Visa fullständig version : Loops nya rulle !
Ser grym ut :)
http://www.cykelochmopedhandlaren.se/fiske/category_36/product_1833.html
synd att den blir så oexklusiv.... 50ex av varje storlek är många rullar....(av den röe alltså)..... meningen med att skaffa s-vev är slut....
Riktigt snygg men loop är loop lixom ska vara Hi Tec, inte klassiskt. Nä känns inte rätt men jag kanske känner annorlunda efter en tid... någonstans måste de ju börja om de vill köra den här linjen oxå...
Ngn som faktiskt sett det obskyrt höga priset på rullen ? jag hade aldrig gett de pengarna för en rulle.... e glad att danielsson gjorde de rätta o gick ifrån Loop o sänkte priserna.... nu har även jag råd med en Evotec LW 4seven...
i s-vev sammanhang är det skitsummor....
Flodebanan
2006-01-02, 10:48
synd att den blir så oexklusiv.... 50ex av varje storlek är många rullar....(av den röe alltså)..... meningen med att skaffa s-vev är slut....
Flugfiskande prylfantast!?
Skit i om den har bra broms och fungerar ypperligt, bara det är den dyraste så köper jag....
löjligt!
om du nu värkligen ser ut som på bilden i värkligheten förstår jag dig... stackars pojk.
Johannes R
2006-01-02, 12:12
i s-vev sammanhang är det skitsummor....
Får man ställa en fråga som kanske är dum? Men som nybörjare i flugfiske sammanhang så undrar jag vad en s-vev är?
Flodebanan
2006-01-02, 12:21
Flugfiskande prylfantast!?
Skit i om den har bra broms och fungerar ypperligt, bara det är den dyraste så köper jag.....
löjligt!
om du nu värkligen ser ut som på bilden i värkligheten förstår jag dig... stackars pojk.
Bra motargument....vErkligen. ;)
EDIT; Vad är det som gör att 6k är en struntsumma?
VARFÖR är "meningen" med att köpa S-vev borta.
VAD är/var meningen med att köpa S-vev?
Vore trevligt att få svar på dessa frågor ist för att få ett ruttet personangrepp i brist på argument...
Flodebanan
2006-01-02, 12:39
Får man ställa en fråga som kanske är dum? Men som nybörjare i flugfiske sammanhang så undrar jag vad en s-vev är?
Kika på länken så fattar du nog :) Veven har formen av ett S.
Ordet kommer från de gamla numera klassiska rullarna E vom Hofe, Stan Bogdan, O Zwarg mfl. Alla har en vev format som ett S. Dessa är idag extremt dyra som synd/loomis påpekar. Tycker dock att looparna ser snyggare och snyggare ut för varje gång jag tittar...
Flodebanan
2006-01-02, 13:39
Ordet kommer från de gamla numera klassiska rullarna E vom Hofe, Stan Bogdan, O Zwarg mfl. Alla har en vev format som ett S. Dessa är idag extremt dyra som synd/loomis påpekar. Tycker dock att looparna ser snyggare och snyggare ut för varje gång jag tittar...
Det är alltså för att återkomma till det "klassiska" snobbfisket bedrivet av snorrika adelsmänn man vill ha så dyra prylar som möjligt?
Och gråter för att de nu sjunker i pris. Är inte det rätt tragiskt?
Nja, kanske oxå för att de är mycket vackra att se på och en del av dessa rullar är genialiskt konstruerade och med en kvalité som inte går av för hackor...
Nja, kanske oxå för att de är mycket vackra att se på och en del av dessa rullar är genialiskt konstruerade och med en kvalité som inte går av för hackor...
Puss på dig! Kvalitets svar!
Det är alltså för att återkomma till det "klassiska" snobbfisket bedrivet av snorrika adelsmänn man vill ha så dyra prylar som möjligt?
För att återkomma till den "klassiska" jantelagen......
/cobol
Johannes R
2006-01-02, 18:35
Varför skulle man inte vilja ha så dyra saker som möjligt? Har man råd så varför spara? Det är ju säkert sjukt bra kvalitet och snygg är den ju också så att avstå från att köpa den av principskäl är väl löjligt. Gillar man den inte ska man ju inte heller köpa den bara för att den är dyr. Tycker jag...
