handdator

Visa fullständig version : Bull Dawg

Toby
2003-02-10, 18:23
nån som testat bull dawg ?? skall ju vara det bästa gäddbetet enligt många. Vilken storlek tror ni är bäst ?

det har kommit nån ny "shallow" bull dawg , som går i ytan (tror jag) se länk för mer info.

http://www.muskyinnovations.com/bulldawgs.htm

:hoppa:

Toby
2003-02-10, 18:27
vilken färg tror ni är bäst ? , såg inte färgen fire tiger som ffa testade, men den finns väll fortfarande att köpa (nån som vet)

mvh toby

Bergman
2003-02-10, 18:32
Dom är ju så jäkla dyra bara ... finns det inga "piratkopior" som är billiga ?

Toby
2003-02-10, 18:45
jo de är tyvärr dyra , mycket dyra. man kan ju fråga sig hur lång livslängd de har. och ca 300 är att lite väll dyrt med tanke på att det är en jigg

när man kastar bort ett drag för 300 så gråter man blod

tror ni det kan löna sig att skicka efter från usa eller går det jämt ut med tanke på frakten (kanske kan löna sig om man köper flera)

nån som vet nån bra sida där man kan köpa "billiga" bull dawg´s ??

Rudan
2003-02-10, 18:49
Har via en "insider" fått veta att det är på G med en Bulldawg-kopia.Mycket hållbarare gummi och lägre pris.Samma tillverkare har än så länge "bara" vanliga grubs och shadar.Oootroligt hållbara.Snart i en butik nära dej.;)
//S

DannyStock
2003-02-10, 19:04
Originally posted by Carassius
Har via en "insider" fått veta att det är på G med en Bulldawg-kopia.Mycket hållbarare gummi och lägre pris.Samma tillverkare har än så länge "bara" vanliga grubs och shadar.Oootroligt hållbara.Snart i en butik nära dej.;)

Låter mycket intressant. Ska hålla korpgluggarna öppna :)

NEO
2003-02-10, 19:10
Jag håller med DannyStock, det låter intressant.

Personligen tycker jag att 200 kr är lite väl dyrt för en jigg.

cico
2003-02-10, 22:28
//S

Jasså du det låter intressant :)

Du råkar inte veta lite närmre när den kommer i butik?

//K

Rudan
2003-02-11, 00:43
Originally posted by cico
Jasså du det låter intressant :)

Du råkar inte veta lite närmre när den kommer i butik?

//K

NixPix Lingontrix!
Men jag lovar att hojta till om jag hör nåt.
....eler så kan du lyssna med en gemensam bekant,BeeJay.:)
//S

cico
2003-02-11, 13:11
NixPix Lingontrix!
Men jag lovar att hojta till om jag hör nåt.
....eler så kan du lyssna med en gemensam bekant,BeeJay.:)
//S

Får åka in å höra, om det e han jag tror att du menar :)

//K

jiggen
2003-02-11, 14:59
har ochså hört detta och den killen jag snackade med som har en sportfiskebutik tror att de skulle komma ut till våren/ sommaren så det är bara att invänta :wow1:

Kiwi
2003-02-11, 16:32
vilket märke är det som ska göra den?

Tobbger
2003-02-11, 21:07
Menar ni? Det är väl klart att den är dyr! Tänk så många jiggar man förlorar. Och de är ju inte så tafsvänliga heller. Nä, den tänker inte jag köpa... :skaka:

Larry
2003-02-11, 22:41
Ville bara säga att "bullen" fångar fisk, men den kommer aldrig att vara värd nästan 300 spänn! ...vem skulle ha betalat 300 för en jigg för 5-6 år sedan!(jiggar håller inte för många fiskar!)
Det är märkliga tider vi lever i!
.... tänk om några år när nästa "värsting bete" kommer - En odlad karpfisk (typ slöj-stjärt) med stora rasselögon och DNA mixtrat slemskikt = partyglitter/ långa slöjstjärt fenor som glittrar förföriskt! Och färgen på skapelsen ändras naturligtvis beroende på vattentemperaturen (som dom där leksksbilarna ni vet)
Betet kommer att finnas i 200-1000g och kommer att säljas som "livebait" med tillhörande akvarium. Prislappen kommer troligen att hamna runt 700-800 kr styck.
Namnet på måstebetet kommer att vara "Super gädd rap" (uttalas: RÄP)
- Aldrig i livet tänker man idag, men om några år är den ett måste!

