppa
2003-03-23, 18:25
Jag har funderat på det, men det här är ju med 3 olika linor! vad vet ni om sakerna i setet?

FetOst
2003-03-23, 19:30
mitt tips e att inte köpa set...men nybörjare behöver ju inte så bra saker...så köp det där settet med tre linor i så fall då kan du ju prova på lite olika fiskeområden..för flugfiske är helt klart det roligaste fiskesättet :headbang:

Kiwi
2003-03-23, 20:23
vet inte riktigt asså mitt thomson spö e jävligt tungt så jag vet inte riktigt med spött men annars

klover
2003-03-23, 20:43
Skall du börja fiska fluga och aldrig gjort det tidigare så tycker jag att det är helt OK att köpa lite billigare utrustning. Finns ingen anledning att köpa prylar för flera tusenlappar. När jag började flugfiska så var det glasfiberspön som gällde, funkade alldeles utmärk. Alla spön som tillverkas idag är förmodligen mycket lättare och bättre än dåtidens glasfiberpåkar.

POi
2003-03-24, 07:52
Originally posted by Foppa
Just nu har berras ett lockande set som "månadens vara" ( www.berras.se ) för 899 spänn, tror ni att det kan vara något? 3400 spänn ordinare pris låter ju rätt bra! hade tänkt att köpa ett 7/8 till hö och gädda, vad tror ni flugfiskare, jag är nybörjare :S

Det där med 3400:- ska man nog ta med en nypa salt ... iaf .. Yoxler har ett liknande set och det spöt är rätt tungt och grejjerna är INTE speciellt lämpade för gäddflugor. Dels har inte spöt nån direkt ryggrad plus att linan inte är taperad för stora flugor (om det nu är RT linan i settet, som det nog är).

Ang. Loop så har jag ett Black Line som jag inte är speciellt nöjd med men de grejjorna är garanterat bättre är Ron T's budget set.

yoxler
2003-03-24, 08:51
Om det är RT Energy linan som följer med så är den inte alls bra till gäddflugor. Har ett helvete att få ut dom.

Spöt är tung men för övrigt känns det helt ok. Det bästa vore om du kunde testa spöt och se vad du tycker om det.

Fiskekungen
2003-03-24, 11:20
Originally posted by Foppa

Självklart är det dumt att lägga ut för mycket pengar i början men man ska inte vara dumsnål heller!
Jag har rekomenderat loop setet till ett par ny börjare och dom har varit mer än nöjda!
Det är ett mycket bra spö för både nybörjare och dom som börjar få kläm på grejorna!
Så lyd ett gott råd! Loop.
Fiskekungen.

Åsunden
2003-03-24, 11:32
Jag har oxå hört mycket positiva omdömmen om LOOP. Men själv valde jag Strömsländan med medföljande lina för 1895:-. Det är jag mycket nöjd med.
Tyngden av spöt kan vara rätt avgörande för om man blir nöjd eller inte. Betänk att du spösvingar ett antal timmar. Det känns i kastarmen!

Tänka oxå på det gamla yttrycket: Snåheten bedrar visheten, dvs lägg hellre till "några" kronor än att köpa "skräp".

Har du funderat på att bygga ett spö? Där kan du spara X antal hundralappar!

maryland
2003-03-24, 18:54
Riktiga flugspön som ger mersmak för flugfisket, får man inte under 1500:-.

Är det någonting man inte skall knussla med, så är det just spöt.:nej:

Allt annat kan man så småningom byta upp till mindre insats.

Ett spö av känt och bra fabrikat/modell, är dessutom lättsålt om man skulle vilja byta.

Foppa
2003-03-24, 19:46
Ok.. då satsar jag nog på ett loop adventure set... Jag ska försöka komma iväg till flugfiskemässan nu i helgen, jag kanske hittar någonting där, iaf lite tips :)

FetOst
2003-03-24, 20:48
du får bättre grejer fö 1500 än loop settet ett tips e att åka till mässan i helgen där hittar du garanterat något

Impera
2003-03-26, 02:05
Har även jag fundrat på att börja flugfiska... låter som man blir helt frälst efter att ha provat några gånger. Men nu till frågan, jag som inte har någon mässa att besöka och inte heller så mycke pengar på fickan. Vad ska då jag välja? Är Loops nybörjarset tillräckligt bra att börja med? Eller finns det något annat nybörjarset som är bättre... Jag vet ju inte heller så mycke om utrustningen...

Tacksam för svar.

Fiskekungen
2003-03-26, 07:58
Originally posted by FetOst
du får bättre grejer fö 1500 än loop settet ett tips e att åka till mässan i helgen där hittar du garanterat något

Ehhh!...... Näe det får han inte!
Inte för dom pengarna!
Tro mig!
Loop setet är ett mycket bra prisvärt nybörjar set som är mycket svårslaget i den prisklassen!