Tack Jan O för ett utförligt svar angående vad en s-vev är.
Wreckbender
2006-01-02, 19:35
Lite off topic.Om man jämför en flugrulle med en havsfiskerulle konstruktionsmässigt så tycker jag flugrullarna överlag är dyra.
Flodebanan
2006-01-02, 20:07
Lite off topic.Om man jämför en flugrulle med en havsfiskerulle konstruktionsmässigt så tycker jag flugrullarna överlag är dyra.
Om man jämnför alla andra prylkategorier gentemot flugfisket så är det dyrt, och jag tycker det e löjligt!
Om man jämnför alla andra prylkategorier gentemot flugfisket så är det dyrt, och jag tycker det e löjligt!
Klipp dej o skaffa dej ett jobb o sluta gnäll
Unregistered12
2006-01-02, 20:29
(Karp)metare torde väl ändå vara värre.
Märkes tält,sängar och gud vet allt, som man desutom måste frakta dit på en märkes skottkärra
Flodebanan
2006-01-02, 20:31
Varför skall man inte få säga vad man tycker ?
Varför skall man inte få säga vad man tycker ?
Jodå flode visst får du de o de gör du ju oxå om de mesta hehe
Skitfiske på dej
Flodebanan
2006-01-02, 22:26
(Karp)metare torde väl ändå vara värre.
Märkes tält,sängar och gud vet allt, som man desutom måste frakta dit på en märkes skottkärra
Vara värre? Det har jag svårt att tro. Det har säkert iofs mycket mera prylar, men det var inte riktigt det jag menade.
Det må stå ex. FOX på hela skiten, men det är ändå inte i närheten av priserna som råder på te.x vadare, spön och rullar inom flugfisket...
Johannes R
2006-01-02, 22:30
Du Flode som hackar på alla varför vill du inte svara på mitt inlägg? Eller missade du det bara?
Flodebanan
2006-01-02, 23:00
Varför skulle man inte vilja ha så dyra saker som möjligt? Har man råd så varför spara? Det är ju säkert sjukt bra kvalitet och snygg är den ju också så att avstå från att köpa den av principskäl är väl löjligt. Gillar man den inte ska man ju inte heller köpa den bara för att den är dyr. Tycker jag...
Tack Jan O för ett utförligt svar angående vad en s-vev är.
Visst vill man ha det dyrate, har man pengar i badkaret så varför spara?
Det jag tycker är så fjantigt är att det inom flugfisket i MINA ögon råder en jävla massa överpriser så många saker samt att många fiskare är grymt märkesfixerade, speciellt vid märken som har dessa ?överpriser?.
När sedan någon i MINA ögon skriver "nu har dom sänkt rullen till fjuttiga 6k så massa personer har råd att köpa dem, nu är det ingen ide att köpa dem längre."
..får man ju lätt intrycket att det inte är p.g.a rullens funktionalitet killen/tjejen köper sin flugfiskerulle för, utan något helt annat.
Hur tänker han igentligen ? Jag får lite intrycket att han ser ner på folk, som kanske äntligen fått råd att köpa en "sådan där s-rulle".
Varför "är det ingen ide längre" ?
Vad är det som gör att det är tillgången och priset som styr, inte funktionaliteten?
Det undrar jag..
Johannes R
2006-01-02, 23:21
Visst vill man ha det dyrate, har man pengar i badkaret så varför spara?
Det jag tycker är så fjantigt är att det inom flugfisket i MINA ögon råder en jävla massa överpriser så många saker samt att många fiskare är grymt märkesfixerade, speciellt vid märken som har dessa ?överpriser?.
När sedan någon i MINA ögon skriver "nu har dom sänkt rullen till fjuttiga 6k så massa personer har råd att köpa dem, nu är det ingen ide att köpa dem längre."
..får man ju lätt intrycket att det inte är p.g.a rullens funktionalitet killen/tjejen köper sin flugfiskerulle för, utan något helt annat.