TRO mig

Larry
2003-02-11, 22:44
....ett levande bete räcker sällan till mer än två fiskar, men det kommer att vara värt varenda penny!

rapala
2003-02-14, 02:36
Originally posted by Larry
Ville bara säga att "bullen" fångar fisk, men den kommer aldrig att vara värd nästan 300 spänn! ...vem skulle ha betalat 300 för en jigg för 5-6 år sedan!(jiggar håller inte för många fiskar!)
Det är märkliga tider vi lever i!
.... tänk om några år när nästa "värsting bete" kommer - En odlad karpfisk (typ slöj-stjärt) med stora rasselögon och DNA mixtrat slemskikt = partyglitter/ långa slöjstjärt fenor som glittrar förföriskt! Och färgen på skapelsen ändras naturligtvis beroende på vattentemperaturen (som dom där leksaksbilarna ni vet)
Betet kommer att finnas i 200-1000g och kommer att säljas som "livebait" med tillhörande akvarium. Prislappen kommer troligen att hamna runt 700-800 kr styck.
Namnet på måstebetet kommer att vara "Super gädd rap" (uttalas: RÄP)
- Aldrig i livet tänker man idag, men om några år är den ett måste!

TRO mig

Lol! De kommer snart med "nu kan du skaffa det grymmaste betet som finns, super steak minnow, en vacuumförpackad oxfile med tillsatta kryddor. Kommer att finnas i begränsad upplaga, passa på. Ringer du inom tio minuter får du även en lyxig kasse till, signerad "jagärendumjöns",den är direktimporterad från Belgien. Framtidens superbete beställ nu! Pris: 600kr exl. moms. Generalagent: Jackass Innovations Inc. :asflabb2:

Henrik_L
2003-02-21, 22:13
Är det nån som har nåra erfarenheter av det här betet? Jag köpte en för dyra pengar men har inte lyckats få nåt på den. VÄrldens bästa gäddbete heter det ju ;):D

Henrik_L
2003-03-24, 23:17
är det nån som har erfaranhet av det här betet? Jag köpte ett nyss även fast jag har ett vanligt gäddspö. Hoppas på bra fiske i år :)

Foppa
2003-03-24, 23:28
Vilken storlek har du skaffat? det sägs ju vara bland de bästa gäddbeten som finns! du kan ju använda det till slowtrolling nu på våren efter fetgäddan om du inte kan kasta med vanliga spöt!

Henrik_L
2003-03-24, 23:48
jag tog springvarianten. en brun sak :) nu ska dom upp!

Erik Hoffmann
2003-04-05, 21:39
Fiskade en del med bullen i hostas. Tycker att den fungerar bast nar man fiskar den nedfor en brant eller pa plan botten, djup mellan 4-10m. Fiskade med mellanstorleken. Jag har modifierat om den lite grann, tagit bort kroken i ryggen, samt kroken pa under sidan. I stallet har jag gjort en vajer med tva trekrokar stl 1 som jag faster i nosoglan. Sticker in en krok (av trekroken) ganska lost i jiggen, Den ena kroken sitter ovanpa 'jiggens huvud' och den andra kroken fast ocksa pa ovansidan intill svansen. Tanken med detta krokarrangemang ar att nar gaddan tar betet, ska vajern losgoras och darmed sparar man pa jiggen. Denna krok konstruktion fungerade bra, inga dyrbara svansar gick at.
Svinga lugnt!

Foppa
2003-04-05, 21:44
Originally posted by Erik Hoffmann
den andra kroken fast ocksa pa ovansidan intill svansen. Tanken med detta krokarrangemang ar att nar gaddan tar betet, ska vajern losgoras och darmed sparar man pa jiggen. Denna krok konstruktion fungerade bra, inga dyrbara svansar gick at.
Svinga lugnt!

Gör likandant med stora shadar, istället för att bara trä kroköglan (på den extra trekroken) över huvudets krok, vilket dessutom är riskfyllt då man kan tappa den kroken.