Kiwi
2003-03-26, 16:16
där håller jag med dig Fiskebutiken Loops adventure e ass bra grejor enligt mig min kompis har ett sånt och det e ass skön!!:)

Lazinko
2003-03-26, 17:03
Originally posted by Fiskekungen
Ehhh!...... Näe det får han inte!
Inte för dom pengarna!
Tro mig!
Loop setet är ett mycket bra prisvärt nybörjar set som är mycket svårslaget i den prisklassen!

finns lätt bättre grejjer än Loop i den prisklassen...
åk till flugfiskemässan som han andre sa o se om de finns några fina erbjudande! jag gjorde de o fick mitt GiudelineTricast för 1000 istället för 1800

Stizo
2003-03-26, 22:40
Originally posted by Lazinko
finns lätt bättre grejjer än Loop i den prisklassen...
åk till flugfiskemässan som han andre sa o se om de finns några fina erbjudande! jag gjorde de o fick mitt GiudelineTricast för 1000 istället för 1800

Det finns alltid bättre utrustning, men det jag har hört av vana flugfiske-entusiaster så ska Loops set vara väldigt bra för dem pengarna!!!

Alltså ett bra set till ett bra pris = PRISVÄRD...

maryland
2003-03-27, 21:44
Tja om man nu skall köpa åt sig själv, behöver man knappast grejorna i en presentförpackning.:skaka:

En flugfiskehandlare värd namnet, plockar lätt ihop grejorna du behöver och knyter ihop tamparna åt dig.

Säger det igen; ett spö (då menar jag enbart själva spöt) bör vara av en kvalitet, där inte priset understiger 1500:-, även när det reas som värst.

Riktigt bra spön reas aldrig så att priset understiger 1500:-.

Grafitrulle 400:-, lina 300:-, backing, tafs, knytlina etc 200:-.

Totalt 2000:- till 2500:- beroende på dagspris och om du kan tänka dig att köpa något begagnat.

Min 50-öring;)

El Crapone
2003-03-27, 22:32
Är du nybörjare så kan jag säga att du ska köpa nått bättre än det settet på berras.. Jag köpte ett Ron Thompson set för några år sedan, allt fungerade mycket bra utom linan man fick till, det var två st en flyt och en sjunk båda var RT Energy.. flytlinan går knappt att få ut.. så jag köpte en ny sådan sen funkade allt perfekt..

Det viktigaste är linan för en nybörjare, jag var nära på att sluta när jag inte fick ut linan ordentligt, trodde att det var fel på mig, sen fick jag tipset att byta linan och nu älskar jag flugfisket och kommer aldrig lämna det =)

Köp ALDRIG RT Energy-linan!! iaf inte flytlinan.. !!!!

Fiskekungen
2003-03-28, 07:40
Originally posted by El Crapone
Är du nybörjare så kan jag säga att du ska köpa nått bättre än det settet på berras.. Jag köpte ett Ron Thompson set för några år sedan, allt fungerade mycket bra utom linan man fick till, det var två st en flyt och en sjunk båda var RT Energy.. flytlinan går knappt att få ut.. så jag köpte en ny sådan sen funkade allt perfekt..

Det viktigaste är linan för en nybörjare, jag var nära på att sluta när jag inte fick ut linan ordentligt, trodde att det var fel på mig, sen fick jag tipset att byta linan och nu älskar jag flugfisket och kommer aldrig lämna det =)

Köp ALDRIG RT Energy-linan!! iaf inte flytlinan.. !!!!

Och Ron Thompson är ju känt att ha bra grejor!?? Ha ha ha!

Självklart är linan viktig men Du tror inte att spöt är viktigast eller!??

På Shell har dom nog prylarna för Dig om Du har den uppfattningen!

yoxler
2003-03-28, 08:36
Jo man kan ju ställa sig frågan vad som är bäst, ett bra spö eller en bra lina.

Enligt mig så är inte spöt det viktigaste utan linan.

Med ett bra spö och en dålig lina så blir det bara pankaka.
Med en bra lina och ett dåligt spö så kan man ändå kasta hyfsat.

Visst påverkar också spöt kastlängder men om jag skulle svara på vilken det är som spelar störst roll för hur långt du kan kasta så skulle jag svara linan.

Köpte två linor igår :) En Fenwick World Class SF för 79 pix. och en Cortland 444SL Pike/Musky Taper för 399. Ska testa dom i helgen

El Crapone
2003-03-28, 09:00
yoxler:
Det var ungefär detta jag villa ha sagt..
Cortlandlinorna har alltif fungerat skitbra för mig..

yoxler
2003-03-28, 09:16
jo jag hoppas att den cortlandlinan är bra. den ska ju vara gjord för större flugor också så jag hopps hoppas att den fungerar. Den var nedsatt från 639 så den är nog fin.

Är väldigt sugen på att testa fenwicken också ;o) superbillig lina men jag läste i förra fenwickkatalogen så var rekpris 499 för den linan.

Åsunden
2003-03-28, 09:48
Jag har två linor från Cortland. Dessa är flytlinor. Fast den ena är "labeled" House of Hardy. Det märket förpliktigar ju. Så någon dålig lina har du inte köpt. Du kan heller inte skylla ev. dåliga kast på den linan. hehe

maryland
2003-03-28, 23:53
Dyra spön är enbart statussymboler???

:wow1:

Att kasta långt med överhandskast i vindstilla läge, kräver just ingenting av varken spö eller lina.

Men testa vinklade Speykast i hård motvind (en ganska vanlig situation), då ger jag inte mycket för lågprisspöna.

Det är ju just detta som dödar intresset för flugfisket, att inte kunna hantera linan under krävande förhållanden.

Jag tillhör i alla fall den kategorin som fiskar under alla förhållanden.

Mina 100:- linor åker iväg lika långt som 700:- dito.
33 meter mätte jag upp en gång med mitt klass 4/5-spö.