Hur tänker han igentligen ? Jag får lite intrycket att han ser ner på folk, som kanske äntligen fått råd att köpa en "sådan där s-rulle".
Varför "är det ingen ide längre" ?
Vad är det som gör att det är tillgången och priset som styr, inte funktionaliteten?
Det undrar jag..
Att det är överpriser inom flugfisket beror antagligen på två saker. Det ena är att konsumenterna tillåter det. Dom som är väldigt intresserade av flugfiske kanske vill att det ska vara lite excentriskt och dyrt. Därför så gör det ingenting om det kostar.
Det andra är att av någon andledning så måste det kosta. Jag menar det finns ju företag som kopierar och gör billiga fiskeprodukter inom spinn/mete etc. Varför skulle dom inte kunna göra det inom flugfiske branschen?
Jag tycker personligen att det är kul att ha någonting som inte särskilt många andra har. Det behöver inte kosta mera men jag gillar saker som är relativt unika. Att ha ett väldigt högt pris på något är ju ett sätt att uppnå detta och därför kanske endel inte tycker om när priset sänks. Även om det fortfarande är dyrt.
Sen så är ju alltid funktionaliteten det viktigaste, det tror jag alla håller med om. Jag tror inte att den är sämre på dessa s-vev rullar. Men har man funktionaliteten så vill man kanske ha mer. Såsom design och exklusivitet.
Sen ska jag också tillägga att jag kan i princip noll om flugfiske så jag kan ha heeelt fel.
Flodebanan
2006-01-02, 23:47
Att det är överpriser inom flugfisket beror antagligen på två saker. Det ena är att konsumenterna tillåter det. Dom som är väldigt intresserade av flugfiske kanske vill att det ska vara lite excentriskt och dyrt. Därför så gör det ingenting om det kostar.
Det andra är att av någon andledning så måste det kosta. Jag menar det finns ju företag som kopierar och gör billiga fiskeprodukter inom spinn/mete etc. Varför skulle dom inte kunna göra det inom flugfiske branschen?
Jag tycker personligen att det är kul att ha någonting som inte särskilt många andra har. Det behöver inte kosta mera men jag gillar saker som är relativt unika. Att ha ett väldigt högt pris på något är ju ett sätt att uppnå detta och därför kanske endel inte tycker om när priset sänks. Även om det fortfarande är dyrt.
Sen så är ju alltid funktionaliteten det viktigaste, det tror jag alla håller med om. Jag tror inte att den är sämre på dessa s-vev rullar. Men har man funktionaliteten så vill man kanske ha mer. Såsom design och exklusivitet.
Sen ska jag också tillägga att jag kan i princip noll om flugfiske så jag kan ha heeelt fel.
Stämmer stämmer:) Jag är inte dum :) Inte på det sättet iaf, jag vet hur marknaden fungerar. Det finns exempel inom alla grenar.
Tydligen är inte funktionaliteten det viktigaste, "bara 6k, 50st ingen ide att köpa s-vev längre"... tyder ju precis på det.
Men jag vill fortfarande ha svaret från killen/tjejen som skrev inlägget, "6k, strunsumma, ingen ide längre"
Johannes R
2006-01-02, 23:53
Stämmer stämmer:) Jag är inte dum :) Inte på det sättet iaf, jag vet hur marknaden fungerar. Det finns exempel inom alla grenar.
Tydligen är inte funktionaliteten det viktigaste, "bara 6k, 50st ingen ide att köpa s-vev längre"... tyder ju precis på det.
Men jag vill fortfarande ha svaret från killen/tjejen som skrev inlägget, "6k, strunsumma, ingen ide längre"
Jo men andledningen till att han tycker det är ju just att han vill ha exklusivitet och enligt honom får man inte det med det priset. Det är vad jag tror iaf.
Loomis Maaan
2006-01-03, 00:26
YEAAAAAAAAAAHHHHH!!! HEJA HEJA HEJA !
Skitsnack det finns billiga grejer inom flugfisket också.