Erik Hoffmann
2003-04-05, 23:03
Apropa de dyra bullarna. Sportfiskeboden i Taby har en curly jigg pa 30cm for bara 39 kronor. Genom att skara till under sidan pa jiggkroppen till en plan sida far du ett liknande bete som bullen dvs sjunker inte bara rakt ner. Har fungerat alldeles utmarkt i mina hemmavatten. Vid flera tillfallen har gaddan tagit betet pa nerfarden sa var beredd. Den lag kostnaden gor att man inte grater blod om gaddan klipper av stjarten. Anvander denna jigg pa lite grundare vatten an bullen 3-7m.
Svinga lugnt!

Erik Hoffmann
2003-04-05, 23:06
Lugn Henrik nagongang maste det vara din tur.

cico
2003-04-06, 02:11
Originally posted by Erik Hoffmann
Apropa de dyra bullarna. Sportfiskeboden i Taby har en curly jigg pa 30cm for bara 39 kronor. Genom att skara till under sidan pa jiggkroppen till en plan sida far du ett liknande bete som bullen dvs sjunker inte bara rakt ner. Har fungerat alldeles utmarkt i mina hemmavatten. Vid flera tillfallen har gaddan tagit betet pa nerfarden sa var beredd. Den lag kostnaden gor att man inte grater blod om gaddan klipper av stjarten. Anvander denna jigg pa lite grundare vatten an bullen 3-7m.
Svinga lugnt!

Det var ett bra tips, mer sånt!

//K

Perchman
2003-04-06, 11:24
äckligt dyrt e de...... men egentligen, va e de som gör de så dyrt??? e ju bara gummi å krokar!

Foppa
2003-04-06, 12:05
Tar tid att ta fram den, kanske, som zalten tog flera år att bli rätt, och om det då inte är en privatperson som jobbar på fritiden är det klart att man måste ta pegar för den! och sen måste den importeras från USA, kostar lite det med

Erik Hoffmann
2003-04-06, 19:57
Det finns ytterliggare en jigg som ar lite billigare och som nastan har bullens egenskaper. Med nastan menar jag att den dyker mer rakt ner i stallet for 45 graders lutning som bullarna. Jiggen heter softtail och ar en systervobbler till helltailen. Softtail vager modiga 130g. och dyker snabbt ner till 10m. Den fiskas effektivast 4m eller djupare. Liksom sin systervobbler Helltail har dessa tva vobbler losa svansar som kan bytas om de tuggas bort. En ny svans kostar runt 20 kronor. For att tyngden i softtailen inte ska hoppa ut pga gaddans tuggande sa lindar jag runt tva band runt kroppen, sant dar band som anvands for att halla ihop kablar. Gor du detta sa kommer du fanga manga gaddor innan kroppen maste kasseras. Svansen finns i 20 farger, saledes ar kombinationerna manga med andra ord. Jo, priset ar 159 kronor for denna skapelse.
For ovrigt kan jag VARMT rekommendera Helltailen, ett grymmare efterleks bete far man leta efter. Nar jag sag detta bete forsta gangen tyckte jag att det inte verkade sa markvardigt. Men i juni forra aret blev jag helt sald pa Helltail. Kusligt effektivt inne pa grundvattnet. Trots storleken slukar gaddan detta bete fullkomligt manga ganger. Det kusliga var att de kom farande som torpeder och slok vobbler nar jag skulle lyfta upp den ur vattnet. Hjartat stannade till nagra ganger men oj vilka adrenalinkickar. En gadda kommer jag sarskilt ihag. Gaddan var inte storre an 3kg men den slok vobblern fullstandigt nar jag precis hade avslutat inspinningen vid baten. Ogonblicket efter hugget ruskade den pa huvudet och blev sedan helt stilla. Jag fattade inte varfor den blev stilla men sa borjade den sjunka och da forstad jag att den helt enkelt hade dott. Troligen hade nagon krok trangt in hjarnan och slackt fiskens liv.
Hemligheten bakom helltails starka dragningskraft maste vara storleken (syns bra) samt rorelsen. Kroppen vickar sida till sida samtidigt som svansen ror sig mycket forforiskt. Rent dvavulskt bete ur gaddans perspektiv. Kostar 159 kronor finns i 10 farger och mina har jag inhandlat hos Sportfiskeboden i Taby och hos Lundgrens inne Stockholm.
Ett tips bara innan du kastar ut din Helltail i sjon, lackera den 3ggr med klarlack sa slipper du problem med svallning av trakroppen.
Svinga lungt and keep tight lines!

