Visa fullständig version : Hairrig
Halloj!
Jag har letat lite på forumet och på delkims hemsida efter hur man ska knyta en hairrig men inte hittat något - är det någon som kan hänvisa mig eller ta sig tid att förklara? Jag tänkte mig att man kan knyta en spade-end knut och ha betet på den linände som blir över?
Så till min följdfråga då: hur sätter man betet på hairet? Jag hade tänkt använda ett eller två majskorn efter mört med pop-up i form av foam eller frigolit (och senare efter id, braxen och sutare också) - är det rekommenderbart att använda hairrig öht eller ska jag bara sätta fast dem tradiotionellt på kroken (jag vill gärna testa hairrig ändå iofs)?
Tänkte köra med swimfeeders - är det bra att köra dem med en boltrig eller helikopter rig a lá delkims hemsida, eller ska jag köra glidande och paternoster? På paketet till swimfeedern så stod det att man använder glidande tackel till stilla vatten och paternoster till strömmande - varför? Glidande paternoster tackel kanske?
HJÄLP MIG!!!! :hoppa:
Salvenius
2006-01-11, 19:50
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=5731&highlight=Hair-Rig
Har inte testat den själv, Push-Up kanske kan hjälpa dig om du försöker kontakta honom.
Jo jag har sett den bilden men den svarar inte riktigt på mina frågor... Jag menar hur man exakt ska knyta den - funkar tex en spade-end knut?
Kolla in screaming delkims sida på knutar. Använder själv en no knot knut när jag binder. På håret gör du en liten ögla på med betet sen en liten stopper tex färdigköpt eller så fungerar det med en liten träflisa också.
Kolla in screaming delkims sida på knutar. Använder själv en no knot knut när jag binder. På håret gör du en liten ögla på med betet sen en liten stopper tex färdigköpt eller så fungerar det med en liten träflisa också.
Hur får du på betet? En nål eller?
Ja typ som en virkesnål fast liten storlek så man inte pressar sönder betet. Finns också att köpa som är tillverkade för det ändamålet. Finns säkert virkesnålar som e små också.
Kolla här: http://www.metesidan.se/?m=4 där har du en steg för steg guide.
Tack så hemskt mycket för svaren! Nu har jag testat och jag tror att jag kan tillräckligt för att testa det live! Har ni några förslag på vad man kan använda som stopp på tex majs och andra små beten? Jag har skurit till lite isolering från en sladd och det verkar funka - vet ni något bättre?
Vad säger ni om min tackelfrågor?
Här är mitt första försök:
Tänkte ha mindre krok (kortare skaft iaf) när jag ska fiska. Men är det effektivare än om man sätter dem direkt på skaftet?
Kan man använda hairrig vid flötmete?
Här är mitt första försök:
Tänkte ha mindre krok (kortare skaft iaf) när jag ska fiska. Men är det effektivare än om man sätter dem direkt på skaftet?
Kan man använda hairrig vid flötmete?
Flötmete har jag aldrig provat med denna riggen så det vet jag ej.
Tänk på att fisken ska ta betet så att kroken följer med in i munnen (åt rätt håll).
Så du har helt rätt i att en mindre krok behövs för den ska följa storleken på betet. Du kan även sätta en liten silicontub på kroken som du för in håret i, på det viset kan du styra hur och vilken ände på kroken som kommer först in i munnen på fisken. I princip när jag fiskar med detta system så suger fisken upp bete med krok, märker att det är nåt fel och försöker spotta ut det. Det är då krokspetsen ska fastna i läppen på fisken (om man har tur). Lite svårt att förklara utan bilder men i stora drag är att det är ett självkrokningsystem som bete, krok och tyngden samarbetar i.
grindpalm
2006-01-12, 09:21
Tack så hemskt mycket för svaren! Nu har jag testat och jag tror att jag kan tillräckligt för att testa det live! Har ni några förslag på vad man kan använda som stopp på tex majs och andra små beten? Jag har skurit till lite isolering från en sladd och det verkar funka - vet ni något bättre?
Vad säger ni om min tackelfrågor?
Självklart kan man använda vilken gummi- eller plastbit som helst som betesstopper, men jag tycker du kan köpa en förpackning i närmaste fiskebutik. De är oftast utformade på ett sådant sätt att linöglan inte kan glida av stoppern, vilket är risken om du bara använder en bit gummi eller plast.
Du är även varmt välkommen till www.metesidan.se för att ta del av de tips och trix som finns där. Om det är något mer du undrar över kan du alltid kontakta oss via e-mail eller PM.
Självklart kan man använda vilken gummi- eller plastbit som helst som betesstopper, men jag tycker du kan köpa en förpackning i närmaste fiskebutik. De är oftast utformade på ett sådant sätt att linöglan inte kan glida av stoppern, vilket är risken om du bara använder en bit gummi eller plast.
Du är även varmt välkommen till www.metesidan.se för att ta del av de tips och trix som finns där. Om det är något mer du undrar över kan du alltid kontakta oss via e-mail eller PM.
Jag läste på metesidan.se ett par timmar igår fast jag borde ha pluggat istället... :D
Jag har kommit fram till at jag ska testa med en bit foam så att jag samtidigt poppar betet - får se hur det funkar (tänkte att man kan skära en liten skåra då också så att den sitter ordentligt).
Ska se om jag kan lösa hur jag ska fäsat hairet till krokskaftet...det är så himla små krokar - fiskar man karp är ju platsen inget större problem...
Lite svårt att förklara utan bilder men i stora drag är att det är ett självkrokningsystem som bete, krok och tyngden samarbetar i.
Kör du alltid boltrig då eller?
Nä det händer faktiskt att jag kör glidande också, framförallt när mina beten e små eller jag fiskar nära något som fisken kan fastna. Då gäller det att vakta spöna så inte fisken sväljer kroken. När fisken självkrokar sig så sätter den oftast iväg i en j----a fart och glidande tackel så hinner man oftast ta spöet innan fisken riktigt har fått fart. 90 % kör jag med självkrokning.
Ok - ska testa lite olika. Har aldrig kört självkrokande så det ska bli riktigt lattjo att testa mig fram i sommar! Tack för all hjälp!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.