Men visst är det mycket överpriser, rent tekniskt så är ju inte en flugrulle direkt en revolutionerande pryl av teknik och inte heller direkt svår att tillverka.
Märkesfixeringen finns inte bara inom flugfisket den finns inom allt fiske och även utanför fiskevärlden.....
/cobol
Skitsnack det finns billiga grejer inom flugfisket också.
Men visst är det mycket överpriser, rent tekniskt så är ju inte en flugrulle direkt en revolutionerande pryl av teknik och inte heller direkt svår att tillverka.
Märkesfixeringen finns inte bara inom flugfisket den finns inom allt fiske och även utanför fiskevärlden.....
/cobol
Men hur bra kvalitet brukar det vara på lagren,tätnigarna,bromspaketen m.m i dessa billiga. Hur vattentäta är dess bromssystem ? Lämnar dom ordet livsgaranti på bromsen ? Det är kanske sådanna grejjer folk gärna vill betala mer för då drömmlaxen,gäddan m.m stiger på och man inte vill ha en strulande rulle !
En flugrulle i aluminium svarvad och fräst , skulle jag vilja se dig göra med en hundradels nogranhet, utan kast :)
Men hur bra kvalitet brukar det vara på lagren,tätnigarna,bromspaketen m.m i dessa billiga. Hur vattentäta är dess bromssystem ? Lämnar dom ordet livsgaranti på bromsen ? Det är kanske sådanna grejjer folk gärna vill betala mer för då drömmlaxen,gäddan m.m stiger på och man inte vill ha en strulande rulle !
En flugrulle i aluminium svarvad och fräst , skulle jag vilja se dig göra med en hundradels nogranhet, utan kast :)
Kvaliten går ju att diskutera i vissa fall. Bromsarna är ju minst lika bra på haspel och spinnrullar om inte bättre. Kan väl inte vara svårare att göra broms till en flugrulle.
De flesta flugrullar tror jag inte svarvas och fräses för hand. Vad jag vet så finns det idag maskiner som man kan programmera med den nogrannheten.
Att sedan det finns handjorda konstverk är ju topp....
/cobol
Kvaliten går ju att diskutera i vissa fall. Bromsarna är ju minst lika bra på haspel och spinnrullar om inte bättre. Kan väl inte vara svårare att göra broms till en flugrulle.
De flesta flugrullar tror jag inte svarvas och fräses för hand. Vad jag vet så finns det idag maskiner som man kan programmera med den nogrannheten.
Att sedan det finns handjorda konstverk är ju topp....
/cobol
Självklart är det maskiner som gör jobbet :) De kallas för cnc-maskiner. Men att ta fram alla riggar,programmering m.m är ett jäääkla jobb, speciellt om han som utveckalt (ritat) den nya rullen har sådanna önskemål som typ är omöjliga att lösa men måstes ändå lösas. Sen så är det upp till operatören att köra enligt ritning, maskinen känner inte av om den ligger 0.01 mm utanför toleransen ! ytjämnheten måste också ligga på topp !
Sen efter bearbetning skall allting monteras och då skall det hanteras varsamt och borta från smuts m.m !
Visst går det göra enklare metoder men man får också det man betalar för :)
Flugrullar blir ju sällan stora serier. Bromsen kan på sitt sätt kännas viktigare till en flugrulle än andra rullar då spöet har en delvis annan karaktär än ett spinn eller haspelspö. Flugrullar med riktigt schyssta bromsar brukar ha en jämnhet som haspel- eller spinnrullar (iaf inte de jag testat och jag har testat ganska många i flera prisklasser) inte känns som de har..
Flugfiskare är oftast fanatiker med inget annat för ögonen och det gäller speciellt inom laxfisket.
De är många gånger beredda att betala höga överpriser för tveksamma sträckor i Norge bara det är fly only, ett av skälen till det rådande prisläget där bland älvarna.
Rullar ja vad ska man säga, oftast är de väl inte mer avancerade än en pimpelrulle med viss överdrift!
Loomis Maaaan
2006-01-05, 09:51
[QUOTE=TAMTAM]
De är många gånger beredda att betala höga överpriser för tveksamma sträckor i Norge bara det är fly only, ett av skälen till det rådande prisläget där bland älvarna.