Henrik_L
2003-04-06, 20:09
låter intressant! jag har en helltail i gäddfärg liggande här :) kanske nåt att prova i sommar då! fast jag har bara ett vanligt gäddspö, men det ska visst funka ändå vad jag har hört.

Erik Hoffmann
2003-04-06, 20:46
Henrik!
Kasta ut Helltailen med ditt vanliga gaddspo, lat den sjunka till onskat djup och spinn in. Men tank pa att Helltailen ska spinnas in utan stopp (tycker jag). Det betyder att den kommer att stiga varefter den narmar sig baten, sa lat den sjunka ner ordentligt. Mina erfarenheter i fargvalet ar: Polkagrisen (rosa med svarta prickar) fungerar bra nar det ar riktigt morkt (efter solnedgangen), orangegul, rodsvart vid soligt vader, regnbagen och gaddan vid mulet vader. Tank pa att laborera med fargvalet pa stjarten ocksa. Den roda och guldglittrade svansen skordade manga gaddor under dessa underbara junikvallar. Glomde att namna att Helltailen vager 100g. Men har du ett spo upp till 60g sa kan du kasta ut den forsiktigt. Du behover inte komma langt for att fanga gadda pa den.
Svinga lungt!

Erik Hoffmann
2003-04-06, 21:15
Den lila fargade samt den bruna med rodorange svans lockade flest gaddor i mina vatten.
Farska bullar var det har!

Henrik_L
2003-04-06, 21:42
då ska jag köpa en polkagrisfärgad för lite skymningsfiske med :) jag såg att den fanns at köpa i en mindre variant med. måste vara grym på grutn vatten. tack för råden!

Martin_G
2003-08-20, 23:38
Originally posted by Rudan
//S

Någon som vet ngt mer om detta?

Var ute i helgen med ett par nyinskaffade Bull Dawg. På första kastet vid ett grund kände jag en liten stöt i linan, men inte mer än en liten stöt. När draget kom upp var det bokstavligen talat strimlat in till blyet av gäddtänder :( Riktigt djupa fåror så jag tror att vid nästa hugg är den svansen historia.

/Martin

Foppa
2003-08-20, 23:53
Martin_g, ta och smält ihop den!

om svansen ryker kan du smälta på en ny från en fet enkelstjärtad jigg

Unregistered
2003-08-21, 00:00
Bulldawgen ar bast. Klipp av krokarna bade under och den over. Sedan rigga om med tafsmaterial och egna krokar som sattes pa vardera sida. Sedan kan du kora slamkrypare pa varen eller supersnabbt Juni till September jerk. Helt klart basta pikebetet tycker jag. Bara branna eller superlimma ihop igen.

Jenk

Unregistered
2003-08-21, 01:16
Riktigt bra ocska. Fiskar djupare an bulldawgen. Ror sig inte lika lackert men fangar bra. En polare knep fem over fem pa den forra veckan i 22 gradigt vatten.

MVH

Jenk

Henrik_L
2003-08-21, 03:11
åh fan var får man tag på en sån

Martin_G
2003-08-21, 16:16
Smälta ihop låter ju smart. Ngt tips på hur man gör detta på ett smart sätt med prylar man kan tänkas ha hemma? (förutom ciggtändare...)

/Martin

Mange Wiberg
2003-08-21, 16:27
ja tycker den minsta stl e bäst men sen har jag ju dock inte testat dem större men ja tycker dt verkar för stort med dem större. Det e ju lättare att bli av med svansen på dem större. Jag äger tyvärr inte nåfon bull dawg längre satte den.......

Unregistered
2003-08-21, 21:23
Ryggkroken fastnar ofta i svansen nar du kastar med foljd att svansen gar av.

Jenk

Unregistered
2003-08-21, 21:32
Mindre.

http://members.chello.se/nio/fiske/pikesummer.htm

Kolla har! detta var dock innan jag borjat klippa ryggkroken.

Jenk

Martin_G
2003-08-21, 21:41
Skitbra sida, den ska jag lusläsa :) :cheers:

Da_Moose
2003-08-23, 23:55
Jag har kastat ganska mycket med Bull dawg i sommar på alla möjliga ställen. Dock inte lyckats få ett skit.
Köpte 4 st, p.g.a mycket snack om hur bra de skall vara, i Kanada i maj. Där kostade de lite mer lämpliga 100:-/st istället för 250-300:- här i Sverige.

Min första gädda nöp en Blå/silver flake Bull Dawg i Umeälven, nästan inne i stan.
Jag köpte även en med färg FT, en röd-gul samt en grå-vit. Skall fiska mer med dem nu i höst tror jag.

Sedan vill jag bara passa på att hälsa alla en riktigt trevlig gäddfiskehöst. Den har definitivt börjat här i Umeå nu, skall ut på långpass med en kompis imorgon.

Markin
2003-08-24, 11:41
Da_moose och vart köpte du bulldawgen för 100kr?

Da_Moose
2003-08-24, 19:32
Jag köpte dem på en ganska stor sportfiskebutik som ligger i staden Hamilton typ 10 mil söder om Toronto. Jag var och jobbade i Saint Catharines om ligger vid Niagara, alltså Niagara-fallen.

Självklart provade jag fiska lite, fick 2 små malar i en damm med daggmask som bete.

Jag fiskar alltid, vart jag än åker....nästan....

Larry
2004-11-26, 13:34
...det hemska är ju att folk fiskar med beten utan att veta varför?
Det ska vara stort och det ska vara av gummi och det ska vara dyrt = attetyd , varför då? - ingen aning! - Jag visar med detta bete att jag är seriös och är ute efter stor fisk... Sjukt när man vet att personen knappt har fått en gädda över sju pannor?

modemgurka
2004-11-26, 14:20
...det hemska är ju att folk fiskar med beten utan att veta varför?
Det ska vara stort och det ska vara av gummi och det ska vara dyrt = attetyd , varför då? - ingen aning! - Jag visar med detta bete att jag är seriös och är ute efter stor fisk... Sjukt när man vet att personen knappt har fått en gädda över sju pannor?

Fiskekamrater.. det här var ett av de dummaste inlägg som jag har sett här på snacket! Jag sitter nu med en BullDawg förpackning i händerna och hur jag nu än vänder och vrider på den kan jag ej hitta något krav att användaren måste tagit en gädda av storlek XX kg för att få fiska med den. Mina kunskaper i engelska kanske är povra, (kan mycket väl vara så) men jag är ganska säker på att vem som helst kan få dänga vilket bete som han önskar. Jag tycker att fiske är bland det roligaste som finns men jag tror att lite av glädjen kommer att försvinna då jag är hänvisad att fjutta ut en ABU Droppen tills jag lyckas få på en 10+.

ALQ
2004-11-26, 14:29
Fiskekamrater.. det här var ett av de dummaste inlägg som jag har sett här på snacket! Jag sitter nu med en BullDawg förpackning i händerna och hur jag nu än vänder och vrider på den kan jag ej hitta något krav att användaren måste tagit en gädda av storlek XX kg för att få fiska med den. Mina kunskaper i engelska kanske är povra, (kan mycket väl vara så) men jag är ganska säker på att vem som helst kan få dänga vilket bete som han önskar. Jag tycker att fiske är bland det roligaste som finns men jag tror att lite av glädjen kommer att försvinna då jag är hänvisad att fjutta ut en ABU Droppen tills jag lyckas få på en 10+.

VAD FAN!!!!!! varför har ingen berättat detta för Åsunden och FRB? nu förstår jag deras betesval bättre. dom har ju på grund av sina ringa anglosaxiska kunskaper trott att dom inte får annat än "fjutta med ABU-droppen". men till din stora glädje, modemgurkan, så har du nu två mycket trevliga herrar att fjutta droppar och reflexer med.

jag håller med dig! det är så trist när folk ska hålla på diktera en massa "vilkor" åt andra. var och en får bli salig på sin fason.

Unregistered Larry
2004-11-26, 15:03
...tar tillbaka det där - bulldawg är bäst! Köper man en så har man köpt värdens bästa gäddbete!
MVH

Unregistered Larry
2004-11-26, 15:06
... jag vet inte vad som flög i mig, har aldrig känt så där förut?
;-)