QUOTE]
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahah det va de dummaste jag har hört på jälvigt länge...
Böderna och dem som arrenderar sätter priserna... vill man fiska, får man betala!
Flugfiskare är oftast fanatiker med inget annat för ögonen och det gäller speciellt inom laxfisket.
Rullar ja vad ska man säga, oftast är de väl inte mer avancerade än en pimpelrulle med viss överdrift!
Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå... :bootyshak
Johannes R
2006-01-05, 15:21
"Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå... :bootyshak"
Haha :)
Rätt, å inte nog med det, vi har en j...la massa pengar oxå... :bootyshak
Mmmm de va nog därför min Lax karriär tog tvärnit hehe
Loomis maan
2006-01-05, 15:26
finns fortfarande mkt lättåtkommligt bra billigt laxfiske... både i swe och norge!
finns fortfarande mkt lättåtkommligt bra billigt laxfiske... både i swe och norge!
Jo brukar åka ner o kolla i Sollefteå när jag är där o jobbar. Snacka om lättåtkomligt. Men som vanligt får man aldrig med sej grejorna. O sen har vi ju Ljusne ca. 6mil hemifrån. Så jag vet inte riktigt va jag ska skylla på längre. De skulle va :love: Gäddan :love: då :D :D :D
Jo brukar åka ner o kolla i Sollefteå när jag är där o jobbar. Snacka om lättåtkomligt. Men som vanligt får man aldrig med sej grejorna. O sen har vi ju Ljusne ca. 6mil hemifrån. Så jag vet inte riktigt va jag ska skylla på längre. De skulle va :love: Gäddan :love: då :D :D :D
...men glöm inte vackra Ljungan, den måste vara när för dig...
...men glöm inte vackra Ljungan, den måste vara när för dig...
Visst ja o där e de ju natur också ca7 mil
Loomis maan
2006-01-05, 17:34
hela norrland kryllar av billiga laxälvar typ kåge, byske, lödge... i norge har du kortsträckor både i gaula och orkla samt inte förglömma underbara stjördal där finns MASSOR av kortvatten till rätt pengar...!
Flodebanan
2006-01-05, 18:44
/cobol
Det jag menar, men att överpriserna är som värst inom flugfisket p.g.a dess historia? Vi lever i år 2000...
Flodebanan
2006-01-05, 18:48
Dem köra nog gärna med tusendelsprecision, det klarar det flesta nya CNC-maskinerna, dock vissa bättre andra sämre.
Att det skulle vara svårt? Hmm...
Med program t.ex. FeautureCam går det rätt snabbt att rita för att sedan överföra till maskinen :)
Har några "vuxenelever" på skolan som gjorde "egna" ambisar. P.g.a att dem gjord drev och allt fungerar dom inte precis till fiske dock.
Smuts e aldrig ngt problem då kylvattnet sköjler bort alla spånorna som blir. Har man bara en riktigt bra maskin och fräscha verktyg e ytjämnhet m.m nemas o9m man kör med rätt matining och varvtal.
Nog om detta :)
Flodebanan
2006-01-05, 18:53
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahahahah det va de dummaste jag har hört på jälvigt länge...
Böderna och dem som arrenderar sätter priserna... vill man fiska, får man betala!
Hehe, det e ju bara för det finns folk som är beredda att betala!
Bönderna är väl inte dumma i huvudet ?
Flodebanan
2006-01-05, 18:55
Finns det säkert men vad gör det? Varför fiska i ett billigt vatten när man kan fiska i det dyraste?! Det e ju "status" att fiska i de dyra vattnen även fast man få mindre fisk än i ett "billigt" vatten.
Flugfisket upp i dagen...
Loomis Maanne
2006-01-05, 19:46
Finns det säkert men vad gör det? Varför fiska i ett billigt vatten när man kan fiska i det dyraste?! Det e ju "status" att fiska i de dyra vattnen även fast man få mindre fisk än i ett "billigt" vatten.
Flugfisket upp i dagen...
Hahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha.... ja jävlar hahahahahahaha
Vi kan ta Gaula som exempel, varför man väljer att hyra in sig på privatvalld finns två orsaker, man vill vara ensam och slippa trängsel eller att valdet är bra med fina holdingpools där laxen stannar...
Billigare vatten är oftast endast runningpools där fisken springer igenom och du har endast chans när fisken går....
Jag tar alltid det dyraste, Alta efter midsommar sedan Laxa A på Island... Får inte så mycket men det kostar fläsk... å jag har råd...
Svar till den långskrattande mosbrickan, har du överhuvudtaget varit i Norge??
Favoritvald jag haft däruppe blev över natten tio gånger så dyra när det blev fly only, trivsamma vatten som kunde fiskas för en rimlig penning av alla med intresse för laxfiske inte bara flugfiskare.
Sanningen är att precis som jag skrev flugfiskare är oftast fanatiker och är beredda att betala mycket mer det gäller såväl utrustning som vatten, det har "bönderna" märkt däruppe.
Har sett Byske mycket upptrampade stigar där iofs en vacker skogsälv går fisken till lär det nog bli trängsel.
Finns vatten kvar i Norge också men som du sa mycket "running pools" är det under 200-250 kr (norska) dygnet.
Svar till den långskrattande mosbrickan, har du överhuvudtaget varit i Norge??
Ha, ha, tog ett kort skratt... Vad menar du med Mosbricka? Är det ett skällsord?
Du får ursäkta blev lite irriterad ja det kan man nog säga dessvärre!
Den långskrattande gossen nämner ett antal älvar med "billigt" laxfiske, kan för hans info meddela att jag känner ett flertal fantaster som betalar för privat arrende på nämnda områden och blev jag imponerad av resultaten efter veckorna dessvärre inte och har inte blivit det på flera år!
Nåja, laxfiske i Norge får man ta för vad det är i första hand och det är semester en och annan firre blir det med mellanrum dessvärre ganska långt vad gäller större fisk, är själv inte beredd att betala för privatvald av hög klass går hellre och strosar på rimliga ställen och blir det nån eller några så är det en bonus.
Jag förstår precis... ingen fara :wink:
Unregistered asshole
2006-01-05, 22:46
Jag tar alltid det dyraste, Alta efter midsommar sedan Laxa A på Island... Får inte så mycket men det kostar fläsk... å jag har råd...
Sniff Sniff luktar det inte lite skryt ?
Jo men de e väl fränt :goodwork:
Och för att återgå till tråden så tycker jag att rullen ser läcker ut
Unreg, snarare ironi om man har något sånär luktsinne... men du kanske har näsan för nära mun... :bootyshak
Dem köra nog gärna med tusendelsprecision, det klarar det flesta nya CNC-maskinerna, dock vissa bättre andra sämre.
Att det skulle vara svårt? Hmm...
Med program t.ex. FeautureCam går det rätt snabbt att rita för att sedan överföra till maskinen :)
Har några "vuxenelever" på skolan som gjorde "egna" ambisar. P.g.a att dem gjord drev och allt fungerar dom inte precis till fiske dock.
Smuts e aldrig ngt problem då kylvattnet sköjler bort alla spånorna som blir. Har man bara en riktigt bra maskin och fräscha verktyg e ytjämnhet m.m nemas o9m man kör med rätt matining och varvtal.
Nog om detta :)
Går du skola på Lernia eller ?? Skulle vilja se en seriös skicka sina tillverkade saker i mån om att tro att kylvattnet skulle ta bort skiten !
Skulle vilja se vilken svarv/flerop som skulle klara av tusendelsprecision, men hundradels !
Visst är det viktigt med rätt matning mm , men även andra faktorer som att tex ta mer än nosradien på skäret tex !
Loomis Mannenn
2006-01-06, 12:27
Japp jag har varit i norge 2gånger och fiskat i Orkla-Gaula-Stjördal
Stjördal är vell ett utmärkt exempel på massor av bra och billigt kortfiske... inte mycket folk heller!
Att dyra vald inte fiskar bra är helt upp till årlig fiskuppgång och väder/vattenstånd!
Gaula 2005 vart ju katastrof, ja forumt dyraste valdet i hela älven, Gaulfosshölen, den fiskade suveränt - och där fick dem valuta för pengarna!
Fisket på NFC och Flaggerstads rotationsfiske vart ju katastrof i juni och många betalade dyra pengar utan att dem fick se en laxfena på hela veckan, vi skyller på jävligt högt och kallt vatten! Men tänk om, det hade varit varmare vatten och lägre. Fisken hade stannart på raguses alla fina holdingpools medans dem hade rusat igenom hela stören dagkortsträcka, förutom en kort paus på nacken vid gaulas egen pool 4!
Nu bryr jag mig inte om att betala för mitt norgefiske nästa år! Gu va bra, jag får endå fiska på NFC sträckorna när gästerna inte orkar mer, superb!
Vi ska inte gräla om Norge, har fiskat där i många år och vet ganska exakt vad det handlar om, det är alltid en grov chansning, har du tur får du en fin vecka med lite fisk men man måste alltid räkna med motsatsen dvs åka hem tomhänt.
För min del har jag slutat bry mej i detta utan åker upp för att jag trivs och stå där ett antal dagar och som sagt ibland smäller det på, trots allt får man leta efter nåt mer spännande och kämpigt än hugg av stor lax i en norsk älv, en kamp hela vägen med oviss utgång!!
Är du dansk eller norrman, stavningen tyder på detta, knappast norrman i alla fall om du bara varit där två gånger som du skriver, mvh
Flodebanan
2006-01-06, 20:15
Går du skola på Lernia eller ?? Skulle vilja se en seriös skicka sina tillverkade saker i mån om att tro att kylvattnet skulle ta bort skiten !
Skulle vilja se vilken svarv/flerop som skulle klara av tusendelsprecision, men hundradels !
Visst är det viktigt med rätt matning mm , men även andra faktorer som att tex ta mer än nosradien på skäret tex !
Vi definerade nog ordet "smuts" på olika sätt :) Vad menar du med "skiten" Spånor, grader, eller vad menar du? :)
Läste inte ditt inlägg till 100 :) Nu har jag gjort dfet och fattar vad du menade.
Man har ju hört att fiskare skarvar men inte hur mycket de svarvar....
Loomis Mannen
2006-01-06, 23:37
Jobbar med danskar i fiskebutik, kanske därför jag stavar som jag gör! för nån jävla skåning är jag inte...!
Vi ska inte gräla om Norge, har fiskat där i många år och vet ganska exakt vad det handlar om, det är alltid en grov chansning, har du tur får du en fin vecka med lite fisk men man måste alltid räkna med motsatsen dvs åka hem tomhänt.
För min del har jag slutat bry mej i detta utan åker upp för att jag trivs och stå där ett antal dagar och som sagt ibland smäller det på, trots allt får man leta efter nåt mer spännande och kämpigt än hugg av stor lax i en norsk älv, en kamp hela vägen med oviss utgång!!
Är du dansk eller norrman, stavningen tyder på detta, knappast norrman i alla fall om du bara varit där två gånger som du skriver, mvh
Jaså... ingen skåning... inte ens en jävla skåning.... vad är du då, lite nyfiken... Du har inte heller svarat på mitt PM till dig, väntar med spänning...
//Världsmästaren
Loomia maan
2006-01-07, 12:21
Jaså... ingen skåning... inte ens en jävla skåning.... vad är du då, lite nyfiken... Du har inte heller svarat på mitt PM till dig, väntar med spänning...
//Världsmästaren
jag är svensk :p jaja måste bara logga in först
En sak till bara angående Norge, den förbannade gyrodactylusen driver upp priserna troligen värst av allt, tänk så många fina drömälvar som är förstörda Laerdal, Driva och Rauma som exempel, har fiskat i de bägge sistnämnda före gyron och speciellt Driva är fantastiskt fin med sitt kalla kristallklara smaragd gröna vatten, måtte de få ordning på dem igen! :(
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.